شهرداري در رديف طلبكاران بابك زنجاني

 
 
 
چگونه است وقتی مهره ای وصل به باندهای قدرت است وازصحنه حذف نشده نه ازمصونیت کامل برخورداراست که بسیارهم تحویل گرفته می شود وقابل احترام است .ولی به محض اینکه مورد غضب واقع می شود و از صحنه کنار می ر ود .سریع اخ می  شود ومورد سرزنش و اتهام  واقع می شود .  پس از شهرام جزایری  نوبت به بابک زنجانی رسیده است . برای همین شهرداری  تهران یادش افتاده است که جزو طلبکاران بابک زنجانی است .

هفته گذشته، سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرد نخستين جلسه دادگاه بابك زنجاني بالاخره اوايل مهرماه برگزار خواهد شد. اين درحالي است كه هنوز سرنوشت‌ بدهي‌هاي بابك زنجاني به وزارتخانه‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي در ابهام است.
به گزارش اعتماد، بي‌شك وزارت نفت بزرگ‌ترين طلبكار اين متهم بزرگ اقتصادي ايران است، اما در عين حال شنيده مي‌شود كه شهرداري نيز در رديف‌هاي اول ليست طلبكاران زنجاني است. ديروز قدرت‌الله گودرزي، معاون مالي و اداري شهردارتهران، نه تنها اين شايعات را رد نكرد كه آن را تاييد نيز كرد. وي در مورد مقدار اين بدهي به «اعتماد» گفت: رقم دقيق اين بدهي را نمي‌دانم. بايد سوال كنم و بعد اعلام كنم. وي همچنين با تاكيد براينكه تمام مراودات صورت گرفته قانوني بوده است، گفت: شهرداري به ازاي طلب‌هاي خود از زنجاني ضمانتنامه‌هاي بانكي معتبري گرفته است.
گودرزي درمورد سرنوشت طلب‌هاي شهرداري از زنجاني نيز گفت: شهرداري اسناد خود را به قوه قضاييه اعلام كرده است تا اين نهاد درمورد آن تصميم‌گيري كند. وي اما درپاسخ به اين سوال كه اين بدهي‌ها در مورد چه پروژه‌هايي بوده است، اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند.
شهرداري تهران همواره اعلام كرده كه از سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف پروژ‌ه‌هاي شهري استقبال مي‌كند. حالا سوال اين است كه با شرايط جديد و تفاهمنامه هسته‌اي ايران، آيا سرمايه‌گذاران خارجي براي انجام پروژه‌‌هاي مختلف كلان‌شهري، پا پيش گذاشته‌اند؟ گودرزي در پاسخ به اين سوال، با ذكر اينكه شهرداري هفت محور را براي مشاركت سرمايه‌گذاران خارجي تعيين كرده است، گفت: سرمايه‌گذاري در ساخت مجتمع‌هايي در دروازه‌هاي شهر، فرصت‌هاي حوزه حمل‌ونقل، هتل‌ها و مراكز تفريحي، سرمايه‌گذاري در حوزه آي.تي، تشكيل مراكز تجارت جهاني، سرمايه‌گذاري در حوزه محيط زيست و پسماند و در بخش خدمات، كار و فعاليت‌ها، هفت محوري هستند كه شهرداري براي مشاركت سرمايه‌گذاران در نظر گرفته است.
وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني براينكه كدام كشورها تاكنون براي سرمايه‌گذاري در بخش مديريت شهري پايتخت اظهارتمايل كرده‌اند، گفت: تاكنون از كشورهاي ايتاليا و اسپانيا پيشنهادهايي براي سرمايه‌گذاري داشته‌ايم. حتي از اسپانيا مسوولاني به ايران آمدند و از شهر آفتاب و نمايشگاه بين‌المللي تهران بازديد كردند. درنهايت قرارشد اين تيم شرايط و بازار را بررسي كنند تا پس از ورود وزراي اين كشور به ايران، دراين حوزه‌ها تفاهمنامه همكاري منعقد كنيم.
وي در مورد حوزه‌هايي كه اين سرمايه‌گذاران براي مشاركت در آنها اظهار تمايل كرده‌اند، گفت: تقريبا در تمام بخش‌ها درخواست‌هايي به دست ما رسيده است. مثلا در حوزه حمل‌و‌نقل و ساخت واگن‌هاي مترو نيز پيشنهادهايي داشته‌ايم. چون قرار است امسال و سال آينده خط شش و هفت راه‌اندازي شوند. اين توافق مي‌تواند تاثير خوبي براي سرمايه‌گذاري‌ها در ساير حوزه‌ها از جمله تهيه موتورهاي برقي، خودروها، تاكسي و اتوبوس‌ها داشته باشد.
اما بدهي‌ها و طلب‌هاي شهرداري تهران تنها محدود به بابك زنجاني نمي‌شود. «دولت» مهم‌ترين و اصلي‌ترين بدهكار شهرداري است. ديروز گودرزي توضيحاتي در مورد بدهي‌هاي دولت به شهرداري و همچنين بدهي‌هاي شهرداري به پيمانكاران داد. معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران دراين جلسه از بدهي پنج هزارميليارد توماني دولت به شهرداري خبر داد.
دكتر قدرت‌الله گودرزي ظهر ديروز در نشست خبري با بيان اينكه در برنامه پنج ساله شهرداري بودجه پيش‌بيني شده شهرداري ١٠٢ هزار ميليارد تومان است، گفت: با اينكه بودجه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد كاهش داشته است، اما در چهار ماهه نخست امسال در قالب برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده حركت كرديم.
وي پرداخت ديون پيمانكاران را يكي از برنامه‌هاي مهم اين معاونت در سال جاري عنوان كرد و با بيان اينكه تا پايان سال ٩٢ حسابرسي‌ها انجام و ميزان بدهي شهرداري به پيمانكاران مشخص شده است، گفت: هر جلسه‌اي كه در اين چهار ماه در كميسيون ماده ٣٨ تشكيل شد پيمانكاران با رضايت جلسه را ترك كردند چرا كه بنا را بر پرداخت ديون پيمانكاران و ديون املاك گذاشته‌ايم. وي با بيان اينكه پرداخت مطالبات پيمانكاران و املاك استارت خورده است، گفت: با اينكه امسال پنج درصد كاهش در بخش درآمدها داريم، اما تلاش مي‌كنيم تا پايان سال ٩٤ بدهي پيمانكاران را به صورت نقد و غيرنقد و همچنين بدهي املاك را پرداخت كنيم.
معاون مالي و اقتصادي شهرداري همچنين با اشاره به اينكه شهرداري ٨٠٠ ميليارد تومان براي پرداخت ديون در سال جاري در نظر گرفته است، گفت: هفته‌اي ١٠ الي ١٥ ميليارد تومان بابت بدهي پيمانكاران و حوزه املاك پرداخت مي‌شود.
بدهي شهرداري به تامين اجتماعي موضوع بعدي مطرح شده از سوي معاون مالي شهرداري تهران بود. گودرزي در مورد بدهي شهرداري به بيمه تامين اجتماعي، با ذكر اينكه ميزان اين بدهي تا پايان سال ٩٣ مشخص شده است و مقرر شده تا قسمتي از اين بدهي را به صورت نقد و مبلغي ديگر را به صورت غيرنقد پرداخت كنيم. گفت كه اميدواريم تا پايان بهمن‌ماه اين بدهي كه مقدار آن كمتر از ٥٠٠ ميليارد تومان است، تسويه شود.
معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران همچنين در مورد طلب شهرداري از دولت نيز با بيان اينكه از سال ٨٧ تا ٩٣ ميزان بدهي دولت به شهرداري احصاء شده است، ادامه داد: ميزان بدهي دولت به شهرداري پنج هزار و ٣٧٥ ميليارد تومان است.
وي با بيان اينكه در حوزه حمل‌و‌نقل، شهرداري از دولت چهار هزار و ٨١٦ ميليارد تومان بر اساس قانون طلب داشت، اظهار كرد: دولت تنها يك‌هزار و ٧١٣ ميليارد تومان را پرداخت كرده اما همچنان سه هزار و ١٠٣ ميليارد تومان در حوزه حمل‌و‌نقل عمومي به شهرداري بدهكار است.
گودرزي با بيان اينكه دولت تا پايان سال ٩٣ در حوزه بافت فرسوده بايد به شهرداري ٤٠٤ ميليارد تومان اعتبار مي‌داد، كه نداده است، عنوان كرد: همچنين بابت عوارض و جرايم شهري نيز كه در حوزه كميسيون ماده ١٠٠ است حدود هزار و ١٨٢ ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است.
به گفته معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران، دولت در بحث پرداخت جرايم راهنمايي و رانندگي نيز ٣٧٦ ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است كه در مجموع ميزان بدهي دولت به شهرداري پنج هزار و ٣٧٥ ميليارد تومان تخمين زده شده است.
وي در مورد ميزان بدهي عوارض ساختمان‌هاي دولتي به شهرداري نيز اظهار كرد: اين سازمان‌ها براي پرداخت عوارض سالانه خود به شهرداري تاكنون مقاومت كرده اما عدد آن را دقيق به خاطر ندارم.