معاون
وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
وجود ۷۰۰ کلاس درس خشتی و سنگی در
کشور/ مهاجرت به البرز و معضل مدارس دو نوبته 2 آبان - 95
به بینید
پس از 38 سال در کشور ثروتمند ایران چه بر سرمنابع وذخایر کشور آورده اند که بیلان
وجود 700 کلاس درس خشتی و سنگی وجوددارد؟
معاون
وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا
مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی
در کشور (۱۴۰۰ مدرسه)
با جایگزینی کلاسهای استاندارد، حذف شدهاند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این
مدارس (۷۰۰ کلاس
درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاسهای
درس استاندارد مرتفع خواهد شد.
مرتضی رییسی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، مهمترین
مشکل آموزش و پرورش را موضوع مدارس تخریبی و نیازمند مقاومسازی دانست و اظهار
داشت: جهتگیری کلی تخصیص منابع دولتی و کمکهای مردم در بخش عمرانی آموزش و
پرورش، مناطق محروم است؛ چرا که برقراری عدالت آموزشی و همچنین افزایش سرانه فضای
آموزشی در کشور به خصوص مناطق مرزی کشور از اولویتهای ویژه در وزارتخانه به شمار
میرود.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی
وزارت آموزش و پرورش چه اعتباراتی که دولت با مصوبه مجلس تخصیص میدهد و چه کمکهای
خیرین مدرسهساز و نهادهای غیردولتی صرف ایمنی مدارس میشود، گفت: مهمترین سیاست
آموزش و پرورش که برگرفته از سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول
بنیادین است، افزایش ایمنی و مقامسازی مدارس و همچنین برقراری عدالت آموزشی است.
رییسی با بیان این مطلب که تا پایان سال آینده
برای همیشه به موضوع درس کلاس خشت و گلی و سنگ و گلی پایان خواهیم داد، خاطرنشان
کرد: از سال گذشته اعتبار ویژهای برای کاهش و در نهایت حذف این کلاسها در نظر
گرفتیم که عمدتا در مناطق مرزی و دورافتاده هستند. به طور مشخص بیشترین تعداد کلاسهای
خشت و گلی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان بود.
وی ادامه داد: در سال ۹۳،
۱۴۰۰ کلاس درس خشت و گلی و سنگ و گلی و بعضی مدارس
چوبی را در مناطق شمالی کشور داشتیم که مورد قبول آموزش و پرورش و در شان
جمهوری اسلامی نبود. از سال ۹۳ اعتبار
ویژهای تامین شد و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام کمک کردند. در نهایت
اعلام میکنیم که تا پایان سال آینده برای همیشه با این کلاسها خداحافظی خواهیم
کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه
طی سال ۹۳ و ۹۴ تا مهر ۹۵
بیشترین کلاسهای استانداردی که جایگزین کلاسهای خشت و گلی شد، در استان سیستان
بلوچستان بوده است، گفت: اخیرا جشنواره خیرین مدرسهساز را در سواحل مکران برگزار
کردیم، بیشترین کمکها را به سمت حذف کلاسهای خشت وگلی هدایت کردیم.
رییسی در ادامه به آخرین آمار مدارس خشت و گلی
در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل
مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با
جایگزینی کلاسهای استاندارد حذف شدهاند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس
(۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد
در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاسهای درس استاندارد مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه برآوردی که در سال ۹۳
انجام دادیم، نشان داد که برای حذف ۱۴۰۰ کلاس خشت
و گلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: در حال حاضر
نیمی از این اعتبار تامین شده است و برای حذف ۷۰۰
کلاس درس نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
ضمن اشاره به اینکه از لحاظ سرانه فضای آموزشی و مشکل مدارس خشت و گلی استان
سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق مرزی بیشترین مشکل را دارند، گفت: در مراسم خیرین
مدرسهساز در سواحل مکران، بیش از ۱۱۰ مدرسه خشت
و گلی از سوی خیرین تقبل و تعهد شد.
وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای
استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، تصریح کرد: با منابع خوبی که از سال ۹۳
تامین شده و استمرار دارد، تا پایان ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۷
هزار کلاس درس با بخاری گازی و نفتی خداحافظی کردند و نیمی که که باقی مانده در
سالهای ۹۴ و ۹۵ استاندارد
خواهند شد.
رییسی ضمن بیان اینکه خوشبختانه طی دو سال
گذشته شاهد حادثه ناگواری نبودیم، ادامه داد: در کنار استانداردسازی باید نکات
ایمنی و فنی و آموزشهای لازم به دانشآموزان و معلمان داده شود و در صورت رخداد
حادثه ناگوار اقدامات فوری حتما انجام شود.
وی با اعلام اینکه امسال ۵۰
هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد خواهد شد، گفت: دو سوم مدارس ما با
اهتمام جمهوری اسلامی و خیرین کاملا استاندارد است. در حال حاضر میزان مدارس دو
نوبته در کشور کمترین درصد در طول تاریخ کشور است؛ اما یک سوم مدارس هنوز با
استانداردها فاصله دارد و عمده مشکل ما در بافتهای فرسوده شهری است که انشاله
امیدواریم با اختصاص منابع در برنامه ششم توسعه، همه مدارس از استانداردهای نسبی
قابل قبولی برخوردار باشند.