گزیده خبرهای 24 خرداد -94

گزیده خبرهای 24 خرداد -94
دادگاه مصر طی حکمی، ۲۳ نفر را به اتهام دست داشن در قتل چهار شیعه مصری به ۱۴ سال زندان محکوم کردبه گزارش الیوم السابع، مقامات قضایی مصر گفتند که یک دادگاه امروز(شنبه) با صدور حکمی، 23 متهم به دست داشتن در قتل چهار شهروند شیعی این کشور در سال 2013 به 14 سال حبس محکوم کرده استمنابع قضایی مصر تاکید کردند که هشت متهم دیگر نیز از اتهام قتل، تلاش برای قتل و آتش زدن یک خانه تبرئه شدندگروهی از عناصر مسلح ژوئن سال 2013 به یک منزل مسکونی نزدیک قاهره پایتخت مصر، حمله کردند که در پی آن چهار شیعه مصری از جمله «حسن شحاته» روحانی برجسته به شهادت رسیدندشیخ حسن شحاتة (۶۶ ساله) برادرش محمد شحاتة (۳۵ ساله) و شحاتة شحاتة (۵۵ ساله) و عبدالقادر حسنین عمر (۴۵ ساله) به شهادت رسیده اند و تعداد نامشخصی از شیعیان هم زخمی شده اند.
زمین لرزه‌ای به بزرگی 4 ریشتر «اسدیه» در استان خراسان جنوبی را لرزاندمیرجلیلی مدیرکل بحران استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره گفت: این زمین لرزه که در ساعت 21:11 امشب در منطقه اسدیه رخ داده است تاکنون هیچ مورد خسارت جانی و مالی نداشته استوی با اشاره به اعزام تیم‌های ارزیاب به بخش‌هایی که در زمین‌لرزه در آن احساس شده است، گفت: گزارش‌های اولیه حاکی از این است که این زمین لرزه خسارتی نداشته، اما برای اظهارنظر نهایی می‌بایست منتظر گزارش جمع‌بندی و نهایی تیم‌های ارزیاب بمانیم اما به نظر نمی‌رسد که این زمین‌لرزه خسارتی بر جای گذاشته باشدمدیرکل بحران استان خراسان جنوبی با اشاره به وقوع این زمین لرزه در عمق 6 کیلومتری از سطح زمین گفت: کانون وقوع این زلزله در 42 کیلومتری بیرجند و 45 کیلومتری زهان بوده و در بخش‌هایی از این شهرستان‌ها نیز احساس شده استبه گفته میرجلیلی دستگاه‌های امدادی در آماده باش هستند.
رییس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از رئیس جمهوری کنونی این کشور از وی خواست تا برای آنچه وی مبارزه با داعش در عراق و سوریه خوانده است نیروی زمینی به این کشور ها اعزام کندبه گزارش روزنامه «اسراییل هایوم»، رییس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از اوباما از وی خواست تا برای آنچه وی مبارزه با داعش در عراق و سوریه خوانده است نیروی زمینی به این کشور ها اعزام کند. «جرج بوش» رییس جمهور سابق آمریکا در این مصاحبه از «باراک اوباما» رییس جمهور کنونی کشورش انتقاد کرد و گفت: اوباما باید تصمیم خود را درباره اعزام نیرو برای مبارزه با داعش بگیرد. موضع من این است که باید برای مقابله با داعش، نیروی زمینی اعزام شودبوش در ادامه با اشاره به اینکه القاعده همانند داعش است مدعی شد: فکر می کنم تاریخ نشان داد که با اعزام نیروی زمینی به عراق القاعده شکست خورد. اوباما اکنون با اتخاذ تصمیم سختی برای اعزام نیروی زمینی به عراق مواجه شده است؛ زیرا از سویی حمایت های عمومی از جنگ کاهش یافته و از سوی دیگر تلفات نظامیان آمریکایی در عراق افزایش یافته استاین در حالیست که «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه تاکید کرد که اوباما دستور اعزام بیش از ۴۵۰ نیروی آمریکایی دیگر را در عراق به بهانه کمک در بازپس گیری مناطق این کشور از دست داعش صادر کرداین دستور در حالی صادر می شود که تاکید شده تغییری در استراتژی آمریکا برای مقابله با داعش به وجود نیامده است. بر این اساس این نیروها پنجمین پایگاه آموزشی آمریکا را در عراق ایجاد می کنند. در این پایگاه قرار است نیروهای قبایل سنی عراق که قصد کمک به ارتش این کشور را دارند، تحت آموزش قرار بگیرند
با اعزام این نیروها تعداد کل پرسنل نظامی آمریکا در خاک عراق به بیش از ۳۵۵۰ نفر خواهد رسید.
 
با این حال دولتمردان عراقی نگران هستند که پس از آموزش و تجهیز نیروهای قبایل سنی در این کشور، آنها علیه دولت مرکزی و در حاشیه شهر بغداد پایتخت عراق مستقر شده و با دولت وارد جنگ شوندوی در ادامه به مذاکرات هسته ای کشورهای ۱+۵ و ایران اشاره و در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر وی در این باره گفت: هر صحبتی از سوی من ممکن است موجب تضعیف دولت اوباما شود.  بوش در پاسخ به سوال اقدامات ممکن درقبال ایران افزود: این موضوع بسیار مهمی است و من نمی‌خواهم درباره‌ آن چیزی بگویم. هر نظری که بدهم ممکن است به عنوان تضعیف تصمیمات اتخاذ شده از طرف اوباما برداشت شود. بنابراین ترجیح می‌دهم در این باره سکوت کنماو همچنین درباره‌ توافق هسته‌ای احتمالی با ایران گفت: اوباما بهترین تصمیمی را که می‌تواند باید در این باره اتخاذ کند.
4 نفر از جمله یک دختر جوان در حادثه انفجار یک اتومبیل در گوتنبرگ دومین شهر کشور سوئد کشته شدندبه گزارش گاردین، ۴ نفر از جمله یک دختر جوان در حادثه انفجار یک اتومبیل در گوتنبرگ دومین شهر کشور سوئد کشته شدندعلت اصلی انفجار این خودرو در شهر گوتنبرگ هنوز مشخص نیست، ولی پلیس اعلام کرده است که تحقیقات جنائی خود را در این خصوص آغاز کرده استهنوز جزئیاتی در باره این انفجار منتشر نشده است، ولی پلیس تصریح کرد که ۳ نفر از قربانیان در صحنه حادثه کشته شدند و دختر جوان نیز پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است.هنوز هویت و سن قربانیان این حادثه مرگبار اعلام نشده است. امدادگران اعلام کردند زمانی که به محل حادثه رسیدند، این خودرو به طور کامل از بین رفته بودشهر گوتنبرگ سوئد پیش از این نیز تشدید خشونت‌ها را تجربه کرده بود. در ماه مارس در تیراندازی در یکی از رستوران‌های این شهر ۲ نفر کشته شده بودند.
آمار فنی دیدار ایران و روسیه در هفته پنجم رقابت‌های لیگ جهانی والیبال 2015 منتشر شدبه گزارش فارس، تیم ملی والیبال ایران در پنجمین بازی خود در لیگ جهانی 2015 با نتیجه 3 بر یک و با نتایج (25 بر 20، 25 بر 16، 25 بر 19 و 25 بر 21) توانست از سد روسیه، قهرمانی المپیک عبور کندروس‌ها در مجموع 83 امتیاز و تیم ملی ایران 95 امتیاز در این مسابقه کسب کردند. تیم میزبان از این تعداد 45  امتیاز را از طریق اسپک به دست آورد که سهم میخائیلوف 15 امتیاز بود و برای تیم ملی ایران هم که 44 حمله داشت عبادی‌پور و میرزاجانپور هر کدام 14 امتیاز کسب کردنددر بخش دفاعی روس‌ها 7 بار بازیکنان ایران را دفاع کردند و در مقابل نیز شاگردان کواچ تیم میزبان را 7 بار دفاع کردند که در این بین سید محمد موسوی 5 سهم داشت. در تیم حریف نیز دنیس بریوکوف 3 بار بازیکنان ایران را دفاع کرددر سرویس تیم روسیه برتر از ایران بود. شاگردان کواچ 5 امتیاز را از طریق سرویس کسب کردند و این در حالی است که روس‌ها 8 امتیاز در این بخش داشتند. محمودی دوبار، موسوی و معروف هر کدام یک بار موفق به کسب امتیاز در بخش سرویس شدند و در تیم حریف نیز آشچف و کلودونسکی هر کدام 2 امتیاز سرویس را کسب کردتیم ایران 39 بار از خطای حریف استفاده کرد، این در حالی بود که روس‌ها از 23 بار از خطای بازیکنان ایران سود بردندتیم ملی والیبال ایران در بازی بعدی خود باید فردا ساعت 19:40 در کازان برابر روسیه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس علت تاخیر کاروان تیم ملی ایران به تاشکند تشریح کردسید عبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با فارس، در مورد دلایل واقعی تأخیر پرواز هواپیمای تیم ملی ایران به تاشکند که انتقادات شدید کارلوس کی‌روش و اعضای این تیم را به همراه داشت، گفت: در آن روز ایران نبودم و من هم از این خبر مطلع شدم و بر اساس شنیده‌هایم تصمیم گرفتم و بعد هم زنگ زدم و از کی‌روش قبل از اینکه پرواز انجام شود دلجویی کرده و معذرت‌خواهی کردم. در این خصوص ناهماهنگی‌هایی در سیستم ما و فدراسیون وجود داشتوی ادامه داد: در این مورد هم فدراسیون مقصر بود و هم سیستم هواپیمایی زاگرس. ضمن اینکه من به تازگی به ایران بازگشته‌ام و در حال انجام بررسی‌های لازم هستم و از سیستم خواسته‌ام تا به ما گزارش لازم را بدهد. البته در این مورد هیچ کارشکنی به وجود نیامد و فقط یکسری اشتباهات و سوءتفاهم‌ها باعث شد تا این تأخیر به وجود بیایدموسوی با بیان اینکه این اشتباهات هم از جانب ما بود و هم از جانب فدراسیون، در مورد اینکه آیا مشکل مالی در این تأخیر تأثیرگذار بود یا خیر،‌گفت: فقط اینطور بگویم که یک «رسید» دردسرساز شد، چرا که چکی که فدراسیون داده بود سر وقت به دست سیستم مالی ما نرسید و مسئول سیستم مالی از پرسنل پرواز خواست تا جلوی پرواز را بگیرد، چون بدون دریافت رسید از دید بخش مالی شرکت، تأئیدی برای پرواز وجود نداشت. وقتی آنها پولی نگرفتند این دستور را صادر کردندرئیس هیأت مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: در واقع یک بخشی از این تقصیر بر گردن سیستم مالی ما بود و ما هم با او برخورد کردیم البته اینکه گفته می‌شود اخراج شده است، صحت ندارد چون نمی‌توان در این دوره و زمانه به این راحتی افراد را از نان خوردن انداخت. ضمن اینکه این فرد هم از ما عذرخواهی کردوی تأکید کرد: قبل از پرواز با کی‌روش تماس گرفته و از او عذرخواهی کردم و دلجویی‌های لازم به عمل آمد اما اینکه گفته می‌شود او نمی‌خواست با هواپیمای داخلی پرواز کند یکسری شایعات بود و من در صحبت با او چنین برداشتی نداشتم و به من چنین چیزی نگفت ضمن اینکه او نیز از ترس خود از پرواز حرفی با من نزد. او اگر ترس داشت از اول هم نمی‌رفت. البته گویا شیطنت یکسری از دوستان رسانه‌ای نیز در این موضوع تأثیرگذار بودموسوی در مورد اینکه کی‌روش در زمان عصبانیت فریاد زده بود، شرم بر شما باد، تاکید کرد: در هر صورت در عصبانیت هزار تا حرف زده می‌شود اما ما با افتخار این قرارداد را با فدراسیون بستیم و 50 میلیون تومان هم تخفیف به آنها دادیم و حتی اگر خود من هم در ایران بودم اگر این مشکل اتفاق می‌افتاد می‌گفتم اگر پول نیامده اشکالی ندارد و پس از پرواز تسویه‌حساب می‌کنیم چون بحث ملی بود، اما طی یک حرکت بچه‌گانه، اشتباهاتی صورت گرفت و چون اطلاعات به بخش مالی شرکت نرسیده بود آنها جلوی پرواز را گرفتندوی ادامه داد: من نیز خارج از ایران بودم و بعد از اینکه ساعت 10:25 با من تماس گرفته شد و این موضوع را انتقال دادند و پرسیدند که فدراسیون با شما توافق کرده است که پولی ندهد که من گفتم خیر. به من گفتند حتی تیم ملی هنوز برای پرواز نیامده است، در حالی که اطلاعاتی که به من دادند اشتباه بود و تیم ملی پای پرواز بود. من هم نمی‌دانستم تیم ملی پذیرش شده و خبری نداشتمموسوی در مورد اینکه کفاشیان اعلام کرده است کی‌روش را ترسانده بودند، گفت:‌ این شایعه هم به وجود آمد و به گوش من هم رساندند به من هم گفتند که کی‌روش حاضر نیست سوار هواپیمای MD شود و یک نفر او را ترسانده است اما من خودم این موضوع را از زبان او نشنیدم.
 
وی تأکید کرد: شاید در این مورد شیطنت‌هایی شده باشد و این موضوع از طرف خود بازیکنان صورت گرفته باشد، در هر صورت آنها جوان هستند و هزار جور شیطنت می‌کنند و شاید این شوخی‌های آنها چنین بحثی را به وجود آورده است. ضمن اینکه من اسم این موضوع را سوءتفاهم می‌گذارم نه شیطنتموسوی بار دیگر تصریح کرد: این موضوعی که به وجود آمد مخلوطی از اشتباهات بود و اگر فدراسیون رسید را به موقع به سیستم مالی ما تحویل می‌داد هرگز این اتفاقات نمی‌افتادوی یادآور شد: پس از اطلاعات لازم با سیستم خودمان برخورد کردم ضمن اینکه تمام سیستم زاگرس مشتاق حضور تیم ملی بود و من دستور داده بودم با عزت و احترام به خاطر پرچم ایران با ملی‌پوشان برخورد شودمدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس که بارها به باشگاه استقلال نیز خدمات داده است، در این مورد گفت: یکی از دلایل استقبال ما از استقلال به خاطر منافع ملی بود و این تیم باید در آسیا به کشورهای عربی می‌رفت و می‌خواستیم تا بازیکنان این تیم خسته نشوندوی گفت: آنقدر شهامت داشتم تا در این مورد عذرخواهی کنم و بگویم سیستم من اشتباه کرده است. البته برای بازگشت در صورتی که هواپیمای ایرباس آماده باشد با افتخار به دنبال تیم ملی خواهیم رفت و اگر بتوانم خودم نیز خواهم رفت تا به صورت حضوری از کاروان تیم ملی عذرخواهی کرده و از دلشان در بیاورم.  موسوی در پایان در مورد انتقادات بازیکنان تیم ملی نیز گفت: اینکه می‌گویند می‌خواستند تیم ملی را زمین بزنند، اینطور نیست و نه ما و نه فدراسیون و هیچ کس چنین نیتی نداشته و دروغ محض است بنده در آن روز اینقدر عصبانی شدم که حتی دستور دادم دیگر به هیچ تیم ورزشی سرویس ندهید چون می‌خواهیم خیر کنیم اما شرش گریبانمان را می‌گیرد. ما می‌خواهیم با افتخار با تیم ملی کشورمان برخورد کنیم و خواستار چنین قضایایی نیستیم.