نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد بگوییم بیا و اجتهاد کن

روحانی در آئین نکوداشت مقام معلم:

 
روحانی برای اینکه جواب  انتقادخامنه ای و رئیس گزمکان  پاسداران و 3 آخوند حوزوی  وبرخی اعضای بازارمکاره ی مدافع نیروی انتظامی راداده  باشد وازگفته قبلی خوددرهمایش فرماندهان نیروی انتظامی دفاع کند که گفته بود وظیفه ی پلیس مجری اسلام بودن نیست . بنابراین به مناسبت روز معلم گفته است  "نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد بگوییم بیا و اجتهاد کن"   همچنین  روحانی برای اینکه توپ راتوی زمین حریف انداخته باشد که طراح وبرنامه ریز برگزاری تجمعات اعتراضی همچون معلمان و کارگران و دانشجویان بسیجی اند  گفت می دانیم معلمان ما و آموزش و پرورش ممکن است از نظر معیشتی مشکلاتی داشته باشند، دولت حق اعتراض را برای معلمان به رسمیت می شناسد و به مخالفان دادن مجوز به راهپیمایی اصناف افزود این دولت همیشه حق اعتراض را برای همه اقشار و اصناف به رسمیت می شناسد.
اما روحانی بدون آنکه بگوید چرا راهپیمایی  کارگر در روز کارگر اعلام نشده  بود ولی در دفاع از خانه ی کارگر مدعی شد برای اولین بار امسال کارگران در خیابان ها تظاهرات کردند که سابقه نداشت، ما باید تحمل کنیم و فضا را باز کنیم.
جالب اینکه  روحانی بادو پهلوگویی اذعان کرده نمی گذاریم که جوانان برخی زبان ها را در مدارس یاد بگیرند، می روند بیرون یاد می گیرند. از سوی دیگر افزوده نمی توانیم جوانان را محدود کنیم به اینکه فقط زبان فارسی یاد بگیرند چون امروز برخی زبان ها زبان علم است و ما بدون مجهز شدن به آن زبان به علم راه پیدا نمی کنیم.
اماروحانی در دفاع از مذاکره هسته ای و بازتاب منفی اقتصادی ادامه ی تحریم های ناشی از برنامه ی هسته ای  اذعان کرد توان دولت در شرایط کسری و در شرایطی که قیمت نفت به نصف کاهش یافته و تحریم‌ها نیز وجود دارد، اندک است اما همه توان خود را بکار گرفته‌ایم که به آموزش و پرورش ادای دین کنیم؛ همه ما می‌دانیم که دغدغه زندگی در کلاس درس تاثیرگذار است، اما همه در این شرایط کشور باید دست به دست یکدیگر داده و راه را به درستی ادامه دهیم.
 شرایط ما مطلوب نیست، اما مردم ما با امید و نشاط هستند و دولت نیز در بسیاری از مشکلات فائق آمده یا در حال فائق آمدن است؛ مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و قیمت نفت نیز برای ما غیرقابل قبول است و منطقه ما نیز ناآرام است، اما مردم ما آنقدر خوب و باصفا هستند و با شرایط کشور آشنا هستند که به هر جایی می‌رویم، شرمنده این مردم می‌شویم.
فرارورئیس جمهور گفت: می دانیم معلمان ما و آموزش و پرورش ممکن است از نظر معیشتی مشکلاتی داشته باشند، دولت حق اعتراض را برای معلمان به رسمیت می شناسد.  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز دوشنبه در آئین نکوداشت مقام معلم که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه خصیصه مسلمانان از همان ابتدا بر این مبنا بوده که علم و دانش را رایگان و بدون آنکه تبدیل به یک اهرم فشار و یا قدرتی کنند در اختیار همه می‌گذاشتند گفت: معلمان افتخار ما هستند و آنها بودند که به ما علم، دانش و جهانبینی را آموختند.
گزیده اظهارات روحانی را در ادامه می‌خوانیم:
معلمان درس اخلاق و دین را به ما آموختند و حقیقتا ترویج دین و اسلام نیز بر عهده معلمان است و باید به نکته توجهات لازم صورت گیرد.
نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی آن وقت سنگ رو سنگ بند نخواهد شد؛ نمی‌توانیم به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت همراهش است بگوییم بیا و اجتهاد کن اینگونه نمی‌شود، اسلام و تقویت نظام بر این است که هر کس کار خود را انجام دهد اما ما کار خود را انجام نمی‌دهیم و می‌خواهیم کس دیگری بیاید انجام دهد و آن وقت نیز خودمان می‌رویم کار دیگران را انجام می‌دهیم.
حقیقتا شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و از خود بگذریم و برای هر بیماری که روح و روان جامعه را آزار می‌دهد راه درمان را تشخیص دهیم و برای درمان آن نیز داروی لازم را تجویز کنیم.
یادمان نخواهد رفت که توهین‌هایی با مرحوم مطهری پس از نشر آن کتاب صورت گرفت اما ایشان هیچ تکانی به خود ندادند و استوار راه خود را ادامه داد که این از سرمایه‌های بزرگ معلمان است که هیچ ملتی این همه سرمایه معنوی و علمی ندارد که بتواند از آن استفاده کند.
همین مراسم‌های اعتکاف را مشاهده کنید که جوانان چگونه دلباخته مذهب و اسلامشان هستند. مردم ما آماده و عاشق هستند و به دین، رسالت، مذهب و خاندان رسالت افتخار می‌کنند.
ما می دانیم معلمان ما و آموزش و پرورش ممکن است از نظر معیشتی مشکلاتی داشته باشند. دولت خادم شماست و شاگردان همین معلمان هستیم. همیشه تلاش دولت این بوده که در حد توان برای حل مشکلات گام بردارد.
این دولت همیشه حق اعتراض را برای همه اقشار و اصناف به رسمیت می شناسد.
برای اولین بار امسال کارگران در خیابان ها تظاهرات کردند که سابقه نداشت، ما باید تحمل کنیم و فضا را باز کنیم.
حق اعتراض معلمان را به رسمیت می شناسم، معلمان مورد احترام هستند و ما می دانیم مشکلاتی دارند. این دولت در حد توان کارهای زیادی انجام داده است.
در سال ۹۰ اعتبارات آموزش و پرورش ۱۲ هزار میلیارد بود که در سال ۹۴ اعتبارات دو برابر شده و به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
 آموزش و پرورش باید به تدریج و گام به گام از حالت دولتی بودن محض خارج شود. باید به تدریج این مقدار افزایش یافته و آموزش را خرید خدمت کنیم
ما می خواهیم با آموزش و پرورش جوانان را عالم کنیم. می توان این کار را طریق خرید خدمت انجام داد. حتی می توانیم مدرسه را به آنها بدهیم و تعلیم و تربیت را خرید خدمت کنیم.
ما دانش آموز تربیت شده با قیمت ارزان می خواهیم، اگر جایی قرارداد خدمت بست که با قیمت کمتر دانش آموز بهتر تربیت کند خوب است، دولت پولش را می دهد.
 پرورش و اخلاق را باید با آموزه های دینی و ایرانی بیاموزیم اما اینکه مهارت ها را از دنیا بیاموزیم هیچ اشکالی ندارد.
 ما نباید در سنگلاخ کار کنیم و زمین برای ما صاف شده است و باید از آن بهره‌برداری کنیم، اینترنت و ابزار جدید یک شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند سود داشته باشد و هم می‌تواند خطرناک باشد که یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش این است که نحوه استفاده درست از این ابزار را به جوانان و نوجوانان ما آموزش دهند
نمی گذاریم که جوانان برخی زبان ها را در مدارس یاد بگیرند، می روند بیرون یاد می گیرند. نمی توانیم جوانان را محدود کنیم به اینکه فقط زبان فارسی یاد بگیرند.
امروز برخی زبان ها زبان علم است و ما بدون مجهز شدن به آن زبان به علم راه پیدا نمی کنیم.
کسی که به زبان عربی مسلط نباشد به اعماق دین راه نمی یابد. قرآن را با ترجمه فارسی ۱۰ بار هم بخوانید با کسی که عربی مسلط است و قرآن را مطالعه می کند متفاوت است.
البته شاید مدارس فرصت این کار را نداشته باشند اما جوان به دنبال کلاس می رود. اگر کلاس را هم ببندیم می روند خانه دوستانشان جمع شده و یاد می گیرند.
متاسفانه همیشه به دنبال این هستیم که جوانان را محدود کنیم، البته گاهی اوقات چاره ای نیست اما هنر مصون کردن جوانان است. شما بتوانید جوانان را طوری بار بیاورید که مصون بمانند.
اگر بتوانیم جوان های توانمند و مصون بسازیم هنر است، قبل از انقلاب دبیرستان های غیرانتفاعی بودند که بسیاری از مسئولان امروز ما تربیت شده های همان مدارس غیردولتی هستند.
در سال  ۹۰ تعداد دانش‌آموزان ۱۱ میلیون و ۳۴۹ هزار نفر بوده و در سال ۹۳ نیز ۱۱ میلیون و ۳۸۷ هزار نفر بوده است. بنابراین تعداد دانش‌آموزان تغییر چندانی نداشته و تعداد معلمان نیز تغییر چندانی نکرده است.
در عین حال اعتبارات آموزش و پرورش طی این سال‌ها دو برابر شده است؛ در اواسط سال ۹۲ که این دولت مسئولیت را بر عهده گرفت، بودجه مصوب آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بود، اما عملاً بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان معادل ۱۱۲ درصد به این وزارتخانه پرداخت شد و در سال ۹۳ نیز بودجه مصوب آموزش و پرورش ۱۹ هزار میلیارد تومان بود اما عملاً با ۱۰۷ درصد تحقق، ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شد.
این در حالی است که بودجه مصوب کل کشور در سال ۹۳، حدود ۲۱۱ هزار میلیارد تومان بود و آن چیزی که حاصل شد، ۱۷۴ هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی نتوانستیم همه منابع را حاصل کنیم، اما در عین کسری بودجه کل، اعتبارات آموزش و پرورش تا ۱۰۷ درصد پرداخت شد.
امسال نیز اعتبارات آموزش و پرورش دو برابر سال ۹۰ است و در فروردین ماه نیز در دولت تصویب کردیم که ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اختصاص یابد.
توان دولت در شرایط کسری و در شرایطی که قیمت نفت به نصف کاهش یافته و تحریم‌ها نیز وجود دارد، اندک است اما همه توان خود را بکار گرفته‌ایم که به آموزش و پرورش ادای دین کنیم؛ همه ما می‌دانیم که دغدغه زندگی در کلاس درس تاثیرگذار است، اما همه در این شرایط کشور باید دست به دست یکدیگر داده و راه را به درستی ادامه دهیم.
 شرایط ما مطلوب نیست، اما مردم ما با امید و نشاط هستند و دولت نیز در بسیاری از مشکلات فائق آمده یا در حال فائق آمدن است؛ مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و قیمت نفت نیز برای ما غیرقابل قبول است و منطقه ما نیز ناآرام است، اما مردم ما آنقدر خوب و باصفا هستند و با شرایط کشور آشنا هستند که به هر جایی می‌رویم، شرمنده این مردم می‌شویم.

همه ما شرایط را درک می‌کنیم و البته از این گردنه‌ها و پیچ‌ها عبور خواهیم کرد، چرا که از این نمونه‌ها در تاریخ ایران زیاد بوده است؛ انشاءالله خداوند از ما راضی باشد و بتوانیم به مردم خدمت کنیم و توجهات ائمه اطهار (ع) و حضرت ولیعصر (عج) شامل حال ما باشد.