دلیل رونق بازار لباس و ...


یادداشت مشاور معاون وزیر ارشاد؛

 

آنچه باعث رونق بیشتر بازار طراحی، تولید، و خرید و استفاده از لباس فاخر ایرانی شده، توجه به پیوند تنگاتنگ فرهنگ و هویت است و احترام گذاردن به حقوق اجتماعی.
"اَد برون" در کتاب "بعد فرهنگی ارتباطات برای توسعه" درباره جایگاه و نقش فرهنگ چنین آورده است که نقش فرهنگ در ذات بشر به عنوان موجودی اجتماعی، بیش از منافع سیاسی یا اقتصادی اوست. از همین رو در بررسی اقتدار یک کشور باید دیدی فراتر از دیدگاه نظامی درنظر داشت. فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی فرآورده عمل خلاق آدمی و بیان‌کننده سرشت بی‌بدیل اوست و فرهنگ درنظر اینان از چنان جایگاهی برخوردار شده که انسان بسیاری از استعدادها و موهبت‌های خود را در جهت آفرینش فرهنگ به کار بندد.
مقوله فرهنگ آنچنان حساس و اثرگذار است که بی‌توجهی و یا حتی کم‌توجهی یا غفلت از کوچکترین بخش آن می‌تواند اثرات مخربی به بار آورد که گاهاً قابل جبران نبوده و یا به دشواری می‌توان بخشی از لطمات آن را جبران کرد.
آنچه که در زمره اصلی‌ترین علل کم‌توفیق ماندن یا گاهاً کم اثر شدن فعالیت‌های فرهنگی جامعه به شماره می‌رود، غفلت از نیاز، سلیقه، باور مخاطب و اثرگذاری در اوست که برای مرتفع کردن این مشکل باید دقت بیشتری به کار بست. افزون بر این باید معیاری مؤثق و قابل اعتماد برای سنجش میزان مؤفقیت عملکرد ارگان‌ها و بخش‌های فرهنگی به کار گرفت به وجهی که بتوان با استفاده از آن گزاره‌های آماری دقیق به دست داد.
کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که از سال 1389 به فعالیت خود رسمیت بخشید، به عنوان یک واحد فرهنگی سعی کرد تا با بهره گرفتن از آراء و اندیشه‌های مخالف و موافق مسیری را برای خود تعریف کند که به نیکی او را به اهدافش نایل کند. این مسیر با همفکری و تشریک مساعی طراحان، تولیدکنندگان، علاقمندان و دلسوزان عرصه پوشاک همراه بوده است.
برگزاری جشنواره‌های مختلف و متعدد در مناسبت‌های گوناگون از مهمترین فعالیت‌های این کارگروه بوده تا با توجه بیشتر نشان دادن به تولیدات داخلی و آنچه تجلی هنر اسلامی و ایرانی است، نه تنها جامه‌ای درخور شأن یک ایرانی در اختیار او بگذارد، بلکه بتواند با مدد جستن از نکات، دیدگاه‌ها، نظرات، بازخوردها، و ... گامی فراتر نهاده و بتواند برای سال‌های در پیش نیز به فراخور ذوق و سلیقه افراد لباس طراحی و تولید کند به وجهی که از تمام عناصر بومی و فرهنگی نشأت گرفته، تولید داخلی بوده، و به گرداندن چرخه اقتصاد نیز کمک کند. این امر در حال تحقق است و اثر آن را در نتیجه و خروجی جشنواره‌های برگزار شده می‌توان به عینه دید. باید این نکته را هم بیفزایم که آنچه باعث رونق بیشتر بازار طراحی، تولید، و خرید و استفاده از لباس فاخر ایرانی شده، توجه به پیوند تنگاتنگ فرهنگ و هویت است و احترام گذاردن به حقوق اجتماعی.
یادداشت: حمید قبادی‌دانا؛ مشاور معاون وزیر و دبیرکارگروه ساماندهی مدولباس