گزیده خبرهای 29 خرداد- 94 قسمت -5

گزیده خبرهای 29 خرداد- 94 قسمت -5
 
سنندج - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان با اشاره به تخلفاتی در صدور کارت بازرگانی استان گفت: در یکی از شهرها به ازای خرید یک دست دندان مصنوعی برای یک زن مسن، برگه مالیات یک میلیارد تومانی برای وی صادر کرده اند.به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا الوندی روز پنجشنبه در جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت با حضور استاندار کردستان در سنندج در تشریح این ماجرا با تاکید براینکه از کارت بازرگانی این زن سوء استفاده و برگه مالیات صادر شده، افزود: با صدور کارت بازرگانی برای زن 75 ساله، بدون اطلاع وی 12 میلیارد تومان با این کارت فعالیت اقتصادی انجام شده است و از سوی اداره مالیات نیز برگه مالیاتی یک میلیارد تومانی برای این شخص صادر شده است.وی گفت: همچنین برای خانمی دانشجو در یکی از شهرستان های استان نیز کارت بازرگانی صادر شده و 800 میلیون تومان به نام وی با این کارت فعالیت اقتصادی انجام شده است که برگه مالیاتی برای این فرد نیز صادر شده و این مساله منجر به سکته پدر این دختر شده است.او با انتقاد از صدور بی رویه کارت بازرگانی برای اشخاصی که نه سواد و نه توان مالی این گونه فعالیت ها را دارند افزود: اتاق بازرگانی باید بر روند صدور این کارت ها نظارت بیشتری داشته باشد تا این گونه مسایل و مشکلات پیش نیاید.وی گفت: به ازای صدور هر کارت بازرگانی در استان کردستان یک کارخانه تعطیل شده است و باید قبول کنیم که خودمان مقصر به وجود آمدن این مشکلات هستیم.الوندی گفت: به عنوان مشاور مالیاتی در خدمت فعالان و تشکل های اقتصادی استان کردستان هستیم و استدعا داریم که با اطلاع از قوانین و مقررات مالیاتی اقدام به هرگونه فعالیت اقتصادی کنند.استان کردستان 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که عملیات واردات، صادرات و ترانزیت کالا از طریق مرز رسمی باشماق مریوان در این استان انجام می شود.
مدیر دفتر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس تحلیل نقشه‌های پیش یابی هواشناسی طی سه روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، برخی مناطق خراسان جنوبی، کرمان و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش باد، رگبار موقتی باران و گاهی رعد وبرق پیش بینی می‌شود. این وضعیت امروز درشمال غرب و ارتفاعات البرز در استانهای گیلان،‌ مازندران، گلستان،‌ سمنان و قزوین نیزرخ خواهد داد.احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: امروز دربرخی نقاط استانهای اصفهان، مرکزی، قم، البرز، تهران و سمنان دربعدازظهر وزش باد و در پاره‌ای از نقاط گرد و خاک دور از انتظار نیست. روزهای جمعه و شنبه با افزایش سرعت وزش باد در برخی مناطق جنوب غرب و سواحل خلیج فارس مواج خواهد شد. درسایر مناطق کشور نیز آسمان صاف و آبی بوده و دمای هوا در نوار شمالی کشور افزایش نسبی خواهد داشت.وی درباره وضعیت هوای استان تهران گفت: هوای این استان در روز جمعه صاف در پاره‌ای از نقاط همراه با غبار صبحگاهی خواهد بود. همچنین دربعدازظهر رشد ابر درارتفاعات و وزش باد برای آن پیش بینی می‌شود. دمای هوا در گرم‌ترین زمان به 27 درجه و در خنک‌ترین زمان به 25 درجه می‌رسد.وظیفه ادامه داد: در روز شنبه نیز آسمان تهران کمی ابری خواهد بود. درشهرهای جنوبی نیز وزش باد واحتمال باد و گرد وخاک پیش بینی می‌شود. دمای هوا درگرم‌ترین زمان به 38 درجه و درخنک ترین زمان به 26 درجه می‌رسد.
به نظر می‌رسد تیم ملی زنان کره جنوبی در جام جهانی زنان یک بازیکن مرد استفاده کرده که اگر این موضوع ثابت شود فیفا به عنوان بالاترین نهاد فوتبالی وارد جنجال جدیدی می‌شود.به گزارش ایسنا، جام جهانی زنان در کشور کانادا در حال برگزاری است و مرحله گروهی این رقابت‌ها رو به اتمام است. رسانه‌های ورزشی خبری را منتشر کردند که در صورتی که اثبات شود،‌ فیفا با یک جنجال جدید روبه‌رو می‌شود و آن هم این است که در جام جهانی زنان یک بازیکن مرد در تیم کره جنوبی حضور دارد.حریفانی که با تیم کره جنوبی روبه‌رو شدند همگی یک نظر داشتند و آن هم اینکه پارک ایون سان بازیکن تیم زنان کره جنوبی،‌ زن نیست. هرچند سرمربی و مسئولان کره‌ای این خبر را تکذیب کردند ولی تمامی حریفان کره جنوبی بر این موضوع پافشاری دارند که ایون سان مرد است که در تیم زنان کره جنوبی بازی می‌کند. آن‌ها معتقدند فیزیک ظاهری او کاملا اثبات می‌کند که ایون سان مرد است و نباید در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کرد.البته ایون سان در دو بازی ابتدایی کره جنوبی در این جام بازی نکرد اما برابر اسپانیا به میدان رفت و به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها واهمه داشتند تا در بازی‌های مقدماتی به او بازی دهند و او را برای بازی‌های حساس کنار گذاشته بودند.رسانه‌های کره‌ای در واکنش به این جریان عنوان کردند ایون سان دارای یک شرایط منحصر به فرد است و تنها فیزیک ظاهری او شبیه بازیکنان مرد است و او در واقع زن است.
رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور از واژگونی یک دستگاه اتوبوس ولوو در جاده هراز خبر داد و گفت :بر اثر این حادثه ۴ مسافر مصدوم و راهی بیمارستان شدند.سرهنگ نادر رحمانی رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور درباره جزییات این حادثه گفت: ساعت ۵:۵۰ دقیقه صبح امروز، در محور هراز در محدوده تونل شماره ۹ یک دستگاه اتوبوس ولوو واژگون شد.وی در ادامه بیان کرد:‌ در این حادثه، ۱۲ تن مجروح شدند که با حضور نیروهای امدادی، ۸ تن به صورت سرپایی مداوا و ۴ تن به دلیل شدت جراحت، به بیمارستان منتقل و بستری شدند.رحمانی دراره علت وقوع این حادثه رانندگی گفت: کارشناسان پلیس راهور در همان دقایق اولیه وقوع حادثه در محل حاضر بودند و برابر اعلام نهایی کارشناسان، علت تصادف عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی از جانب راننده اتوبوس ولوو اعلام شده است.
نامه دریافت شده از امیر هاشمی مقدم خطاب به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی


حضور گرامی آیت‌الله مکارم شیرازی
با درود و خسته نباشید
خبر دیدار سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با جنابعالی بازتاب گسترده‌ای در اخبار داشت. در این دیدار به نقل از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، نکاتی بیان شد و تردیدهایی را به وجود آورد. در پی بیان این نکته از سوی سردار اشتری که «ما فقط براساس قانون عمل می‌کنیم» و در همراهی با ایشان، حضرتعالی با اشاره به شرایط کنونی کشور فرمودید: «چه ضرورتی دارد که زنان به ورزشگاه بروند و چه مشکلی پیش می‌آید اگر نروند؟». جدا از اینکه به نظر می‌آید برخلاف فرموده سردار اشتری، در هیچ کجای قانون اساسی سخنی از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها بیان نشده است، در این جا تنها به بیان چند پرسش درباره سخن حضرتعالی می‌پردازم و امیدوارم پاسخ‌های شما (و یادفترتان) بتواند تردیدهای من و هم‌فکران بسیارم را برطرف نماید.جنابعالی از بهانه‌جویی‌های غربیان به‌عنوان عاملی اثرگذار بر شرایط کشور سخن رانده و در این شرایط از عدم ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها سخن به میان آورده‌اید. نخست اینکه به نظر نمی‌آید بهانه‌جویی‌های غربیان اثری بر این امر داشته باشد. حضور زنان در ورزشگاه یک خواسته عمومی است (از آنجا که این روزها از نام «مردم» و «خواسته مردم» بدون هیچگونه پشتوانه آماری یا پژوهشی و نظرسنجی، استفاده‌های بسیاری می‌شود، در اینجا تأکید می‌کنم که این خواست مردم، یعنی حضور زنان در ورزشگاه‌ها را می‌توان به سادگی با یک همه‌پرسی سنجید) و این حضور نه تنها بهانه‌جویی‌های غربیان را در پی ندارد، بلکه می‌تواند پاسخی مناسب به برخی از بهانه‌جویی‌های ایشان درباره محدودیت‌های زنان در ایران باشد.از سوی دیگر شرایطی که حضرتعالی از آنها سخن به میان آورده‌اید در طول این چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی گذشته، با شدت و ضعف ادامه داشته است و به نظر نمی‌آید به این زودی‌ها از میان برداشته شود. بنابراین نمی‌توان از حق نیمی از افراد جامعه با این توجیه چشم‌پوشی کرد.
نکته دوم این است که به نظر می‌آید هم بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران و هم بر اساس شرع اسلامی، اصل بر برائت افراد است نه اتهام. بر همین پایه به‌طور منطقی اگر قرار است از انجام امری پیشگیری شود باید دلیلی برای آن بیان گردد نه اینکه توجیه بیاوریم که حالا اگر جلوی این کار گرفته شود چه می‌شود؟ اگر اینگونه باشد بسیاری از امور هستند که می‌توان با این توجیه از انجام‌شان پیشگیری کرد. اصلاً اگر فوتبال یا والیبال یا دیگر ورزش‌ها انجام نشود به قول حضرتعالی «چه مشکلی پیش می‌آید؟». اگر انسانها فیلم و تلویزیون نبینند «چه مشکلی پیش می‌آید؟»؛ اگر برای تفریح از خانه بیرون نروند «چه مشکلی پیش می‌آید؟»؛ اگر با دوستان و آشنایان دیدار نکنند «چه مشکلی پیش می‌آید؟»؛ اگر انواع هنرها وجود نداشته باشد «چه مشکلی پیش می‌آید؟»؛ و هزاران اگر دیگر که به نظر می‌آید با این توجیه، برای انجام ندادن‌شان هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. این در حالی است که همه اینها جزو نیازهای ضروری انسان و فرهنگ یک جامعه است. همانگونه که عبادات بخشی از نیازهای روحی انسان‌ها برشمرده می‌شود، کارشناسان انجام دادن، دیدن، شنیدن و لذت بردن از بسیاری از هنرها و ورزش‌ها را نیز در سطوحی دیگر، بخشی لازم از تغذیه روحی انسانها به شمار می‌آورند.
همین محدودیت‌ها باعث شده که میزان افسردگی در جامعه ایران بنا به گفته کارشناسان بسیار بالا باشد. برای نمونه رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران از نتایج پژوهش‌هایی سخن می‌گوید که بر اساس آنها 25 درصد ایرانی‌ها دچار بیماری روانی بوده و 50درصد مراجعان به پزشکان عمومی نیز دارای یک یا چند بیماری روانی هستند. البته این میزان مشکلات روحی و روانی در میان زنان و دختران ایرانی بالاتر است. در یکی از گزارش‌های انجمن روانشناسی ایران نیز سهم زنان ایرانی از اختلالات روانی، سه تا چهار برابر بیشتر از مردان است؛ تا جایی که ایران از نظر افسردگی زنان جزو پنج کشور نخست دنیا به شمار می‌آید. بخش عمده‌ای از چرایی‌اش را باید در اعمال همین محدودیت‌ها یافت که نه دلیل قانونی دارد و نه دلیل شرعی.در اینجا این سخن شما را بهانه کرده و می‌خواهم از محضرتان کسب اجازه کنم برای بیان پرسشی دیگر درباره همین محدودیت‌هایی که عموماً دلایل دینی برای‌شان تصور می‌شود؛ حال آنکه ریشه چنین دلایلی را اشخاصی چون من که کارشناس دینی نیستیم نمی‌توانیم در دین جستجو کرده و بنابراین به ناچار مزاحم شما می‌شویم.سه سال پیش در کار پژوهشی‌ای که درباره ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر تهران و به سفارش شهرداری تهران صورت می‌گرفت، نگارنده نیز از دور دستی بر آتش داشته و به پژوهشگران این طرح در حد توان یاری می‌رساند (و بنابراین از نتیجه پژوهش‌ها نیز مطلع می‌گردید). به نظر می‌آمد یکی از دلایل عدم استقبال از دوچرخه در ایران، تک‌جنسیتی بودن آن باشد. یعنی تنها مردها و پسرها اجازه دوچرخه‌سواری دارند و همین عامل باعث می‌شود دوچرخه برخلاف خودرو، به‌عنوان وسیله نقلیه اعضای خانواده مورد استفاده قرار نگیرد. بنابراین به دفاتر علما و مراجع تقلید پرسش‌هایی درباره استفاده بانوان از دوچرخه فرستاده شد. تقریباً همه علما با دوچرخه‌سواری زنان مخالف بودند. پرسش اینجاست که چگونه است که سوارکاری در صدر اسلام برای زنان ممنوع نبود و زنان حتی گاهی در جنگ‌ها رکاب به رکاب مردان می‌جنگیدند (داستان فرستادن چهل سوارکار زن به همراه عایشه و به دستور حضرت علی پس از جنگ جمل را به خوانندگان یادآوری می‌کنم). اکنون تنها وسیله نقلیه عوض شده است. اتفاقاً به نظر می‌آید سوار شدن زنان بر استر بیشتر باعث تکان خوردن بدن ایشان شود تا دوچرخه‌سواری. بنابراین واقعاً چه دلیلی می‌توان آورد برای محروم کردن نیمی از جامعه از دوچرخه‌سواری؟ در حالی‌که استفاده از این وسیله نقلیه می‌تواند بخشی از مشکلات ترافیکی و آلودگی کشور را بکاهد.در مقام بیان، به‌طور مرتب از برابری حقوق زن و مرد در اسلام و ایران سخن به میان می‌آید. اما واقعیت این است که چنین ممانعت‌هایی در سطح جامعه، شکافی بین گفتار و کردار مسئولین ایجاد کرده است. همین شکاف بی‌تردید در بسیاری موارد می‌تواند به پای دین اسلام نوشته شود. به‌عنوان یک پژوهشگر اجتماعی کمترین تردیدی ندارم که این ممانعت‌ها نتیجه برعکس داده و باعث گریزان شدن مردم و به‌ویژه جوانان از دین می‌شود