کلاهبرداری از زنان به بهانه تهیه وام‌

متهم متواری از زندان که با وعده وام‌های کم‌بهره و مدت‌دار از زنان کلاهبرداری می کرد با تلاش مأموران پلیس آگاهی به دام افتاد.به گزارش فارس، در مورخه 28 خرداد 94 خانمی با مراجعه به کلانتری 127 نارمک به مأمورین اعلام کرد که شخصی با وعده وام کم بهره 20 میلیون تومانی و به بهانه اینکه برای تهیه وام نیاز است تا یک حساب بانکی داشته باشم، به شیوه ای کلاهبردارانه اقدام به سرقت مبلغ 5 میلیون تومان کرده است.با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه پانزدهم بازپرسی دادسرای ناحیه 4 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.مالباخته پس از حضور در پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: چند روز پیش جهت انجام امور بانکی سوار یک دستگاه خودرو پراید قهوه ای رنگ که قبلا چند بار از آن به عنوان آژانس استفاده کرده بودیم، شدم؛ در بین راه و در حین صحبت با گوشی تلفن همراه، راننده پراید متوجه شد که بنده قصد دارم تا با مراجعه به بانک اقدام به دریافت تسهیلات مالی ( وام ) کنم و در ادامه مدعی شد که خودش کارمند یکی از مؤسسات قرض الحسنه است و می تواند وام کم بهره برای بنده دریافت کند و حتی خودش ضامن بنده شود، مشروط به اینکه پیش از آن مبلغی را به عنوان پیش پرداخت در داخل یک حساب مالی واریز کنم.مالباخته در ادامه اظهارات خود به کارآگاهان گفت: بعد از چند روز در مورخه 28 خرداد 94 این شخص با من تماس گرفت و برای رفتن به مؤسسه قرض الحسنه با من قرار گذاشت؛ پس از برداشت مبلغ 5 میلیون تومان از حساب بانکی در شعبه خیابان اشرفی اصفهانی با ماشین ایشان به سمت میدان سبلان حرکت کردیم. در مقابل یک مؤسسه مالی در محدود میدان سبلان، راننده از من درخواست کرد تا با مراجعه به مؤسسه از باز بودن آن اطمینان پیدا کنم؛ در حالیکه مبلغ 5 میلیون تومان در داخل داشبورد ماشین قرار داشت، از ماشین پیاده شدم که ناگهان راننده پایش را بر روی گاز گذاشت و از محل دور شد.با آغاز رسیدگی به پرونده و بررسی شکایت های مشابه، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگان از میان زنانی شدند که همگی آنها به این شیوه و شگرد و با وعده وام های کم بهره و مدت دار مورد کلاهبرداری و سرقت پول های خود قرار گرفته بودند.یکی از شکات جدید در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در اواخر اردیبهشت 94 جهت سوار شدن به تاکسی در خیابان امام خمینی ایستاده بودم که یک پراید قهوه ای رنگ جلوی بنده توقف کرد و من به عنوان مسافر سوار آن شدم؛ در بین مسیر راننده پراید که فردی حدودا 50 ساله به نظر می رسید پس از اطلاع از شغل بنده عنوان داشت که یکی از دوستانش رئیس صندوق قرض الحسنه است که این صندوق اقدام به ارائه وام های بدون سود و با شرایط بازپرداخت بلند مدت به فرهنگیان می کند و به این ترفند از من خواست تا در صورت نیاز به گرفتن وام با شماره تلفن همراهش به شماره ******0937 تماس بگیرم. در طی مدتی که به عنوان مسافر سوار ماشین بودم ، این شخص مدعی بود که در کشور امارات زندگی می کند و طی مدتی که در ایران بوده، درگیر مراسم درگذشت ( فوت ) پدرش بوده است.این شاکی در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در مورخه 4 تیر 94، به بهانه گرفتن وام با راننده پراید قهوه ای تماس گرفتم و این شخص مدعی شد که برای دریافت وام نیاز به یک سپرده گذاری است؛ صبح روزی که قصد رفتن به مؤسسه قرض الحسنه را داشتیم، ابتدا به بانک شعبه ستارخان رفته و من از حساب خود مبلغ 5 میلیون تومان برداشت کردم؛ به پیشنهاد راننده، پول ها را داخل داشبورد ماشین گذاشتم تا اینکه در بین راه از من درخواست کرد که تصویر مدارک شناسایی خود را تهیه کنم که به محض پیاده شدن از ماشین، این شخص به سرعت با ماشین از محل متواری شد.با توجه به شیوه و شگرد کلاهبرداری، کارآگاهان با بررسی سوابق مجرمان سابقه دار موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار پایگاه چهارم پلیس آگاهی بنام ابوالفضل . الف ( 50 ساله ) شدند که چند سال پیش ( سال 1392 ) نیز به همین شیوه اقدام به کلاهبرداری از زنان کرده و توسط کارآگاهان دستگیر و روانه زندان شده اما پس از گذشت مدتی کوتاه با اخذ مرخصی از زندان آزاد و متواری شده است؛ بلافاصله تصاویر این شخص از بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار استخراج و کلیه مالباختگان وی را مورد شناسایی قرار دادند.
با شناسایی «ابوالفضل . الف» کارآگاهان با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از داخل پرونده متهم به محل سکونت خانواده وی در شرق تهران مراجعه و در تحقیقات بعدی اطلاع پیدا کردند که همسر و فرزندان متهم با توجه به شیوه و شگرد زندگی متهم در ارتکاب جرایم مختلف سرقت و کلاهبرداری از وی جدا شده و پس از دستگیری وی در سال 92 ، هیچ اطلاعی از وی ندارند.
سرانجام با انجام اقدامات پلیسی و با وجود بلامکان بودن متهم، کارآگاهان موفق به شناسایی محل تردد ابوالفضل در خیابان شریعتی شده و در حالی که قصد داشت تا به همین شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری از یک خانم کند، وی را در مورخه 25 مرداد 94 دستگیر و به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل کردند.
ابوالفضل . الف پس از دستگیری و انتقال به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ، صراحتا به دهها فقره کلاهبرداری اعتراف و عنوان داشت: بیش از یک سال ( پس از آزادی از زندان ) است که به این شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری و سرقت از زنان می کنم؛ عمدتا خود را به عنوان کارمند مؤسسات قرض الحسنه معرفی کرده و مدعی می شدم .... ؛ زمانی که خانم ها ( مالباختگان ) پول همراه داشتند آنها را به بهانه های مختلف از قبیل تهیه تصویر از مدارک شناسایی و ... از ماشین پیاده کرده و بهمراه پول ها از محل فرار می کردم.
سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با شناسایی تعدادی از شکات و همچنین اعترافات بدست آمده از متهم ، تعدادی از محل های تردد متهم در مناطق غرب تهران و همچنین در مناطق تهرانپارس، نارمک، پیروزی و خیابان جمهوری مورد شناسایی قرار گرفته است.
رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام دستور مقام قضایی مبنی بر انتشار بدون پوشش تصویر متهم عنوان داشت: با توجه به شناسایی تعدادی از شکات پرونده، اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری و سوابق قبلی متهم در ارتکاب کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق و به جهت شناسایی دیگر جرایم ارتکابی متهم و بویژه سایر شکات و مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام قضایی صادر شده است؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در سیدخندان – خیابان ابوذر غفاری – بالاتر از بیمارستان رسالت – جنب کلانتری 120 سیدخندان مراجعه کنند.