ناطق نوری قاعده بازی را نمی دانیم

ناطق نوری در همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون گذاری . قاعده بازی را نمی دانیم.25آذر-93
ناطق نوری  وزیر کشور ورئیس بازار مکاره ی پنجم  ونامزد  اصولگرای رقیب خاتمی در نمایش خیمه شب بازی انتخابات ریاست جمهوری خاتمی دردوم خرداد 76 اکنون طوری  روشنگری انتقادی کرده که گویا  36  سال نبوده  که خلافت داعشی ولایت فقیه از سوی مشتی قدرت و ثروت طلب جنگ افروز موجی بی ترمز ودنده عقب کنده کنترل شده است که تازگی وی متوجه شده که نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد. و افزوده با گذشت 35 سال از  عمر ننگین داعشی  ولایت فقیه  با ادعای  حکمفرمایی دموکراسی در آن می گذرد باید حزب و احزاب وجود داشته باشد.به شتر  گفتند چرا گردنت کج؟ گفت چه چیز من مثل همه کس ِ ؟ حال داستان آخوند ناطق نوریست که می گوید یک دفعه یک موج می‌آید و یک گروه وارد قدرت می‌شود و گروه دیگری می‌آید؛ حال این که در کشور ما غیر از این موضوع ابزار نداریم و قاعده بازی را نیز نداریم. قاعده‌ای که در کشورها بر اساس معیارهای مختلف انجام می‌شود.گویا با وجود ولی فقیه همکاره که قانون و قواعد معنی  نداره وی افزوده  در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود حداکثر وزیر و معاونان تغییر می‌کند و دیگر مسئولان و کارشناسان از رده وزرا به پایین تغییر نمی‌کنند اما در کشور ما به دلیل این که قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض می‌کنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار می‌آید همین رویه را دنبال می‌کنداین اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما این کشور را بعد از انقلاب 35 سال اداره کرده‌ایم و دیگر این کارهای مبتدی و ناچیز خریدار ندارد و اکنون ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم.
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با بررسی و آسیب شناسی مسائل کشور به این موضوع پی می‌بریم که نوعا روی موج حرکت می‌کنیم اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه احزاب ابزار دموکراسی هستند گفت: با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی با حکمفرمایی دموکراسی در آن باید حزب و احزاب وجود داشته باشد.وی افزود: مردم عادی و عامی کشور برای انتخاب خبره جهت برگزیدن رئیس جمهور، نماینده مجلس، و حتی خبرگان رهبری باید بتوانند به احزاب مراجعه کنند چون اگر خبره نباشد دچار قومیت، قبیله بازی و یا موج گرایی می‌شویم.رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ در شرایط بومی وقتی مسائل در کشور را بررسی و آسیب شناسی می‌کنیم می‌بینیم نوعا روی موج حرکت کردیم، اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.
وی توضیح داد: یک دفعه یک موج می‌آید و یک گروه وارد قدرت می‌شود و گروه دیگری می‌آید؛ حال این که در کشور ما غیر از این موضوع ابزار نداریم و قاعده بازی را نیز نداریم. قاعده‌ای که در کشورها بر اساس معیارهای مختلف انجام می‌شود.
حجت الاسلام ناطق نوری گفت: در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود حداکثر وزیر و معاونان تغییر می‌کند و دیگر مسئولان و کارشناسان از رده وزرا به پایین تغییر نمی‌کنند اما در کشور ما به دلیل این که قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض می‌کنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار می‌آید همین رویه را دنبال می‌کند.
وی تاکید کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما این کشور را بعد از انقلاب اسلامی 35 سال اداره کرده‌ایم و دیگر این کارهای مبتدی و ناچیز خریدار ندارد و اکنون ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعتا اگر احزاب وجود داشته باشد مردم به مرکزیت و راس حزب نگاه و اعتماد می‌کنند به تبع آن احزاب، کارشناس و کاندیدا معرفی کرده و مردم نیز انتخاب خود را انجام می‌دهند. در کشوری که برگزاری انتخابات در آن زیاد است حزب هم باید وجود داشته باشد که ما تاکنون از این بی‌قاعدگی کم آسیب ندیده‌ایم.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نحوه تشکیل مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در دورانی که بنده در مجالس اول و دوم و سوم حضور داشتم زمانی که خدمت امام رسیدیم ایشان می‌فرمودند که مجلس تلاش کند از کارشناسان و محققان خارج از مجلس استفاده کند و از نظرات آنها در شهرها و لوایح بهره گیرد. وی افزود: زمانی که توفیق ریاست مجلس را در دوران چهارم داشتم بیانات امام را به کار گرفته و نسبت به تشکیل مرکز پژوهش‌ها با همکاری آقای جواد لاریجانی اقدام کردم.
به گفته‌ وی، در سال 72 طرح تشکیل مرکز پژوهش‌ها آغاز شد و در سال 74 در مجلس به تصویب رسید. آن هم با این مولفه که این مرکز می‌تواند از نیروهای مختلف خارج از ضوابط مجلس استفاده کند.
ناطق نوری همچنین در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که فلاسفه و بزرگان عوامل مختلفی را برای ساختن جامعه‌ای بهتر و سعادتمند نام می‌برند گفت: برخی معتقدند که داشتن مجریان لایق جامعه‌ای را سعادت‌مند می‌کند و برخی دیگر قائلند که قوانین و نظامات متقن می‌تواند جامعه را به سعادت برساند و برخی بزرگان بر این موضوع تاکید دارند که قانون و مجری به تنهایی برای داشتن جامعه سعادتمند کافی نیست و باید هر دو در کنار یکدیگر باشد.
وی با بیان اینکه مجلس مرکز دموکراسی در کشورهاست گفت: مجلس شورای اسلامی از نظر قانون اساسی جزو مقتدرترین مجالس دنیاست که حتی کنگره آمریکا نیز به اندازه مجلس ایران چنین اقتداری را ندارد؛ چرا که کنگره آمریکا در برخی موارد قابلیت انحلال دارد و همچنین ممکن است مصوباتش وتو شود.
حجت الاسلام ناطق نوری یاد آور شد: در زمان نگارش قانون اساسی برخی پیشنهاد انحلال مجلس را داده بودند که یکی از کسانی که با این موضوع مخالفت کرد مقام معظم رهبری بودند.
وی با بیان این که مجلس علاوه بر انجام کار قانونگذاری قابلیت نظارت بر کار قوای دیگر را دارد گفت: مجلس شورای اسلامی در دوران انقلاب اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی، اولین رئیس‌جمهور را دارد که تمامی این موارد نشان از جایگاه والا و مسئولیت مجلس دارد.
لاریجانی: در تفکرات سیاسی عقلانیت نباشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس عصاره فضایل ملت است، گفت: کسی نمی‌گوید که در کشور آرای مختلف وجود ندارد اما اگر در تفکرات سیاسی نوعی عقلانیت وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
علی لاریجانی دیروز در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد، با بیان این که اداره کشور احتیاج به عقلانیت دارد، افزود: البته این بدین معنی نیست که سیاست در آن وجود ندارد بلکه سیاست‌ها باید از نوعی عقلانیت برخوردار باشند؛ در غیر این صورت هرج و مرج به وجود می‌آید.
لاریجانی با بیان این که امروز برای مرکز پژوهش‌ها روز مهمی است زیرا خود را در معرض قضاوت قرار می‌دهد و می‌خواهد راهش را دقیق‌تر بپیماید اظهارداشت: احساس می‌کنم از بدو تولد مرکز پژوهش‌ها تا به امروز حرکتی تکاملی صورت گرفته که نشان دهنده ارزنده بودن این نهاد است و می‌تواند برحسب شرایط بر روی موضوعات مورد نیاز تمرکز کند.
رئیس مجلس با بیان این که وقتی انسان از موضوعات به هم تنیده روزمره خلاص می‌شود باید خود را در معرض پرسش اساسی قرار دهد که چرا وجود دارد و به کجا می‌رود؛ تاکید کرد: پاسخ به این سوال کلید راه حرکت تکاملی بوده و دلیلش این است که انسان را با هستی مطلق مواجه می‌کند تا عادات و علایق فردی را کنار بگذارد.
وی افزود: پرسش درباره نهادهای مختلف نظام نیز یکی از این موارد است و آنها باید از خود بپرسند که چرا به وجود آمده‌اند تا درگیر عادات نشوند مجلس نیز چون مرکز حکمت اداره کشور است نیازمند شناخت در تصمیمات است.
وی خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند که ما به تکلیفمان عمل می‌کنیم اما تکلیف متاثر از شناخت است و تکلیف در مقابل شناخت نیست و هر چه شناخت عمیق‌تر باشد می‌توان بهتر به تکلیف عمل کرد.
لاریجانی اداره کشور را جزو مشکل‌ترین شناخت‌ها دانست و گفت: اداره کشور احتیاج به شناخت جهان، مردم و سرزمین دارد پس باید طوری فهم شود که روی اراده مردم تاثیر بگذارد.
وی مرکز پژوهش‌ها را مکانی دانست که باید شناخت تکاملی انجام دهد و گفت: این شناخت تکاملی مراحلی دارد و برای رسیدن به آن باید از تمامی امکانات و بدنه تحقیقاتی کشور استفاده کرد.
وی پیشنهاد دکتر ولایتی درباره همکاری بین مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با مرکز پژوهش‌های مجلس را کار بسیار خوبی دانست و گفت: از انجمن‌های علمی دانشگاهی می‌توان در فرایند تصمیم سازی در مرکز پژوهش‌ها استفاده کرد.
لاریجانی با بیان این که مشکلاتی همچون بهره وری پایین موضوعی است که هر نحله سیاسی با آن مواجه است، اظهار داشت: خیلی از مسایل وجود که دارد که ربطی به گرایش‌ها ندارد و این بدان معناست که بخش متفکر جامعه خارج از این که چه گروهی سر کار است باید به آن مسایل بپردازد و مرکز پژوهش‌ها باید زمینه ساز چنین شرایطی باشد.
وی ادامه داد: سند چشم انداز سیاست‌های کلی بر بسیاری از موضوعات تضمین شده است و از سویی دیگر بسیاری از قوانین زمانی تدوین شده که این سیاست‌های کلی وجود نداشته است، بنابراین باید جایی را مشخص کنید تا مرکز پژوهش‌ها این قوانین را وارسی کند که کدام یک از آنها در چارچوب سیاست‌های کلی و کدام یک از آن عدول کرده است و باید اصلاح شوند؛ این امر غیر از مساله تنقیح قوانین است که معاونت قوانین مجلس آن را انجام می‌دهد.
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به کاهش قیمت نفت، تصریح کرد: با تهدید آمریکا برخی کشورهای منطقه قیمت نفت را سرازیر کرده‌اند، آنها اگرچه خودشان هم از این امر متضرر می‌شوند اما نیم نگاهی به وضع ایران داشتند که شرایط اقتصادی ایران را سخت‌تر کنند.
وی با اشاره به تفاوت شرایط فعلی با شش ماه گذشته، خاطرنشان کرد: حتی لایحه بودجه 94 که دولت به مجلس ارائه کرده نیز با وضع فعلی متفاوت است، ما باید کاری کنیم که شرایط کشور به لحاظ بیماری اتکا به نفت که سال‌ها استمرار داشته سامان یابد، در همین راستا باید اولویت‌ها را درست تشخیص بدهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، خروج از رکود و افزایش بودجه عمرانی برای فعال شدن تولید را از جمله راهکارهای رونق اقتصادی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی بودجه جاری متورمی داریم کارشناسان باید بگویند که چطور می‌شود بودجه عمرانی را حرکت داد. تعداد زیادی پروژه نیمه کاره مانده، چطور می‌توانیم هم از رکود خارج شویم و هم این پروژه‌ها را اجرایی کنیم؟ یک راه واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است. شاید مخالفانی داشته باشد اما ما نمی‌خواهیم یک پروژه بیمارستانی پنجاه سال به طول بینجامد بلکه باید ظرف پنج تا شش سال به اتمام برسد.
لاریجانی با اشاره به وجود 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور، اظهار کرد: ما هر سال در بودجه اوراق مشارکت پیش‌بینی می‌کنیم اما چرا اجرایی نمی‌شود، دلیلش این است که در سیستم دیوانی، بانک‌ها مقررات عجیب و غریبی نوشتند که واگذاری اوراق مشارکت امکان‌پذیر نیست، باید تسهیلاتی در نظر بگیریم و امکان توفیقش را فراهم کنیم که نقدینگی به این سمت جذب شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی مشوق‌هایی برای افزایش صادرات، گفت: بازارهای زیادی در اطراف کشور ما هستند، اما چرا ما به اندازه ظرفیت‌مان در این بازارها حضور نداریم، اگر ما می‌خواهیم تولید رونق بگیرد باید به صادرات بپردازیم، به عنوان مثال ظرفیت تولید مرغ در کشور ما 2/5 میلیون تن است در حالیکه نیاز کشور یک میلیون تن است پس ظرفیت ما بالاتر از نیازمان است و کشورهای اطراف نیازمند این محصول هستند.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن مشوق‌هایی برای صادرات، اظهار کرد: در گذشته بخش مهمی از سرمایه بانک‌ها صرف خدمات شد در حالیکه امروز تولید و صنعت در اولویت قرار دارد و باید راه‌هایی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیدا کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات برخی کارخانجات و واحدهای تولیدی در پی تلاطم قیمت ارز نیز گفت: معوقات بانکی به وجود آمده بخشی مربوط به کارخانجات و بخش‌های تولیدی است که در اثر تلاطم‌ها دچار مشکل شده‌اند و بخشی مربوط به کسانی است که تسهیلات را گرفتند و آن را جای دیگری خرج کرده‌اند. قطعا باید بین این دو موضوع تفکیک قائل شد.
لاریجانی در پایان با بیان اینکه معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شده‌اند، گفت: دولت‌ها روی معادن دست گذاشته‌اند و نمی‌گذارند بخش خصوصی از آن استفاده کند در حالیکه باید معادن را باز کرد تا رونق به وجود بیاید، اگر ما می‌خواهیم تحولی در شرایط امروز کشور رخ دهد باید از معادن استفاده کنیم و این با آینده کشور هم‌راستا است