گزیده های خبر25 مرداد-94 قسمت -3

گزیده های خبر25 مرداد-94 قسمت -3
كدخدايي: عنوان توافق وين آن را از تصويب مجلس بي نياز نمي كند
دکتر عباسعلي کدخدايي عضو هيئت علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در گفت و گو با تابش کوثر درباره اظهاراتي مبني بر اينکه «برنامه جامع اقدام مشترک يک موافقتنامه بين المللي نيست و براي حفظ منافع ملي کشور صلاح نيست که در مجلس به تصويب برسد، زيرا مجموعه اي از اقدامات داوطلبانه به قانون تبديل مي شود!» گفت: ما در رابطه با توافقات بين المللي هم رويه داخلي داريم و هم رويه بين المللي که جهت ارزيابي و اعتبار آن به ماهيت و تعهدات آن متن نگاه مي شود. اينکه ما اسمش را موافقتنامه نگذاريم، لزوما بدين معنا نيست که ما تعهداتي را نپذيرفتيم.    وي افزود: هر تعهدي داوطلبانه است و شما در انقعاد يک قرارداد ساده هم به صورت داوطلبانه از طرف مقابلتان تعهداتي را مي پذيريد و طبيعتا خودتان را به انجام يک تعهداتي در مقابل تعهدات ديگري، ملزم مي کنيد و جنبه الزام آور را خودش دارد، موافقتنامه و عهد نامه يا معاهده بين المللي چيزي خارج از اين نيست.    کدخدايي با اشاره به اصل 77 و 125 قانون اساسي تشريح کرد: در دهه شصت يک سوالي از شوراي نگهبان شده است مبني بر اينکه اگر عنوان يک توافق، تفاهمنامه باشد ولي در متن آن تعهداتي ايجاد کند، آيا اين تعهدات به منزله يک موافقتنامه اي است که بايد مسير قانوني را در مجلس شوراي اسلامي طي کند؟ شوراي نگهبان آن زمان اعلام کرد که اگر طرفين تعهداتي را پذيرفتند اين فرقي نمي کند که عنوانش تفاهمنامه باشد يا موافقتنامه و بايد مسير قانوني را در مجلس شوراي اسلامي براي تصويب طي کند.
خبر ويژه 
سواد حقوقي نداريم اما مجلس را دور بزنيد!
يک روزنامه اجاره اي مدعي اصلاح طلب به رغم اذعان به اين که از حقوق و تعهدات حقوقي سر در نمي آورد، خواستار دور زدن مجلس، براي تصويب «برجام» و تعهدات آن شد.    روزنامه اعتماد در يادداشتي فاقد امضا ابتدا تصريح مي کند: اين يادداشت در مقام نوشتن يک متن و تحليل حقوقي به معناي مرسوم درباره «برجام» نيست، چون دانش آن را ندارم ولي گمان هم نمي کنم از طريق تحليل حقوقي بتوان سرنوشت اين توافق را تعيين کرد، زيرا در صورتي که مطابق تحليل حقوقي به اين نتيجه برسيم که اين توافق، مصداق مقاوله نامه يا قرارداد يا موافقتنامه بين المللي باشد، مطابق اصل هفتاد و هفتم قانون اساسي بايد به تصويب مجلس برسد، و از آنجا که کليه مصوبات مجلس بايد از حيث عدم مغايرت آنها با قانون اساسي و شرع به تاييد شوراي نگهبان برسد، در اين صورت بعيد است که با توجه به کليت اين توافق، امکان چنين تاييدي از جانب شوراي نگهبان وجود داشته باشد.    اين روزنامه مي افزايد: از اين رو طبيعي است که برجام در قالب معاهده يا قرارداد بين المللي تلقي نشود تا نيازي به عبور از اين فرآيند نداشته باشد.[!] البته آقاي جنتي، دبير شوراي نگهبان در نماز جمعه 23 مرداد نظر خود را در اين باره به اين شرح اعلام کرد که: «در حال حاضر بحث هايي وجود دارد که از نظر حقوقي بايد بررسي شود و آن راجع به اين است که بايد توافق به مجلس برود يا نرود. بسياري معتقدند که بنده هم به نظرم اين عقيده درست باشد که اين توافق جزو موافقتنامه هايي است که بايد به مجلس برود و مجلس آن را امضا و تصويب کند که اگر اين خب جور باشد دولت بايد لايحه اي بدهد، البته اين نظري است که افرادي هم دارند اما در مقابل آن نظري وجود دارد که لازم نيست به مجلس برود و شوراي عالي امنيت ملي مي تواند راجع به آن تصميم بگيرد    اعتماد آنگاه با ادعاي اينکه مجلس بيش از حد در همه مسائل ورود پيدا کرده و در امور جزئي و اجرائي دخالت مي کند و نيز اين ادعا که برخي نمايندگان با عصبانيت و توهين با وزير خارجه برخورد مي کنند، نتيجه مي گيرد: متاسفانه نگاه به برجام از موضع جناحي بود و هيچگاه مسئله منافع ملي مدنظر منتقدان يا حداقل بيشتر آنان قرار نگرفت، به همين دليل است که امروز براي اجراي اين توافق، بايد مجلس دور زده شود [!] و فراهم آمدن مقدمات آن نيز در سخنان سخنگوي شوراي نگهبان ديده شده است. [!!] هرچند وي تاکيد کرد که اين نظر شخصي است و نه از موضع سخنگوي شوراي نگهبان، ولي اين جمله معترضه، اصل و ماهيت برداشت از اين سخنان را تغيير نمي د هد.
    درباره اين تحليل و نسخه پيچي آشفته شايان ذکر است: 1- فرد يا روزنامه اي که فاقد دانش حقوقي است چگونه به خود اجازه مي دهد حکم به تصويب يک توافق انباشته از تعهدات براي کشور را بدهد؟! 2- اين چه منطق مغشوشي است که چون اثبات وجود تعهدات در برجام متضمن بررسي و تصويب آن در مجلس است، پس بايد مجلس و قانون اساسي را دور بزنيم؟ 3- آيت الله جنتي دبير محترم شوراي نگهبان به صراحت مي گويند که نظر ايشان نيز همين است که برجام تعهد است و بايد در مجلس رسيدگي شود. نويسنده اي که اذعان مي کند فاقد سواد حقوقي، آيا به لحاظ ادبي نيز آن قدر بي سواد است که همين عبارت صريح را تحريف کند و نتيجه بگيرد که دبير شوراي نگهبان نيز معتقد به دور زدن مجلس و قانون اساسي است؟! 4- با تخطه مجلس و زدن برچسب جناحي يا دخالت بيش از حد يا عصبانيت يک يا چند نماينده يا ادعاي توهين به وزير خارجه نمي توان نتيجه گرفت که سپردن تعهدات سنگين عليه کشور را نبايد در مجلس بررسي کرد و مجلس و قانون اساسي (اصول 77 و 125) را دور زد. قانون اساسي در اصل 125 تاکيد مي کند رئيس جمهور صرفا پس از تاييد توافقات بين المللي در مجلس مي تواند آن را امضاء ابلاغ کند و طبق اصل 77 همه توافق هاي بين المللي بايد به تصويب مجلس برسد. 5- بايد پرسيد نشريات زنجيره اي و اجاره اي نظير اعتماد (که زماني عينا تحليل هاي بي بي سي را بدون ذکر منبع و به نام خود منتشر مي کرد) با کدام هدف درصدد دور زدن نمايندگان ملت هستند و چه سودي از تصويب يک توافق پرآسيب و ضرر براي کشور مي برند؟!
خبر ويژه 
محسن هاشمي: دولت با عملكرد فعلي در انتخابات دچار مشكل مي شود
عضو مرکزيت کارگزاران مي گويد خط کشي بين اصلاح طلبان ميانه رو و اصولگرايان معتدل معنايي ندارد.    محسن هاشمي در گفت وگو با روزنامه آرمان درباره نامزدي در انتخابات مجلس گفت: همچنان که قبلاً گفتم حضورم در انتخابات قطعي نيست. دعوت هاي زيادي صورت گرفته اما تصميم نهايي براي ثبت نام بستگي به شرايط دارد. به دعوت کنندگان گفته ام حضورم در انتخابات بسته به شرايط کشور است اما در صورت نياز، خدمت به نظام را رد نمي کنم.    وي که در انتخابات گذشته شوراي شهر رد صلاحيت شده مي افزايد: متاسفانه مشکل کشور، دعواهاي سياسي است که بر مسائل مردم اولويت پيدا کرده است و به ويژه در ده سال اخير وقت اصلي مسئولان به دعوا يا جواب دادن به دعواها گذشته است. لذا حال که خداوند با همت مردم و دلسوزان واقعي انقلاب مجدداً مديريت کشور را به ريل اصلي خود بازگردانده است، اعتداليون و اصلاح طلبان معتدل نبايد به دنبال انتقام گيري و کينه توزي سياسي باشند چون دوباره همان تنش ها در کشور تکرار مي شود.    محسن هاشمي در ادامه اين مصاحبه گفت: افراد تندرويي که بعضاً مسئول هم هستند کارهايي انجام داده اند، بنابراين ايشان با وجود همه اين مسائلي که در چند سال اخير اتفاق افتاده است همواره با سعه صدر رفتار کرده است. من نيز بسياري از همکاران و دوستان قديم را که در جبهه مقابل قرار مي گيرند را مقصر واقعي نمي دانم. درباره اصلاح طلبان در طول سال هاي 76 تا 84 نيز چنين است.    وي درباره اين سوال که چينش نيروهاي سياسي همکار را چگونه مي بينيد؟ مي گويد: خط کشي بين اصلاح طلبان ميانه رو و اصولگرايان معتدل معنايي ندارد. اگر قرار است ما امثال آقاي لاريجاني را به خاطر عملکرد 10 سال گذشته حذف کنيم، بايد خيلي از اصلاح طلبان را هم در اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه 80 که تندرويي هايي کردند و منجر به روي کار آمدن تفکر احمدي نژادي شد، حذف کنيم، برعکس بايد از اعتدال و ميانه روي هر فردي استقبال کرد و به جاي گذشته گرا بودن، آينده گرا باشيم. مي بينيم که آقاي ناطق هم با وجود ظلمي که به او در گذشته شد براي اعتلاي کشور جوانمردانه بعضي از ناجوانمردي ها را فراموش کرده است و با تمام فشاري که از بعضي از قدرتمندها بر او وارد مي شود باز هم به وظايف خود در اين مسير عمل مي کند.    وي اين را هم گفته که توافق هسته اي نيز مي تواند محور همان وحدت ملي باشد که آيت الله هاشمي در سال 1388 در نماز جمعه و بارها در سخنان بعدي مطرح کرد. اگر فارغ از مسائل جناحي و تعصبات به اين موضوع نگاه کنيم مي بينيم که واقعاً کشور دستاورد مهمي به دست آورده و از پرتگاه خطرناکي عبور کرده است و آنچه را که حق او بوده به دست آورده است. البته برخي نمي خواهند اين موضوع به نفع اعتداليون تمام و ثبت شود و از اين سو اعتداليون هم نبايد مسئله را جناحي کنند، بايد آن را به اسم نظام تمام کنند تا بتوان مسائل روابط خارجي کشور در ابعاد مختلف را حل کرد.    محسن هاشمي درباره نمره خود به عملکرد اقتصادي دولت خاطرنشان کرد: براي حل مشکل اشتغال و ايجاد شغل که اولويت اول مردم است، حمايت از توليد و افزايش آن اهميت بسزايي دارد، اين موضوع مهم مي تواند باعث حل مشکل گراني و تورم هم بشود. لذا براي تقويت توليد ملي بايد واردات کنترل شده باشد و کالاهاي ساخته شده کمتر وارد شود. موضوع دوم طرح ها و پروژه هاي عمراني توسعه اي کشور است که هم مشکل کشور را در درازمدت حل مي کند و رفاه و آسايش براي مردم مي آورد و هم مشکل اشتغال را حل مي نمايد. براي اين منظور ابتدا اولويت بندي اين پروژه ها که تعداد ناتمام ها زياد است، لازم است و براي به نتيجه رساندن آن بايد به سرمايه گذاران داخلي و خارجي اهميت دارد تا به کمک دولت بيايند. دولت در اين دو سال عمدتاً به سياست خارجي پرداخته است. ضمن اينکه برنامه ريزي براي آينده نيز کرده است. بايد ديد در دو سال مانده به انتهاي دولت، براي اشتغال، توليد و طرح هاي زيربنايي چه مي کنند؟ در اين موارد تا به حال نمره قابل قبولي نمي گيرد. البته 14 از 20 مي توان داد. ولي توقع مردم بالاي 17 مي باشد، که اگر به آن دست نيابد براي دور دوم دچار مشکل راي خواهد شد. انتظارها بعد از توافق هسته اي به شدت بالامي رود و دولت بايد بتواند آن ها را برآورده کند، لذا توصيه مي کنم که از نيروهاي جوان تر و باانگيزه تر استفاده شود.
    خبر ويژه 
با حمله نمي توانستيم به اندازه توافق برنامه هسته اي ايران را عقب برانيم
فريد زکريا تحليلگر آمريکايي در دفاع از توافق هسته اي با ايران نوشت: نمي توانستيم برنامه هسته اي ايران را به اندازه اي که با توافق به عقب رانديم، به واسطه حمله نظامي به عقب برانيم.    وي ضمن تحليلي که پاسخ به انتقادهاي سناتور شومر دموکرات است و از سوي واشنگتن پست منتشر شده نوشت: به نظر من اين توافق ناقص است اما توافقي است که شامل تعدادي از بازرسي هاي جامع و سرزده، پروتکل هاي قابل راستي آزمايي و اقدامات قابل بازگشتي است که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. توافقنامه 159 صفحه اي با ايران را مي توان با سندي که آمريکا در سال 1994 با کره شمالي داشته، مقايسه کرد. توافق با کره شمالي سندي 4 صفحه اي مبهم با پادمان هاي بازرسي و اجرايي اندکي بوده است.    وي ادامه مي دهد: شما به اين توافقنامه اعتراض داشتيد اما هيچ اشاره اي به اين موضوع نکرديد که در آغاز اين توافقنامه و پيش از آنکه هرگونه کاهش تحريمي صورت بگيرد چه اتفاقي خواهد افتاد. ايران بايد 98 درصد از اورانيوم 5 درصد غني شده خود و تمامي اورانيوم 20 درصد غني سازي شده خود را نابود کند و همچنين مي بايست دو سوم از سانتريفيوژهاي پيشرفته خود را از جمله سانتريفيوژهاي پيشرفته را ذخيره سازي کند و راکتور پلوتونيوم غيرعملياتي شده اراک را نيز بازطراحي کند. تمامي اين اقدام بايد به گونه اي تکميل شود که باعث رضايت آژانس بين المللي انرژي اتمي شود.    زکريا خاطرنشان کرد: اين بسيار سخت است که تصور کنيم کمپين حمله نظامي جدي عليه ايران بتواند برنامه هسته اي ايران را به اندازه اي که اين توافق به عقب رانده، متوقف کند.    به طور مثال تاسيسات فردو در عمق کوه قرار دارد و احتمالابتواند از تمامي بمباران هاي متمرکز نجات يابد.    زکريا در ادامه تصريح کرد:آقاي شومر شما استدلال کرده ايد که بازگرداندن سريع تحريم ها عليه ايران طاقت فرسا خواهد بود. ما بايد اسناد مختلف را خوانده باشيم. چيزي که من ديده ام اين است که شامل مکانيزم اعمال اتوماتيک تحريم ها عليه ايران است و اين اعمال مجدد تحريم ها مي تواند به صورت يکجانبه توسط واشنگتن انجام شود.
وزير دفاع: در كوتاه ترين زمان بالاترين امكان را براي مقابله با تهديدات فراهم مي كنيم
وزير دفاع گفت: وزارت دفاع قادر است در کوتاه ترين زمان، بالاترين امکان را براي مقابله با تهديدات فراهم کند.    به گزارش اداره کل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعي سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در يازدهمين اجلاس هماهنگي امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي طي سخناني گفت: امروز در عراق، سوريه و يمن جريان هاي تکفيري – صهيونيستي با همراهي نظام سلطه و حمايت برخي دولت ها نظير عربستان، جنايت هاي بي شماري مرتکب مي شوند و در اين تراژدي هولناک، چشم و گوش و زبان همه سردمداران حقوق بشر کور و کر و لال شده است.    وزير دفاع با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران امروز از امنيت و ثبات قابل قبولي برخوردار و عامل ثبات و معادلات موازنه گر در امنيت ملي است، گفت: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در مواجهه با تهديدات در حال تغيير، با حفظ بازدارندگي، هرگونه اقدام عليه ملت ايران را با شکست مواجه خواهد ساخت. دهقان با تاکيد بر اينکه در بخش دفاعي، جمهوري اسلامي ايران مرزهاي دانش و فناوري به ويژه در حوزه فناوري هاي نو را طي کرده و در سطح بالايي قرار دارد، گفت: اين ظرفيت ها و زيرساخت هاي تحقيقاتي و توليدي در وزارت دفاع اين امکان را فراهم آورده که هر نيازي در زمينه دفاعي و هر الزامي که در اثر تحولات منطقه اي به وجود مي آيد را با رويکردي کاملابومي و هوشمندانه پاسخ دهد. وي تصريح کرد: وزارت دفاع قادر است در کوتاه ترين زمان، بالاترين امکان رابراي مقابله با تهديدات فراهم کند.
      ناوشکن «دماوند» به روسيه مي رود
    ناوگروه ايراني به همراه ناوشکن دماوند در سال جاري به روسيه مي رود. به گزارش فارس در پي حضور ناوگروه کشور روسيه در منطقه چهارم دريايي ارتش جمهوري اسلامي در بندر انزلي که طي روزهاي اخير صورت گرفت، روسها نيز از نيروي دريايي ارتش ايران براي حضور در اين کشور دعوت به عمل آورده اند.