چند گزیده خبر

چند گزیده خبر 16 خرداد-94
آماده‌باش ایران به اوپک
روز گذشته وین میزبان 12 عضو سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت بود و نشست 167 اوپک در مقر این سازمان برگزار شد. نشست 167 در دو پرده قابل بررسی است؛ یکی تثبیت سقف تولید این سازمان که توسط کشورهای عضو به آن رای داده شد و دیگری تاکید دوباره وزیر نفت بر بازگشت نفت کشورمان در دوران پسا تحریم.کشورهای عضو تصمیم گرفتند سقف تولید این سازمان را روی 30 میلیون بشکه ثابت نگه دارند، این در حالی است که این سازمان ماه‌ها است که این سقف تولید را شکسته و بسیار بیش از 30 میلیون بشکه تولید و عرضه می‌کند. بر همین اساس و با توجه به اظهارات برخی مقامات این سازمان اخذ تصمیم این سقف تولید دور از انتظار نبود.در این بین وزیر نفت کشورمان، بیژن نامدار زنگنه نیز به‌عنوان یکی از سران این سازمان در نشست 167 حاضر شد و اعلام کرد که اوپک اگر خواهان این است که قیمت نفت در محدوده کنونی باقی بماند(و شاهد افت دوباره قیمت‌ها نباشیم) باید برای نفت ایران جا باز کند. زنگنه این بار اعلام کرد که 6 تا 7 ماه پس از رفع تحریم‌ها ایران قادر است به میزان پیش از تحریم‌ها نفت تولید کند. زنگنه همچنین با غول‌های بزرگ نفت و گاز جهان درخصوص بازگشت آنها به صنعت نفت ایران در دوران پسا تحریم گفت‌وگو کرد.اوپک سقف تولید خود را تثبیت کرد
اوپک برای هفتمین دوره پیاپی سقف تولید خود را 30 میلیون بشکه تعیین کرد این در حالی است که پیش از آن همه گمانه‌زنی‌ها از تثبیت سقف تولید این سازمان‌ خبر می‌دادند. این در حالی است که در نشست قبلی این سازمان ثابت ماندن سقف تولید آن روی 30 میلیون بشکه با جنجال‌های بسیاری همراه بود اما در این نشست به نظر می‌آمد بین اعضای این سازمان هماهنگی بیشتری برای اخذ این تصمیم وجود داشته است.برای هفتمین دوره پیاپی است که اوپک سقف 30 میلیون بشکه‌ای را برای تولید نفت خود تعیین می‌کند، سقفی که در حال حاضر برای ماه‌های زیادی است که شکسته می‌شود و کشورهای عضو به آن پایبند نیستند. در حال حاضر براساس آخرین آماری که خبر گزاری رویترز منتشر کرده است این سازمان در ماه مه ‌روزانه 22/ 31 میلیون بشکه تولید کرده است یعنی 22/ 1 میلیون بشکه بیش از سقف تعیین شده. شاید همین مساله یکی از عواملی است که نتیجه این نشست را قابل پیش‌بینی کرده بود.در نشست قبلی این سازمان تثبیت سقف 30 میلیون بشکه‌ای با مخالفت‌های زیادی همراه بود و اعضای این سازمان به دو گروه تقسیم شده بودند؛ در یک سمت عربستان به همراه سه کشور کویت، امارات و قطر حضور داشت و در سمت دیگر 8 عضو باقی مانده این سازمان از جمله ایران که خواهان کاهش تولید اوپک بودند. در حال حاضر عربستان همچنان معتقد است که سیاست اوپک موفق بوده و از قیمت‌ کنونی نفت راضی است.عربستان در نشست 166 با اعلام اینکه به دنبال حفظ سهم اوپک از بازار نفت است با کاهش تولید مخالفت کرد. دکتر محمد‌صادق جوکار یکی از کارشناسان موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: «اصرار عربستان بر عدم مداخله اوپك در كاهش عرضه به بازار» براي مقابله با ورود نفت‌های نامتعارف به بازار است که منجر به كاهش اهميت استراتژيك عربستان در بازار‌های بين‌المللي شده است. وی افزود: دليل اتخاذ اين سياست از سوي عربستان نيز روشن است، مقامات عربستان معتقدند دليل اصلي كاهش همكاري استراتژيك ايالات متحده با اين كشور در مورد موضوعاتي مثل سوريه، پرونده هسته‌اي ايران و تحولات منطقه اي، به دليل افزايش استقلال انرژي اين كشور و كاهش وابستگي واردات نفتي به‌ويژه از خاورميانه است. از اين‌رو بايد با جلوگيري از تداوم روند فزاينده توليد نفت شيل، اهميت استراتژيك كشور خود را براي ايالات متحده بالا ببريم.جوکار درخصوص اینکه آیا سعودی‌ها به هدف خود یعنی خروج نفت شیل از دایره رقابت رسیده‌اند، گفت: برای بررسی این موضوع به زمان بیشتری نیاز است زيرا هرچند تعداد دكل‌هاي حفاري ايالات متحده از 1640 دستگاه در ماه اكتبر 2014 به حدود 650 دكل حفاري كاهش يافته است اما همانگونه كه پيش‌بيني مي‌شد، اين كاهش دكل‌ها، تاثير محسوسي در توليد این کشور تاکنون نداشته و عمدتا منجر به عدم تحقق برنامه‌هاي رشد توليد ايالات متحده در سال‌هاي آينده خواهد شد. زيرا ميادين فعال توليد نفت شيل ايالات متحده هزينه‌هاي سرمایه‌گذاری(CAPEX) خود را در برهه بالا بودن قيمت نفت انجام داده و مي‌توانند با قيمت‌هاي پايين‌تر از 50 دلار نيز به توليد اقتصادي بپردازند. بنابراين، سياست عربستان در مورد مقابله با تهديد روزافزون ورود نفت شيل به بازار، زماني محقق خواهد شد كه اول از لحاظ زماني ادامه يابد و دوم سرمايه‌گذاري‌هاي جديد توليد نفت شيل كاهش يا متوقف شود. آمارها نشان مي‌دهد سياست عربستان در بخش دوم تاكنون موفق بوده و بايد اين سياست ادامه يابد.نشست روز گذشته اوپک بر خلاف نشست قبلی این سازمان با جنجال کمتری برگزار شد و به نظر می‌رسد تصمیم به عدم کاهش تولید کمتر از قبل مخالفانی داشته است. اینکه این هماهنگی به دلیل اقناع دیگر اعضای این سازمان برای عدم کاهش تولید است یا اینکه از انفعال و ناامیدی 8 عضوی که در نشست 166 بر کاهش تولید تاکید داشتند در برابر عربستان نشات می‌‌گیرد، چندان مشخص نیست. این 8 عضو پیش از نشست اوپک قیمت منصفانه را حدود 80 دلار اعلام کردند از جمله اینکه زنگنه نیز از قیمت‌های کنونی نفت اعلام نارضایتی کرد در حالی که علی النعیمی، وزیر نفت عربستان رضایت خود از قیمت‌های کنونی نفت را اعلام کرد و تصمیم اوپک درخصوص عدم کاهش تولید این سازمان را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: این طرح نتیجه داد. شما می‌بینید که تقاضا رو به رشد است و عرضه نیز کند شده است.از خبرهای دیگری که از نشست 167 اوپک به گوش رسید خبر اعلام علاقه اندونزی برای بازگشت به اوپک است. اندونزی سال ٢٠٠٩ سازمان اوپک را ترک کرد؛ چراکه افزایش تقاضای داخلی و همچنین کاهش تولید در اندونزی، این کشور را به واردکننده عمده نفت بدل کرده بود؛ این کشور نزدیک به ٥٠ سال در اوپک عضویت داشت. حال بعد از گذشت 6 سال وزیر انرژی اندونزی، «سودیرمان سید» روز پنج‌شنبه نسبت به پیوستن دوباره این کشور به سازمان کشورهای صادرکننده نفت تا پایان سال جاری میلادی و در نشست بعدی اوپک ابراز امیدواری کرد.نامه ایران به اوپک برای بازگشت نفت ایران
در این بین وزیر نفت کشورمان به بازگشت نفت ایران بعد از رفع تحریم‌ها تاکید کرد؛ هرچند که بازه زمانی طولانی‌تری را برای افزایش تولید نفت ایران اعلام کرده است.بیژن زنگنه در جریان سخنرانی چهارشنبه خود در سمینار بین‌المللی اوپک در وین که ریاست آن را بر عهده داشت، گفت: معتقدیم که بازگشت نفت ایران به بازار به‌طور تدریجی انجام می‌‌شود؛ اما به زمان زیادی نیاز ندارد؛ ما بلافاصله یا یک ماه پس از لغو تحریم‌ها، روزانه نیم میلیون بشکه عرضه نفت را افزایش می‌دهیم و پس از ٦ تا 7 ماه پس از تحریم یک میلیون بشکه به تولید روزانه خود خواهیم افزود. زنگنه پیش از این اعلام کرده بود که در بازه زمانی دوماه پس از تحریم‌ها تولید نفت را یک میلیون بشکه افزایش خواهد داد.وزیر نفت همچنین بر همراهی اوپک برای بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت تاکید کرد و گفت: مطمئن هستم که کشورهای عضو اوپک همراهی می‌‌کنند و بازگشت ایران را به بازار مدنظر قرار می‌دهند. این در حالی است که وی از ارسال نامه‌ای به اوپک با مضمون برنامه ایران برای بازگرداندن تولید نفت خود به ارقام پیش از دوره اعمال تحریم‌ها، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها خبر داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای بعد از 10 تیر با بیان اینکه هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم، تصریح کرد: همواره گفته‌ایم که محتوا برای ما مهم است و خودمان را محدود به زمان نمی‌کنیم و راجع به زمان هم نگرانی نداریم.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سفری یک روزه به مسکو و شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای و انجام رایزنی‌های دوجانبه با وزرای خارجه، تاجیکستان، چین و روسیه و همچنین شرکت در نشست سه جانبه با همتایان روس و چینی خود در مسیر بازگشت به تهران و علیرغم فشردگی این سفر و با وجود درد شدیدی که در پا داشت با تک تک خبرنگاران همراهش گفت‌وگوی اختصاصی داشت، از جمله خبرنگار فارس.رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو به تشریح آنچه پرداخت که با لاوروف و وانگ یی درباره آنها گفت‌وگو کرده، ظریف همچنین درباره دبه‌های (زیاده‌خواهی‌های) طرف مقابل پس از مذاکرات لوزان سخن گفت.مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره وضعیتی که برای جان کری پیش آمده (شکستن پای وزیر خارجه آمریکا) و تحلیل‌های متفاوتی که اخیرا در رسانه‌ها در این باره عنوان می‌شود و عده‌ای این مسئله را بر روند مذاکرات تأثیرگذار می‌دانند، هم گفت: فعلا ضرورتی به حضور من و آقای کری نیست و معاونان کار را دنبال می‌کنند؛ اگر زمانی به این رسیدیم که دخالت من و آقای کری ضرورت داشت، آن زمان باید راهکاری پیدا کنیم. امروز تکنولوژی به جایی رسیده که حتما می‌شود راهکارهایی را پیدا کرد.ظریف در خصوص اینکه اگر متن و ضمائم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تا 10 تیر ماه (تمدید هفت ماهه توافق ژنو) تدوین نشود و کماکان اختلافات باقی بماند، آیا مذاکرات تمدید خواهد شد؟ هم عنوان کرد: ما هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم. ادعا داریم که اگر از مباحثی که در لوزان مورد موافقت کلی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی که به دست آمد، خارج نشوند؛ امکان رسیدن به توافق وجود دارد.از ظریف پرسیدم که آیا آرزو می‌کرد ای کاش وزیر خارجه نبود؟ با بیان اینکه هیچ وقت نمی‌خواسته این مسئولیت را قبول کند، گفت: امیدوارم که حالا به هر دلیلی این مسئولیت را قبول کردم، بتوانم در حد توان خود خدمت کنم و مردم کاستی‌های من را ببخشند.رئیس دستگاه دیپلماسی که نزدیک دو سال است عهده‌دار این سمت است، به خودش نمره‌ای نمی‌دهد و می‌گوید مردم و خدا باید نمره بدهند.وزیر خارجه دولت یازدهم عنوان می‌کند «من همیشه به خودم بیشترین انتقاد و بیشترین سختگیری را دارم و لذا بهتر است به خودم نمره ندهمرئیس دستگاه دیپلماسی به اوضاع یمن، روند مذاکرات و ارزیابی درباره حصول توافق جامع هسته‌ای و... نیز پرداخت.وزیر خارجه در این گفت‌و‌گو در خصوص اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه در فرصت باقی مانده تا 10 تیرماه سخت کار می‌کنیم تا ببینیم توافقی حاصل خواهد شد یا خیر و در پاسخ به این سؤال که با توجه به روند کنونی آیا احتمال می‌دهید تا 10 تیر ماه (تمدید هفت ماهه توافق ژنو) حصول توافق امکانپذیر است؟ عنوان کرد: در حال حاضر معاونان در وین مشغول گفت‌و‌گو هستند و روز پنجشنبه نیز نشست عمومی در سطح معاونان و مدیران سیاسی بین ایران و 1+5 برگزار و مذاکرات برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با معاون فدریکا موگرینی دنبال می‌شود.وی افزود: ما قرار گذاشتیم که از الان تا 10 تیر به صورت یکسره کار کنیم، البته زمان‌هایی هست که نیاز است همه طرف‌ها برای مشورت با پایتخت‌هایشان مدتی را متوقف کنند.رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: همان طور که همواره گفته‌ام؛ اگر طرف‌های ما با واقع بینی بدانند که چه چارچوبی برای توافق قابل حصول است و چه ادعاهایی، زیاده‌طلبی محض است، به توافق می‌رسیم.
*
در مقابل زیاده‌خواهی‌ها می‌ایستیم
وزیر خارجه یادآور شد: اگر اشتهای طرف مقابل برای زیاده طلبی و زیاده خواهی، اشتهای قابل توجهی باشد، بدانند که همان طور که مردم ما خواهان توافق هستند، ولی نشان داده‌اند که حاضر به تسلیم هم نیستند، هیأت مذاکره کننده که قسمتی از مردم هستند اگر احساس کنند طرف مقابل می‌خواهد با زیاده خواهی حقوق مردم ایران را نقض کند، در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنند.
*
هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات عراقچی معاونش مبنی بر اینکه پیشرفت‌هایی در متن پیش‌نویس توافق حاصل شده، ولی ضمائم کماکان نیازمند کار است و در پاسخ به این سؤال که اگر تا 10 تیر نگارش متن و ضمائم پایان نیابد، مذاکرات تمدید خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: ما هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم. ادعا داریم که اگر از مباحثی که در لوزان مورد موافقت کلی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی که به دست آمد، خارج نشوند؛ امکان رسیدن به توافق وجود دارد.وی ادامه داد: ولی اینکه چه کار کنیم اگر در تاریخ 10 تیر ماه ریزه‌کاری‌هایی باقی مانده باشد، آن زمان همه طرف‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا ارزش ادامه کار را دارد یا خیر.
*
محتوا برایمان مهم است/خودمان را محدود به زمان نمی‌کنیم
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همیشه گفته‌ایم که محتوا برای ما مهم است و خودمان را محدود به زمان نمی‌کنیم و راجع به زمان نیز نگرانی نداریم.مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران تصریح کرد: اگر طرف دیگری ملاحظه‌ای در مورد زمان دارد، بحث دیگری است؛ البته ما در آذرماه توافق کردیم که تا 10 تیر به نتیجه برسیم و الان هم تلاشمان بر این است که این کار را انجام دهیم؛ ولی هیچ چیزی یک تاریخ مقدس نیست.ظریف در خصوص اینکه آیا قرار است وزرای خارجه ایران و 6 کشور دهم تیرماه دور هم جمع شوند و یا قبل از آن رایزنی‌ها در سطح وزرا صورت خواهد گرفت؟ گفت: حتما این اقدام باید از قبل صورت گیرد، ولی اینکه چه زمانی به آن مرحله برسد که نیاز باشد وزرا جمع شوند، معلوم نیست.وی با اشاره به رایزنی اخیرش با جان کری در ژنو که 6 ساعت به طول انجامید و همچنین بیش از یک ساعت و نیم گفت‌و‌گو با وزرای خارجه روسیه و چین در مسکو و در موضوع هسته‌ای اظهار داشت: این گونه نیست که وزرا با هم ملاقات نکرده باشند، وزرا نیز گفت‌وگوهای خود را دارند و اگر نیاز باشد، با وزاری اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز گفت‌و‌گو خواهیم کرد.
*
فعلا ضرورتی به مذاکره من با جان کری نیست
ظریف درباره شکستن پای جان کری و اینکه اگر کری نتواند در مذاکرات حضور یابد بر روند حصول توافق اثرگذار خواهد بود نیز گفت: فعلا ضرورتی به مذاکره من با آقای کری نیست؛ همکاران ما کار را دنبال می‌کنند.وی در عین حال یادآور شد: اگر زمانی به این رسیدیم که دخالت من و آقای کری ضرورت داشت، آن زمان باید راهکاری پیدا کنیم.وزیر خارجه اضافه کرد: امروز تکنولوژی به جایی رسیده که حتما می‌شود راهکارهایی را پیدا کرد.وی در خصوص اینکه آیا این موضوع بر روند مذاکرات تاثیر می‌گذارد نیز خاطرنشان کرد: باید ببینیم؛ هنوز به مرحله‌ای نرسیده که حضور آقای کری و بنده در مذاکرات ضروری باشد. یک روز قبل از حادثه‌ای که برای آقای کری اتفاق افتاد، مذاکره‌ای طولانی، فشرده و سنگین داشتیم و الزاما نیازی نیست که در فاصله دو یا سه روز بعد یا یک هفته بعد چنین مذاکراتی تکرار شود.

نیاز به حضور صالحی در میز مذاکرات یا هدایت مذاکرات فنی
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص کسالتی که برای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش آمده و اینکه آیا در دوره‌های بعدی مذاکرات تا 10 تیر ماه نیازی به حضور او در مذاکرات هست یا خیر؟ گفت: امیدوارم حال آقای صالحی هر چه زودتر بهتر شود. ما به حضور فعال آقای صالحی یا در میز مذاکره یا برای هدایت مذاکرات فنی حتما نیاز داریم و امیدواریم خداوند شفای عاجل به ایشان عنایت فرماید تا ایشان بار دیگر به همان صورت فعال و با نشاط در مذاکرات حضور داشته باشد.

 
تلاش برای عدول از چارچوب‌های لوزان، بی حاصل و فقط باعث اتلاف وقت می‌شود
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در خصوص اظهارات صالحی درباره دبه‌هایی که طرف مقابل پس از مذاکرات لوزان درآورده‌اند و همچنین اظهارات اخیر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص از جمله تعداد سانتریفیوژها و ... در پاسخ به این سؤال که آنها چه دبه‌هایی را مطرح کرده‌اند؟ گفت: معتقدم آنها روش‌های مذاکراتی را به کار بردند، چارچوب‌هایی که در لوزان به عنوان راه‌‌حل به آن دست یافتیم، کاملا مشخص است و به اعتقاد من تلاش برای عدول از آن چارچوب‌ها توسط طرف غربی تلاشی بی حاصل است و فقط باعث اتلاف وقت می‌شود.

وی با بیان اینکه فعلا در مرحله نگارش هستیم، یادآور شد: وقتی به نگارش می‌رسید ممکن است بخواهند بعضی نکاتی که قبلا در مذاکرات محتوایی نتوانسته‌اند به آن دسترسی پیدا کنند، از طریق مذاکرات نگارشی به آن دست یابند و این چیز عجیب و غریبی نیست.ظریف بار دیگر تصریح کرد: اگر طرف مقابل بخواهد زیاده خواهی کند، به نتیجه نمی‌رسد.رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حالا شما اسم زیاده خواهی را «دبه» می‌گذارید، من با همان واژه زیاده‌خواهی به آن می‌پردازم. اگر بخواهند زیاده‌خواهی کنند به نتیجه نمی‌رسند، اما اگر بخواهند بر مبنایی که توافق شده کار را به پیش ببرند، احتمال رسیدن به نتیجه زیاد است.ظریف در خصوص پروتکل الحاقی نیز گفت: در ژنو عنوان شد که پروتکل الحاقی قسمتی از توافق است و چارچوب اجرای آن نیز مشخص می‌باشد و قبلا هم در مقطعی اجرا شد.وی با بیان اینکه امضای پروتکل الحاقی جزو خطوط قرمز ما نبوده، خاطرنشان کرد: الحاق ایران به پروتکل نیازمند تصمیم مجلس است و حتما بدون تصویب مجلس، جمهوری اسلامی ایران رسما به پروتکل ملحق نخواهد شد.
 
در نشست سه جانبه با لاوروف و وانگ یی چه گذشت؟
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در خصوص مذاکرات سه جانبه‌اش با وزرای خارجه روسیه و چین در مسکو خاطرنشان کرد: در این نشست حوزه‌هایی که در مذاکرات در مورد آن مشکل وجود دارد را بررسی کردیم و قرار شد هم طرف روس و هم چین که دیدگاه‌هایشان در این موضوعات بسیار به ما نزدیک است، مشارکت فعال داشته باشند و اگر طرحی داشته باشند با طرح‌های خودشان وارد شوند.وی ادامه داد: ما نیز به مشورت‌هایمان در سطح وزرا، معاونان و کارشناسان با این دو کشور مثل بقیه کشورها ادامه خواهیم داد و طبیعتا چین و روسیه به عنوان دو کشوری که نزدیک‌ترین مواضع را در 1+5 با ما دارند نیاز است که تعاملات با آنها به همان شکل که در یک سال و نیم گذشته بسیار گسترده بوده و ما با این دو کشور مشورت می‌کردیم،‌ این مشورت‌ها ادامه یابد.وی فرصت پیش آمده و ملاقات سه وزیر را اقدام خوبی خواند که ادامه خواهد یافت.لاوروف گفت که در آینده نزدیک سامانه S300 را تحویل می‌دهند
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه به نقل از لاوروف عنوان شده که در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه ایران عنوان کرده که در آینده نزدیک سامانه موشکی S300 برای ایران ارسال خواهد شد، گفت: آقای لاوروف در این گفت‌و‌گو عنوان کرد که در آینده نزدیک این سامانه را تحویل خواهند داد.وی با بیان اینکه زمان دقیقی در این زمینه عنوان نشد، در خصوص اینکه برخی مقامات روس عنوان می‌کنند که بایستی قرارداد جدیدی امضا شود نیز عنوان کرد: آقای لاوروف وارد این جزییات نشدند، چون این جزییات حوزه من و آقای لاوروف نیست و بحثی است که سایر همکاران ما دنبال می‌کنند.ظریف در عین حال یادآور شد: البته آقای لاوروف توضیح دادند که یک رشته اقدامات فنی باید در بعد عملیاتی صورت گیرد تا این سامانه ارسال شود که این اقدامات در حال انجام است.علاقه‌مندی بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا برای رابطه با ایران
وی در ادامه این گفت‌‌وگو و در خصوص اظهاراتش مبنی بر اینکه اگر نیاز باشد با وزرای خارجه سه کشور اروپایی نیز دیدار خواهیم کرد و اینکه آیا برنامه‌ای در این خصوص تنظیم شده؟ گفت: فعلا برنامه‌ای در این زمینه نیست و اگر نیاز باشد انجام می‌شود.رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزرای خارجه اتحادیه اروپا به ایران در آینده نزدیک نیز اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای در این زمینه نداریم. قریب به 18 وزیر خارجه از اتحادیه اروپا تاکنون به ایران سفر کرده‌اند و برخی نیز سفر نکرده‌اند که احتمالا منتظرند در آینده دیگری به ایران سفر کنند.وی افزود: ایران علاقمند به ارتباط با اتحادیه اروپاست و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز برای رابطه با ایران بسیار تمایل دارند.مذاکرات برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس ادامه دارد
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌ها‌ی ایران و انگلیس در لندن و تهران نیز گفت: مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.وی در خصوص ایرانیان زندانی در آمریکا بخصوص 19 ایرانی زندانی که به دلیل تحریم‌ها در این کشور در زندان به سر می‌برند نیز گفت: وضعیت ایرانیانی که به ناحق و به ویژه به دلیل تلاش برای کمک به مردم کشورشان در به دست آوردن نیازهای انسانی کشور، علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا زندانی شده‌اند، همواره مورد توجه ما بوده و دولت در این خصوص اقدامات و کمک‌های لازم را در دستور کار داشته و دارد.امیدواری به برگزاری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در تاریخ اعلام شده
وزیر خارجه درباره اوضاع یمن نیز گفت: ما همواره بر برقراری آتش بس، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و گفت‌و‌گوهای یمنی - یمنی تاکید کردیم و امیدواریم در تاریخ جدیدی که برای گفت‌و‌گوهای یمنی - یمنی تعیین شده، بدون پیش شرط و کارشکنی مجدد این گفت‌وگوها برگزار و به نتیجه قابل قبولی برای همه یمنی‌ها برسد.ظریف ادامه داد: مهمتر از همه اقدامات نظامی که هیچ فایده‌ای ندارد، جز وارد کردن خسارت به مردم یمن و زیرساخت‌های این کشور نیز باید متوقف شود.مردم باید نمره بدهند/بیشترین انتقاد را به خودم دارم
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این گفت‌وگو و در خصوص اینکه نزدیک به دو سال است که در کسوت وزیر خارجه مشغول به فعالیت هستید، اگر بخواهید به عملکرد خود نمره بدهید، چه نمره‌ای می‌دهید؟  عنوان کرد: مردم باید نمره بدهند و بالاتر ازمردم خدا باید نمره بدهد؛ من همیشه به خودم بیشترین انتقاد و بیشترین سختگیری را دارم و لذا بهتر است من به خودم نمره ندهم.
ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا آرزو می‌کردید وزیر خارجه نبودید؟ نیز گفت من هیچ وقت نمی‌خواستم این مسئولیت را قبول کنم و امیدوارم که حالا به هر دلیلی این مسئولیت را قبول کردم بتوانم در حد توان خود خدمت کنم و مردم کاستی‌های من را ببخشند.
موج افزایش قیمت در آستانه رمضان به راه افتاد رییس اتاق اصناف: برای نظارت چالش اساسی داریم مسئولان: با اصناف غیرمجاز کاری نداشته باشید
 «
تولید و ذخیره‌سازی کافی انجام شده است. مردم بابت گرانی نگران نباشند» این جمله‌ای است که با رونق فروش بازار، در رسانه‌ها بارها و بارها مخابره می‌شود. جمله‌ای که حالا شاید بیشتر به یک کلیشه خبری تبدیل شده باشد اما مردم در بازار واقعیت دیگری را تجربه می‌کنند. بازار در نبود اهرم‌های نظارتی قوی و مشکلات ساختار بازرسی، یکه‌تاز میدان است و در این میان مشتری بدون حمایت و متولی ویژه به حال خود رها شده استحالا بازار ایران همزمان با سایر کشورهای مسلمان در آستانه تجربه یکی دیگر از بازه‌های اوج فروش و رونق است. ماه رمضان نزدیک است اما برخلاف بسیاری از کشورهای جهان در ایران، اوج فروش بازار، با فروش و تخفیف‌های ویژه همراه نیست. درست در شرایطی که تقاضا برای برخی اقلام ویژه ماه رمضان مانند خرما، ‌آش و حلیم، لبنیات و کالاهای اساسی به‌طور قابل توجهی بالا می‌رود و بنا به عرف بازار سایر کشورها، انتظار می‌رود تولیدکنندگان با در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه و قیمت‌های رقابتی، بیشترین بهره‌برداری ممکن از پیک بازار را داشته باشند در ایران جریان معکوسی به راه افتاده و به محض افزایش تقاضا، پیشنهاد گرانی است که یکی پس از دیگری روی میز دولت قرار می‌گیرد. این‌جا سود فروش یک قاعده بیشتر ندارد و آن گران کردن کالا تا جایی است که امکان دارد. در این میان ساختار نظارتی بازار گرفتار چالش‌های اساسی استاز واحدهای صنفی غیرمجاز که به گفته رئیس اتاق اصناف ایران حدود یک‌چهارم کل واحدهای صنفی کشور است، گرفته تا جریمه ناچیز ١٠٠هزارتومانی برای گرانفروشان. این معضل به همراه انحلال نهاد متولی مصرف‌کننده یعنی وزارت بازرگانی باعث شده است که مصرف‌کننده ایرانی بیشتر از پیش مقهور بازار نابسامان شودخرما از ٣٥٠٠ تومان تا ٨٠‌ هزار 
در آستانه رمضان امسال، «محمدصادق حمیدیان» عضو هیأت‌مدیره انجمن خرما از افزایش ٢٠ تا ٣٠‌درصدی قیمت خرما به رسانه‌ها خبر داده است. حمیدیان تورم ٢٠‌درصدی ‌سال‌جاری را عامل افزایش هزینه تولید خرما دانسته و به خبرگزاری «آنا»گفته که هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم خرما در فلسطین و عربستان ٧٥ تا ٨٠‌هزار تومان است. این در شرایطی است که در کشور ما با تورم ٢٠‌درصدی و سود ٢٤ تا ٢٨‌درصدی تسهیلات و... هر بسته ٨ کیلوگرمی رطب مضافتی با قیمت ٤‌هزار تومان به عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. این درحالی است که «علی‌اصغر موسوی» دبیرکل انجمن خرما با اشاره به نقش دلال‌ها برای سوءاستفاده از بازار رمضان به ایسنا می‌گوید: سالانه حدود یک‌میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود که نیمی از آن در ماه رمضان و نیمی دیگر در ١١ ماه‌ سال به فروش می‌رسداو ادامه می‌دهد: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما حدود ٣٥٠٠ تومان است یعنی اگر مردم می‌خواهند یک بسته ٧٥٠گرمی خرما خریداری کنند درنهایت نباید بیشتر از ٢٧٠٠تومان پول پرداخت کننددرآمد روزانه آ‌ش و حلیم ٢,٧‌میلیارد تومان 
«
حسین محمدی» رئیس اتحادیه فروشندگان کباب، حلیم و غذای سنتی نیز به شبکه خبر گفته است: گردش مالی این صنف در ماه رمضان روزانه حدود ٢‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون تومان است. او همچنین بارها در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها تأکید کرده: سود حاصل از فروش‌ آش و حلیم در ماه رمضان موجب شده است تا غیرمتخصص‌ها نیز وارد این بازار شده و با راه‌اندازی بساط پخت‌ آش و حلیم در سایر واحدهای صنفی غیرمرتبط مانند مکانیکی‌ها و قصابی‌ها و... و راه‌اندازی بساط دستفروشی تلاش می‌کنند تا در این بازار سودجویی کنند. با این وجود سودجویان بازار ‌آش و حلیم هرگز به قیمت‌های مصوب راضی نبوده و با استفاده از نازل‌ترین مواداولیه بیشترین بهره‌برداری ممکن را از این بازار یک‌ماهه دارند. اتحادیه فروشندگان کباب، حلیم و غذای سنتی در آستانه ماه رمضان امسال از پیشنهاد افزایش ١٠ تا ١٥‌درصدی قیمت‌ها به دولت خبر داده استکاهش بارندگی در کانادا بهانه گرانی حبوبات در ایران 
حبوبات که به پروتیین ارزانقیمت گیاهی یا پروتیین فقرا نیز مشهور است در بازار ایران قیمت بالایی را تجربه می‌کند به‌طوری که قیمت برخی اقلام با قیمت گوشت مرغ رقابت می‌کند. حالا درست در آستانه ماه رمضان قیمت برخی از اقلام حبوبات به حدود ٢ برابر رسیده است.‌ سال گذشته قیمت هرکیلوگرم عدس به‌عنوان ارزان‌ترین نوع حبوب حدود ٤‌هزار تومان بود اما امسال و در آستانه ماه رمضان قیمت هر کیلوگرم عدس در خواروبارفروشی‌های پایتخت به ٨‌هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم لپه نیز از ٥‌هزار تومان در‌ سال گذشته به حدود ٧‌هزار تومان رسیده است.
«
صفر فرهمندجم» رئیس اتحادیه خواروبارفروشان در گفت‌وگو با فارس گفته است: علت افزایش قیمت حبوبات در آستانه ماه رمضان امسال کاهش بارندگی در کانادا به‌عنوان یکی از کشورهای صادرکننده حبوبات به ایران است که منجر به کاهش واردات به کشور شده استحبوب در بازار ایران قیمت مصوب ندارد و نرخ آن تابع شرایط عرضه و تقاضاست. همین موضوع به تنهایی کافی است که در اوج فروش بازار، واحدهای صنفی به راحتی قیمت‌ها را جابه‌جا کنند.
احتمال گران شدن لبنیات هم در ماه رمضان،هم پس از آن 
از حبوبات که بگذریم کارخانجات لبنی نیز در آستانه ماه رمضان تقاضای افزایش قیمت دوباره را مطرح کرده‌اند. این تقاضا در شرایطی انجام می‌شود که کارخانجات لبنی در ‌سال گذشته بارها نرخ‌های خود را افزایش داده‌اند که در مواردی این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی و خلاف مصوبه‌ها بوده است. حالا «رضا باکری» دبیر انجمن صنایع لبنی از درخواست افزایش ٥درصدی قیمت لبنیات در آستانه ماه رمضان خبر می‌دهد و به مهر می‌گوید: به‌طور متوسط امسال فرآورده‌های لبنی حداکثر ۵‌درصد گران می‌شوند، ضمن این‌که ممکن است کالایی اصلا گران نشود و کالایی دیگر ۱۰۰‌درصد با افزایش قیمت مواجه شوداو احتمال افزایش قیمت دوباره پس از ماه رمضان را نیز منتفی نمی‌داند و تأکید می‌کند: این موضوع به شرایط اقتصادی کشور، تورم و هزینه‌های تولید بستگی دارد، اگر رونق اقتصادی اتفاق بیفتد و تورم به ١٠ تا ١٢‌درصد برسد احتمال افزایش قیمت لبنیات پس از ماه رمضان منتفی استقیمت شیرینی در بازار تهران تا دو برابر نرخ مصوب 
و سرانجام موج درخواست افزایش قیمت اصناف مختلف به صنف شیرینی‌فروش‌ها هم می‌رسد. «علی بهرمند» رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروش‌ها به ایسنا خبر داده است که قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک از ٨٥٠٠ تومان به ١٠‌هزار تومان رسیده است. او همچنین توضیح داده که هر کیلوگرم شیرینی ‌تر در قنادی‌های درجه یک به قیمت ١٢‌هزار و ٥٠٠ تومان، شیرینی زبان و پاپیون ١٠‌هزار و ٥٠٠ تومان و شیرینی دانمارکی ٩٦٠٠تومان به فروش می‌رسداین موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که با یک پرس‌وجوی ساده در بازار تهران به راحتی متوجه می‌شوید که نرخ‌های مصوب گفته‌شده به راحتی توسط بسیاری از قنادی‌ها نادیده گرفته شده و اقلام شیرینی گفته شده با قیمت‌هایی تا حدود دو برابر نرخ مصوب به فروش می‌رسندنمایشگاه ضیافت تعطیل شد 
درحال حاضر غیر از افزایش قیمت انواع کالا در آستانه ماه رمضان، امسال اتاق اصناف هم تصمیم گرفته است قید برپایی نمایشگاه ضیافت را بزند. هدف از برپایی نمایشگاه ضیافت که هر سال و در آستانه ماه رمضان برگزار می‌شد، عرضه کالاهای اساسی ازجمله شکر، روغن، برنج و... با ‌درصدی تخفیف نسبت به بازار تعریف شده بود. تخفیفی که بنا به گفته مجریان برگزاری این نمایشگاه بین ١٥ تا ٤٠‌درصد تخمین زده می‌شد اما حالا «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف اعتقاد دارد میزان این تخفیف‌ها بسیار جزیی و درحد ٢ تا ٣‌درصد بوده که با توجه به مسیرهای رفت‌وآمد در تهران و هزینه حمل‌ونقل، این میزان تخفیف برای مردم توجیه اقتصادی نداشته است. فاضلی با اعلام این موضوع به نسیم گفته است: تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نمایشگاه‌های ضیافت با اقبال عمومی مواجه نشده و به همین دلیل امسال از برگزاری آن صرف‌نظر شده استتعداد واحدهای صنفی در ایران  ٣ برابر میانگین جهانی 
رئیس اتاق اصناف همچنین به بی‌نیازی کشور از اجرای طرح تنظیم بازار اشاره کرده و گفته است: در ایران پدیده‌ای به نام کمبود کالا وجود ندارد و بازار از انواع کالا اشباع است. بنابراین افزایش تقاضا مشکلی در رابطه با عرضه و افزایش قیمت ایجاد نمی‌کندفاضلی به شمار واحدهای تجاری در کشور نیز اشاره کرده و گفته است در ایران به ازای هر ٣٠ نفر یک واحد صنفی وجود دارد. این در شرایطی است که براساس میانگین جهانی باید هر ٩٥ تا ١٠٥نفر دارای یک واحد صنفی باشند. به این ترتیب می‌توان گفت بازار کشور بیشتر از ٣ برابر
میانگین جهانی واحد صنفی داردجیب خالی ناظران بازار چالش سیستم بازرسی
اما در این میان که وزارت بازرگانی به‌عنوان متولی مصرف‌کنندگان منحل و در وزارتخانه‌ای دیگر ادغام شده است، ساختار فعلی نظارت بر بازار نیز دچار مشکلات و نقص‌های زیادی شده است که علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره می‌کندفاضلی ساختار بازرسی و نظارت بر بازار ایران را ساختاری ماقبل تاریخ و بسیار قدیمی توصیف می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: این ساختار نیاز به بازبینی ویژه و اصلاح اساسی دارد و باید مطابق با سایر کشورها به صورت شکایت‌محور درآمده و از حالت بازرسی خارج شودوی ادامه می‌دهد: درحال حاضر در سراسر کشور ٢‌میلیون و ١٠٠‌هزار نفر ناظر بازار وجود دارد که میانگین حقوق دریافتی این افراد تنها یک‌میلیون و ٥٠‌هزار تومان است. این در شرایطی است که پرداخت حقوق این ناظران در بازه‌های زمانی ٢ تا ٣ ماه به تعویق می‌افتد و شرایطی پیش می‌آورد که ناظر برای برگشت از بازار هم ممکن است هزینه‌های لازم را در جیب نداشته باشد. نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما این وضع مالی بازرسان در مواجهه با بازاری با گردش مالی میلیاردی یک چالش است و می‌تواند تأثیر بازرسی و نظارت از بازار را به حد قابل توجه تحت‌تأثیر قرار دهدجریمه گرانفروشان تنها ١٠٠‌هزار تومان است 
او تغییر ساختار نظارت بر بازار از سیستم بازرسی‌محور را ضروری می‌داند و توضیح می‌دهد: لازم است ساختار نظارت بر بازار شکایت‌محور شود و کمیته‌های ویژه بازرسی و دادگاهی کردن متخلفان تشکیل شود، به‌طوری که شاکی به راحتی و بدون پشت‌سرگذاشتن پروسه‌های طولانی موفق به احقاق حق خود شوداو به موضوع جرایم غیربازدارنده متخلفان نیز اشاره و تأکید می‌کند: درحال حاضر جرایمی که برای اصناف گرانفروش و متخلف در نظر گرفته شده، بسیار کم و غیربازدارنده است، به‌گونه‌ای که میزان این جرایم در شرایط فعلی رقم ناچیز ١٠٠ تا ٢٠٠‌هزار تومان است. این رقم به هیچ عنوان نمی‌تواند انگیزه تخلف در بازار را از بین ببرد و باید در قانون نظام صنفی بازنگری و اصلاح شودیک‌چهارم واحدهای صنفی کشور غیرمجازند
فاضلی تعدد واحدهای بدون پروانه را چالش دیگر بازار امروز ایران می‌داند و به «شهروند» توضیح می‌دهد: درحال حاضر حدود یک‌چهارم واحدهای صنفی در ایران بدون پروانه و غیرمجاز هستند. این درحالی است که تعداد دستفروش‌های بدون مجور نیز در بازار کشور بیداد می‌کند. این موضوع برای کنترل بازار کشور یک چالش اساسی ایجاد کرده است زیرا واحدهای غیرمجاز به راحتی اقدام به فروش هرنوع کالای غیراستاندارد کرده یا خدمات نامناسب به مشتریان ارایه می‌دهند و چون این واحدها هویت ثبتی مشخصی ندارند و فاکتور ارایه نمی‌دهند، اثبات تخلف توسط آنها دشوار و مسائل پیچیده‌ای به لحاظ حقوقی ایجاد می‌کندرییس شورای اصناف کشور در پایان می‌گوید: بارها موضوع واحدهای بدون پروانه را به ارگان‌های مختلف گزارش داده و خواستار رسیدگی شدیم اما در جواب گفته شد که با آنها کاری نداشته باشید! درواقع مسئولان دغدغه اشتغال مردم کشور را دارند و به راحتی حاضر نمی‌شوند مشاغل را نابود کنند و این ملاحظه‌کاری است که باعث می‌شود اصناف غیرمجاز تبدیل به چالش شوند.
 
درخواست گرانی برای کالاهای پرفروش ماه رمضان 
فروشندگان اقلام پرمصرف ماه رمضان خواستار افزایش قیمت شدند. جلال‌الدین شکریه نایب‌رئیس شورای اصناف با اعلام این خبر گفت: اتحادیه‌های فروشندگان خوراکی‌های پرفروش در ماه رمضان، خواستار افزایش قیمت‌ هستند که در این زمینه قیمت جدید زولبیا، بامیه،‌ آش و حلیم در اتاق اصناف درحال بررسی است اما قیمت هر دست کله‌پاچه بدون افزایش قیمت حداکثر ٣٨‌هزار تومان فروخته خواهد شداو درخصوص افزایش قیمت احتمالی غذاهای پرمصرف در ماه رمضان اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت اجاره مکان‌ها و مواد اولیه، اتحادیه‌های مربوطه پیشنهاد داده‌اند افزایش قیمت با توجه به تورم اعمال شود که این پیشنهاد درحال بررسی است. شکریه همچنین معتقد است: درخواست افزایش قیمت‌ها منطقی است اما باید طوری عمل کنیم که به مردم هم فشار وارد نشود. سال گذشته هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ٨٢٠٠ تومان به فروش رسید که برای امسال افزایش ١٤ تا ١٥‌درصدی قیمت (کیلویی ١١‌هزار تومان) به اتاق اصناف پیشنهاد شده است
 مديريت شهري تهران براي مهار پديده «تخليه جمعيتي» در مركز پايتخت، فاز اول طرح «احيای محدوده مركزي» در مناطق حدفاصل 4 بزرگراه اصلي را آغاز كرد.اين طرح در كلان‌شهرهاي دنيا با عنوان DownTown پياده‌ شده و در تهران طي 5 فاز، با هدف نجات دست‌كم 4 منطقه از «شب‌زدگي» و تغيير چهره مركز شهر از كار و فعاليت به محيط‌‌هاي گردشگري، عملياتي مي‌شود.شتاب تغيير كاربري مسكوني به مجتمع‌هاي اداري در مناطق 6 ، 7 ، 11 و 12، جمعيت هسته تهران را به نصف پوسته (مناطق اطراف) رسانده و مشكل‌ساز شده است.مناطق مركزي و قدیمی كلان‌شهر تهران، شديدتر از آنچه اخيرا رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر اعلام كرد، به عارضه «تخليه جمعيت ساكن» دچار شده‌اند طوري كه هسته پايتخت هم‌اكنون به خاطر «خلوت‌شدن محله‌هاي اداري در شب» با خطر بروز انواع آسيب‌هاي اجتماعي از جمله‌ «شب‌مردگي» مواجه شده است.از پراكندگي نامتوازن جمعيتي در مناطق 22گانه تهران نشان مي‌دهد: در چهار منطقه 6، 7، 11 و 12 شهر تهران كه هسته پايتخت را شكل داده‌‌اند، فقط 13 درصد از كل جمعيت 8 ميليون و 176 هزار نفري اين كلان‌شهر در آنها سكونت دارند و به‌طور متوسط 250 هزار نفر در هر يك از اين 4 منطقه شهري ساكن هستند، اين در حالي است كه متوسط حجم ساكنان مناطق اطراف هسته مركزي، بين 400 تا 500 هزار نفر است. آمارهاي رسمي حاكي است، در فاصله سال‌هاي 90 تا 92، تحت‌تاثير تغيير كاربري‌ ساختمان‌هاي مسكوني به عمدتا اداري و بعضا تجاري در مناطق مركزي شهر تهران، بين يك تا سه هزار نفر از جمعيت هر يك از 4 منطقه شكل‌دهنده هسته شهر كاسته شده است.تحقيقات كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر در اين باره نشان مي‌دهد: در برخي از اين مناطق، شتاب تبديل ساختمان‌هاي مسكوني به مجتمع‌هاي اداري 55 درصد افزايش يافته است و چهره غالب محدوده مركزي تهران كه در گذشته كاملا مسكوني بود، هم‌اكنون به كار و فعاليت تبديل شده است. در مناطق مركزي به تناسب كاهش جمعيت ساكن، جمعيت روز ناشي از افزايش ساختمان‌هاي اداري، مشكلات متعددي از جمله ترافيك را براي باقي‌مانده ساكنان اين مناطق رقم زده است. در حال حاضر مديريت شهري تهران با علم به اينكه روند كاهش جمعيت ساكن شب در هسته پايتخت، غيرطبيعي شده است، برنامه‌اي تحت عنوان احيای محدوده مركزي (DownTown) را در دستور كار قرار داده است. اين برنامه سال گذشته در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري كليد خورد و هم‌اكنون به‌واسطه انعقاد قرارداد با مشاور منتخب، در 5 فاز مطالعه، طراحي و اجرا طراحي شده است.برنامه احيای محدوده مركزي با هدف مهار دافعه جمعيتي در مناطق حدفاصل اتوبان‌هاي همت، چمران، امام علي(ع) و بزرگراه بعثت، در نظر دارد از طريق ايجاد محيط‌هاي تفريحي و گردشگري در هسته پايتخت، چهره مناطق واقع در اين محدوده را از «شب‌مردگي» به پويايي سكونتي تغيير دهد. اين برنامه با حفظ وضعيت ساختمان‌هاي مسكوني باقي‌مانده در مناطق مركزي، اجرا خواهد شد.راهکار شهرداری برای ایجاد پویایی در عرصه‌های مرکزي شهر
شهرداری تهران در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کلان و خرد طرح‌های جامع و تفصیلی، بنا دارد با تکمیل مطالعات طرح «محدوده مرکزی» يا همان (DownTown) ضمن تبیین مبانی کیفی در این زمینه به القای پویایی در عرصه‌های شهری این محدوده بپردازد و با تدوین راهکارهای ایجاد فضاهای مطلوب شهری و تسهیل در ارائه خدمات، از گسترش شب مردگی در دل شهر جلوگیری کند.معاون اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری از ادامه روند مطالعاتی این طرح در مجموعه شهرداری خبر داد و گفت: محدوده مرکزی شهر تهران در نتیجه توسعه هسته اولیه شهر شکل گرفته که در آن طیف متنوعی از هویت‌های تاریخی، فرهنگی، سکونت و کار و فعالیت وجود دارد که ضمن وجود ارزش‌های بسیار مدنی و شهری در این محدوده، مسائل و مشکلات عدیده‌ای در نتیجه توسعه شهر در این محدوده به‌وجود آمده است. از این رو و به منظور برنامه‌ریزی و توانمندسازی بافت‌های شهری محدوده مذکور، با در نظر گرفتن ملزومات هر یک از هویت‌ها و توجه به کیفی سازی فضای شهری، پروژه محدوده مرکزی از سال گذشته در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قرار گرفت. به عنوان مثال محدوده مرکزی شهر که طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع در آن جریان دارد، به دلیل افزایش تقاضای بهره‌مندی از خدمات شهری این محدوده که ناشی از افزایش روزافزون جمعیت شهر است، دچار چالش‌های عدیده‌ای شده که از آن جمله می‌توان به وضعیت شبکه دسترسی‌ها و حمل و نقل شهری این محدوده اشاره کرد که به عنوان نمونه در این رابطه کاهش حجم تردد وسایل نقلیه شخصی، توسعه حمل و نقل عمومی و نیز ساماندهی پیاده‌راه‌ها می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای موثر در رفع مشکلات این محدوده مد نظر قرار گیردحميدرضا آخوندي با بیان اینکه برای پیشبرد این پروژه در سال گذشته با مشاور منتخب قرارداد منعقد شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح در گرو انجام پنج گام مطالعاتی- عملیاتی است. گام اول این طرح به شناخت موضوع اختصاص دارد که می‌تواند با استفاده از مطالعه اسناد فرادست شهری نظیر سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی، برنامه پنج ساله، طرح‌های جامع و تفصیلی و ... در کنار ارزیابی طرح‌های مشابه جهانی و دریافت اطلاعات آنها صورت پذیرد. گام دوم به شناخت دقیق ویژگی‌های شهر تهران بازمی‌گردد، به این معنا که باید در این مرحله ویژگی حوزه‌های مختلف هویتی در هر یک از لایه‌های کالبدی،کارکردی، هویتی، محیط زیست، منظر شهری فرهنگی و تاریخی در مناطق مختلف شهر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. آخوندی گام سوم را تطبیق دو مرحله اول و دوم دانست و تصریح کرد: در گام سوم باید حوزه‌های هویتی شناسایی شده در محدوده مرکزی مورد سیاست‌گذاری قرار گیرد. به تعبیر دیگر در این مرحله تمامی ابعاد ترافیکی، محیط زیست و... در حوزه‌های شناسایی شده مورد سیاست‌گذاری و تدوین راهکار قرارخواهد گرفتدر گام چهارم حوزه‌های سیاست‌گذاری شده، مورد برنامه ریزی و تدوین چارچوب طراحی شهری قرار می‌گیرند و در گام پنجم نحوه تحقق برنامه‌ها مورد توجه است. به گفته وی، هم اکنون این طرح در مرحله شناخت قرار دارد. معاون اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، محدوده مطالعاتی این طرح را از شمال به بزرگراه همت از جنوب به بزرگراه بعثت، از شرق به بزرگراه امام علی (ع) و از غرب به بزرگراه چمران عنوان كرد. او در پاسخ به این سوال که با توجه به تذکر شورای شهر بابت گسترش تغییر کاربری‌های مسکونی به اداری در مرکز شهر، آیا مدیریت شهری در تضاد با اهداف طرح محدوده مرکزی عمل نمی‌کند؟ ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی به اسناد طرح تفصیلی شهر تهران گفت: یکی از اهداف تهیه طرح محدوده مرکزی ، جلوگیری از ایجاد «شب مردگی» در هسته مرکزی شهر است که با توجه به حوزه‌های مختلف هویتی و برنامه‌ریزی راهکارهای پویایی فعالیت در هر یک از این حوزه‌ها و نیز ارتقای کیفی بافت‌های مسکونی، اسباب جلوگیری از شب مردگی در محدوده مورد طراحی فراهم می‌شود.تهديدهاي اجتماعي در محله‌هاي اداری
گسترش دامنه تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به فضاهای اداری در مرکز شهر واکنش پارلمان محلی پایتخت را در صحن علنی به دنبال داشت. ماه گذشته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از افزایش 55درصدی حجم تغییر کاربری مسکونی به اداری در مناطق مرکزی شهر خبر داد و نسبت به ایجاد پدیده «شب مردگی» در مرکز پایتخت هشدار داد.محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در جلسه علنی اخير پارلمان محلی پایتخت از کاهش کاربری‌های مسکونی در تعدادی از مناطق مرکزی شهر همچون 6 و 3 و افزایش کاربری‌های اداری خبر داد و آن را تهدیدی برای بروز آسیب‌های اجتماعی خواند. پیش از این اوایل سال گذشته برخی مدیران شهرداری از اجرای طرح «محدوده مرکزی شهر» (Downtown)، خبر داده بودند. این طرح الگوی تجربه‌شده در بسیاری از کلان‌شهرهای توسعه یافته دنیا است كه براساس آن، امكانات و فضاهاي تفريحي‌-گردشگري در مناطق مركزي شهر متمركز مي‌شود و چهره غالب در اين مناطق از وضعيت كار و فعاليت و كاربري‌هاي تجاري و اداري به کاربری «گردشگري-تفريحي» تغيير مي‌كند. با اجرای طرح محدوده مرکزی که نمونه‌های موفقی از آن در قرن جاري ميلادي در برخی کشورها اجرایی شده، مرکز تهران شب‌ها زنده و پويا مي‌ماند. در اجراي طرح محدوده مركزي، بدون آنكه تملک املاک اتفاق بیفتد، بافت تاريخي و گردشگري احيا و مركز شهر از «شب‌مردگي» خارج می‌شود.اما حالا با مجوزهایی که از سوی مدیریت شهری برای تغییر کاربری‌های مسکونی به اداری داده می‌شود عملا مناطق مرکزی شهر به سمت «شب مردگی» پیش خواهد رفت. موضوعی که تذکر رئیس کمیسیون شهرسازی شورا را در پی داشت. او درباره تحقیقات اخیر کمیسیون شهرسازی شورا با استناد به آمارهای ارائه شده از سوی شهرداری‌های مناطق اظهار کرد: تجربه نشان داده است هر منطقه از تهران كه خالی از سکنه شود و فضای سکونتگاهی در آن محله کم شود؛ پدیده شب مردگی در آنجا بروز پیدا می‌کند که نتیجه آن شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی خواهد بودسالاری منطقه 12 تهران را نمونه در حال شکل‌گیری از پديده شب مردگی در پايتخت معرفی کرد و گفت: نمونه این نوع از معضلات اجتماعی را در منطقه 12 همچون محله هرندی یا در بافت‌های تاریخی این منطقه شاهد هستیم. این منطقه اگرچه جزو هویت و پیشینه تهران است اما افزایش تعداد بناهای تاریخی خالی از سکنه این محلات را آماده بروز آسیب‌های اجتماعی کرده است. او افزود: این در حالی است که می‌توان برای جلوگیری از خالی شدن این بناها با تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کاربری این نوع املاک را به هتل یا فضای تفرجگاهی تغییر داد تا زمینه حضور مردم در آنها فراهم شودرئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به تحقیقات انجام شده توسط کمیسیون شهرسازی تصریح کرد: چنین چشم‌اندازی برای منطقه 6 و حتي برخی محلات منطقه 3 شهر تهران نیز قابل تصور است. آماری که شهرداری منطقه 6 به شورا ارائه کرده، نشان می‌دهد که طي چند سال اخير در این منطقه حجم تغییر کاربری‌های مسکونی به اداری 55 درصد رشد داشته است و همین امر سبب می‌شود به تدریج کل منازل مسکونی این منطقه به دلیل نیازهایی که از سوی سازمان‌ها برای ایجاد شرکت‌های اداری و خدماتي وجود دارد تخلیه و تغييركاربري داده شود.حركت خلاف برای طرح تفصيلي
او در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر پس از این تذکر بنای مقابله با شکل گیری این پدیده را دارد یا خیر، تاکید کرد: مجموعه مديريت شهري باید نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری اساسی انجام دهد و این تهدید را در نظر داشته باشد. لازم است صدور مجوزهای تغییر کاربری‌های مسکونی به اداری در کوچه‌ها و محلات مسکونی مناطق مرکزی شهر محدود شود؛ چراکه بر مبنای طرح تفصیلی راسته‌ها و بورس‌های تجاری و اداری به شکل مستقل از محلات مسکونی تعریف شده‌اند. اما از آنجا که چنین تغییر کاربری‌هایی از یکسو برای مالکان توجیه اقتصادی دارد و از سوی دیگر شهرداری در کوتاه مدت می‌تواند منابع مالی خوبی از این محل کسب کند به صورت گسترده اتفاق می‌افتد؛ البته در بلندمدت هزینه‌های زیادی را بر شهر و مدیریت شهری تحمیل خواهد کرد. قرار است کمیته‌اي با حضور صاحب‌نظران برای تدوین راهکارهای جلوگیری از ایجاد شب مردگی در مناطق مرکزی شهر تشکیل شود.
«می‌گویند 3درصد خیارهایی که در آزمایشگاه‌های مجهز آنالیز شده آلوده است. اما چرا نباید نیمه پر لیوان را هم دید؟ مثلا چرا نمی‌گویند که 97درصد خیارهای موجود در بازار، سالم است؟ البته موضوع دیگری هم در آمار آلودگی محصولات کشاورزی تاثیر فراوانی دارد که به عنوان قاچاق میوه از آن یاد می‌کنند. محموله‌های قاچاق به دلیل نداشتن قید و بند در مرزها و عدم رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی، به راحتی وارد بازار می‌شوند و ممکن است به خاطر مشکلاتی که دارند کل بازار را زیر سوال ببرند. انتشار اخبار مسائلی که در بازار میوه ایران به وجود آمده، در آن سوی مرزها صادرات ما را مختل و اقتصاد کشور را به چالش می‌کشدبه گزارش قانون، این جدیدترین اظهار نظر محمدعلی باغستانی، رئيس سازمان حفظ نباتات کشور درباره میوه‌هایی است که بدون قید و شرط سر از خانه‌های مردم در می‌آورند. بحث قاچاق میوه تقریبا به یک معضل حل نشده می‌ماند که هیچ نهادی آن را گردن نمی‌گیرد. در کشور ستادی به نام مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد که مسئول جلوگیری از کالایی است که بدون مجوز وارد کشور می‌شود. در گفت‌وگوی کوتاهی که مدیرکل روابط عمومی این ستاد با خبرنگار ما داشت، عنوان کرد «مسئول میوه‌های موجود در بازار وزارت جهادکشاورزی است و آنها تصمیم می‌گیرند که چه میوه‌ای وارد بازار و چه میوه‌ای از گردونه رقابت حذف شود
  
واردات میوه همچنان ممنوع است
وقتی این موضوع را با مسئولان وزارت جهادکشاورزی مطرح کردیم، جواب در خور توجهی شنیدیم که جای تامل دارد. آنها معتقد هستند اگر وزیر جهادکشاورزی هم کانتینرهای میوه را با چشم خود ببیند که به صورت قاچاق وارد کشور شده، نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد زیرا این قضیه از لحاظ قانونی، به مسئولان کشاورزی ربطی ندارد و ابزارهای لازم در اختیار نهادهایی هستند که از مرزها نگهبانی می‌کنند. در همین ارتباط، جمال مدرسی، مدیرکل دفتر تجارت و سرمایه‌گذاری وزارت جهادکشاورزی به «قانون» گفت: «واردات میوه از سال 90 ممنوع است و با توجه به ظرفیتی که تولید داخل دارد، این ممنوعیت همچنان ادامه خواهد داشت.» مدرسی معتقد است که وظیفه مبارزه با قاچاق میوه به عهده این وزارتخانه نیست و باید از راه‌های دیگری این موضوع را پیگیری کرد.
  
از پیله‌وری تا قاچاق
این درحالی است که چندی پیش وزیرجهادکشاورزی گفته بود واردات پیله‌وری (تبادل کالا توسط مرزنشینان) افزایش یافته و پرتقال‌هایی که از این طریق وارد کشور می‌شوند بازار را به هم می‌ریزد. محمود حجتی طی نامه‌ای از وزیر کشور خواسته که جلوی این واردات گرفته شود. زیرا محصولاتی که به صورت پیله‌وری وارد کشور می‌شود، نباید در مناطقی به جز مناطق مرزی توزیع شود؛ این خلاف قانون است چون نظارت‌های بهداشتی روی آن وجود ندارد. چند روز بعد رئيس کل گمرک ایران در حاشیه نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد که هیچ وارداتی برای پرتقال ثبت نشده است. مسعود کرباسیان معتقد است ورود پرتقال حتی به صورت پیله‌وری هم صورت نگرفته. اظهارات رئيس گمرک ایران در حالی است که به گفته رئيس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران واردات به صورت پیله‌وری انجام می‌شود و حتی این میوه‌ها سر از بازارهای شهرهای مرکزی مانند تهران در می‌آورد.علی معلم می‌گوید: «اگر بگوییم حجم کالاهایی که به صورت پیله‌وری وارد می‌شوند اندک است و نمی‌تواند به شهرهای دیگر نفوذ کند، پس تنها عاملی که ورود میوه‌های خارجی به مغازه‌های کوچک و بزرگ در شهرها را توجیه می‌کند، چيزي جز قاچاق كالا نخواهد بودالبته مدیرکل دفتر تجارت و سرمایه‌گذاری جهادکشاورزی نیز بر واردات پیله‌وری تاکید داشته و معتقد است حجم زياد این میوه‌ها از همین مجرا وارد کشور می‌شود و مقدار آن به قدری است که در فروشگاه‌های شهرهای داخلی هم ديده می‌شوند.از موضوع پیله‌وری که بگذریم، در سال‌ها و به خصوص ماه‌های اخیر بحث قاچاق میوه نقل محافل شده و شاید اکثر مشکلات موجود در بازار به نوعی به گردن قاچاق می‌افتد. آمارها مي‌گويند روزانه 10کانتینر 20 تنی میوه‌های قاچاق وارد کشور می‌شود؛ به عبارتی 6هزارتن در ماه اعدادی که واقعا تصور آن حتی برای نوشتن نیز بسیار سخت و نمی توان آن را باور کرد چون به قول مسئولان هیچ میوه‌ای وارد ایران نشده است.این درحالی است که براساس گزارش «قانون» بسیاری از میوه های ممنوعه از مرزهای جنوبی کشور و با لنج‌های بزرگ از مراکز فروش میوه و تره بار کشورهای حاشیه ای خلیج فارس هر روز به سواحل ايران رسیده و با استفاده از راهکارهایی مثل تغییر لیبل‌ها و بسته‌بندی به ظاهر قانونی روانه بازارهای مصرف بزرگ مثل تهران و دیگر شهرهای کشور می شود. به گفته یکی از فعالان بازار که نخواست نامش فاش شود فاصله رسیدن میوه های اماراتی به بازار مصرف ایران تقریبا دو روز است چون هشت ساعت فاصله آبی داریم و پس از آن یک روز تا بازارهای مصرف با کامیون فاصله است.دلیل ممنوعیت واردات میوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولید داخل و کشاورزانی است که با تمام مشکلات موجود، نیاز کشور به میوه را تامین می‌کنند. حتی شنیده‌ها حاکی است تولید برخی میوه‌ها به خصوص سیب در سال جاری به قدری زیاد است که می‌توان آن را به کشورهای دیگر صادر کرد. اما متاسفانه شاید اگر به نزدیک‌ترین میوه‌فروشی مراجعه کنید، طبقی از سیب‌های فرانسوی را می‌بینید که در کنار سیب‌های ایرانی به فروش می‌رسند. البته تعداد میوه‌هایی که به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد کم نیست و آن‌طور که از شواهد پیداست کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد. باید قبول کرد که مبارزه با قاچاق، ابتدا نیاز به فرهنگسازی و ارتقای آگاهی جامعه دارد.
  
تابوشکنی در رسانه ملی
مدتی قبل صدا و سیما گزارشی با محوریت قاچاق میوه پخش کرد که کمی تامل برانگیز بود. در این برنامه تمامی کالاهای قاچاق از جمله سیگار، پوشاک و هروئین در لفافه و به صورت شطرنجی نمایش داده شد اما همین که نوبت به میوه‌های قاچاق رسید، بدون هیچ پوششی حتی لیبل روی میوه را هم به تصویر کشیدند.حال این سوال مطرح می‌شود که اگر قاچاق جرم است و باید کالاهایی را که از این کانال وارد کشور می‌شوند، به وضوح نشان نداد تا قبح شکنی صورت نگیرد، چرا این قانون در ارتباط با قاچاق میوه نه تنها اجرا نمی‌شود، بلکه با فروشنده‌های مربوطه نیز مصاحبه می‌کنند؟ آیا این تناقض در رفتار، در شکستن تابوی قاچاق میوه موثر نیست؟
موضوع دیگری که ذهن را درگير مي‌كند، در ارتباط با قیمت این میوه‌هاست. کسانی که جولان میوه‌های قاچاق در کشور را فریاد می‌زنند، چرا به این سوال پاسخ نمی‌دهند که دلیل گرانی محصولات مورد نظر چیست؟ مگر طبق قانون اقتصاد، وقتی عرضه یک کالا در بازار بیش از اندازه باشد، قیمت آن کاهش پیدا نمی‌کند؟ پس چرا وقتی این میوه‌ها به وفور در بازار وجود دارند، باز هم قیمت‌شان سرسام‌آور است؟
با کنار هم گذاشتن پازل اتفاقات مطرح شده، به نظر می‌رسد که موضوع از جای دیگری آب بخورد. گویا دست‌های پنهانی پشت صحنه قاچاق وجود دارد که با شبکه‌ای قوی و حساب شده تمام اتفاقات و شایعات بازار را کنترل می‌کند. با کمی دقت این نکته آشکار می‌شود که شبکه مربوطه با نفوذی که در رسانه‌ها و بازار دارند، سعی می‌کنند شایعات را به گونه‌ای پیش ببرند که پایان داستان به نفع آزادی برای واردات میوه بینجامد. به عبارتی اکثر کسانی که فریاد کمبود میوه را درست در زمان برداشت و میوه‌چینی در مزارع بانگ می‌زنند، بارها و بارها لفظ قاچاق را در رسانه‌ها منتشر می‌کنند تا با متشنج جلوه دادن بازار و عادی شدن واردات میوه، این تابو را شکسته و کاری کنند که موضوع واردات برای مردم و مسئولان پیش پا افتاده و بی‌اهمیت شود. آنگاه در فرصتی مناسب با فضایی که ایجاد شده، می‌توانند مجوز ورود میوه از کشورهای خارجی را به صورت رسمی بگیرند. اگرچه باید قبول کرد که فروش میوه‌های خارجی در مغازه‌های داخل شهرها امری واقعی است اما مغشوش کردن این فضا و بزرگنمایی بیش از حد این موضوع و حتی بالابردن حباب گونه قیمت میوه‌های مورد نظر، چیزی است که بوی سوءاستفاده از آن به مشام می‌رسد.انتظار می‌رود رسانه‌ها به خصوص صداوسیما همان رفتاری را با قاچاق میوه داشته باشند که با تهاجم فرهنگی دارند. از طرف دیگر دستگاه‌های نظارتی و کنترلی، با استناد به قوانین موجود و ابزارهای بازدارنده‌ای که در اختیار دارند، نباید اجازه توزیع و فروش میوه‌های ممنوعه را به مغازه‌ها بدهند تا یک بار برای همیشه در راستای حمایت از تولید ملی، این معضل حل شود.