گزیده خبری های 27 دی – 93 قسمت -6

گزیده خبری های 27 دی – 93 قسمت -6
آب منطقه‌‏‏ای یزد از قطعی سه روزه جریان آب انتقالی به استان یزد به دلیل پاره‎‎ای از تعمیرات خبر داد.براساس این اطلاعیه از روز یکشنبه، 28 دیماه جاری به مدت 72 ساعت، جریان آب انتقالی به دلیل تعمیرات و عملیات اساسی در تصفیهخانه و تعدادی از شیرآلات و اتصالات موجود در محدوده ایستگاه‎‌‎های پمپاژ 3 و 4 قطع می‌شود.این تعمیرات به منظور کاهش احتمال خرابی و جلوگیری از قطعی آب در فصول پرمصرف انجام می‏‏‌شود و مسئولان آب منطقه‎‎ای یزد از مردم استان خواستار استمرار مدیریت مصرف آب به وی‍‍ژه در مدت مذکور شده‎‎اند.بنا بر این اطلاعیه، آب منطقه‎‎ای یزد نهایت تلاش را خواهد کرد تا تعمیرات مذکور در حداقل زمان ممکن، انجام و جریان آب انتقالی مجدداً برقرار شود.
در توافق حمل و نقلی ایران و ترکیه مقرر شد کامیون‌های ترکِ ورودی به ایران مابه‌التفاوت سوخت مصرفی را به طرف ایرانی پرداخت کنند ضمن آنکه کامیون‌های ایرانی نیز با داشتن سوخت بدون پرداخت مبلغی به خاک ترکیه وارد شوند همچنین از 12بهمن کامیون‌های ترانزیتی طرفین سوخت مصرفی خود را در خاک یکدیگر به همراه داشته و مخزن سوخت آنان پلمب شود.به گزارش فارس‌ مهرماه امسال بود که دولت ترکیه در اقدامی غیرقانونی نرخ عوارض عبور کامیون‌های ایرانی از مرز این کشور را ‌دو بار افزایش داد و این مورد موجب شد مشکلاتی برای عبور کامیون‌های ایرانی و ترکیه‌ای از مرز دو طرف رخ دهد، ایستایی و معطلی ‌کامیون‌‌ها افزایش یافت و این‌ موجب کاهش مبادلات تجاری دو طرف شد.دولت ترکیه از ساعت صفر روز جمعه 18 مهرماه عوارضی تحت عنوان «مابه‌التفاوت سوخت» برای کامیون‌های ایرانی مصوب کرد، ‌ایران هم با 24 ساعت تأخیر در رفتاری متقابل از ساعت صفر روز شنبه 19 مهرماه‌ عوارضی متقابل برای ورود کامیون‌های ترک وضع کرد، یعنی در هر 100 کیلومتر پیمایش در کنار 25 یورو مابه‌التفاوت نرخ سوخت، 25 یورو هم بابت عوارض از کامیون‌های ترکیه دریافت می‌شد.‌ترک‌ها باز در اقدامی متقابل،‌ مجدداً عوارض خود را برای کامیون‌های ایرانی افزایش دادند یعنی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 50 یورو از کامیون‌های ما عوارض‌ دریافت کردند اما ‌‌از رقم 50 یوروی که ما از کامیون‌های ترکیه دریافت می‌‌کردیم،‌ 25 یورو بابت مابه‌‌التفاوت نرخ سوخت و 25 یورو بابت عوارض بود اما ترک‌ها‌ 50 یورو فقط بایت عوارض از کامیون‌های ما دریافت می‌کردند؛ همه این موارد موجب بروز مشکلاتی برای کامیون‌های دو طرف در مرز شد و ایستایی افزایش یافت.در این راستا کشور ایران از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه پیگیری‌ها و رایزنی‌‌هایی داشتند تا این اقدام غیرقانونی دولت ترکیه را به آنها متذکر شده و از طرف مقابل بخواهند نسبت به اجرای قانون و تفاهمنامه‌های قبلی دو طرف متعهد باشد‌ اما آن زمان این پیگیری‌ها به نتیجه نیانجامید.البته با توجه به اینکه اغلب کامیون‌های ترکیه‌ای که وارد کشور ایران می‌شدند یا ترانزیت بودند و یا محمولات صادراتی ترکیه را به ایران منتقل می‌کردند در همین راستا هزینه‌های حمل و در واقع هزینه‌های صادرات کالای ترکیه به ایران افزایش یافت‌، در واقع هزینه واردات کالاهای ترکیه به ایران افزایش یافت‌.‌حجم تجارت ایران و ترکیه حدود 16 میلیارد دلار است که اغلب آنها گاز است و بخشی از آن سایر کالاها است که به ترکیه می‌رود ضمن آنکه از سمت ترکیه هم بیشتر کالاهای وارداتی ترک است که به ایران می‌‌آید.آن زمان پس از افزایش عوارض، ایران بابت عبور کامیون‌‌های ترکیه‌ای 160 سنت یورو و کشور ترکیه هم بابت عبور کامیون‌های ایرانی 160 سنت یورو دریافت می‌کرد با این تفاوت که ایران به کامیون‌های ترکیه‌ای سوخت ارائه می‌داد و مابه‌التفاوت نرخ سوخت در ایران با دیگر کشورها (نرخ گازوئیل در ایران ارزان‌تر از نرخ آن در دیگر کشورها است) را از آنها دریافت می‌کرد اما کشور ترکیه گازوئیل به کامیون‌های ایرانی در ترکیه ارائه نمی‌داد و مخازن سوخت کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه پلمپ می‌شد.‌در واقع ایران از کامیون‌های ترک برای ورود به کشور مبلغ 160 سنت یورو دریافت می‌کرد ضمن آنکه گازوئیل ‌هم به کامیون‌های ترک ارائه می‌داد، اما ترک‌ها 160 سنت یورو از کامیون‌های ما دریافت‌ اما مخزن سوخت کامیون‌های ما را در مرز خود پلمپ می‌‌کردند.در گام بعد ایران به دولت ترکیه ‌‌اعلام کرد‌ که 20 روز به آنها مهلت می‌دهیم تا آنها هم به کامیون‌های ایرانی در‌ ترکیه سوخت بفروشند تا از این پس هر دو طرف مبلغ 160 سنت یورو از مرزها از کامیون‌های دو طرف بابت نرخ عوارض عبور دریافت کنند و دو طرف به کامیون‌های یکدیگر سوخت بدهند‌، اما این هم به نتیجه نیانجامید.در گام بعد چندی پیش کشور ترکیه‌ اعلام کرد که کامیون‌های آنها از این پس در ایران سوختگیری نمی‌کنند و با مخزن سوخت تکمیل وارد ایران می‌شوند و ایران هم مخازن سوخت آنها را پلمپ کند تا در جایگاه‌های سوخت‌گیری ایران سوخت نگیرند،‌ بنابراین ایران هم مابه‌التفاوت نرخ سوخت‌ از آنها دریافت نکند‌ ‌البته ترک‌ها مخازن سوخت کامیون‌های ما را از مرز ترکیه پلمپ می‌کنند‌ و در کشور خود به کامیون‌های ما سوخت نمی‌دهند.این موضوع پلمپ مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه هم در ایران کش و قوس‌هایی داشت تا آنکه وزیر راه و شهرسازی دستور داد فعلاً پلمپ مخازن سوخت کامیون‌‌های ترک در مرز ایران متوقف شود.به گزارش فارس هفته گذشته بود که محمود واعظی به دستور رئیس‌جمهور و به منظور پیگیری تفاهمات سفر روحانی به آنکارا و نیز زمینه‌سازی سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران و پیگیری باقی مسایل ‌بین دو کشور به آنکارا سفر کرد؛ در این سفر رئیس ‌سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را همراهی می‌کرد.این سفر منجر به مبادله تفاهمنامه حمل و نقل با هدف حمایت از کامیون داران ایرانی و جلوگیری از ازدحام در مرزهای خروجی ترکیه شد.رئیس سازمان راهداری امروز درباره جزئیات این توافق مواردی را مطرح کرد.داود کشاورزیان‌ به امضای یادداشت تفاهمی بین وزیر ارتباطات ایران و «جودت یلماز» وزیر توسعه جمهوری ترکیه، اظهار داشت: در این دیدارها طرفین بر توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم تجارت سالیانه به 30 میلیارد دلار در سال تأکید کرده و در این یادداشت تفاهم که به امضاء طرفین رسید، موافقت شد از روز 26 دی‌ماه سال جاری نسبت به لغو همه عوارض دریافتی متقابل از وسایل نقلیه دو کشور متردد در خاک یکدیگر مشترکاً اقدام کنند.کشاورزیان بیان کرد: کامیون‌های ترک ورودی به کشور نیز با پرداخت مابه‌التفاوت سوخت به طرف ایرانی در مبادی ورودی کشور، نسبت به حمل و نقل دوجانبه اقدام و کامیون‌های ایرانی نیز با داشتن سوخت همراه بدون پرداخت مبالغی به خاک ترکیه وارد شوند.معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: درخصوص وسایل نقلیه ترانزیتی نیز مقرر شد از دوازدهم بهمن‌ماه سال جاری طرفین سوخت مصرفی خود را در خاک یکدیگر به همراه داشته و مخزن سوخت آنان پلمپ شود و همچنین همه عوارض دریافتی از کامیون‌های ترانزیتی نیز از همان تاریخ به طور مشترک لغو شد.رئیس سازمان راهداری افزود: از جمله توافقات دیگر با طرف ترکیه‌ای در این زمینه، موضوع مدت زمان ترانزیت کامیون‌های عبوری از کشور و رعایت نوبت خروج در مبادی ترکمنستان برای کامیون‌های ترک بوده که طرفین توافقاتی را به عمل آوردند.کشاورزیان اظهار داشت: با این توافقات انتظار می‌رود سهمیه ناوگان ایرانی در حمل و نقل جاده‌ای منطقه حفظ  و ترانزیت کالا به روال عادی جریان یابد؛ همچنین میزان کرایه حمل کالاهای صادراتی و وارداتی به کشور که طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته بود، به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.معاون وز‌یر راه و شهرسازی این تصمیمات را درخصوص حفظ سهمیه ناوگان ایرانی در رقابت‌های منطقه‌ای و افزایش میزان صادرات از کشور به دلیل کاهش کرایه حمل و تأثیرات آن بر واردات برای صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور و افزایش حجم تجارت، مثبت ارزیابی کرد.
ساجدي- پيرمرد 75 ساله اي همسرش را در پي بروز اختلافات خانوادگي به قتل رساندبه گزارش خراسان، ظهر روز پنج شنبه گذشته، ماموران کلانتري شهرک ناجا در تماس با قاضي ويژه قتل عمد، وي را در جريان قتل پيرزن 72 ساله اي در منزل مسکوني قرار دادند. دقايقي بعد با حضور قاضي علي اکبر صفائيان در محل وقوع حادثه تحقيقات در اين باره آغاز شد.بررسي ها نشان داد: پيرزن با وارد آمدن ضربات گوشت کوب به قتل رسيده است. همسر اين زن که در محل جنايت دستگير شده بود، انگيزه خود از اين جنايت را اختلافات خانوادگي با همسرش عنوان کرد. او ابتدا مي گفت: وقتي من بيرون از منزل رفتم و دوباره بازگشتم ديدم جسد همسرم داخل اتاق افتاده استاين مرد که بازنشسته يکي از مراکز خدمات عمومي است با دستور قضايي و براي انجام تحقيقات بيشتر در اختيار کارآگاهان پليس آگاهي قرار گرفت. گزارش خراسان حاکي است: همچنين بررسي ها در محل وقوع جنايت مشخص کرد که صحنه نزاع پيرمرد و همسرش توسط دوربين ضبط شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو از دستورات رییس‌جمهوری به خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی خبر دادبه گزارش ایسنا، جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پنج‌شنبه هفته گذشته به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شددر این جلسه محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت صنعت خودرو از سوی وی به رییس‌جمهوری در هفته گذشته، اظهارکرد که رییس جمهوری بر رقابت پذیر شدن صنعت خودرو، در اولویت قرار گرفتن صادرات، انتقال دانش فنی و افزایش سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی تاکید کرده استبراین اساس رییس‌جمهوری از خودروسازان و قطعه سازان داخلی خواسته با افزایش ارتباط با دانشگاه‌ها و مشارکت با شرکت‌های خارجی زمینه را برای افزایش صادرات قطعه و خودرو از کشور فراهم کنند.  همچنین در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست اقداماتشان برای انتقال سرمایه این شرکت‌ها از بخش‌های دیگر به بخش تولید خودرو را تسریع کنند.  در ادامه محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد که در تدوین استانداردهای مربوط به صنعت خودرو، زمان‌بندی‌ها باید با توجه به شرایط این صنعت صورت گیرد تا از تمدید چند باره موعد اجرای این استانداردها خودداری شود.  همچنین در این جلسه عنوان شد که دو خودروساز بزرگ کشور به جای صرف هزینه‌های کلان و جداگانه برای طراحی و تولید موتور و گیربکس، نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید این محصولات در تیراژ بالا و اقتصادی اقدام کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نیروهای مسلح با توجه به امکاناتی که دارند به بحث بهداشت و درمان کشور کمک کنند.به گزارش ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز در مراسم افتتاح داروخانه 29 فروردین نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: نیروهای مسلح همواره پشتوانه بحث بهداشت و درمان بوده اند.وی افزود: امیدوارم داروخانه های زنجیره ای 29 فروردین در سراسر کشور افتتاح شود.وزیر بهداشت از آمادگی بیمارستان ها برای کمک به نیرو های مسلح سخن گفت و افزود: مجموعه وزارت بهداشت با بالغ بر 5700 بیمارستان می تواند در قسمت هایی که لازم است به نیروهای مسلح کمک کند.وی افزود: از جمله دیگر خدماتی که ما می توانیم به نیرو های مسلح ارائه کنیم آموزش نیروهای متخصص در بیمارستان های نیروهای مسلح است.هاشمی بر اهمیت مدیریت دارو در کشور تاکید کرد و گفت: مجموعه IT باید در خدمت بحث توزیع دارو قرار گیرد تا خدمات دهی به مردم تسریع و از ترویج داروهای تقلبی و قاچاق جلوگیری شود.وزیر بهداشت عنوان کرد: از ظرفیت نیروهای مسلح برای ساخت بیمارستان ها و تجهیزات باید استفاده شود؛ شاید بودجه ای که نیروی زمینی ارتش در اختیار دارد چندان برای فعالیت در این زمینه مناسب نباشد اما هستند نهادها و قرارگا ه هایی که می توانند در این زمینه فعالیت کنند.وی افزود: امیدواریم با کمک نیروهای مسلح خدمات دهی بهداشتی در مناطق محروم افزایش پیدا کند.

خبرنگار استرالیایی روزنامه کیکر آلمان اعلام کرد که عملکرد تیم ملی کشورمان و تصمیمات کی‌روش در دو بازی ایران و قطر، همه را شگفت زده کرده استمایکل چرچ در گفتگو با مهر، در مورد عملکرد تیم ملی ایران در دو بازی نخستش در جام ملت‌های آسیا و صعود به جمع 8 تیم برتر جام، ضمن بیان مطلب فوق گفت: همه فکر می‌کردند تیم ایران همانند جام جهانی بازی دفاعی را در برنامه‌های فنی و تاکتیکی‌اش قرار می‌دهد اما تیم ایران در این دو دیدار عملکرد بسیار خوبی داشت و 2 پیروزی مهم دست یافتوی در ادامه افزود: تصمیمات کارلوس کی‌روش و عملکرد تیم ملی ایران در بازی با بحرین و قطر، بسیار خوب بود و این تیم با دو پیروزی متوالی توانست به مرحله بعد صعود کند. به نظر من تصمیمات کی‌روش در این بازی‌ها همه را شگفت زده کردخبرنگار استرالیایی روزنامه کیکر آلمان ادامه داد: فکر می‌کنم تیم ایران می‌تواند با تکیه بر تدابیر کارلوس کی‌روش مقابل امارات هم نتیجه خوبی را بدست آورده و به عنوان تیم نخست گروه، به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند.  چرچ در پایان در مورد احتمال رویارویی ایران و استرالیا در مرحله نیمه نهایی گفت: قطعا اگر این رویارویی شکل بگیرد، همانند بازی سال 1997، دو تیم می‌توانند دیداری رویایی، زیبا و فراموش نشدنی را از خود رقم بزنند. البته برنده این بازی در زمین مسابقه مشخص می‌شود و نمی‌توان آن را پیش بینی کرد.  دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات در بازی سوم از مرحله گروهی رقابتهای جام ملت‌های آسیا ساعت 19 روز دوشنبه در ورزشگاه "سانکورپ" برگزار می‌شود.