فاضل موسوی: روحانی ازلاك برجام بيرون بيايد

مردم منتظر هستند تا نتايج برجام را در زندگي روزمره خود مشاهده كنند؛ از طرفي هم دولت خرسند است كه تحريم‌ها به تدريج محو شود. هرچند اين تحريم‌ها به شكل ملموس اثري بر زندگي افراد جامعه نگذاشته است. اين دو نگاه فاصله‌اي در جامعه ايجاد كرده كه دلواپس‌ها با بزرگنمايي آن به كارشکني و تخريب عليه دولت مشغول هستند.
سیدفاضل موسوي نماينده ادوار مجلس به «آرمان»گفت: دولت با شفاف‌سازي مي‌تواند اين فاصله را به صورت صحيح و مناسب كمتر‌ كند تا مردم مجددا با اعتماد بيشتري به حمايت از روحاني بپردازند تا اين آرامش نسبي به وجود آمده به ويژه در عرصه اقتصادي بتواند كشور را سريع‌تر از قبل به سمت پيشرفت رهنمون سازد.
سیدفاضل موسوي فعال سياسي درباره نقاط ضعف و قوت دولت تدبير و اميد به گفت‌وگو پرداخته كه در ادامه مي‌خوانيد:
چرا دلواپسان طي ۳ سال فعاليت دولت تنها به كارشكني در مسير حركت روحاني و مردانش پرداختند؟
دو دليل دارد؛ دليل نخست اينكه دلواپسان در دو انتخابات ۹۲ و ۹۴ شكست بزرگي را متقبل شدند و تقريبا به انزوا رفتند. دليل دوم به خاطر اين است كه مي‌خواهند آقاي روحااني از حاميان اصلي خودش فاصله بگيرد، يعني باج‌خواهي كنند و با فشار حاصله به دولت، روحاني را وادار كنند تا فاصله خودش با اصلاح‌طلبان را زياد كند.
برخي معتقدند دولت در يك انفعال سياسي به‌سر مي‌برد. موافق اين ادعا هستيد؟
واقعيت اين است كه دولت بعد از جريان برجام و يكسري امور ارزشمند در حوزه‌هاي ديگر، هنوز از لاك موضوع برجام بيرون نيامده است. يكي از مسائل كشور اجرای برجام بود اما ده‌ها مساله جدي ديگري هم در كشور وجود دارد. برخي بخش‌هاي دولت آن چنان پيگير تعهدات آقاي روحاني نيستند كه بايد به طور جدي پيگير آنها شوند. ما بايد با مسائل صادقانه برخورد كنيم. به‌عنوان مثال قبل از برجام سايه شومي بر سر كشور وجود داشت و برخي حتي احتمال آغاز درگيري و جنگ از سوي دشمنان به بهانه فعاليت هاي هسته‌اي را مي‌دادند.
مسير گذشته مسير خطرناكي بود و پس از تاييد رهبري و دستورات رئيس‌جمهور كشور توانست از خطر بزرگي نجات پيدا كند. اكنون اما دولت بايد واقع بين باشد و فراموش نكند برجام يكي از ده‌ها مسائلي بود كه ايران با آن روبه رو بوده و هست. دولت يازدهم متاسفانه كم تحرك است اما مي‌تواند در همين فرصت باقيمانده با يك ترميم قابل قبول نه زياد و نه كم، با استفاده از اختيارات قانوني خود به رفع نيازهاي جدي مردم بپردازد و قدم هاي مهمي بردارد. موضوع ديگر بحث ارتباط دولت با حاميان خود است كه بسيار محدود تعريف مي‌شود و متاسفانه در برخي موارد اين ارتباط قطع شده است. بنابراين لازم است كه شخص رئيس‌جمهور و ساير بخش‌هاي دولت ارتباط خود را با مردم افزايش دهند و كمك كنند تا كشور از ركود خارج شود كه اين موضوع يك شوخي نيست چرا كه ركود، كمرشكن شده است.
به هر بهانه‌اي نبايد تورم را كنترل كنيم اما كنترل تورم خوب است البته به شرطي كه ركود كمرشكن را به كشور تحميل نكند. بايد براي ركود، فكري كرد و به باور من اين ظرفيت در آقاي روحاني و حاميانش وجود دارد كه بتوانند بر ركود غلبه كنند به شرط اينكه اين اراده در دولت يازدهم و وزراي دولت باشد كه همین امر مي‌تواند به آقاي رئيس‌جمهور كمك كند.
اشاره داشتيد كه رئيس‌جمهور ارتباطش را با برخي حاميان خود محدود كرده است. بزرگاني از جمله آيت‌ا... هاشمي براي برطرف كردن اين فاصله چه نقشي مي‌توانند داشته باشند؟
سكان اداره اجرايي كشور با تاييد و حمايت آيت ا... هاشمي و آيت ا... سيد حسن آقاي خميني و رئيس دولت اصلاحات به حسن روحاني سپرده شد. بنابراين آقاي روحاني بايد خودش بخواهد كه فاصله كم شود و اين اراده را داشته باشد كه بر اختلافات و القائات مخالفان فائق‌ آید. آقاي روحاني بايد از آيات هاشمي و سیدحسن خميني و رئيس دولت اصلاحات بخواهد، به او كمك كنند اما بار ديگر تاكيد مي‌شود مهم‌تر از همه اراده آقاي روحاني است. اگر او بخواهد اين اتفاق را در روزهای پاياني انتخابات انجام دهد، جفايي در حق حاميانش كرده است و اين موضوع را مد نظر داشته باشد كه گل زدن در دقيقه ۹۰ سخت است. در اينجا لازم است اشاره كنم كه ۶ الي ۷ نفر از درون اصلاح‌طلبان خودشان را برای ورود به انتخابات رياست‌جمهوري آماده مي‌كنند و البته مجموعه اصلاحات هنور تصميم نگرفته است بلكه آنها به صورت انفرادي تمايل دارند وارد اين عرصه شوند. آقاي روحاني بايد قبل از اينكه كار از كار بگذرد، كار را موكول به دقيقه ۹۰ نكند. اين توانايي در شخص آقاي روحاني وجود دارد که در يك گفت‌وگوي منطقي در چارچوب منافع ملي وارد شود تا بتواند غائله را قبل از اينكه به شرايط حاد برسد ختم كند.
اشاره داشتيد كه چند نفر از اصلاح‌طلبان مايل به حضور در انتخابات رياست‌جمهوري هستند. اين حضور يك تسويه حساب سياسي است؟
واقعيت اين است كه اصلاح‌طلبان امروز از لحاظ سياسي پخته‌تر شده‌اند و به دنبال تسويه حساب نيستند اما حركت‌هاي دولت بعضی مواقع به جريان اصلاح‌طلبان لطماتی وارد کرده است . اصلاح‌طلبان امروز بسيار پخته‌تر از سال ۸۴ هستند و می دانند در موقعیت های مختلف چه تصمیماتی اتخاذ کنند.
يكي از راهكار‌هاي خروج از اين شرايط تغيير كابينه و وزرا نيست؟
اقاي روحاني به يك خانه تكاني جدي احتياج دارد. در گذشته هم اعلام كردم ۵ نفر از وزرا كه بنا به دلايلي عملكرشان در راستاي تضعيف دولت بود كه يك شوخي نيست و بايد جدي گرفته شود. هر شخصي كه به اندازه يك سر سوزن دلش براي ايرا ن مي‌تپد، مي‌داند حداقل ۵ وزير ضعيف هستند و نتوانستند انتظارات را محقق كنند كه تبعات عملكرد ضعيف آنها گريبانگير كشور خواهد شد.پس از انتخابات ۹۲ شايعه اختلاف ميان آقاي روحاني و عارف بارها مطرح شد. واقعيت چيست؟
بحث اقاي عارف را اينگونه مطرح نكنيد كه ميان او و رئيس‌جمهور اختلافي وجود دارد. فداكاري كه اقاي عارف انجام داد فوق‌العاده بود و احتمال اين فداكاري درباره افراد ديگر بسيار پايين است. زماني كه اقاي عارف به مجلس راه پيدا كرد، انتظار داشت كه دولت موضع بي‌طرفانه داشته باشد چون خود آقاي لاريجاني در ليست اميد حضور داشت. حداقل مصلحت انديشي، جوانمردي و صداقت حكم مي‌كرد دولت بي‌طرف عمل كند ولي برخي مي‌گويند دولت بيشترين لابي را به نفع لاريجاني انجام داد. به اقاي لاريجاني احترام مي‌گذاريم ولي اين حق اصلاح‌طلبان و ليست اميد و زحمتي نبود كه آن مجموعه كشيده بودند چون در غير اينصورت امكان داشت نتيجه ديگري رقم بخورد. در نهايت انتظار اين كم لطفي‌ها را در حق آقاي عارف نداشتيم.
با توجه به مواردي كه اشاره كرديد، رفتار آقاي عارف در بهار ۹۶ چگونه خواهد بود؟
آقاي عارف، شخصيتي اخلاقي، منطقي و علمي است اما پيش بيني رفتار ايشان نسبت به شرايطي مانند پايبندي طرف مقابل به موضوعاتي كه اشاره شد، بستگی خواهد داشت. آقاي عارف خيلي قابل پيش بيني است كه ثابت‌كننده اخلاق، و رفتار و بردباري اوست. اگر از سوي برخي رفتارهاي خارج از قاعده مشاهده شود، آقاي عارف يا هر شخصی مي‌تواند تصميماتي به غير از آنچه اتخاذ كند كه تاكنون شاهد بوديم.
اعتماد مردم به ليست اميد و راي دادن به آن به خاطر رضايت مردم از عملكرد دولت بود؟
ليست اميد به دولت منتسب نبود ولي چون جرياني مرتبط با دولت بود، در داخل ليست مشترك بودند و يك مجموعه از نزديكان دولت كه ۶ نفر هم بيشتر نبودند، در اين ليست حضور پيدا كردند ولي به لحاظ اينكه اصلاح‌طلبان، به دولت كمك كرده بودند در مقاطع مختلف از آنها حمايت جدي مي‌كردند. از نظر مردم هم اينگونه بود كه دولت كنار ليست اميد است، يعني دولت و ليست اميد همسو هستند.
شما سابقه نمايندگي هم در كارنامه خود داريد. مسير حركت فراكسيون اميد را چطور ارزيابي مي‌كنيد و تصور می‌کنید بدون مشكل به پايان راه خواهد رسيد؟
برخي از آنها كه قرار بود ليست اميد را در مجلس مديريت كنند، از پختگي لازم در حوزه مجلس برخوردار نبودند هر چند شايد در حوزه‌هاي ديگر كارآمد باشند اما در حوزه مجلس از جمله يارگيري، فراكسيون‌ها و برخي مسائل ديگر از پختگي لازم برخوردار نبودند و اين، يك واقعيت است. ليست اميد چه بخواهد و چه نخواهد، آبرو و حياتش در گرو نتيجه‌اي است كه به جامعه ارائه مي‌كند. به ليست اميد معامله گرايانه هم نگاه شود، اگر از خودش يادگاري‌هاي درست و موثري در طول ۴ سال به جاي نگذارد، قطعا از چشم مردم خواهد افتاد. بنابراين بايد تمام تلاششان را بكنند. البته دوستان خارج از مجلس حتما كمك‌هاي ويژه خواهند كرد و فراكسيون اميد از اين كمك‌ها استقبال خواهد كرد. فراكسيون اميد با يك بازسازي و رفتار بسيار قاعده‌مند باید بتواند نتيجه مطلوبي داشته باشد.
ليست اميد تا چه اندازه از خارج مجلس اداره مي‌شود؟
اگر هدايت مي‌شد، چنين اتفاقاتي رخ نمي‌داد. متاسفانه هدايت نشد. در حال حاضر حدود هزار و صد نماينده ادوار هستند كه حدود ۴۰۰ نفر از آنها از دوستان اصولگرا يا مستقل هستند و ما بقي به جريان اصلاح‌طلبان تعلق دارند كه پتانسيل عظيمي است. اگر به اندازه يك سر سوزن از بيرون هدايت مي‌شد قطعا اتفاقات ديگري را شاهد بوديم؛ اگر آنها به ديدگاه‌ها و نظرات نمایندگان ادوار و دلسوراني كه براي پيروزي ليست اميد تلاش كرده بودند، تمكين مي‌كردند، قطعا نتيجه مطلوب‌تري مي‌گرفتند.
به عنوان سوال آخر تصور مي‌كنيد جامعه هم همان نگاه را به برجام دارد كه دولتمردان دارند؟
برجام يك واقعيتي است كه در يك مقطع سياسي رخ داد و توانست سايه خطرناكي را از سر كشور حذف كند كه كار بسيار ارزشمندي بود اما نبايد برجام را فقط در همان قالب ارزيابي كرد بلكه تحليل برجام بسيار پيچيده است و مديريت قوي در تمام بخش‌ها لازم دارد كه ظاهرا در دولت يازدهم توانايي اتصال دادن بخش‌هاي مختلف پازل وجود ندارد. بايد بپذيريم كه شكم گرسنه، غذا مي‌خواهد، جوان پر انرژي كار مي‌خواهد و همه اينها را اقتصاد مي‌تواند مديريت كند. متاسفانه مجموعه‌هاي اقتصادي، سياسي واجتماعي دولت دراين موضوع بسيار ضعيف عمل مي‌كنند و ناتوان هستند. به عبارتي به‌روز نيستند، جسارت ندارند و نمي‌توانند از خودشان هزينه كنند، طرح بدهند و بروند سينه سپر كنند. برخي از دولتمردان دچار روزمرگي شده‌اند.
از سوي ديگر مردم چون مشكلات عديده‌اي دارند، از برجام بسيار استقبال كردند و منتظر نتايج برجام هم بودند منتهي نتيجه امروز و فردا كردن‌هاي دولت اين شده است كه تصور شود دولت سر كلاف را گم كرده است و در همين شرايط مردم هم دچار روزمرگي شده‌اند كه امروز چه مي‌شود يا فردا چه خواهد شد. در حوزه‌هاي مختلف، در صنايع و در جاهاي ديگر ركود جدي وجود دارد و اگر بخواهيم در برخي از حوزه‌ها وارد شويم، برخي از آنها آينده‌ خوبي براي كشور نخواهند داشت.           

گرانفروشی گوشت مرغ طی روزهای اخیر، علاوه بر زیان مصرف‌کنندگان، محل اختلاف‌نظر وزارت کشاروزی و مرغداران شده است،‌ چراکه به گفته مرغداران قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ ۷۵۰۰ تومان است اما طبق آنالیز قیمت وزارت کشاورزی این محصول نهایتا باید کیلویی ۷۰۰۰ تومان باشد و فروش بیش از این مبلغ گرانفروشی است و با توجه به اینکه قیمت فعلی این محصول در بازار مصرف ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است با گرانفروشی همراه شده اما هنوز برخوردی با متخلفان صورت نگرفته است.
به گزارش ایسنا، افزایش قیمت گوشت مرغ در حالی اتفاق افتاده که وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای این محصول را حداکثر ۷۰۰۰ تومان اعلام کرده و فروش بیش از این قیمت را گرانفروشی می‌داند اما از طرف دیگر مرغداران و برخی فعالان این صنعت معتقدند که قیمت منطقی برای  گوشت مرغ ۷۵۰۰ تومان است، چرا که هزینه‌های تولید از جمله خوراک مرغ و جوجه یک روزه افزایش یافته است.
بررسی‌ خبرنگار ایسنا از بازار مرغ در سطح شهر حاکی از آن است که قیمت این نوع گوشت سفید به طور متوسط در مرکز شهر ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است که بر اساس معیارهای وزارت جهاد کشاورزی شامل گرانفروشی می‌شود.
در این میان رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز از کسانی است که قیمت‌های فعلی را برای گوشت مرغ غیر منطقی می‌داند و می‌گوید افزایش هزینه‌های تولید صرفا بهانه برای گرانفروشی است و به دلیل نوع مدیریت بازار و نحوه تنظیم بازار از مرغداری تا کشتارگاه این افزایش قیمت به وجود آمده که منفعت عده‌ای خاص را تامین می‌کند.
اما در مقابل مرغداران می‌گویند قیمت کمتر از ۷۵۰۰ تومان برای مرغ به ضرر تولیدکننده بوده و قیمت‌های فعلی مرغ منطقی و در جهت تناسب بازار است.
البته وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای این محصول را کیلویی ۷۰۰۰ تومان اعلام و تاکید کرده که فروش بیش از این قیمت گرانفروشی است که باید مسئولان امر از جمله سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت با خاطیان برخورد کند.
در این شرایط شرکت پشتیبانی امور دام برای شکستن قیمت این محصول، نسبت به عرضه گوشت مرغ منجمد اقدام و اعلام کرده تا زمان تعدیل قیمت، عرضه مرغ منجمد در بورس کالا و میادین میوه و تره‌بار ادامه دارد. همچنین به زعم مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی با توزیع ذرت دولتی و افزایش جوجه‌ریزی و همچنین عرضه مرغ منجمد، بازار گوشت مرغ تا دو - سه هفته آینده متعادل می‌شود.
اما با توجه به اینکه قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف بیش از نرخ منطقی وزارت کشاورزی و حتی مرغداران است، مصرف‌کنندگان انتظار  دارند با گرانفروشی برخورد و از آنها حقوق آنها حمایت شود اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نه‌تنها در سکوت خبری و رسانه‌ای قرار گرفته و در این زمینه از پاسخگویی خودداری می‌کند بلکه در بازار مصرف هم اقدامی برای مقابله با گرانفروشان نکرده است.