با كمك بسيج سازندگي، يك كشاورز سلماسي ارزش اقتصادي انواع ميوه را ۳ برابر كرد

با كمك بسيج سازندگي، يك كشاورز سلماسي ارزش اقتصادي انواع ميوه را ۳ برابر كرد 15 آذر- 95
می بینید اقتصاد بسیجی – جهادی- مقاومتی با اجرای طرح های ارائه شده از سوی سردار مشنگ بسیجی محمدرضا نقدی چه راندمان  شاهکاری داشته  است .چون طرح  ابتکاری خودکفایی ونوآوری تولید انبوه از سوی یک  بسیجی اجرا شده است که می تواند الگوی تولید کلان اقتصاد جهادی-مقاومتی مورد نظر خامنه ای وقرارگاه خاتم پاسداران باشد .

يک کشاورز سلماسي با کمک بسيج سازندگي و استفاده از صنايع تبديلي ارزش اقتصادي انواع ميوه را سه برابر كرده است.
    
اسماعيل اطمينان که مشتريان خارجي هم براي خود دست و پا کرده است درباره علت ورودش به عرصه صنايع تبديلي و خشک کردن انواع ميوه جات مي گويد: مسئله اي که هميشه بنده را به عنوان يک کشاورز آزار مي داد، ضايع شدن بخش قابل ملاحظه اي از محصولات کشاورزي جلوي چشمانم بود. هر سال حداقل 30 درصد محصولاتم به دليل نبود مشتري، فقدان سردخانه و... فاسد مي شد و از بين مي رفت.
    
او مي افزايد: با مطالعاتي که انجام دادم، عرصه صنايع تبديلي کشاورزي را شناسايي کردم. متوجه شدم در صورت استفاده از صنايع تبديلي مي توان امکان عرضه خارج از فصل انواع ميوه جات را در بازار فراهم کرد، ماندگاري آن ها را از يک هفته تا يک سال افزايش داد و مهمتر از همه اينکه ارزش اقتصادي آن را چند برابر کرد. بالاخره با کمک بسيج سازندگي کار را شروع کرديم.
    
اين فعال کشاورزي در کارگاه توليد ميوه خشک خود براي 10 نفر اشتغالزايي کرده است که همه آن ها جوانان تحصيل کرده در رشته هاي شيمي، صنايع غذايي، کشاورزي و ... هستند. او خاطرنشان مي کند: توليد محصول ارگانيک و عاري از مواد شيميايي برگ برنده کارگاه ماست. همه ميوه ها قبل از ورود به چرخه توليد توسط مهندس کنترل کيفيت بررسي مي شوند و در صورتي که مشخص شود در توليد ميوه ها از سموم آفت کش استفاده شده بلافاصله برگشت مي خورد. در توليد ميوه خشک بيشتر کارگاه ها از سموم شيميايي در مرحله شست وشو استفاده مي کنند. اما ما توانستيم يک راه حل ابتکاري به عنوان جايگزين شوينده اي شيميايي پيدا کنيم. شست و شوي ميوه ها و عمليات آنزيم بري در کارگاه ما با استفاده از بخار آب انجام مي شود و براي اين کار خودمان دستگاهي بي نظير اختراع کرده ايم.
    
اين فعال اقتصاد مقاومتي درباره دستگاه هاي صنايع تبديلي مورد استفاده اش، اظهار مي کند: دستگاه آنزيم بر و پوست کن اختراع خودمان است. دستگاه پوست کني که اختراع کرديم در جهان نظير ندارد. اين دستگاه در هر ساعت 100 کيلوگرم سيب را پوست مي کند، برش مي دهد، حلقه حلقه مي کند و تفاله اش را مي گيرد. وجود کمپرسور به دليل نشت هوا، آب و روغن عامل ايجاد آلودگي در محصول نهايي است. ما توانستيم با جايگزين کردن پنوماتيک، کمپرسورها را حذف کنيم تا محصولي کاملاارگانيک توليد کنيم. قيمت دستگاه آنزيم بر در داخل کشور 14 ميليون تومان و در ترکيه 130 ميليون تومان بود اما ما آنقدر قطعه خراب کرديم تا فقط با 13 ميليون تومان اين دستگاه را در کارگاه ساختيم.
    
برگزيده همايش ملي طلايه داران اقتصاد مقاومتي درباره محصولات توليدي اش، مي گويد: سيب، گلابي، آلو، کيوي، آلبالو، قيسي، انبه، نارگيل، نارنگي و پرتقال ميوه هايي هستند که از آن ها چيپس ميوه توليد مي کنيم. آلوي خاکي يکي از ميوه هايي است که دربازار مشتري بسيار کمي دارد اما وقتي ما آن را به ميوه خشک تبديل کرديم، پرتقاضا ترين محصول کارگاه و پادشاهِ ميوه هاي خشکمان شد. ميوه زعفراني، شکلاتي، کنجدي و گردويي از جمله محصولات ابتکاري ماست. صنايع تبديلي حقيقتا بمب ارزش افزوده است. مثلافرض کنيد قيمت هر کيلوگرم سيب 10 هزار تومان باشد. از هر 10 کيلوگرم سيب، 1 کيلوگرم چيپس سيب بدست مي آيد، قيمت اين 1 کيلوگرم ميوه خشک در بازار بين 30 تا 50 هزار تومان است.
    
اسماعيل اطمينان توانسته مشتري هايي در ترکيه و روسيه براي کارگاهش دست و پا کند؛ مشتري هايي که بسيار پر و پا قرصند و سفارش هاي زيادي به او داده اند. او در اين باره مي گويد: ترکيه در توليد ميوه خشک کشور صاحب سبکي است. وقتي محصولات را براي معرفي به آنجا فرستاديم، چندي بعد دعوتنامه معاون وزير بازرگاني ترکيه به دستمان رسيد. به ترکيه سفر کرديم و متوجه شديم از محصولات ما بسيار خوششان آمده است. در آنجا اصرار داشتند که من کارگاهم را به ترکيه منتقل کنم و در آنجا مشغول به کار شوم و انواع مشوق ها را هم ارائه کردند.اما من مي دانستم که وظيفه ملي من ايجاد شغل در داخل خاک کشورم است و نبايد کارگاه را از ايران خارج کنم، پس سعي کردم به زبان اقتصاد، آن ها را متقاعد کنم که به جاي فکر کردن به تغيير مکان کارگاه من از ايران به ترکيه، به خريد محصول صادراتي ايران فکر کنند. به آن ها گفتم شما از طعم محصولات من خوشتان آمده اما بايد بدانيد اين ميوه ها با اين طعم متفاوت و دلپذير فقط در ايران توليد مي شود و در هيچ جاي ديگر جهان از جمله ترکيه يافت نمي شود. اگر بخواهيم اين ميوه ها را از ايران به ترکيه بياوريم هزينه زيادي دارد و قيمت تمام شده بسيار افزايش مي يابد. پس اجازه دهيد من در ايران به کارم ادامه دهم و محصولاتم را به ترکيه صادر کنم که مورد موافقتشان قرار گرفت و در مرحله نخست سفارش ماهانه 5 تن ميوه خشک را دادند. محصولات را براي روسيه هم ارسال کرديم و در مسکو مشتري خوبي پيدا کرديم که ماهانه 10 تن ميوه خشک سفارش داد. البته براي پاسخگويي همزمان به نياز داخل و نيز سفارش هاي صادراتي نيازمند گسترش کارگاه، افزايش تعداد دستگاه هاي صنايع تبديلي و در نتيجه تسهيلات بانکي هستيم.
    
اين فعال اقتصاد مقاومتي درباره حمايت هاي بسيج سازندگي مي گويد: گاهي اوقات اختصاص يک وام با مبلغ پايين اما به موقع و سريع از اختصاص يک وام ميلياردي با تاخير و پيچ و خم اداري بسيار موثرتر و حياتي تر است. بسيج سازندگي در اوج نيازمندي کارگاه به صورت فوري 30 ميليون تومان به من تسهيلات داد و همه چيز را احياء کرد. همکاران بسيج براي کسب انواع مجوزها مرا ياري کردند و مسير بروکراسي طولاني ادارات را کوتاه کردند. علاوه بر آن بسيج سازندگي خودش با مدارس استان وارد مذاکره شد و من را به آن ها معرفي کرد ودر نتيجه بازار بسيار خوبي در داخل براي من فراهم کرد. نتيجه محبت آن ها شکل گيري يک کارگاه موفق در منطقه محروم سلماس است که قدرت صادرات به کشورهاي توسعه يافته را دارد.