گزیده خبرهای 25 اردیبهشت – 94 قسمت -6

گزیده خبرهای 25 اردیبهشت – 94 قسمت -6
مرد 48 ساله انگلیسی به نام "مایکل والش" بعد از اینکه جنایت‌های وحشیانه بیست‌ساله‌اش آشکار شد، برای 23 سال پشت میله‌های زندان قرار گرفت.به گزارش باشگاه خبرنگاران، زن بی‌گناهی که "والش" به مدت 20 سال او را سگ می‌نامید، از اثرات سوء شکنجه‌های وحشیانه این مرد شیطان‌صفت رنج می‌برد.این مرد در موردهای متفاوت، جلوی دوستانش با چکش به سر زن بی‌گناه می‌کوبید و او را مجبور می‌کرد تا به عنوان تنبیه، یک ساعت مانند یک سگ بشیند.والش حیوان صفت، همچنین بدن این زن را با تیغ ریش‌تراشی مجروح می‌کرد و در یک مورد او را با گلوله مورد اصابت قرار داد.روزنامه منچستر گزارش داد: بعد از حادثه تصادفی که برای این زن رخ داده بود، والش برای صدمات بیشتر، با چاقو نیز به او ضربه زد.یکی از وحشتناک‌ترین حمله‌های والش مربوط به تعقیب کردن زن بی‌گناه در 15 سال پیش است که قصد داشت از چنگال این مرد شیطانی فرار کند.والش با تهدید و ضرب و شتم وحشیانه او را وادار کرد تا به خانه بازگردد و سپس زن را مجبور کرد تا یک گودال عمیق را با دست‌هایش بکند.والش به قربانی‌اش گفته بود: تو در حال کندن قبر خودت هستی. اگر اشتباه دیگری از تو سر بزند زنده زنده دفن خواهی شد.تمام این سال‌ها، این زن علاوه بر خفگی و شلاق خوردن، تا مرز بیهوشی مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار می‌گرفت.قربانی والش پلید، در نهایت، بعد از اینکه والش که مشت‌زن سابق بود، صورت این زن را به طرز فجیعی کبود کرد، توانست به طور پنهانی و دور از چشم او، اعمال کثیفش را به پلیس گزارش دهد.مأموران پلیس و پزشکان قانونی، این شکنجه‌ها را که توسط والش بر روی زن بی‌گناه صورت گرفته بود، پست و غیر انسانی توصیف کردند.کاراگاه "کارول هادسون" اظهار کرد: با وجود سال‌ها شکنجه و آزار و اذیت که این زن جوان متحمل شده بود، او شجاعانه توانست طاقت بیاورد و در افشای جنایت‌های اسیرکننده‌اش ساکت نماند.قاضی طبق ماهیت ترسناک سوءاستفاده روانی و جسمی که والش سال‌ها علیه قربانی‌اش مرتکب شده بود، برای بیشتر از دو دهه او را به زندان انداخت.این کاراگاه افزود: ما امیدواریم با زندانی شدن طولانی‌مدت والش، این زن به عدالتی که شایستگی‌اش را دارد رسیده باشد.به دنبال محاکمه والش در دادگاه منچستر، او به اتهام 10 فقره جنایت شامل صدمات و حمله‌های جسمی دردناک و بیمارگونه و اسیر کردن یک زن بی‌گناه مجرم شناخته شد.پلیس، مردم را تشویق کرد از آنجایی که این قبیل وحشی‌گری‌ها و اسارت‌ها در انگلیس زیاد است، هرکس که از این قبیل سوءاستفاده‌ها رنج می‌برد، سریعا به پلیس گزارش دهد.کاراگاه هادسون افزود: آدم‌های پستی مثل والش باید جایی قرار بگیرند که لیاقت آن را دارند تا از وارد کردن آسیب‌های جدی به مردم دور باشند.
درحالی که ساعات زیادی تا آغاز هشتادمین دربی تیم‌های استقلال و پرسپولیس باقی مانده است، تعدادی از هواداران دو تیم که قصد ورود به ورزشگاه را داشتند به خاطر کری‌خوانی با یکدیگر درگیر شدند!به گزارش مهر، دیدار تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال در هفته پایانی چهاردهمین دوره رقابت های لیگ برتر از ساعت ۱۷ امروز جمعه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.حاشیه های قبل از این دیدار را در زیر می خوانید:* از ساعت ۸:۳۰ دقیقه حدود ۵ هزار تماشاگر در جلوی درهای غربی و شرقی ورزشگاه آزادی مستقر شدند تا به هنگام باز شدن درها وارد ورزشگاه شوند.* حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو به دلیل بسته بودن درهای پارکینگ ترافیکی را به وجود آورده و منتظر بودند تا درها باز شده و خودروهای خود را به پارکینگ منتقل کنند.* حدود ۲ هزار تماشاگر که از شهرهای مختلف برای دیدن دربی به تهران آمده بودند در اطراف ورزشگاه چادر زده و منتظر ورود به استادیوم بودند.* تعدادی از هواداران سرخابی که برای یکدیگر مقابل در ورودی برای یکدیگر کری می خواندند درگیر شده که با دخالت مامورین این غائله ختم به خیر شد. این درگیری به خاطر یک اتفاق تکراری و کری خوانی مقابل یکدیگر ایجاد شد.* کارمندان ورزشگاه از ساعت ۵:۳۰ بامداد در ورزشگاه حضور داشتند و تلاش می کردند که استادیوم را برای دیدار امروز آماده کنند.* هواداران استقلال با نصب بنری از فرهاد مجیدی که روی آن نوشته شده بود «تا ابد به یادت خواهیم بود اسطوره» از او حمایت کرده  و او را از کاندیداهای مربیگری فصل آینده استقلال می‌دانستند.* هواداران استقلال به دو دسته تقسیم شده که یک عده قلعه نویی را تشویق می کردند و دسته دیگر به تشویق مجیدی و منصوریان می پرداختند.* در ورزشگاه از ساعت ۱۰ صبح به روی هواداران باز شد و آنها به سرعت خود را به داخل استادیوم رساندند.* از هنگام ورود هواداران دو تیم به ورزشگاه کری خواندن آنها برای یکدیگر آغاز شده بود.* مامورین انتظامی بر روی سکوها مستقر شده و اجازه نمی دادند که هواداران دو تیم به یکدیگر نزدیک شوند.* مامورین انتظامی حاضر در ورزشگاه تکه های کنده شده از سکوهای سیمانی را جمع می کردند که مبادا هواداران آنها را به سمت یکدیگر پرتاب کنند.* در حالی که برانکو ایوانکوویچ به تازگی سرمربی پرسپولیس شده است اما هواداران پرسپولیس، علی دایی را تشویق می کردند
دور آتی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ به منظور نگارش متن توافق از روز چهارشنبه هفته آینده در وین خواهد بود.به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است از روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در سطح معاونان و کارشناسان در وین ادامه پیدا کند.سومین دور مذاکرات، از روز سه‌شنبه این هفته در وین برگزار شده است و قرار است امروز با نشست عمومی معاونان ایران و ۱+۵ در وین ادامه یابد.این مذاکرات هفته آینده نیز در سطح معاونان خواهد بود و هنوز تصمیمی برای حضور وزرا گرفته نشده است و حضور وزرا در مذاکرات بستگی به پیشرفت گفتگوها خواهد داشت.
معاون وزیر جهاد از گروگانگیری یک کشتی ماهیگیری بخش خصوصی ایرانی و ۱۴ خدمه این شناور توسط گروه تروریستی الشباب در آب‌های اقیانوس هند خبر داد.به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت چند ساعت از تکذیب ربوده شدن یک کشتی ماهیگیری ایران توسط دزدان دریایی و رد پای گروه های تروریستی توسط مسئولان سازمان بنادر و دریا نوردی، در نهایت این ادعا با اظهارات معاون وزیر جهان رنگ واقعیت به خود گرفت.حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی با تائید گروگانگیری و اسارات خدمه و کشتی ماهیگیری ایرانی توسط گروه تروریستی الشباب، گفت: این کشتی ماهیگیری متعلق به بخش خصوصی است و به علت نقص فنی دو سه روز در اقیانوس هند متوقف شده بود.رئیس سازمان شیلات کشور با اعلام اینکه خدمه این کشتی پس از اینکه خود را به ساحل می رسانند از جانب نیروهای گروه الشباب به اسارت  در آمده اند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴ خدمه این کشتی در اسارت بسر می برند.این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای گروه الشباب در عرشه کشتی ماهیگیری ایرانی حضور یافته اند.

یادداشت دریافتیمحمد ماکویی؛ آیا هرگز به این موضوع اندیشیده‌اید که چرا برای ما ایرانی‌ها «آلودگی صوتی» به اندازه «آلودگی هوا» و «آلودگی آب» اهمیت ندارد و به همین دلیل برایمان مهم نیست که در تقلیل و کم کردن این قسم از آلودگی نیز تا آنجا که در توانمان هست کوشا باشیم!؟ شاید برخی بگویند که چون در کشور ما هم همچون هر جای دیگری از دنیا بودجه محدودی برای رفع و حل مشکلات و معضلات نامحدود و از جمله نابسامانی‌های زیست محیطی وجود دارد، با همه آلودگی‌ها نمی‌توان هم زمان مبارزه کرد و بنابراین باید با اولویت بندی آن‌ها، یک به یک سراغشان رفت و پدرهمه‌شان را در آوردبا این وصف آبی که نبود و کمبودش آدم‌ها را از تشنگی تلف می‌کند و هوایی که آنقدر‌ها مهم هست که فرو رفتنش ممد حیات است و برآمدنش مفرح ذات، شایسته ارزش گذاری به مراتب بیشتر از سرو صدایی هستند که آلودگیش، دست بالا، فقط گوش‌ها را از کار می‌اندازد
هر چند بیان نامبرده را می‌توان از جهاتی قابل «نقد» دانست، «نقدا» آن را پذیرفته و به دلیل مهم دیگری می‌پردازیم که موجب شده مبارزه با «آلودگی صوتی» یا در دستور کار ما ایرانی‌ها قرار نگیرد و یا از دستور کار ما خارج شودنگاه امروزه بسیاری از ما ایرانی‌ها به «آلودگی صوتی» بسیار شبیه نگاه اروپاییان به پدیده «دود» در سال‌هایی است که انقلاب صنعتی در حال شکل گرفتن بود! به گفته یکی از کار‌شناسان در آن سال‌ها «دود» نشانه‌ای از رفاه بود زیرا که از کارخانه‌هایی بیرون می‌آمد که وسایل و امکانات رفاهی مردم را تولید می‌کردند! اینکه مردم آن زمان مشکلی با رفاه نداشتند باعث شده بود که کسی به فکر نیفتد که برای «دود» خروجی از کارخانه‌ها محدودیت ایجاد کندامروزه دیگر کاملا پذیرفته شده که ما ایرانی‌ها بخوبی قادر نیستیم از مشاهده نتیجه انجام کار پی ببریم که کار به خوبی انجام شده است! از طرف دیگر اعتماد و اطمینان ما به کنندگان کار به گونه‌ای از میان رفته که به صرف اینکه آن‌ها بگویند کارشان را به خوبی انجام داده‌اند، نمی‌پذیریم که واقعا کارشان درست بوده استاین دیدگاه باعث می‌شود که ما تنها زمانی از انجام کار مطمئن شویم که یا کننده کار را در حین انجام کار ببینیم و یا سرو صدای ناشی از انجام کار را بشنویمبا چنین دیدگاهی است که خیال کارفرمایانی که صدای کارت زدن کارکنانشان را می‌شنوند تخت می‌شود که آن‌ها کارشان را خوب انجام می‌دهند! به ویژه اینکه بسیاری از کارکنان برای تخت‌تر کردن خیال کارفرما‌ها نه از داد و بیدادهای کاری با یکدیگر ابا می‌کنند و نه از اینکه آنچنان پای تلفن با مشتری بلند صحبت کنند که صدای مکالمه‌شان به گوش رییسی که در طبقه‌ای دیگر حضور دارد هم برسداینکه سرو صداهای کارمندی که یا نشات گرفته از وجود مبارک «دست اندرکاران» است و یا از وسایل و امکاناتی بر می‌خیزد که ایشان مورد استفاده قرار می‌دهند، ارج و قرب «کنندگان کار» را نزد روسا و مدیران بالا می‌برد باعث شده که در حالی که در کشورهای مدرن و پیشرفته روزبه روز آلات و ادوات تولیدی کم سر و صدا‌تر باشند، ما همچنان ترجیح می‌دهیم که از وسایل و امکاناتی استفاده کنیم که صدای کارمان را دربیاورنداین درآوردن صدای انجام کار حتی در خانه و زندگی دست از سرمان بر نمی‌دارد به گونه‌ای که نه از تمیزی خانه که از سرو صدای جاروبرقی است که آگاه می‌شویم بخشی از خانه «جارو» شده استکارهای پر سر و صدا انصافا عایدی‌های خوبی هم دارند! به عنوان نمونه ساختمان ساز‌ها و برج ساز‌ها که شب و روز روی اعصاب مردمند می‌توانند دست آخر، دست سازشان را به قیمت خوبی به مشتری عرضه کنند زیرا مشتری برای دانستن اینکه «مگر چه خبر است!؟» کافی است سراغ در و همسایه برود و آگاه شود که ساخت خانه انصافا چقدر کار برده است؟جالب است که ما آنچنان به انجام کارهای پر سر و صدا عادت کرده‌ایم که به کسانی که صدای کارشان را در نمی‌آورند خرده می‌گیریم که کارشان را دزدکی انجام می‌دهند! و این در حالی است که نه کار کسی را زشت می‌دانیم که آنچنان با تلفن همراه صحبت می‌کند که «ته نشینان اتوبوس» هم از شنیدن صدایش بی‌بهره نمی‌مانند و نه بر موتورسواری ایراد می‌گیریم که بدون آنکه حرکت کند، دو سه گازی به موتور می‌دهد تا بلکه بالاخره به صدای خود خواسته برسدبه علاوه همه این‌ها هم عادت کرده‌ایم که حقمان را با صدای بلند بگیریم و هم برای اینکه بچه‌مان را خجالتی و ماخوذ به حیا بار نیاوریم، «نشنیدم» بگوییم و از او بخواهیم که عین یک مرد با صدای بلند همان داد و فریاد سابق! صحبت کند تا بفهمیم که چه می‌گوید؟! غافل از اینکه با انجام همه این کار‌هایمان سالهاست که خود را از احساس آرامشی که با شنیدن صدای «سکوت» بهمان دست می‌دهد محروم ساخته‌ایم!
کرایه تاکسی های تهران امسال در برخی خطوط تا 25 درصد افزایش یافت و البته مشکلاتی مانند پول خرد و اخیرا هم کرایه روشن بودن کولر باعث شده برخی کاربران در این باره مشکلاتی را مطرح کنندبه گزارش خبرآنلاین، برخی فکر می کنند سوار شدن به تاکسی های تهران، این روزها، گنج قارون می خواهد. مسیرهایی که به نظر طولانی نیستند، ولی کرایه ها به جیب مسافران فشار می آورد. در این بین، برخی مسافران تاکسی های شهری پایتخت به خبرآنلاین گفته اند تعدادی از رانندگان تاکسی، پول باقیمانده کرایه را به بهانه نداشتن پول خرد، پس نمی دهند. برخی هم می گویند راننده های تاکسی ای را دیده اند که به خاطر روشن بودن کولر، مطالبه "کرایه کولر" کرده اندتاکسی رانی: کرایه تاکسی های گردشی توافق است خانم دبیری، معاون توسعه شهری سازمان تاکسیرانی تهران درباره مشکلات مسافران تاکسی با خبرآنلاین به گفتگو نشست که در ادامه می خوانید:  مردم از مشکلاتی مانند پس ندادن باقیمانده پول توسط برخی راننده ها به بهانه نداشتن پول خرد گلایه می کنند. تاکسی رانی در این باره چه کرده؟ این مشکلی است که از قبل هم وجود داشته، البته دو سالی است که از شدت قبل کم شده، علت آن هم این است که سازمان تاکسیرانی و شورای شهر در نرخ گذاری کرایه ها و کمبود پول خورد، به گونه ای نرخ گذاری کرده اند تا مشکل ایجاد نشود و قیمتها را رند کردند که پول خرد به اندازه 25 یا 50 تومان برای باقیمانده این کرایه ها لازم نباشد.  ولی مواردی هست که برخی راننده ها 200 تا 300 تومان باقیمانده کرایه را به بهانه نداشتن پول خرد، به مسافران پس نداده اند؟ بحث ما تا حالا سر باقیمانده ای به اندازه 25 تومان و 50 تومان یا حداکثر 100 تومان بوده است. تا حالا به این برنخورده بودیم که رانند 200 یا 500 تومان باقیمانده را ندهد. ما چیزی در این مورد نشنیده ایم. خودمان هم مانند شهروندان سوار تاکسی می شویم. تا حالا نبوده که راننده بگوید من 200 تومانی ندارم پس بدهم. برخی از شهروندان متاسفانه وقتی دستشان را در خیابان تکان می دهند یا وقتی سوار خودرویی که جلوی پایشان ترمز کرده می شوند، و وقتی طرف می گوید مسافرکشم، فکر می کنند این تاکسی است. خودروهایی که غیر از رنگ رسمی تاکسی ها یعنی نارنجی، زرد و سبز باشند، تاکسی محسوب نمی شوند. بعضا شهروندان مراجعه می کنند و شکایت دارند که تاکسی این کار را کرده و بعد می بینیم این خودروی شخصی است و ارتباطی با تاکسی و تاکسی رانی ندارد. نباید شهروندان سوار این خودرو شود چون نظارت پذیر نیستند.
 
اتفاقا تاکسی های رسمی در مسیرهایی که سوار می شویم، مثلا تاکسی های گردشی موارد زیادی بوده که اضافه پول کرایه را برنمی گردانند؟ در تاکسی های گردشی، مانند تاکسی آژانس است و معمولا کرایه را رند (سرراست) می گیرند. یک چیزی می گیرند که پول خرد اضافه کرایه نخواهد. چون مسافر بین یک مسیر سوار می شود و آخر خط هم پیاده نمی شود، نرخ قابل قیمت گذاری نیست. این نرخ کرایه توافقی است و اگر مسافر از چیزی که راننده گرفته ناراضی باشد می تواند مراجعه کند و شکایت کند تا بررسی شود که آیا چه کسی درست می گوید. معمولا بین خود مسافر و راننده رضایت درباره کرایه وجود دارد.ولی در تاکسی های خطی که کرایه خط مشخص است، تاکسی ها دقیقا همه اضافه کرایه را برمی گردانند. عموما مسافربرهای شخصی هستند که شهروندان سوار می شوند و فکر می کنند تاکسی است و نظارتی روی آن نمی شود.  شما می گویید کرایه ها توافقی است، ولی برچسب کرایه روی شیشه تاکسی های گردشی هم هست و البته برخی نیز تاکسیمتر دارند و وقتی می پرسیم چرا این دستگاه خاموش است، می گوید فقط این را نصب کرده اند و کار نمی کند. تکلیف مسافران چیست؟ تعدادی تاکسی هایی هستند که نصب و کارکردن تاکسی متر روی آنها اجباری است، این دستگاه یک سری زیرساختهای سخت افزاری نیاز دارد، و البته در همه تاکسی ها نصب نشده. برخی از تاکسی ها، مانند تاکسی های فرودگاه، موظف هستند و باید تاکسی متر داشته باشند و اگر تاکسی مترشان خراب باشد، اینها نمره منفی می گیرند و از رده خارج محسوب می شوند و نمی توانند مسافربری کنند. الان این تاکسی ها در فرودگاه ها مستقر هستند و به صورت پایلوت هم در 100 تاکسی این دستگاه را در میدان های اصلی شهر مانند صادقیه به کار گرفته ایم تا نقاط ضعف را دربیاوریم. هنوز کامل اجرا نشده است چون سخت افزار آن مهیا نیست.
 
مسافران درباره اضافه کرایه ای که برخی تاکسی ها به خاطر روشن بودن کولر می گیرند، چه کنند؟ بر اساس آیین نامه ای که سازمان تاکسی رانی به تازگی آن را به روز و منتشر کرده، در فصل زمستان باید بخاری و در تابستان، کولر تاکسی روشن باشد. این هم موظفی و بایدی است و عدم رعایت آن، باعث می شود راننده نمره منفی بگیرند و اگر درست کار نکند، - عموما بهانه می گیرند و می گویند کولر خراب است- اگر خراب باشد، برایشان امتیاز منفی است و اینها تاثیر دارد در رده بندی و امتیازبندی های تاکسی ها و تسهیلاتی که به آنها داده می شود. دریافت این وجه نیز غیرقانونی است و درباره پرداخت وجه اضافه، شهروندان باید پلاک تاکسی را یادداشت کنند و به 1888 اطلاع رسانی کنند.
 
اتحادیه تاکسی رانان کشور: دریافت هر کرایه اضافه ای غیرقانونی است خانم مرادی مدیر طرح و برنامه اتحادیه تاکسی رانان کشور هم درباره دریافت اضافه کرایه به عنوان کرایه کولر به خبرآنلاین گفت: دریافت کرایه اضافه و مازاد، به هر صورت خلاف قانون است. چون در مصوبه شورای شهر برای نرخ کرایه تاکسی ها، تمام موارد دیده شده. سازمانهای تاکسیرانی، واحد بازرسی دارند و اگر موردی به آنها منعکس شود، برخورد می شوداو در این باره گفت: البته این مشکل را هم به ما ارجاع می دهند. چون به فصل گرما ورود می کنیم برخی از کارهای مطالعاتی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی انجام داده ایم که به صورت دستورالعمل در اختیار سازمان های تاکسیرانی شهرها قرار داده شود که نه حق راننده تاکسی در بحث اضافه سوختی که کولر مصرف می کند، از بین برود و نه حق مسافران پایمال شود. کرایه ها مشخص است ولی با توجه به بحث اضافه مصرف سوخت، این شیوه نامه را به روز می کنیم تا به صورت توصیه ای در اختیار سازمانهای تاکسی رانی شهرهای کشور قرار دهیم.