ادامه تحريم ها و افزايش تهديدها دستاورد است؟!

اوین نامه ی کیهان 18 مرداد -94
ادامه تحريم ها و افزايش تهديدها دستاورد است؟!
معلوم است که سربازجو شریعت نداری  که مخالف توافق هسته ای ومنتقد شدیددولت روحانی است.  تلاش می کند  که گزارش خبرهای مربوط به مخالفان توافق هسته ای در کنگره ی آمریکا را گردآوری و تحلیل و بازتاب می دهد. چون هدف همسویی با پاسداران وتلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای است . البته رقابت  انتخابات بازارمکاره دوره ی د هم مجلس ارتجاع  هم در اسفندماه هم مزیت برعلت است .
در حالي که انتظار مي رفت پس از توافق هسته اي ديگر خبري از تهديدها و تحريم ها نباشد مروري بر متن توافق و مواضع آمريکا نشان از آن دارد که نه تنها خبري از لغو تحريم ها نخواهد بود بلکه تهديدات نيز افزايش يافته است!
    سرويس سياسي - منوط کردن رفع تحريم ها به گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي يکي از نقاط تاريک توافق وين است. با توجه به نقش پررنگ آژانس در بحران ساختگي هسته اي، از هم اکنون مي توان تصور کرد فرجام چنين شرطي چه خواهد بود!

    يکي ديگر از اصلي ترين نقاط مشکل زا در توافق هسته اي، مکانيسم ماشه در قطعنامه 2231 شوراي امنيت است. اين مکانيسم که در بند 11 و 12 اين قطعنامه گنجانده شده، موضوع رفع تحريم ها را مورد ترديد جدي قرار مي دهد. در دو بند مورد اشاره آمده است؛

    11- در اقدام وفق ماده 41منشور ملل متحد، تصميم مي گيرد که ظرف 30روز از دريافت اعلاميه يکي از دولتهاي طرف برجام در مورد مساله اي که آن دولت طرف برجام اعتقاد دارد مصداق عدم پايبندي اساسي در مورد تعهدات وفق برجام است، شورا بايد در مورد پيش نويس يک قطعنامه براي ادامه يا اجراي لغوهاي مذکور در بند 7(الف) اين قطعنامه راي گيري نمايد، مضافا تصميم مي گيرد که چنانچه، ظرف 10روز از اعلاميه فوق الذکر، هيچ طرفي از شوراي امنيت چنين پيش نويس قطعنامه اي را براي راي گيري ارائه نکرد، اين رئيس شوراي امنيت است که بايستي چنين پيش نويس قطعنامه اي را ارائه کرده و آن را ظرف 30روز از زمان اعلاميه فوق الذکر به راي بگذارد، و شورا قصد خود براي در نظر گرفتن ديدگاههاي دولت هاي درگير در موضوع و هر نظريه هيات مشورتي ايجاد شده در برجام در خصوص موضوع، را ابراز مي دارد؛

    12- دراقدام وفق ماده 41منشور ملل متحد، تصميم مي گيرد که اگر شوراي امنيت يک قطعنامه وفق بند 11براي ادامه اجراي لغوهاي بند 7(الف) تصويب نکرد، آنگاه با اثربخشي از زمان نيمه شب به وقت گرينويچ پس از سي امين روز متعاقب دريافت اعلاميه مورد اشاره در بند 11به شوراي 5امنيت، تمام مفاد قطعنامه هاي( 1696)2006(،1737)2006(،1747)2007، (1803)2008 (1835)2008 (و 1929)2010 که بر اساس بند 7(الف) لغو شده بوده اند، بايد به همان نحوي که پيش از تصويب اين قطعنامه اعمال مي شدند، اعمال شوند و تدابير مندرج در بندهاي 7، 8 و 16تا 20 اين قطعنامه بايد لغو شوند، مگر آنکه شوراي امنيت به گونه ديگري تصميم بگيرد.    

    
کميسيون مشترک
    نکته قابل ديگر که توافق را با ابهامات بيشتري مواجه مي کند بحث کميسيون مشترک پيش بيني شده در پيوست چهار برجام است. کميسيون مشترک مرکب است از نمايندگان گروه 1+5 (دولتهاي چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگلستان و ايالات متحده، به همراه نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجه و سياست امنيتي) و ايران. 

    بر اساس متن توافق وظيفه کميسيون از اين قرار است؛ «جز در مواردي که قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد که اين برجام را تاييد مي نمايد به گونه ديگري مقرر کرده باشد،کميسيون مشترک، با هدف تاسيس يک کانال خريد، طرح هاي ارائه شده توسط دولتهايي که مايل به مشارکت در موارد زير هستند را مرور و تصميم گيري خواهد کرد:

    6.1.1. عرضه، فروش يا انتقال مستقيم يا غيرمستقيم از سرزمين شان، يا توسط اتباع آنها يا با استفاده از کشتي ها يا هواپيماهاي داراي پرچم آنها ، يا براي استفاده در يا به سود، ايران، خواه منشا آن در سرزمين آنها باشد يا نباشد، کليه اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوري مندرج در سند

     INFCIRC/254/Rev.12/Part 1، و چنانچه استفاده نهايي آن براي برنامه هسته اي ايران به نحو مندرج در اين برجام و يا ساير استفاده هاي نهايي غيرنظامي غيرهسته اي باشد کليه اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوري مندرج در سند

    INFCIRC/254/Rev.9/Part 2،)يا آخرين نسخه هاي اين اسناد که توسط شوراي امنيت روزآمد مي شود) و همچنين اقلام ديگري که دولت مربوطه تشخيص دهد ممکن است به فعاليت هاي متعارض با اين برجام کمک نمايد؛ و،

    6.1.2 . ارائه هرگونه کمک فني يا آموزش، کمک مالي، سرمايه گذاري، واسطه گري يا ساير خدمات، و انتقال منابع مالي يا خدمات، در ارتباط با عرضه، فروش، انتقال، توليد، يا استفاده از اقلام، مواد، تجهيزات، کالاها و فناوري شرح داده شده در بند فرعي بالا.

    حال بايد پرسيد چگونه مي توان با کميسيوني که ما تنها يکي از اعضاي آن هستيم و اغلب اعضاي آن جزو دشمنان ايران محسوب مي شوند، وارد چنين تعهداتي شد؟!    

    
تهديدات برجام و قطعنامه
    تحديد قدرت دفاعي کشور از ديگر تهديدات توافق هسته اي است. در بند 5 پيوست B قطعنامه 2231 آمده است: 

    کليه دولت ها مي توانند در فعاليت هاي ذيل مشارکت داشته و اجازه آنها را صادر کنند، مشروط به اينکه شوراي امنيت از قبل به صورت مورد به مورد تصميم به تاييد آنها گرفته باشد:

    «عرضه، فروش و يا انتقال مستقيم يا غيرمستقيم هرگونه تانک جنگي، خودروهاي رزمي زرهي، سامانه هاي توپخانه اي سنگين، هواپيماهاي رزمي، بالگردهاي تهاجمي، ناوهاي جنگي، موشک ها و يا سامانه هاي موشکي، آن گونه که در نظام ثبت سلاح هاي متعارف ملل متحد تعريف شده است، يا تجهيزات مرتبط، شامل قطعات يدکي به ايران، يا براي استفاده در داخل ايران و يا در جهت منافع ايران، از داخل و يا از طريق قلمروهاي تحت حاکميت شان و يا توسط اتباع آنها و يا افراد تحت حاکميت آنها، يا با استفاده از هواپيماها و يا کشتي هاي حامل پرچم هاي آنها، اعم از اينکه از قلمروشان نشات گرفته يا خير و ارائه آموزش فني، منابع يا خدمات مالي، مشاوره، ديگر خدمات يا کمک هاي مرتبط با تامين، فروش، انتقال، توليد، نگهداري و يا استفاده از سلاح ها و تجهيزات مرتبط مشروح در اين بند فرعي، به ايران توسط اتباع اين دولت ها و يا از داخل يا از طريق قلمروهاي تحت حاکميت شان.

    اين بند تا تاريخ 5 سال پس از «روز قبول توافق برجام» يا تا تاريخي که آژانس گزارشي در تاييد نتيجه گيري گسترده تر ارائه دهد، هرکدام زودتر حادث شود، اعمال خواهد شد

    در حالي که توافق چنين تهديدي را متوجه قدرت دفاعي کشور مي کند، از سوي ديگر نيز بلوف تهديد نظامي ايران که همواره از سوي مقامات آمريکايي به عنوان يکي از گزينه هاي روي ميز مطرح مي شده امروز نه تنها پايان نيافته بلکه بيشتر و شديدتر مطرح مي شود!

    اين همه در شرايطي است حتي اگر برداشته شدن و رفع تحريم هاي هسته اي را نيز مفروض بدانيم - که بر اساس برجام چيزي شبيه محال است!- واشنگتن تصميم دارد تحريم هاي برداشته شده و يا معلق را با تحريم هاي حقوق بشري و با بهانه هاي متنوع جايگزين کرده و جبران نمايد!

    ادامه روند تهديد و تحريم از سوي آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران در حالي است که دولت در دوران مذاکرات وعده هاي بسياري درباره دستاوردهاي ريز و درشت توافق احتمالي داده و پس از حصول توافق نيز آن را تاريخي و بي نظير قلمداد کرده بود. 

    در اين زمينه نمايندگان مجلس در گفت و گو با کيهان ضمن اشاره به تداوم ادبيات تهديد و تحريم آمريکا تاکيد کردند: اگر قرار بود ادبيات تحريم و تهديد در دوران پسا توافق همچنان ادامه يابد پس چرا مذاکره و توافق کرديد؟!    

    
مشکل اصلي آمريکا با ايران اسلام ناب محمدي است نه هسته اي
    اسماعيل کوثري نماينده تهران و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در گفت و گو با کيهان اظهار داشت: از مدت ها پيش منتقدان و در راس همه رهبر معظم انقلاب بر غير قابل اعتماد بودن آمريکا تاکيد داشتند و معتقد بودند که مشکل آمريکا با ايران نه بر سر موضوع هسته اي که در واقع اسلام ناب محمدي (ص) است. 

    وي ادامه داد : حتي اگر موضوع هسته اي با قبول و امضاي ما خاتمه يابد آن ها موضوعات ديگري چون حقوق بشر و ... را پيش خواهند کشيد چرا که شيطان به تعهدات خود پايبند نيست . 

    کوثري گفت : احتمال بسياري وجود دارد که آنان تحريم هايي که آن هم احتمالابرخواهند داشت به بهانه هاي ديگر وضع کنند و در نتيجه ما بايد راه خودمان را که همان حرکت در چارچوب قانون و عمل به سياست هاي اقتصاد مقاومتي است را طي کنيم .    

    
دولت بايد به صورت جدي با آمريکا اتمام حجت کند 
    مهرداد بذرپاش نماينده تهران نيز در گفت و گو با کيهان اظهار داشت : دولت بايد به صورت جدي با طرف آمريکايي اتمام حجت کند که وضع تحريم ها و يا تهديد به تحريم هاي ديگر با بهانه هاي واهي گذشته منجر به لغو توافق خواهد شد . 

    وي ادامه داد : نبايد عرصه را رها کرد تا به بهانه هاي واهي و ثابت نشده همانند گذشته آن هم توسط بزرگترين ناقضان حقوق بشر دنيا هر روز ايران را دچار فشارهاي مختلف کنند .

    بذرپاش گفت : همه دنيا به حمايت سرتاپاي رژيم آمريکا از آدم کش هاي منطقه بخصوص داعش واقف شده اند، ايران در برابر مجمع الجزاير آدم کشان طرف مظلوم را گرفته است و در برابر ظالمان و آدمکشان قد علم کرده و بدون هيچ چشم داشتي تا آنجا که توانسته است از مردم مظلوم عراق، غزه، بحرين، سوريه و ... در برابر اين آدمکشان دفاع کرده و با اين وجود از سوي رژيمي که به وجودآورنده و توليدکننده گروه هاي تروريستي وحشي در منطقه است متهم به دفاع از تروريسم مي شود. 

    نماينده تهران در اين گفت و گو تاکيد کرد: بايد با آمريکا اتمام حجت کرد و گرنه توليد بهانه براي اين بهانه جويان بي منطق امري عادي است چرا که به هيچ کسي در دنيا پاسخگو نيستند. 

    وي با اشاره به غائله پارچين که از سوي آمريکا در روزهاي گذشته مطرح شده است ادامه داد: اگر باب بهانه جويي را با اتمام حجت نبنديم مطمئن نباشيم که اندک تخفيفي که آن هم به شرط اجرا در تحريم ها داده خواهد شد با بهانه هاي جديد و به صورت چندين برابر وضع نشود. 

    بذرپاش با اشاره به اين که «آمريکا سال آينده درگير رقابت هاي انتخاباتي ميان جمهوري خواهان و دموکرات ها است» گفت: نبايد اجازه داد هزينه اين رقابت ها بر دوش مظلومين منطقه و ملت ايران سنگيني کند . 

    وي همچنين تاکيد کرد: راه مقابله با تحريم هاي احتمالي آينده ايستادن بر مواضع اصولي و اتمام حجت با طرف آمريکايي است نه برخورد شديد با منتقدان و تهديد آنها.   

    
مکانيسم پيچيده و زمانبر برداشته شدن تحريم ها 
    سيد حسين نقوي حسيني نماينده ورامين و عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس در گفت و گو با کيهان در پاسخ به اين سوال که «آمريکا تهديد کرده است تحريم هاي برداشته شده بر اساس توافق را تحت عناوين ديگري مانند حقوق بشر و ...اعمال خواهيم کرد، آيا اين تهديدات جدي است ؟» گفت: سوال اساسي اين است که مگر قرار است تحريمي برداشته شود که اين تحريم هاي برداشته شده جاي ديگري جبران شود؟!

    وي ادامه داد : مکانيزم لغو تحريم ها در برجام و نيز قطعنامه شوراي امنيت فرايند پيچيده اي است که عبور از اين مکانيزم سخت و زمانبر و منوط به يک سري اقدامات محدودکننده از سوي ايران است . 

    عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه افزود : در حالي که قرار بود با توافق صورت گرفته به دوران پساتحريم برسيم آمريکايي ها از همان ادبيات پيشاتوافق استفاده مي کنند و اگر قرار است همچنان از همان شيوه ها و ادبيات بهره گرفته شود چرا مذاکره کرديم؟

    وي همچنين گفت: دولت، رئيس جمهور و وزير خارجه بايد يک بار و براي هميشه تکليف خود را با چنين ادبياتي از سوي طرف آمريکايي روشن کنند .

        
دولت محکم، روشن و قاطع پاسخ دهد نه انفعالي 
    محمد سليماني نماينده تهران نيز در گفت و گو با کيهان اظهار داشت: دولت بايد در برابر تهديدهاي آمريکا بسيار محکم ، روشن و با قاطعيت پاسخ دهد نه ديروقت و انفعالي. 

    وي با اشاره به پرونده سياه آمريکا درباره حقوق بشر گفت : بايد دولت در اين زمينه فعاليت کرده و نشان دهد که آمريکا صلاحيت سخن گفتن درباره مقوله حقوق بشر را ندارد . 

    نماينده تهران در بخش ديگري از اين گفت و گو اظهار داشت: در برابر اين تهديدها ايران بايد خودش را تقويت کند ولي متاسفانه نه دولت و نه مجلس اقتصاد مقاومتي را جدي نگرفته اند. 

    سليماني گفت: بايد با ايجاد کميسيون ويژه اقتصاد مقاومتي در مجلس بر صادرات و واردات نظارت داشته و صادرات کشور از نفت به سوي توليدات ديگر از جمله محصولات کشاورزي و... سوق داده شود. 

    نماينده تهران تاکيد کرد: صنعت نفت و گاز کشور پيچيده تر از ماهواره و توليد موشک نيست، مي توانيم با جذب 50 هزار دانشجو از ميان 4 ميليون و 500 هزار دانشجوي موجود در صنعت نفت و گاز تحولي در اين صنعت به وجود آورده و با تهديدها مقابله جدي داشته باشيم.