وارداتی‌ها ارزان‌تر هم می‌شوند

 نگاهی به آینده بازار خودرو؛
مگر شکی وجودداشت آن موقع که خمینی شیاد عاری از مدرک علمی دانشگاهی و اقتصادی فتوای اقتصاد ازآن خرداد. سپس جانشین وی دردفاع از برنامه ی هسته ای وموشکی پاسداران از اقتصاد من درآوردی جهادی –مقاومتی- خودکفایی  پیام داد . مشخص بود که ادامه اش منتهی به اقتصاد مصرفی غیرتولیدی وارداتی ودلالی و وابسته  بحرانی می شود .تاجایی که اکنون پس از توافق هسته ای و سیل هجوم شرکت های خودروسازی های خارجی به ایران گزارش شده است که کاهش قیمت خودروهای وارداتی ادامه دارد. چون  رییس شورای رقابت بابیان این مطلب  اذعان می دارد بازار خودروهای داخلی تغییرات چندانی نخواهد داشت اما روند کاهشی در بازار خودروهای وارداتی ادامه دارد.خوب درشرایطی که کاهش قیمت نفت ودرآمددولت وافزایش کسری بودجه ادامه دارد .مگر افزایش واردات خودروها با چاشنی کاهش قیمت ارز بیشتری از کشور صادر نمی شود وموجب افزایش بیشتر کسری بودجه دولت و خالی تر شدن خزانه نمی گردد ودر نهایت باعث افزایش تورم وگرانی وفقر وبیکاری نمی شودو دودش توی چشمان مردم ایران نمی رود که 80% شان زیر خط فقرا قتصادی قرار دارند؟
وارداتی‌ها ارزان‌تر هم می‌شوند 
فراروکاهش قیمت خودروهای وارداتی ادامه دارد. رییس شورای رقابت بابیان این مطلب گفت: بازار خودروهای داخلی تغییرات چندانی نخواهد داشت اما روند کاهشی در بازار خودروهای وارداتی ادامه دارد.
بیشترین تغییر قیمت‌ها در دوران بعد از توافق را در بازار خودروهای وارداتی شاهد هستیم. روند کاهشی که به ادامه آن‌هم امیدواری‌های وجود دارد. این در حالی است که مصرف‌کنندگان هنوز هم از اختلاف قیمت خودرو در ایران و کشورهای منطقه گلایه دارند.
قبل از این اصلی‌ترین چالش در بازار خودروهای وارداتی به انحصار واردات مربوط می‌شود. چالشی که وزارت صنعت سعی کرد با ابلاغ یک دستورالعمل که بر اساس آن واردات خودرو از طریق نمایندگی‌ها ممکن بود، مسئله را حل کند. این دستورالعمل در ادامه اصلاح و قرار شد که واردکنندگان غیررسمی نیز امکان واردات داشته باشند و خدمات پس از فروش را از نمایندگی‌ها بخرند. امتناع نمایندگی‌ها از فروش خدمات پس از فروش سبب شد مشکل همچنان باقی بماند و دعوای انحصاری یا رقابتی بودن بازار ادامه داشته باشد. به‌این‌ترتیب اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با کشورهای منطقه همچون امارات نیز باقی ماند.
اکنون با آغاز دوران پسا توافق احتمال حضور نمایندگی‌های رسمی در بازار خودرو کشورمان وجود دارد و باید دید که آیا حضور آنها می‌تواند تأثیری بر قیمت‌ها بگذارد یا خیر؟
رضا شیوا رییس شورای رقابت در گفت‌وگو با فرارو در این خصوص به وجود هزینه‌هایی ازجمله تعرفه 45 درصدی واردات خودرو، مالیات بر ارزش افزود، هزینه شماره‌گذاری و ... اشاره کرد و گفت: اختلاف قیمت کنونی در بازار ایران و خارج از ایران به خاطر وجود این هزینه‌ها است. واردکننده این هزینه‌ها را می‌پردازد و به‌طور طبیعی می‌خواهد که با دریافت از مصرف‌کننده آن را جبران کند.
وی با اشاره به اینکه نرخ واقعی خودرو به‌اضافه هزینه‌ها و سود حداکثر هفت‌درصدی که خدمات پس از فروش نیز در دل آن قرار دارد، نرخ خودروهای وارداتی را تعیین می‌کند، گفت: مشکلی که درگذشته داشتیم این بود که برخی از نمایندگی‌های ما نماینده واقعی نبودند و خودشان واسطه بودند. این به خاطر شرایط تحریمی بود و اکنون امکان حضور نمایندگی رسمی شرکت‌های خودروی دنیا در ایران فراهم می‌شود لذا تنوع خودروهای وارداتی در کشور بیشتر خواهد شد.
به گفته وی افزایش تنوع موجب رقابتی شدن بازار می‌شود و احتمالاً در قیمت‌ها نیز اثرگذار است زیرا فروشندگان برای جلب مشتری مجبور خواهند بود که سود کمتری را در نظرگیرند.
شیوا همچنین با اشاره به اینکه بازار در شرایط رکود است و تقاضا برای خرید خودرو زیاد نیست، گفت: بعد از توافق قیمت خودروهای وارداتی کاهش‌یافته و این روند کاهشی احتمالاً تا شش ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. بعد از حضور نمایندگی‌های رسمی و افزایش تنوع و شکل‌گیری بازار رقابتی نیز می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود.وی افزود: توجه داشته باشید که توافق هسته‌ای باعث آسان شدن امکان نقل‌وانتقال پول شده است و این یعنی کاسته شدن از هزینه‌هایی که بر قیمت کالا اثر دارد. به‌این‌ترتیب بازار خودروهای وارداتی یک‌روند کاهشی را در پیش دارد.