طنز با پزشکان شوخی کنید سنگ می‌شوید


آیدین سیار سریع در روزنامه قانون نوشت: امروز دوشنبه 17 فروردین با مورد بسیار جالبی مواجه شده‌ایم. یکی از عزیزان مسئول در حوزه پزشکی کشور نامه‌ای در انتقاد به سریال در حال پخش «درحاشیه» ساخته مهران مدیری به رئیس صداوسیما نوشته و «نسبت به عواقب هرگونه واکنش احتمالی جامعه پزشکی به نهادهای امنیتی و قضایی هشدار داده است
این روزها واقعا باید مراقب بود. یعنی در شرایط کنونی ما اگر بتوانیم از دست اسیدپاش و خودسر آجر به دست و زورگیر و ... نجات پیدا کنیم هم نباید زیاد خوشحال باشیم، چون هر لحظه ممکن است یکی از جامعه پزشکی بپرد جلویمان و واکنش احتمالی نشان بدهد.
الان مادرهای نگران وقتی بچه‌شون می خواد بره بیرون میگن: مواظب ماشین‌ها باش، از کوچه خلوت نرو، تا شب نشده برگرد، از جلوی بیمارستان و کلینیک و تزریقاتی هم رد نشو. چون به هرحال الان این جامعه (جامعه پزشکی) حساس است و نمی‌شود پیش بینی‌اش کرد. البته خود این متن هم می‌تواند برای من مشکل ساز شود. مثلا همان آقای مسئول به وزیر ارشاد نامه بنویسد و بگوید: اینا ما رو اذیت می‌کنن. ما رو هم ردیف زورگیر و خودسر و اسیدپاش قرار دادن. بزنشون! ولی من باید این نکته را عرض کنم که دوستان عزیزم! من هیچ وقت چنین جسارتی نمی‌کنم. شما جامعه پزشکان با این نامه نشان دادید که فرق بسیاری با افراد فوق الذکر دارید. شما قشر فرهیخته و تحصیلکرده جامعه هستید و  تفاوت‌تان با اسیدپاش و زورگیر و خودسر این است که آنها قبل از اقدام هشدار نمی‌دهند ولی شما از قبل به نهادهای امنیتی و قضایی هشدار می‌دهید و این خیلی ارزشمند است. واقعا اشک در چشمان من جمع شده. این قدر که شما به فکر امنیت کشور هستید دبیر شورای امنیت ملی به فکر امنیت کشور نیست.
این مورد بسیار جالب (جناب مسئول) در ادامه نامه خود آورده است: «بزرگ نمایی و استفاده از اشارات شیرین اگر به درستی استفاده شود موجبات بهجت درونی (!) و نشاط را ایجاد می‌کند اما نه ساخت سریال به ظاهر طنزی که در آن پزشکان به نحوی به سخره گرفته می‌شوند که تصویری غیرمنصفانه و همراه با لودگی از آنها نمایش داده می‌شود که نه فایده‌ای در اصلاح امور دارد نه سبب ساز شادی است
من شش بار این پاراگراف را خواندم تا پی به منظور آقای زالی ببرم. از بس این متن سنگین بود. ابتدا فکر کردم نامه را به انگلیسی نوشته‌اند و سپس از طریق google translate به فارسی ترجمه و منتشر کرده اند که یکی از همکاران اشاره کرد اصل نامه فارسی است و این اشاره همکارم موجب بهجت درونی‌ام شد! البته من فکر نمی‌کنم آقای زالی با لودگی مشکلی داشته باشد. چون به هرحال اگر قرار بود سریال با زبان طنز و انتقادی به مشکلاتی که جامعه پزشکی برای مردم و مردم برای جامعه پزشکی به وجود می‌آورند بپردازد احتمالا آقای مسئول و همکارانشان با حمله انتحاری به صداوسیما به جای واکنش احتمالی واکنش قطعی نشان می دادند.
ایشان کلا با شوخی مشکل دارند. چون در ادامه نامه احساس کردند فروتنی دیگر جایز نیست و به طورکلی تعارف را کنار گذاشتند و خیلی شیک و مجلسی اعلام کردند پزشک و پزشکی جزو مقدسات است. (یک دقیقه سکوت) منتظر بودیم ایشان در ادامه نامه در قالب ذکر خاطره ای تعریف کنند: فامیل ما یه بار با یه دکتره شوخی کرد، فرداش تبدیل به سنگ شد. که متاسفانه باز هم فروتنی کردند و ترجیح دادند فعلا این مسائل مکتوم باقی بماند. من باز از همه دوستان خواهش می کنم با این قشر شوخی نکنند. البته نه همه‌شان ولی بعضی شان کینه‌ای هستند و از فردا دیگر با زیرمیزی هم کار مریض را راه نمی‌‌اندازند. نکنید این کارها را! ‌