«کارت» تو «کارت»

اندر مشاهدات روزانه
«
کارت» تو «کارت»  23 خرداد- 94

صبح در ایستگاه مترو انقلاب، آمدم کارت بکشم دیدم چراغ قرمز روشن می‌شود چند بار امتحان کردم فایده‌ای نداشت به متصدی باجه رجوع نمودم. کارت را به دستگاهی زد و گفت: تازه از آن استفاده کرده‌اید نمی‌شود. باید نیم ساعت صبر کنید.
گفتم: آخه من! این جا کارت نزده‌ام تو اتوبوس استفاده کردم.
جواب داد: همینه! فرق نمی‌کند باید صبر کنید.
گفتم: از امروز این طوری شده؟ من یکسال است به همین روش از کارت استفاده می‌کنم.
گفت: احتمالاً دستور جدید باشد.
خلاصه رفتم کارت را 5 هزار تومان شارژ کردم و آمدم زدم و رد شدم. متصدی پرسید: چی شد؟ گفتم: هیچی پول کم داشت. بعد حالا او بود که می‌خواست به من ثابت کند که مشکل عدم اعتبار نبوده! یاد اتوبوس‌ها افتادم که مدتی نمی‌گذاشتند هر مسافر بیش از یک بار کارت بزند و حق نداشت مثلاً برای همسرش هم از کارت استفاده نماید، تا اینکه بخشنامه شد هر مسافر برای سه نفر می‌تواند کارت بزند. بعد که تحقیق کردم معلوم شد سهم راننده از کرایه مسافران، مبلغی است که نقدی می‌پردازند و درآمد کارت زدن‌ها به حساب شرکت واحد می‌رود. خلاصه کارت تو کارتی شده که نگو و نپرس!
احمد حسینی