گزیده ها

گزیده ها 25 مرداد -94
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: قطع درختان و ساخت برج مسکونی یا تجاری در زمینهای باغی موقوفه حضرت رضا(ع) در مشهد واقعیت ندارد و کذب است.
به گزارش ایرنا، مهدی عزیزیان شامگاه شنبه در نشست خبری در خصوص معرفی برنامه های دهه کرامت در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت تخریب باغهای موقوفی در مشهد افزود: هیچ ساخت و سازی در زمینهای موقوفه بدون مجوز و تایید شهرداری مشهد از سوی آستان قدس رضوی انجام نگرفته است.
وی گفت: آستان قدس رضوی خدمات عام المنفعه بی شماری داشته و متعلق به مردم است لذا هرگونه جوسازی در خصوص اینکه باغهای موقوفه حضرت رضا(ع) تخریب یا درختان آنها برای برج سازی و تجاری سازی قطع شده با منطق سازگار نبوده و دور از انصاف است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: این آستان تعامل خوب و قانونمندی با شهرداری مشهد دارد و هرگونه تغییر کاربری یا ساخت و ساز در فضای سبز یا واگذاری زمین با هماهنگی و نظارت این نهاد انجام گرفته است.
وی با اشاره به وجود حدود هزار قطعه زمین باغی موقوفه حضرت رضا(ع) در مشهد ادامه داد: خیلی از فضاهای سبز شهری با دریافت خلافی تبدیل به اداری، مسکونی و تجاری شده اند و این مساله در تمام ایران مصداق دارد، آستان قدس رضوی هم از این امر مستثنی نیست.
عزیزیان گفت: آستان قدس رضوی با شهرداری مشهد رابطه قانونمند دارد و تاکید تولیت آستان نیز همواره بر برقراری تعامل مطلوب با رعایت قانون اساسی بوده است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مطالبات آستان قدس رضوی از دولت نیز اظهارداشت: بدهی دولت به این نهاد مربوط به چندین سال قبل می شود که بر این اساس هر سال رقمی در بودجه سالانه برای وصول مطالبات آستان قدس رضوی اختصاص می یابد که بخشی به صورت نقدی و بخش دیگر در قالب خصوصی سازی به صورت واگذاری سهام شرکتهای دولتی به این نهاد پرداخت می شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: مطالبه امسال این نهاد از دولت بر اساس بودجه سال 94 هنوز وصول نشده است.
وی درباره چگونگی بدهکار شدن دولت به آستان قدس رضوی نیز اظهار داشت: پیشتر آستان قدس رضوی املاک و زمینهایی داشت که در محدوده فعالیتهای دولتی قرار گرفته، فاقد سند بود یا حقوق مربوط به حق تقدیمی و اجاره املاک و زمینهای آستان قدس که در تصرف وزارتخانه ها بود اما آنها حق الاجاره خود را پرداخت نکرده بودند.
عزیزیان گفت: دولت در مورد چگونگی وصول مطالبات آستان قدس رضوی یکطرفه تصمیم گیری و مصوب می کند و آستان در این زمینه انتخابی ندارد.
وی در خصوص پرسشی دیگر پیرامون پرداخت مالیات از سوی این نهاد نیز پاسخ داد: بر اساس یکی از تبصره های قانون بودجه سال 1394 آستان قدس رضوی و برخی نهادهای دیگر در صورت داشتن صورت مالی مشخص موظف به پرداخت مالیات هستند و سال آینده نیز دولت مالیات پرداخت شده آنها را برخواهد گرداند.
او افزود: این در حالی است که بنا به فرمایش رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: این مساله در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و فعلا نمایندگان در حال بررسی این مساله هستند تا نظر نهایی خود را اعلام کنند.
وی در ادامه پیرامون موضوع ثبت جهانی حرم مطهر رضوی هم گفت: تاکنون هیچ یک از مراسم تاریخی یا ساخت و سازهای قدیمی حرم مطهر ثبت ملی یا جهانی نشده و اگر هم پیشنهادی از سوی متولیان میراث فرهنگی در این خصوص شود قطعا مورد رسیدگی قرار می گیرد.
عزیزیان در مورد حضور پیروان سایر مذاهب نیز در آستان قدس رضوی تاکید کرد: هیچ نهاد وابسته به آستان قدس رضوی در محدوده حرم مطهر در مورد گرایش دینی یا مذهبی افرادی که وارد اماکن متبرکه می شوند سوال نمی کند.
وی افزود: گروههای بسیاری از برادران اهل سنت به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند که حضورشان در اماکن متبرکه هیچ منعی ندارد.
مرد افغان كه پيش از اين به قتل يك زن به دليل اختلاف سر قيمت براي برقراري ارتباط نامشروع اعتراف كرده بود در دادگاه حرف‌هاي قبلي خود را انکار کرد.
سرنخ دستگيري متهم، كشف يك نام در گوشي همراهش بود. مرد افغان شماره مقتول را با عنوان اختصاري «brrr» ذخيره كرده بود كه پليس با بررسي آن متوجه تماس‌هاي مكرر قاتل در روز حادثه با مقتول شد كه از او خواسته بود سر قرار حاضر شود تا در ازاي دريافت ٣٠٠ هزار تومان پول با هم ارتباط نامشروع برقرار كنند اما اين قرار با قتل خاتمه يافت. آنها كه سر قيمت با يكديگر به توافق نرسيده بودند پس از درگيري لفظي با هم گلاويز شدند و متهم با روسري مقتول را خفه كرد.
صبح ديروز قضات شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران مسوول رسيدگي به پرونده بودند. قاضي عزيزمحمدي، رييس دادگاه در ابتداي جلسه از نماينده دادستان خواست تا كيفرخواست را قرائت كند. در آن آمده بود كه متهم پس از قتل زن جوان، جنازه او را به باغي در شمشك برد و دفن كرد اما پس از چند روز با شكايت خانواده مقتول و رديابي تماس‌ها توسط پليس شناسايي و دستگير شد. او حتي پيش از آنكه در حضور بازپرس پرونده، جسد از دل خاك بيرون آورده شود، به خفه كردن مقتول با روسري‌اش اعتراف كرده بود اما در دادگاه، هيچ كدام از امضاهاي پاي برگه اعترافاتش را گردن نگرفت و ديگر به جرم خود اعتراف نكرد.
پدر مقتول پيش از اين تقاضاي قصاص متهم را از دادگاه خواسته بود. او درباره روز حادثه گفت: «چهار روز بود كه از دخترم خبري نداشتيم. او آرايشگاه داشت. چندسال قبل از همسرش جدا شده بود و تنها زندگي مي كرد. روز حادثه از دوستانش شنيديم كه به شمشك رفته. برادرش در پليس شكايت كرده بود وقتي به شمشك رفتيم خودروي پژوي دخترم را جلوي باغ همين آقا – اشاره به متهم – پيدا كرديم. او همان جا دستگير شد و خيلي زود اعتراف كرد
مرد افغان كه پاي چپش را روي زمين مي‌كشيد و دست چپش را در بغل گرفته بود با دستور رييس دادگاه، پشت جايگاه ايستاد، آستينش را بالا زد و گفت: «در بازجويي‌ها من را كتك زده‌اند. دستم را شكسته‌اند. من همه اعترافاتم را تحت فشار نوشته‌ام. من اصلا مقتول را نديده‌ام.
سه نفر افغاني ديگر با گوشي من با او تماس گرفته و قرار ملاقات گذاشته بودند. آنها با هم سر پول اختلاف پيدا كردند و او را كشتند و در باغي كه من نگهبانش بودم انداختند. من وقتي به باغ رسيدم ديدم جنازه برهنه است. براي اينكه گناه نكنم آن را دفن كردم
انكار قتل از سوي متهم در حالي بود كه او پيش از اين به بازسازي صحنه جرم نيز اقدام كرده بود. بازجويي از سه افغاني ديگر نيز نشان مي داد كه آنها هيچ نقشي در قتل نداشته اند و متهم براي فرار از اتهام خود، نام آنها را آورده است. او تا پايان جلسه دادگاه بر بي‌گناهي خود اصرار كرد. پدر مقتول تقاضاي قصاص او را داشت و قضات در حال مرور اعترافات متهم از روي پرونده‌اش بودند.
اخیرا مقدار نفت ذخیره شده ایران در دوران تحریم ها به یکی از بزرگترین مسائل مبهم برای بازار جهانی نفت تبدیل شده است.
این یک سوال کلیدی است، چرا که توافق هسته ای ایران با غرب به لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌انجامد و راه را برای ورود چندین میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران به بازار هموار می‌کند. افزایش در صادرات نفت ایران اشباع بازار را که باعث شده قیمت نفت به پایین ترین قیمت شش سال گذشته (کمتر از 43 دلار) برسد، تشدید می‌کند.
درحالی که ایران میزان نفت موجود در نفت کشهای مستقر در خلیج فارس را تایید نکرده است اما ناظران و تحلیلگران این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنند. تا این اواخر کارشناسان انرژی معتقد بودند که میزان نفت ذخیره شده ایران در نفت‌کشها 30 تا 40 میلیون بشکه است.
اما شرکت تجسس دریایی وینوارد با استفاده از یک فن آوری پیچیده اعلام کرده که ایران دقیقا 50 میلیون بشکه ذخیره شده در دریا دارد که این رقم نسبت به آوریل 2014 که این شرکت رصد نفتکش‌های ایران را شروع کرد 150 درصد افزایش نشان می‌دهد.
پیشتر یک شرکت انگلیسی موسوم به "وسلز ولیو" (ارزش نفتکش‌ها) که موقعیت ناوگان نفتکش‌های اقیانوس پیما را رصد می‌کند در جدیدترین آمار تعداد بشکه های نفت ذخیره شده ایران روی دریا را 56 میلیون و 734 هزار و 595 بشکه برآورد کرده است که معادل هفت میلیون و 740 هزار و 54 تن براورد می‌شود.
از این تعداد 17 نفتکش عظیم در سواحل خلیج فارس لنگر انداخته اند. شش نفتکش در مسیر کشورهای خریدار نفت ایران هستند و از دو نفتکش دیگر یکی از ساحل چین و دیگری در مالزی لنگر انداخته‌اند.
بیشتر برآورد‌ها نشان می‌دهد که مقدار نفت خام و میعاناتی که ایران در نفت‌کش‌های شناور روی دریا دارد، حدود 30 تا 40 میلیون بشکه است که برای افزایش صادرات روزانه حدود 200 الی 250 هزار بشکه در روز ایران برای مدت شش ماه کافی است.
تحلیگران می‌گویند مطمئنا ایران قادر خواهد بود نفت ذخیره شده خود را روانه‌ بازار کند، اما این مقدار نفت برای ورود یک باره به بازار بیش از حد زیاد است و ایران در صورتی که قصد انجام فوری این کار را داشته باشد باید سقوط قیمت‌ها را بپذیرد.
افزایش برآوردها درباره ذخایر نفتی ایران نشان می‌دهد که جهان نفت بیشتری نسبت به آنچه نیاز دارد در اختیار دارد و به ویژه با توجه به رکود تقاضا و بی ثباتی اقتصادی در چین، رکود بازار نفت بیشتر خواهد شد.
تام کلوزا تحلیلگر سرویس اطلاعات قیمت نفت می‌گوید: این به معنای این است که با لغو تحریمها مقادیر زیادی نفت وارد بازار خواهد شد.
لازم به ذکر است که نفت ذخیره شده در دریا در یک چشم به هم زدن آماده انتقال به خریداران (احتمالا در آسیا) است زیرا قبلا تصفیه و پالایش شده است.
تمر اسنر تحلیلگر انرژی در سرویس مشاوران بازار بورس نزدک گفت: ایران سعی دارد نفتی را که در ذخایر شناور دارد کم اهمیت جلو دهد چرا که نمیخواهد این میزان نفت به بازار ضربه بزند.
براساس اعلام بانک سرمایه گذاری آر بی سی کانادا ایران پس از لغو تحریمها قادر خواهد بود تا اواسط 2016 روزانه 375 تا 500 هزار بشکه به صادرات نفت خود بیفزاید.
هیلما کرافت رئیس بخش استراتژی در بانک آر بی سی در یادداشتی نوشت: ایران از نظر ما پدیده سال است زیرا قرار است از چند دهه تحریم اقتصادی و بین المللی خارج شود. برخلاف بیشتر کشورهای عضو اوپک، آینده ایران روشن تر به نظر میرسد.
تحلیلگران در حال افزایش برآوردهای خود درباره میزان نفت ذخیره شده ایران در ذخایر شناور روی دریا هستند.
موسسه پلاتس که پیشتر ذخایر نفتی ایران را 40 تا 42 میلیون بشکه اعلام کرده بود در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که ایران 53 میلیون بشکه نفت خام و میعانات در دریا ذخیره کرده است.
پلاتس افزود: در بین نفتکشهایی که نفت ایران را ذخیره کرده اند، یک نفتکش متعلق به شرکت نفت ایران دیده می‌شود که پس از خاموش کردن فرستنده خود از ماه سپتامبر در بندر عسلویه مجددا دیده شده است.
بحث بر سر مقدار ذخایر نفتی ایران بیانگر یک مشکل عمده در بازار نفت است و آن این است که هیچ کس به آمارها اعتماد ندارد. بیشتر اوقات آمارهای رسمی توسط کشورهایی که از تغییر آمار نفع می‌برند گزارش می‌شوند.
امی دانیل از موسسه وینوارد به سی ان ان گفت: هر جا را که بنگرید آمارهای رسمی را می بینید که با آمارها واقعی فرق دارند و یا بیشتر یا کمتر هستند.
آمارهای تجسس دریایی وینوارد در اصل از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بانکها و موسسات مالی نیز که همیشه تشنه اطلاعات برای بدست آوردن برتری در معاملات هستند با این موسسه وارد همکاری شده اند.
تام کلوزا افزود: هیچ شفافیتی در آمارهای نفتی بین المللی وجود ندارد. دقت این اطلاعات مثل این است که موهای خود را با اره برقی کوتاه کنید.
درحالی تاخیرهای پروازی درصنعت حمل و نقل هوایی به اوج خود رسیده و سرگردانی سریالی مردم درفرودگاه‌ها را به‌دنبال داشته است که برخی مسئولان در توجیه این مساله، دوباره بحث آزادسازی قیمت‌ها را پیش می‌کشند.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها تاخیرهای پروازی در فرودگاه‌های کشور به اوج خود رسیده و اغلب مسافران حمل و نقل هوایی را نسبت به وضعیت موجود ناراضی کرده است، چراکه مسافران مجبورند ساعت‌ها وقت خود را در فرودگاه سپری کنند تا هواپیمای آنها به زمین بنشیند یا نقص فنی را برطرف کند، این در حالی است که هدف یک مسافر در بخش هوایی این است که زودتر به مقصد برسد در صورتی که تاخیرهای برخی ایرلاین‌ها بیشتر از زمانی است که یک خودرو تا آن مقصد طی می‌کند.
به همین دلیل نارضایتی‌ها از صنعت حمل و نقل هوایی افزایش یافته و مسافران نسبت به استفاده از هواپیما برای مسافرت‌هایشان با شک و تردیدهای بسیار روبرو شده اند، تاخیرهایی که گاهی به بیش از ۱۰ ساعت هم می‌رسد، از جمله مشکلاتی است که امروز کل صنعت حمل و نقل هوایی را درگیر خود کرده است و به طور حتم در درازمدت به نفع صاحبان این صنعت نیست.
این در حالی است که چنین تاخیرهایی در سایر کشورهای دنیا بی سابقه است و مسافران می‌توانند بابت چنین تاخیرهایی، خسارت‌های زیادی دریافت کنند، هرچند که آئین نامه حقوق مسافر در بهار امسال به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است اما به نظر می‌رسد که مشکلات ایرلاین‌ها بیش از این بوده و پرداخت جریمه هم نتوانسته است تاخیرهای چندساعته را برطرف کند.
امروزه تقریبا هر شرکت بزرگی که از سال‌ها پیش در بخش صنعت حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کند، گرفتار تاخیرهای چند ساعته شده است که به نظر می‌رسد سوء مدیریت، توان مالی کم و افزایش هزینه‌ها از جمله دلایل بروز این مشکلات باشد.
همین هفته گذشته بود که هواپیمایی آسمان با تاخیر ۱۰ ساعته مسافران را از مشهد به شیراز رساند و در پروازی دیگر مسافران تهران - اهواز با همین مدت تاخیر مواجه شدند که این دو تاخیر اعتراض شدید مسافران را به دنبال داشت، هرچند که این شرکت هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تذکر گرفت و پروازهای فوق العاده آن لغو شد اما مشکل تاخیرها به خصوص در فرودگاه‌های بزرگ کشور برطرف نشده است.
البته مدیران شرکت‌های هواپیمایی محدودیت‌های موجود برای این صنعت را از مهمترین دلایل ایجاد تاخیر در پروازها می‌دانند. به گفته آنان، صنعت حمل و نقل هوایی در این سال‌ها در نوک پیکان تحریم‌های غرب علیه ایران قرار داشته اما شرکت‌ها توانسته‌اند در این مدت، صنعت را سرپا نگه دارند و نیاز متقاضیان را پاسخگو باشند.
قیمت‌ها باید آزاد شوند
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی مشکل ناوگان فرسوده دارند، گفت: نقص فنی دلیل عمده اغلب تاخیرها است، چراکه اولویت حمل و نقل هوایی، ایمنی است و تا زمانی که شرکت‌ها از ایمنی مطمئن نباشند، پرواز انجام نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاخیرها در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و فقط مختص به ایرلاین‌های ایرانی نیست، افزود: در سایت‌های بین المللی که تاخیرهای پروازی اغلب پروازهای دنیا موجود است، می بینیم که حتی در بزرگترین فرودگاه‌های دنیا هم تاخیرهای زیادی وجود دارد درحالی که شرکت‌های آنها نه با تحریم روبرو بودند و نه مشکلات مالی داشتند.
سامانی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی بنگاه اقتصادی هستند و تلاش دارند تا رضایت مشتری را جلب کند، زیرا منبع درآمد آنها مسافران هستند، ادامه داد: تاخیرها خارج از اراده شرکت‌ها است، چراکه شرکت‌ها با نیروی انسانی، امکانات و ابزاری که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند تا پروازها را به موقع انجام دهند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید براینکه تاخیرها برای ایرلاین هزینه به دنبال دارد و هیچ شرکتی هم به دنبال زیان نیست، گفت: تاخیرها در همه کشورها وجود دارد به طوری که در کشور آمریکا که تولیدکننده هواپیما است، به طور میانگین ۲۵ درصد پروازها با تاخیر انجام می‌شود.
به گفته وی، ایرلاین‌ها نمی‌توانند ریسک کرده و پروازی که نقص فنی دارد را انجام دهند، بنابراین در همه کشورها با مشکل تاخیر مواجه هستند. به طور مثال، امروز در فرودگاه لندن ۱۴۷ پرواز با تاخیر انجام می‌شود و یا در مسکو ۱۰۱ پرواز با تاخیر همراه است، همچنین ایرفرانس هم امروز ۲۱۵ پروازش تاخیر دارد.
سامانی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها در این سال‌ها کار جهادی انجام داده اند که با وجود تحریم، صنعت را سرپانگه داشتند، افزود: ما از مردم بابت تاخیرها هواپیماها عذرخواهی می کنیم اما باید توجه داشت که ایمنی مسافران اولویت ‌ما است، ضمن آنکه وقتی هدف و آرمانی داریم باید هزینه آن را هم بپردازیم.
وی در خصوص اینکه چرا با وجود کمبود هواپیما و مشکلات نقص فنی بلیت فروخته می‌شود، اظهار داشت: تقاضا برای حمل و نقل هوایی وجود دارد و حتی از عرضه هم بالاتر است؛ هرچند که نسبت به سال‌های گذشته عرضه و تقاضا متعادل شده و به غیر از روزهای پیک سفر، در اواسط هفته عرضه بیش از تقاضا است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه از دولت درخواست داریم که مقررات زدایی کند تا ایرلاین‌ها با مشکلات کمتری مواجه باشند، گفت: نرخ‌های تکلیفی بنابر قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای عالی هواپیمایی باید برداشته شود که از دولت تقاضا داریم تا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را اجرایی کند.
وی همچنین به انتظار ایرلاین‌ها از دولت برای تامین تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای خرید ناوگان اشاره کرد و افزود: ایرلاین‌ها مشغول مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده هواپیما هستند اما هنوز تحریم‌ها بطور کامل برداشته نشده و از اوایل سال ۲۰۱۶ تحریم ها بطور کامل برداشته می‌شود.

در شرایطی که طی سال‌های گذشته در مردادماه، بیشترین رونق بازار خودرو را در کشور شاهد بودیم، امسال بازار خودرو با رکود شدیدی همراه است و قیمت‌ها در این بازار همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد.
به گزارش فارس، فعالان بازار خودرو در سال‌های گذشته، اواسط مرداد ماه را به عنوان زمان پررونق بازار می‌شناختند و خرید و فروش خودرو در این زمان به اوج خود می‌رسید، این در حالی است که مرداد امسال بیشترین رکود را در بازار خودرو شاهد بودیم و معامله در این بازار به حداقل رسیده است.
از سویی، هر ساله اواخر مرداد و اوایل شهریورماه میزان فروش خودرو با روندی کاهشی همراه می‌شود و اواخر شهریورماه کاهش 60 تا 70 درصدی فروش را در این بازار شاهد هستیم. در این وضعیت، فعالان بازار معتقدند در شرایطی که دوره پیک فروش خودرو در بازار به کم‌فروش‌ترین زمان تبدیل شده است، نمی‌توان انتظار امیدبخشی نسبت به آینده بازار خودرو داشت.
در این میان، قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار با روندی کاهشی همراه شده است، به‌ ویژه که در مورد خودروهای چینی شاهد ایجاد شرایط فروش سهل‌تر و عرضه اقساطی خودروها هستیم.
تخفیف 26 میلیون تومانی در عرضه برخی خودروهای چینی از جمله نمونه‌های این کاهش قیمت است. به‌ طوری‌که قیمت یک محصول شاسی بلند چینی اخیراً از 115 میلیون تومان به 89.5 میلیون تومان رسیده است.
برخی شرکت‌های خودروساز داخلی نیز با ارائه فروش اقساطی در محصولاتشان مانند سراتو و چانگان سعی کرده‌اند میزان فروش خود را افزایش دهند، هرچند اتفاق خاصی در این بخش نیز نیفتاده است.
بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه پژو 405 مدل اس‌ال‌ایکس با کاهش 200 هزار تومانی طی روزهای اخیر به 30 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت نوع دوگانه‌سوز این خودرو با افت 300 هزار تومانی، در حال حاضر به قیمت 31 میلیون و 200 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.
در مورد پژو پارس سال نیز باید به افت 500 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 35 میلیون و 800 هزار تومان در بازار اشاره کنیم. قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز نیز با همین میزان افت قیمت به 37 میلیون تومان رسیده است.
*
کاهش 2.5 میلیونی قیمت تندر اتوماتیک
طی روزهای اخیر قیمت تندر 90 اتوماتیک محصول ایران خودرو 2.5 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و درحال حاضر با قیمت 47.5 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
در همین حال، قیمت رانا با افت 600 هزار تومانی به 32 میلیون تومان رسیده است. در مورد سمند ال‌ایکس نیز باید به ثبات قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که همچنان با قیمت 30 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود.
*
افت 400 هزار تومانی قیمت پراید
درمورد محصولات سایپا نیز باید به کاهش 400 هزار تومانی قیمت سایپا 111 مدل SE در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت 20 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در عین حال سایپا 131 مدل SE و سایپا 132 مدل SE بدون تغییر قیمت به ترتیب 20 و 20.5 میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند.
در مورد آریو دنده اتوماتیک نیز باید به افت 100 هزار تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر 54 میلیون و 400 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. نوع دستی این خودرو بدون تغییر قیمت، حدود 48 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.
*
قیمت پارس تندر یک میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافت
طی روزهای اخیر قیمت پارس تندر نیز با افت یک میلیون و 700 هزار تومانی، به 41 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. در عین حال، قیمت تیبا تغییری نداشته و این خودرو همچنان با قیمت 27 میلیون و 200 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.
این در شرایطی است که قیمت وانت زامیاد طی روزهای اخیر با افزایش 500 هزار تومانی در بازار روبه‌رو بوده و به 25 میلیون تومان رسیده است.
در مورد سراتو دنده‌ای نیز باید به افزایش قیمت این خودرو از سوی سایپا اشاره کنیم که اخیراً از 75 میلیون و 650 هزار تومان به 75 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این خودرو از سوی شورای رقابت 75 میلیون و 650 هزار تومان تعیین شده بود.
با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو، درحال حاضر سراتو دنده‌ای در بازار زیر قیمت کارخانه و حدود 72 تا 73 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
*
افت 5 میلیون تومانی قیمت خارجی‌ها
در بررسی بازار خودروهای خارجی نیز باید به کاهش قیمت برخی از این محصولات اشاره کنیم، به‌ طوری‌که قیمت اپتیما مدل 2015 با کاهش 5 میلیون تومانی به 153 میلیون تومان رسیده است.
قیمت اسپورتیج مدل 2015 نیز با افت 4 میلیون تومانی در بازار به 152 میلیون تومان رسیده است.
درمورد مزدا 3 نیز می‌توان به کاهش 14 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر حدود 114 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. دلیل این کاهش قیمت، ارائه تخفیف از سوی شرکت عرضه‌کننده این خودرو است.
بازار خودرو در حالی روزهای بی‌رمقی را طی می‌کند که خریداران همچنان منتظر تعیین تکلیف لغو تحریم‌ها و تأثیر آن بر قیمت خودرو هستند.