چگونه می
توان انتخابات سالم برگزار کرد؟ 28 خرداد-94
خانه خرس و بادیه مس ! مگر در رژیم از
صدرتاذیل آلوده به فساد و دروغ وتقلب و سیاهکاری و عوامفریبی با دسترس بودن تجربه ی
37 سال شیادی وحقه بازی وجازدن تقلبات و انتصابات به جای انتخابات هرگز امکان
برگزاری انتخابات سالم وجوددارد؟
فرارو- الزام کاندیداهای
انتخابات به استفاده از یک حساب بانکی مشخص راهکار مورد تأیید کارشناسان سیاسی و
حقوقی برای افزایش شفافیت در انتخابات است که وزارت کشور در قالب لایحهای پیگر تبدیل
آن به قانون است.مسئله
شفافیت در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی بیش از همه ادوار گذشته حائز اهمیت
است زیرا در ماههای گذشته و پس از بازداشت محمدرضا رحیمی، مسئولان مربوطه بارها
در مورد تخلفات گذشته صحبت کرده و در مورد تکرار آن هشدار دادهاند. در رأس همه
این اظهارنظرها عبدالرضا رحمانی فضلی بود که اظهاراتی جنجالی در مورد پولهای کثیف
و منشأ آن داشت. اگرچه آقای وزیر وقتی به مجلس رفت همه آنچه گفته بود را گردن
رسانهها انداخت اما تلاشها برای شفاف کردن انتخابات آتی در وزارتخانه متبوع او
ادامه یافت.
وی همین چند روز قبل در جلسه ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرنگاران، از راهکارهای دولت برای این کار سخن گفت و برگزاری انتخابات الکترونیک، شیشهای کردن صندوقهای رأی، توسعه تحزب و ملزم کردن کاندیداهای انتخابات به داشتن یک حساب بانکی مشخص را ازجمله شیوههای موردنظر دولت اعلام کرد.
رحمانی فضلی در مورد شفافیت منابع مالی کاندیداها گفته بود که «وزارت کشور لایحهای را آماده کرده که به هیئت دولت ارائه خواهد شد و در آن لایحه همه منابع مالی مربوط به انتخابات چه نقدی و چه غیر نقدی پیشبینیشده است. باید نقدیها با یک یا دو حساب کاملاً مشخص که پرداخت و دریافتشان و غیر نقدیها در یک دفتر حسابداری ضبط شود و هرزمان لازم شد و هر دستگاه نظارتی خواست منابع مالی کاندیداها و گروهها را بررسی کند با مراجعه به دفاتر حسابداری و مراجعه به حسابهای بانکی این کار را بتواند انجام دهد.»
وزیر کشور تأکید کرد «اگر بتوانیم منابع مالی انتخابات را شفاف کنیم گام بلندی در جهت سالمسازی و سلامت انتخابات برداشتهایم.» این همان روشی است که بسیاری از کارشناسان سیاسی و حقوقی کشور بر ضرورت استفاده از آن تأکیددارند.
نعمت احمدی کارشناس مسائل سیاسی و حقوقی در گفتوگو با فرارو در خصوص روشهای مدیریت یک انتخابات شفاف گفت: اگر بخواهیم انتخابات را بهصورت شفاف مدیریت کنیم و از باب هزینهها شاهد وضعیت کنونی نباشیم، حتماً باید حزب داشته باشیم اما مسئله اینجاست که مسیر رسیدن به فعالیت در قالب تحزب بسیار طولانی است و تا آن زمان باید از شیوه مرسوم در دنیا استفاده کرد.
وی در توضیح این مطلب گفت: پرهزینهترین انتخابات دنیا در آمریکا برگزار میشود. در آنجا کاندیدایی موفق است که بتواند بیشترین پول را از مردم دریافت کند. برای ارائه کمکهای مالی نیز سقف مشخصی وجود دارد و فرد بیش از آن نمیتواند پرداخت کند. شرکتها و مؤسسات نیز در قالب یک فرم مخصوصی میتوانند بیشتر پرداخت کنند. هر کاندیدا یک ستاد انتخاباتی تشکیل داده و متصدیان آن را مشخص میکند. این ستاد از روز اول یک حساب بانکی را برای دریافت کمکهای مالی معرفی میکند.
این کارشناس مسائل حقوقی در پاسخ به این پرسش آیا این همان شیوه موردنظر وزیر کشور و دولت یازدهم است؟ گفت: اینکه آقای رحمانی فضلی دقیقاً قصد ایجاد چه ساختاری دارند را نمیدانم اما کنترل حساب بانکی بهترین شیوه ممکن است.
وی افزود: در آمریکا این حساب بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات بسته میشود و پرینت مبالغ وارده و خارجه آن بهصورت شفاف موجود خواهد بود. اگر مبلغی هم در حساب باقیمانده باشد، در مالکیت رئیسجمهور نیست، اما میتواند در مورد شیوه هزینه کردن آن تصمیمگیری کند. افرادی نیز که در درون یک حزب وارد فعالیت انتخاباتی میشوند، از همین شیوه استفاده میکنند و اصولاً جمعکردن مبلغ بیشتری از کمکهای مردمی برای کاندیداها امتیاز محسوب میشود، زیرا نشانه مقبولیت او است.
احمدی با اشاره به اینکه استفاده از این شیوه در مورد انتخابات مجلس سادهتر از انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: در شهرهای کوچک هم هر کاندیدایی ستاد انتخاباتی خود را تشکیل میدهد و میتواند شمارهحساب آن را اعلام کند. نکته اینجاست که همه هزینهها از همان حساب پرداخت شود و مبالغ دریافتی و پرداختی نیز بهصورت روشن و شفاف در دسترس بوده و قابلبررسی باشد.
وی ادامه داد: میدانیم که هیچکس پولی را بیخودی به یک کاندیدا نمیدهد پس باید از این طریق روشن شود که چه کسانی پول دادهاند و در مقابل آنچه توقعاتی داشتهاند. باید بدانیم که درنتیجه بده بستانهای غیر شفاف چه اتفاقی میافتد؟ کدام شهر معوقان بانکی بیشتری دارد؟ کدام شهر کارخانههای بیشتری دارد و...؟ راهی غیر از کنترل حساب بانکی کاندیداها برای این مسئله وجود ندارد. فراموش نکنیم که بشر و دنیا یک خانواده هستند، بنابراین وقتی کشورهایی که در مقایسه با ما حساسیتهای بیشتری دارند با بهکارگیری این روش موفق بودهاند، پس ما هم باید از همین روش استفاده کنیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این روش چطور باید به قانون انتخابات اضافه شود، گفت: دولت میتواند در این خصوص یک لایحه ارائه کند. در غیر این صورت خود نمایندگان مجلس نیز میتوانند با ارائه یک طرح دو یا یکفوریتی تبصرهای با این مضمون به قانون انتخابات اضافه کنند.
این کارشناس مسائل حقوقی در واکنش به اینکه استفاده از این روش نیز راههایی گریزی برای تخلف و عملکرد خارج از چارچوب باقی میگذارد؛ گفت: این احتمال هست اما همینکه ٧٠ درصد راه را برویم هم خوب است.
احمدی همچنین در مورد اثرگذاری شیشهای کردن صندوقهای رأی و برگزاری انتخابات الکترونیک در شفافیت فرایند انتخابات نیز گفت: هر اقدامی در جهت افزایش شفافیت انتخابات قابلتقدیر است. البته در مورد انتخابات الکترونیک چند سالی هست که صحبت میشود و به نتیجه نرسیده است. بااینحال مهمترین مسئله در شفافیت انتخابات به فرایند مالی آن مربوط میشود.
وی افزود: همانطور که گفتم مهمترین و مؤثرترین اقدام برای داشتن انتخاباتهای شفاف و سالم فعالیت سیاسی در قالب تحزب است لذا انتظار میرود که مسئولان مربوطه در وزارت کشور در این مرحله شفاف کردن منابع مالی انتخابات را در اولویت قرار دهند و پس آن بستر مناسب برای توسعه فعالیت حزبی را در کشور ایجاد کنند.
وی همین چند روز قبل در جلسه ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرنگاران، از راهکارهای دولت برای این کار سخن گفت و برگزاری انتخابات الکترونیک، شیشهای کردن صندوقهای رأی، توسعه تحزب و ملزم کردن کاندیداهای انتخابات به داشتن یک حساب بانکی مشخص را ازجمله شیوههای موردنظر دولت اعلام کرد.
رحمانی فضلی در مورد شفافیت منابع مالی کاندیداها گفته بود که «وزارت کشور لایحهای را آماده کرده که به هیئت دولت ارائه خواهد شد و در آن لایحه همه منابع مالی مربوط به انتخابات چه نقدی و چه غیر نقدی پیشبینیشده است. باید نقدیها با یک یا دو حساب کاملاً مشخص که پرداخت و دریافتشان و غیر نقدیها در یک دفتر حسابداری ضبط شود و هرزمان لازم شد و هر دستگاه نظارتی خواست منابع مالی کاندیداها و گروهها را بررسی کند با مراجعه به دفاتر حسابداری و مراجعه به حسابهای بانکی این کار را بتواند انجام دهد.»
وزیر کشور تأکید کرد «اگر بتوانیم منابع مالی انتخابات را شفاف کنیم گام بلندی در جهت سالمسازی و سلامت انتخابات برداشتهایم.» این همان روشی است که بسیاری از کارشناسان سیاسی و حقوقی کشور بر ضرورت استفاده از آن تأکیددارند.
نعمت احمدی کارشناس مسائل سیاسی و حقوقی در گفتوگو با فرارو در خصوص روشهای مدیریت یک انتخابات شفاف گفت: اگر بخواهیم انتخابات را بهصورت شفاف مدیریت کنیم و از باب هزینهها شاهد وضعیت کنونی نباشیم، حتماً باید حزب داشته باشیم اما مسئله اینجاست که مسیر رسیدن به فعالیت در قالب تحزب بسیار طولانی است و تا آن زمان باید از شیوه مرسوم در دنیا استفاده کرد.
وی در توضیح این مطلب گفت: پرهزینهترین انتخابات دنیا در آمریکا برگزار میشود. در آنجا کاندیدایی موفق است که بتواند بیشترین پول را از مردم دریافت کند. برای ارائه کمکهای مالی نیز سقف مشخصی وجود دارد و فرد بیش از آن نمیتواند پرداخت کند. شرکتها و مؤسسات نیز در قالب یک فرم مخصوصی میتوانند بیشتر پرداخت کنند. هر کاندیدا یک ستاد انتخاباتی تشکیل داده و متصدیان آن را مشخص میکند. این ستاد از روز اول یک حساب بانکی را برای دریافت کمکهای مالی معرفی میکند.
این کارشناس مسائل حقوقی در پاسخ به این پرسش آیا این همان شیوه موردنظر وزیر کشور و دولت یازدهم است؟ گفت: اینکه آقای رحمانی فضلی دقیقاً قصد ایجاد چه ساختاری دارند را نمیدانم اما کنترل حساب بانکی بهترین شیوه ممکن است.
وی افزود: در آمریکا این حساب بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات بسته میشود و پرینت مبالغ وارده و خارجه آن بهصورت شفاف موجود خواهد بود. اگر مبلغی هم در حساب باقیمانده باشد، در مالکیت رئیسجمهور نیست، اما میتواند در مورد شیوه هزینه کردن آن تصمیمگیری کند. افرادی نیز که در درون یک حزب وارد فعالیت انتخاباتی میشوند، از همین شیوه استفاده میکنند و اصولاً جمعکردن مبلغ بیشتری از کمکهای مردمی برای کاندیداها امتیاز محسوب میشود، زیرا نشانه مقبولیت او است.
احمدی با اشاره به اینکه استفاده از این شیوه در مورد انتخابات مجلس سادهتر از انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: در شهرهای کوچک هم هر کاندیدایی ستاد انتخاباتی خود را تشکیل میدهد و میتواند شمارهحساب آن را اعلام کند. نکته اینجاست که همه هزینهها از همان حساب پرداخت شود و مبالغ دریافتی و پرداختی نیز بهصورت روشن و شفاف در دسترس بوده و قابلبررسی باشد.
وی ادامه داد: میدانیم که هیچکس پولی را بیخودی به یک کاندیدا نمیدهد پس باید از این طریق روشن شود که چه کسانی پول دادهاند و در مقابل آنچه توقعاتی داشتهاند. باید بدانیم که درنتیجه بده بستانهای غیر شفاف چه اتفاقی میافتد؟ کدام شهر معوقان بانکی بیشتری دارد؟ کدام شهر کارخانههای بیشتری دارد و...؟ راهی غیر از کنترل حساب بانکی کاندیداها برای این مسئله وجود ندارد. فراموش نکنیم که بشر و دنیا یک خانواده هستند، بنابراین وقتی کشورهایی که در مقایسه با ما حساسیتهای بیشتری دارند با بهکارگیری این روش موفق بودهاند، پس ما هم باید از همین روش استفاده کنیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این روش چطور باید به قانون انتخابات اضافه شود، گفت: دولت میتواند در این خصوص یک لایحه ارائه کند. در غیر این صورت خود نمایندگان مجلس نیز میتوانند با ارائه یک طرح دو یا یکفوریتی تبصرهای با این مضمون به قانون انتخابات اضافه کنند.
این کارشناس مسائل حقوقی در واکنش به اینکه استفاده از این روش نیز راههایی گریزی برای تخلف و عملکرد خارج از چارچوب باقی میگذارد؛ گفت: این احتمال هست اما همینکه ٧٠ درصد راه را برویم هم خوب است.
احمدی همچنین در مورد اثرگذاری شیشهای کردن صندوقهای رأی و برگزاری انتخابات الکترونیک در شفافیت فرایند انتخابات نیز گفت: هر اقدامی در جهت افزایش شفافیت انتخابات قابلتقدیر است. البته در مورد انتخابات الکترونیک چند سالی هست که صحبت میشود و به نتیجه نرسیده است. بااینحال مهمترین مسئله در شفافیت انتخابات به فرایند مالی آن مربوط میشود.
وی افزود: همانطور که گفتم مهمترین و مؤثرترین اقدام برای داشتن انتخاباتهای شفاف و سالم فعالیت سیاسی در قالب تحزب است لذا انتظار میرود که مسئولان مربوطه در وزارت کشور در این مرحله شفاف کردن منابع مالی انتخابات را در اولویت قرار دهند و پس آن بستر مناسب برای توسعه فعالیت حزبی را در کشور ایجاد کنند.