تبلیغات انتخاباتی روی دیوارهای مجازی

تبلیغات انتخاباتی روی دیوارهای مجازی  4 اردیبهشت -96
کرج - ایرنا - تبلیغات انتخاباتی در این دوره از انتخابات جلوه های جدید را تجربه می کند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر تشکیل ستادهای انتخاباتی، نگاهی نیز به ظرفیت های فضای مجازی برای معرفی برنامه های خود دارند.

فضای مجازی استان البرز نیز همانند دیگر استان ها و شهرهای کشور در آستانه 2 انتخابات مهم دوره دوازدهم ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که 29 اردیبهشت ماه به طور همزمان برگزار می شود، پوست اندازی کرده و رنگ و لعاب انتخاباتی به خود گرفته است.
از دو ماه پیش تا کنون گروه ها و کانال های متعددی راه اندازی شده و شکل و شمایل متعدد به موضوع انتخابات می پردازد و نقطه مشترک بیشتر محتوای سازی های صورت گرفته مشارکت حداکثری در انتخابات، اهمیت این نوع مشارکت و الزامات آن است.
گرچه از ماه ها پیش کسانی که قصد داشتند در انتخابات شوراها خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند تبلیغات زودهنگامی را به راه انداخته و برخی از آنان پا را فراتر گذاشته از هم اکنون دستاوردها و عملکردهای دیگران را زیر سوال برده و اقدام به تخریب رقبای احتمالی خود می کردند.
فضای مجازی در حقیقت بستری بدون هزینه و آسان برای انجام تبلیغات انتخاباتی محسوب می شود اما داوطلبان انتخابات شوراها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که تبلیغات زودهنگام به هر نحو حتی در فضای مجازی مصداق تخلف انتخاباتی محسوب می شود و رقابتی که با تخطی از قانون آغاز شود، سرانجام خوشی نخواهد داشت.
البته حقیقت این است که فضای مجازی می تواند زمینه آگاهی رسانی را برای همه مردم فراهم آورد به شرطی که اقداماتی برنامه ریزی شده مطابق با قانون باشد و شکل تخریبی به خود نگیرد.
این روزها سراسر ایران اسلامی به گونه ای با موضوع مهم انتخابات مواجه شده و نقل هر مجلسی گفت و گو درباره انتخابات و نامزدهای مطرح در آن هستند و فضای مجازی نیز توانسته این گستره را وسیع تر کند.
در 3 روز گذشته که نامزدهای نهایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مشخص شده اند، هواداران آنان در تبلیغات انتخاباتی برای نامزد مورد نظر خود نگاه بلندی نیز به فعالیت در فضای مجازی دارند.
اما اقدامی که گاهی اوقات این جنب و جوش انتخاباتی را در فضای مجازی تا حدودی مشوش می کند، اقدامات تخریبی است که از سوی هواداران برخی از نامزدهای انتخاباتی صورت می گیرد. البته این موضوع بیشتر در عرصه انتخابات شوراها و فعالان در این انتخابات دیده می شود که باید تاکید کرد تخریب رقیب و زیرسوال بردن دستاوردها و نادیده گرفتن نقاط قوت بی انصافی و نادیده گرفتن زحمات کشیده شده در نظام اسلامی محسوب می شود.
البته دستورالعمل انتخاباتی در فضای مجازی تدوین و ابلاغ که نامزدهای انتخابات و هواداران آنها باید با توجه به آن اقدامات خود را در این فضا برنامه ریزی کنند.
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور در این باره گفت که دستوالعمل کاملی درباره تبلیغات در فضای مجازی تهیه و به استان ها ابلاغ شده است مبنی بر این که هر کدام از ستادهای انتخاباتی نامزدها که بنا دارند کار تبلیغاتی انجام دهند، باید دقیقا آن کانالی که می خواهند در فضای مجازی ایجاد کنند با شناسه مشخص باشد.
وی افزود: اگر در آن کانال ها مطلبی نوشته شود، مسئولیتش مستقیم متوجه آن ستاد انتخاباتی است که در حال انجام دادن کار تبلیغاتی است، اما اگر خارج از آن و در سایت و کانال دیگری از این کاندیدا یا ستاد تبلیغاتی اش مطرح شود، باید بلافاصله درخصوص آن مطلب اظهارنظر کنند و مشخص شود که این مطلب متعلق به آنها هست یا خیر که اگر آن مطلب مربوط به آنها نباشد باید بلافاصله طی اطلاعیه ای تکذیبیه بزنند.
ذوالفقاری گفت: ستادهای تبلیغاتی نامزدها مکلف هستند تبلیغات خود را در فضای مجاری ساماندهی کنند.
ذوالفقاری تصریح کرد درباره تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی نیز گفت: مواردی بوده که از سوی کمیته قضایی رصد شده اند و در این زمینه تذکر و برخوردهای لازم با تخلفات و جرائم صورت می گیرد.
نامزدهای انتخابات و هواداران آنها باید به این مهم توجه لازم داشته باشند که جرائم انتخاباتی در زمان تبلیغات در فضای مجازی، مشمول مجازات‌های مقرر در قانون می‌شود.
1535/6155
خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:محمد عزیزپور