افزايش بي سابقه واردات بنزين در 2 ماهه نخست امسال

افزايش بي سابقه واردات بنزين در 2 ماهه نخست امسال براساس آمارهاي شركت پخش فرآورده هاي نفتي اعلام شد1 تیر-94

خوب درادامه ی پیام اقتصاد جهادی – مقاومتی خامنه ای وقتی خودروهای خارجی میلیاردی وارد می شود که وارداتش رو به رشد می باشد .چون بنیادهای حکومتی هم وارد می کنند. برای اینکه  سودبیش از400% دارد .معلوم است که واردات بنزین هم افزایش می یابد .به ویژه که تولید بنزین سرطان زا متوقف شده است .
براساس آمارهاي شرکت پخش فرآورده هاي نفتي روزانه 40 ميليون ليتر بنزين در دو ماهه نخست سال 94 وارد کشور شده که اين ميزان از ابتداي انقلاب تاکنون بي سابقه بوده است.    براساس آمار هاي رسمي و منتشر شده شرکت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، قرار بود در سال 94 روزانه 1 ميليون و 818 هزار بشکه نفت خام براي پالايش به پالايشگاه هاي داخلي تحويل شود که اين رقم در دو ماهه نخست سال با کاهش 100 هزار بشکه اي به 1 ميليون و 710 هزار بشکه در روز رسيد.    به گزارش فارس، با کاهش پالايش نفت در پالايشگاه هاي داخلي و به تبع آن کاهش 13 درصدي توليد بنزين و فرآورده هاي ديگر نفتي، کمبود بنزين با تکيه بيشتر بر واردات جبران شده است، به طوري که در دو ماهه نخست سال 94 روزانه 40 ميليون ليتر بنزين به کشور وارد و در پايانه هاي جنوبي کشور تخليه شده است. اين ميزان واردات بنزين از ابتداي انقلاب تاکنون بي سابقه بوده است.    کاهش توليد بنزين با کيفيت در کشور سبب کاهش محسوس ذخيره بنزين سوپر به مقدار 73 ميليون ليتر شد و اين کاهش ذخيره به نوبه خود کاهش توزيع بنزين سوپر در کشور را در پي داشت.    براساس اين گزارش، ذخيره بنزين معمولي نيز در اين مدت به 810 ميليون ليتر رسيد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال 1 ميليون و 162 هزار ليتر کاهش نشان مي دهد. براساس برنامه بايد حدود 60 ميليون ليتر روزانه بنزين پايه در کشور توليد مي شد اما اکنون روزانه 51 ميليون ليتر بنزين در کشور توليد مي شود.    برخلاف بنزين، موجودي ذخاير گازوئيل و نفت کوره کشور با وجود کاهش توليد، افزايش چشمگيري داشته است، چنان که ذخاير نفت گاز کشور با افزايش 972 ميليون ليتري در مقايسه با مدت مشابه سال 93، به 2 ميليارد و 423 ميليون ليتر افزايش يافته است.
    
اين گزارش حاکي است، از دلايل افزايش ذخاير، افزايش توليد گاز کشور با بهره برداري از فاز 12 پارس جنوبي و به تبع کاهش تحويل سوخت مايع به نيروگا ه هاي کشور و جايگزيني آن با گاز بوده است، اما با اين افزايش توليد گاز، برنامه ريزي مشخصي براي مازاد سوخت مايع به ويژه گازوئيل کشور نشده است و به همين دليل همه مخازن سوخت مايع نيروگاه ها از گازوئيل و مازوت پر و لبالب شده است و مصرفي براي آن پيش بيني نشده است.
    
براساس اين گزارش با طولاني شدن زمان تسويه هاي مالي با پالايشگاه ها و تغيير قيمت نفت و فرآورده در بازار هاي جهاني، محاسبات مالي و برآوردهاي بودجه اي بين پالايشگاه ها و وزارت نفت با مشکل مواجه خواهد شد.
    
بعضي کارشناسان معتقدند با نفتاي مازاد کشور که 20 دلار در هر تن زير قيمت خليج فارس صادر مي شود، امکان توليد بنزين با کيفيت قابل قبول و جبران کسري بنزين کشور وجود دارد و بعضي نمونه هاي توليد شده در کشور از نمونه هاي بنزين موتور بعضي پالايشگاه ها کيفيت بهتري داشته اند.
    
به گزارش فارس، جزئيات دقيق تر وضعيت توليد، ذخاير و صادرات فرآورده هاي نفتي در اين سند قابل مشاهده است.
    
آمار هاي شرکت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي مبني برکاهش 13 درصد توليد و واردات بي سابقه 2 ميليون و 400 هزار ليتري نفت به کشور در دو ماهه نخست امسال يعني در دولت يازدهم در حالي منتشر شده است که براساس آمار هاي همين شرکت در دولت هاي نهم و دهم واردات بنزين به کشور نه تنها صفر شد بلکه در اثر افزايش توليد اين محصول راهبردي، صادرات آن نيز، به خارج کليد خورد و ايران به باشگاه کشورهاي صادرکننده بنزين پيوست. در عين حال براساس آمار ها در دولت هاي پنجم تا پايان دولت هشتم يعني دوران اصلاحات واردات بنزين به کشورمان روزانه با بيش از 120 درصد افزايش به روزانه 23 ميليون ليتر رسيد و دولت يازدهم نيز همچون دوران اصلاحات اراده اي براي قطع وابستگي کشور به واردات بنزين و افزايش توليد آن نشان نداد ه است.