گزیده خبرهای 16 آذر -93 قسمت - 5

گزیده خبرهای 16 آذر -93 قسمت - 5
تراز بازرگانی خارجی کشورمان بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی در 10 ماهه سال 2014 میلادی، کسری 18 میلیارد و 437 میلیون دلاری را تجربه کرده است.در 10 ماهه سال 2014 میلادی 66 میلیون و 365 هزار تن کالا بدون احتساب میعانات گازی و نفت خام به ارزش 27 میلیارد و 941 میلیون دلار از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال 2013 بیش از هفت درصد افزایش داشته است.بر اساس این گزارش در 10 ماهه سال 2013 میلادی 64 میلیون و 813 هزار تن کالا از کشور صادر شده بود که ارزش آن برابر 26 میلیارد و 48 میلیون دلار بود.همچنین در 10 ماهه 2014 میلادی 34 میلیون و 243 هزار تن کالا به ارزش 46 میلیارد و 378 میلیون دلار ارزش واردات ایران بوده است که به این ترتیب واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 24 درصد رشد داشته است.به این ترتیب تراز بازرگانی ایران در مدت مذکور برابر با منفی 18 میلیارد و 437 میلیون دلار می شود که این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی، 11 میلیارد و 340 میلیون دلار بوده است.بنا بر اعلام گمرک ارزش واردات در این مدت، 62.4 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را تشکیل داده که این نسبت در مدت مشابه سال گذشته، 58.94 درصد بوده است.افزایش سهم واردات از تجارت خارجی ایران در حالی صورت گرفته که اخیرا گمرک ایران خبر از نزدیک شدن آمار واردات و صادرات به یکدیگر و افزایش آهنگ رشد صادرات غیرنفتی ایران در مقابل آهنگ رشد واردات داده بود
رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: کیفیت مدیریت خودروی ایرانی در مقایسه با جهان، فاصله بسیاری دارد. به‌طوری که می‌توان با صراحت گفت ایران از این نظر 100 پله عقب‌تر از جهان استفرزین انتصاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کیفیت خودرو با کیفیت مدیریت خودرو متفاوت است، اظهار کرد: اگر بخواهیم کیفیت خودرو را مدنظر قرار دهیم در ایران خودروهای متفاوتی با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شوندوی افزود: زمانی که بحث مدیریت کیفیت خودرو مطرح می‌شود، کیفیت خودرو به تنهایی مدنظر قرار نمی‌گیرد بلکه تمامی جوانب از مرحله‌ طراحی تا از رده‌ خارج شدن خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیردرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار کرد: ممکن است مواردی پیش آید که کیفیت خودرو خوب باشد اما مدیریت کیفیت خودرو مشکل داشته باشد و این همان مساله‌ای است که در کشور ما بسیار موج می‌زندانتصاریان در توضیح مدیریت کیفیت خودرو اظهار کرد: در زمان تولید باید در نظر گرفته شود که این خودرو مورد نیاز مصرف‌کننده و منطبق با تکنولوژی یا سایر پارامترهای لازم است یا خیر. همچنین باید خودرویی که در ذهن طراحی می‌شود از تمامی جوانب مورد ارزیابی قرار بگیردرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که مدیریت کیفیت خودرو یک زنجیره از طراحی تولید تا خدمات پس از فروش و از رده خارج شدن اتومبیل است، گفت: مدیریت کیفیت خودرو در ایران در بخش‌های مختلف ضعف‌های متفاوتی دارد که باید این امر مورد توجه و اصلاح قرار بگیردوی فعالیت اتومبیل‌سازان را در مرحله‌ مونتاژ خودرو خوب عنوان و اظهار کرد: در بخش قطعه‌سازی این کیفیت پایین‌تر و در مرحله‌ آخر که همان خدمات پس از فروش است کیفیت بسیار بسیار پایین است.
 
بدقولی‌ها مشکل اصلی صنعت خودرو انتصاریان ادامه داد: این مساله به این معناست که اکثر مشکلات موجود در بخش خودرو مربوط به بدقولی‌ها است که این مربوط به ضعف نظام مدیریتی خدمات پس از فروش استرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که در خدمات به امر کیفیت اصلا توجه نمی‌شود، گفت: در ایران خودروسازان کمترین توجه را به این بخش دارند و باید این نکته را در نظر گرفت که تا زمانی که بخش خدمت‌رسانی تقویت نشود، نمی‌توان به مرحله‌ی ارتقا و بهبودی در بخش خودرو رسیدوی با بیان این‌که مصرف‌کنندگان رضایت کامل را از خودروهای ایرانی ندارند، گفت: مدیریت کیفیت خودرو ایران در قیاس با کیفیت خودروی جهان فاصله زیادی دارد. چرا که در کشور‌های دیگر اولین مساله‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد، رضایت مشتری استانتصاریان با بیان این‌که این مساله در حلقه تولید خودروی ایران بسیار کمرنگ است، گفت: علی‌رغم این‌که خدمات پس از فروش باید قوی‌ترین بخش در تولید خودرو باشد، اما در ایران مورد غفلت قرار گرفته است که همین امر موجب ایجاد مشکلات زیادی در بخش خودرو شده استرییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که مشکلات باید در تعمیرگاه‌ها شناسایی شود و اگر عامل غیر ایمنی در اتومبیل کشف شد در خدمات پس از فروش بلافاصله اصلاح شود، اظهار کرد: تفاوت عمده بین مدیریت کیفیت در اتومبیل‌سازی ایران به کشور‌های خارجی فاصله زیاد در این بخش استانتصاریان با اشاره به اتومبیل‌سازی‌های ژاپن اظهار کرد: در ژاپن برای تولید یک خودرو برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که قبل از تولید خودرو خدمات پس از فروش کامل آن تامین می‌شود.  وی ادامه داد: زمانی که قرار بود تویوتا از ژاپن به آلمان صادر شود، در همان روز معرفی به بازار 600 واحد خدمات پس از فروش مختص به تویوتا در آلمان احداث شده بود که این امر نشان‌دهنده‌ توان مدیریتی کشور‌های دیگر است
رییس سازمان پزشکی قانونی خبر داد
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به اعلام آخرین آمار از مسمومیت‌ها با گاز مونوکسیدکربن و گازگرفتگی و همچنین مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر پرداختاحمد شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام اینکه رتبه اول مرگ‌های غیرطبیعی در کشور مربوط به تصادفات رانندگی و رتبه دوم مربوط به مصرف مواد مخدر است اظهار کرد: قبلاً اختلاف نظراتی در زمینه آمار مرگ و میرهای مربوط به تصادفات بین پلیس راهور، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت وجود داشت که نهایتاً پس از بررسی موضوع مقرر شد که مرجع آمار قطعی فقط پزشکی قانونی باشد.  وی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال 1762 نفر و در هفت ماهه سال گذشته نیز 1622 نفر بوده است که متاسفانه 8.6 درصد افزایش داشته است.  رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با اشاره به برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی گازی در این فصل درباره مسمومیت‌های گاز منوکسیدکربن (CO) و مرگ‌های مربوط به آلودگی هوا اظهار کرد: ما نمی‌توانیم آلودگی هوا را علت فوت قطعی افراد اعلام کنیم زیرا موضوعی درازمدت است. به عنوان مثال ما می گوییم که سیگار خطر سرطان را افزایش می‌دهد آیا هر کسی که سیگار استعمال کرد سرطان می‌گیرد؟ مسلما خیر.
 
وی افزود: استعمال سیگار احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد، آلودگی هوا هم از همین قبیل موضوعات است. آنچه را که می‌توانیم در مورد آلودگی هوا بگوییم این است که آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها تاثیر دارد و می‌تواند عامل بیماری و حوادث ناگوار باشد اما نمی‌توانیم آمار قطعی را ارائه دهیم که چند نفر به طور دقیق در اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند.  سیدامیرحسین مهدوی معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در ابن باره گفت: با آغاز فصل سرما، استفاده غیراستاندارد از بخاری هایی که دودکش مناسبی ندارند یا استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در داخل منازل باعث تولید گاز منوکسید کربن می‌شود که مانع اکسیژن رسانی به سلول‌های حیاتی بدن شده و منجر به مرگ انسان می‌شود.  وی افزود: خوشبختانه در هفت ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 13/4 درصدی مرگ و میر در این زمینه روبرو بودیم. به طوری که در هفت ماهه سال 92، 213 نفر و در هفت ماهه امسال 185 نفر بر اثر استشمام این گاز جان خود را از دست داده‌اند، البته کاهش قطعی این مرگ و میرها در سال جاری در اواخر زمستان مشخص می‌شود و اگر با کاهش مرگ و میر در این زمینه مواجه باشیم یعنی برنامه‌های آموزشی در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما موثر بوده است.  مهدوی با بیان اینکه اینگونه مرگ‌ها، مرگ‌های خاموش و ناراحت‌کننده هستند، اظهار کرد: متاسفانه بعضی اوقات در سالن تشریح پزشکی قانونی ما با مرگ تمامی اعضای یک خانواده بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن روبرو می‌شویم
شاید پیش از آغاز سفر به کربلا و حضور در مراسم باشکوه پیاده روی اربعین، دانستن حدود هزینه مورد نیاز برای این سفر برایتان مفید باشدبه گزارش مهر، تمام طول مسیر موکب ها آماده پذیرایی از شما هستند. در کربلا و نجف نیز خانه ها و مدارس برای اسکان شما مهیا شده اند. به همین دلیل براورد هزینه های سفر اربعین می تواند برای زائرین کارگشا باشدسایت تخصصی اربعین در مطلبی در این رابطه نوشت: با مشورت گرفتن از دوستانی که تجربه سفر اربعین را داشته اند برآوردی کلی از هزینه های سفر زمینی به اربعین را خدمت شما ارائه می دهیم. این هزینه ها شامل هزینه های ضروری، غیرضروری و احتیاطی می باشند. (مبدأ سفر را تهران انتخاب کرده ایم و مبالغ را تقریبی در نظر گرفته ایم.) هزینه های ضروری: (دقت: هزینه ها به تومان نوشته شده است و برای استفاده در عراق باید دینار یا دلار به همراه داشته باشید. عددهای فوق را تقسیم بر ۳ بکنید. هر هزار دینار عراق حدودا ۲۸۰۰ تومان است. هر یک دلار هم حدودا ۳۴۰۰ تومان است.) 
 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از افزایش چشمگیر بودجه آب و افزایش 15 درصدی بودجه عمرانی برق در لایحه بودجه سال 1394 خبر داد و گفت: براساس ظرفیت‌ها و رویکرد منطقی و منصفانه بودجه صنعت آب و برق پیشنهاد شده است.علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که لایحه بودجه 1394 چند ماهی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف دولت مورد بحث بوده و نهایتا این لایحه تنظیم و به موقع مجلس ارائه شده است گفت: در صنعت آب رویکردهای مهمی در لایحه بودجه دیده شده که مهمترین آن ها مباحث مربوط به بهره وری و‌ آب‌های زیرزمینی است. همچنین ردیف های مربوط به تعادل بخشی، حفاظت و بهره برداری به صورت چشمگیری افزایش رقم داشته‌اند.وی تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از طرح‌های آب و فاضلاب، نیاز از طریق خرید از بخش خصوصی تامین می‌شود و با توجه به تفاوت چشمگیر تعرفه با خرید از بخش خصوصی دولت اعتبارات خرید تضمینی را در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب قراردادهایی تامین می کند.معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به این‌که در حال حاضر به سمتی می رویم که به جای اجرای طرح‌ها، بخش خصوصی پروژه را اجرا کند و دولت خریدار نهایی باشد گفت: خوشبختانه در سال 1393 تعداد 34 طرح خاتمه پیدا کرده و پیش بینی می شود که در بخش آب 40 طرح دیگر با اعتبارات در نظر گرفته شده در سال 1394 به پایان برسد.دائمی با اشاره به این‌که ردیف‌های لایحه بودجه 1394 از ظرفیت خوبی برخوردارند گفت: در این لایحه حوزه تجهیز شبکه‌های اندازه گیری آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز از اعتبارات خوبی برخوردار شده اند.وی افزود:‌در بخش آب و فاضلاب نظرات وزارت نیرو مورد توجه دولت قرار گرفته و مساله بهره برداری، حفاظت و مرمت توجه بیشتری شده است.افزایش 15 درصدی اعتبارات برق در لایحه
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به این‌که اعتبارات عمرانی صنعت برق در لایحه بودجه 1394 تغییر چشمگیری نداشته و تنها 15 درصد افزایش پیدا کرده است گفت: در بخش برق به تبصره‌ها بیشتر توجه شده و در قالب تبصره ظرفیت هایی برای تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی دیده شده است.دائمی با تاکید بر این‌که یکی از مشکلات جدی در صنعت برق بدهی‌های آن است، گفت: این مساله یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده هست و امیدواریم با ظرفیت‌هایی که دیده شده بتوانیم بدهی‌ها را پرداخت کنیم.وی تصریح کرد: در بخش برق افزایش چشمگیر بودجه عمرانی در لایحه نداشتیم اما در بخش آب با توجه به این که مولفه‌های مختلف عمرانی، شهری، منابع آب و ... مطرح است رقم دیده شده نسبتا خوب است.معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در پایان خاطرنشان کرد: بودجه سال 1394 بر مبنای نفت با قیمت بشکه‌ای 72 دلار بسته شده و این به این معنا است که باید با دقت از منابع عمومی استفاده کنیم