گزیده خبرهای 15 آذر
-93 قسمت -3
یک
فیزیوتراپ بهترین حالت برای درس خواندن و مطالعه را حالت درازکش و خوابیده دانست.دکتر مرتضی
عزیزیان در گفت و گو با ایسنا بهترین حالت برای مطالعه را به حالت درازکش دانست و
اظهار کرد: این امر موجب میشود تا هنگام مطالعه فشار کمی به ستون فقرات وارد شود.عزیزیان
مطالعه پشت میز و صندلی را در ساعتهای طولانی موجب آسیب به ستونفقرات و ایجاد
خستگی در افراد دانست و اظهار کرد: میز و صندلی در طولانیمدت موجب محدودیت و
خستگی جسمی افراد میشود.وی اظهار کرد: به هنگام مطالعه پشت میز،
ستون فقرات خم شده و این خمیدگی ستون فقرات موجب تنگ شدن عروق
از اعضاي
كابينه دولت سابق به صورت غيررسمي به استانها سفر ميكنند و به ديدار برخي
كانديداهاي احتمالي و اشخاص صاحب نفوذ در شهرهاي مختلف ميروند. با اينكه بيش از
يكسال و سه ماه به انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده، اين فعاليتها خونرسان
به مغز میشود.این فیزیوتراپ افزود: این تنگی عروق، اکسیژنرسانی به مغز
را کاهش داده و موجب خواب آلودگی فرد میشود که این مورد را به وفور میتوان در
رانندگان مشاهده کرد که در اثر نشستن روی صندلی خودرو در ساعتهای طولانی دچار
خوابآلودگی میشوند.وی افزود: در همین راستا توصیه میشود
افراد به جای نشستن طولانی مدت پشت میز و صندلی، درازکش درس بخوانند.این
فیزیوتراپ اظهار کرد: در این حالت افراد میتوانند ساعتهای طولانی را بدون خستگی
مطالعه کنند و درس بخوانند.عزیزیان خاطرنشان کرد: قرارگرفتن طولانیمدت
بدن در هر حالتی آسیب رسان است و در حالت دراز کش نیز توصیه میشود پس از مدتی درس
خواندن افراد بلند شده و راه بروند و حرکات کششی انجام دهند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اين روزها
هياتهايي در قالب گروههاي چهار و پنج نفره و سفرها به معناي تلاش عناصر وابسته
به دولتهاي نهم و دهم براي قبضه كردن مجلس دهم دانسته شده است.
اردک بلوطی به عنوان پرنده ای در معرض
خطر که چند سالی در کردستان مشاهده نشده بود، امسال توسط یکی از محیط بانان استان
در تالاب زریوار مریوان تصویربردای و شناسایی شد.به گزارش روابط عمومی محیط زیست، اردک
بلوطی در گذشته به طور کلی در شمال غربی ایران به ویژه دریاچه زریوار و منابع آبی
استان کردستان حضور فراوانی داشته است اما در زمان حاضر این گونه به شدت در خطر
انقراض نسل قرار دارد و تنها گاهی در سواحل دریای خزر به صورت مهاجر عبوری دیده می
شود.این پرنده که معدودی از آنها زمستان را در ایران می
ماندند، در مناطق تالابی با آب شیرین یا لب شور و آب های جاری که پوشش های گیاهی
آبزی و نیزار دارند، به سر می بردند.
اردک بلوطی در ایران، بیشتر به صورت مهاجر عبوری در سواحل دریای خزر و در تالاب های فارس و اطراف دریاچه ارومیه و گاهی نیز تابستان ها دیده می شود و در بعضی از مناطق تالابی مانند دریاچه زریوار و دریاچه پریشان تولید مثل می کند.مشخصات ظاهری این پرنده، 40 سانتیمتر طول دارد و اندکی کوچکتر از اردک سیاه کاکل است، شکل صورتش شبیه اردک سر حنایی و بدون تاج است، منقارش خاکستری تیره با نوک سیاه است.در پرنده نر، سر، سینه و پهلوها بلوطی تیره، چشم ها سفید، پوشپرهای زیر دم سفید و روتنه و پیش بال ها بلوطی مایل به سیاه است، پرنده ماده و نابالغ، کاملا قهوه ای تیره و پرهای زیر دم سفید است و چشم ها قهوه ای و منقار خاکستری که انتهای آن سیاه است.نوار بالی در هر دو جنس سفید رنگ است اما هنگام استراحت دیده نمی شود این پرنده از نظر رفتار پر جنب و جوش تر از اردک سر حنایی است.
اردک بلوطی در ایران، بیشتر به صورت مهاجر عبوری در سواحل دریای خزر و در تالاب های فارس و اطراف دریاچه ارومیه و گاهی نیز تابستان ها دیده می شود و در بعضی از مناطق تالابی مانند دریاچه زریوار و دریاچه پریشان تولید مثل می کند.مشخصات ظاهری این پرنده، 40 سانتیمتر طول دارد و اندکی کوچکتر از اردک سیاه کاکل است، شکل صورتش شبیه اردک سر حنایی و بدون تاج است، منقارش خاکستری تیره با نوک سیاه است.در پرنده نر، سر، سینه و پهلوها بلوطی تیره، چشم ها سفید، پوشپرهای زیر دم سفید و روتنه و پیش بال ها بلوطی مایل به سیاه است، پرنده ماده و نابالغ، کاملا قهوه ای تیره و پرهای زیر دم سفید است و چشم ها قهوه ای و منقار خاکستری که انتهای آن سیاه است.نوار بالی در هر دو جنس سفید رنگ است اما هنگام استراحت دیده نمی شود این پرنده از نظر رفتار پر جنب و جوش تر از اردک سر حنایی است.
قوانین رانندگی در کشورهای مختلف
اروپایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما پس از یک یا دو روز رانندگی در یک کشور
دیگر اروپایی میتوان به برخی تفاوتها در قوانین و نحوه رانندگی افراد پی برد. در تمام
اروپا از علائم مشابه و ساده راهنمایی و رانندگی استفاده میشود که این مساله
رانندگی را برای رانندگان تمام کشورها آسان کرده و آنها در هر نقطهای از اروپا میتوانند
طوری رانندگی کنند که انگار در کشور خود در حال رانندگی هستند. با این حال برخی
تفاوتهای جزئی نیز در قوانین راهنمایی و رانندگی کشورهای اروپایی به چشم میخورد
که تنها با یک یا دو روز رانندگی در این کشورها میتوان به آنها پی برد. در این
گزارش، به برخی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در اروپا اشاره میکنیم که
رعایت آنها امنیت جانی راننده را به دنبال خواهد داشت.
اروپاییها چگونه سبقت میگیرند؟
وقتی در کشورهای اروپایی در حال سبقت هستید باید در عین جسارت، محتاط باشید. در جادههای مارپیچ و باریک، خودروی جلویی شما که به کندی حرکت میکند ممکن است علائم قراردادی مشخصی را به شما نشان دهد تا هر زمان که مناسبت و امن بود سبقت بگیرید. البته این علائم همه جا به یک شکل استاندارد و مشخص نیست پس بدون دقت و توجه نمیتوان این علائم را دنبال کرد. همچنین باید آگاهی کافی از اطلاعات مربوط به خط کشیها داشت. مثلا در فرانسه خط ممتد وسط جاده به معنای سبقت مطلقا ممنوع است در حالی که در آلمان از دو خط ممتد موازی برای اعلام این هشدار استفاده میشود. در برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و هلند نیز سبقت در خطوط کندرو ممنوع است.
در میدانها حق تقدم با کیست؟
در میادین حجم ترافیکی به طور مداوم وارد یک دایره حول یک جزیره مرکزی میشود اگرچه در تعدادی از کشورهای اروپایی جهت حرکت خودروها برخلاف جهت حرکت عقربههای ساعت است، در کشورهای انگلیسی به عکس کشورهای دیگر جهت حرکت خودروها در جهت حرکت عقربههای ساعت است. پس در هنگام ورود به میادین این قانون طلایی خیلی به درد میخورد و آن این است که در حرکت در میادین همیشه حق تقدم با خودرویی است که داخل میدان حرکت میکند.
یک اصل غیرقابلتغییر، رانندگی محتاطانه است
در هنگام رانندگی در برخی کشورهای اروپایی باید خیلی مراقب بود زیرا برخی رانندگان اروپایی به ویژه ایتالیاییها و یونانیهاقوانین خاص خود را دارند، مثلا در «رم» قوانین چراغ قرمز دلبخواهی رعایت میشود و برخی رانندهها اصلا پشت چراغ قرمز توقف نمیکنند. برخی از آنها این استدال را دارند که وقتی چراغ قرمز است اطراف را نگاه میکنیم و اگر ماشینی نمیآمد از آن رد میشویم.
قوانینی که رانندگان اروپایی باید به خاطر بسپارند چراغ جلو: در بسیاری از کشورهای اروپایی چراغ جلوی ماشین حتی در هنگام روز باید روشن باشد. استفاده از تلفن همراه: مکالمه با تلفنهمراه بدون «هندزفری» تقریبا در تمام کشورها اروپایی ممنوع است.
گردش به راست: گردش به راست در پشت چراغ قرمز تحت هر شرایطی ممنوع است مگر اینکه علائم راهنمایی خاص این اجازه را به راننده بدهند. سوار کردن کودکان: بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از صندلی ایمنی برای کودکان زیر سه سال را در خوردوها اجباری کردهاند. تقریبا در تمام کشورها نیز نشستن کودکان زیر 12 سال در صندلی جلو بدون استفاده از صندلیهای افزاینده ارتفاع ممنوع است. برخی کشورها حتی این قوانین را تا سن 18 سالگی محدود کردهاند.
جعبه ایمنی: بسیاری از کشورهای اروپایی خودروها را موظف به داشتن جلیقه ایمنی و مثلث خطر شبرنگ کردهاند.
استاندارد مصرف سوخت و آلاینده: در بسیاری از شهرهای اروپایی، خودروها برای تردد باید از استانداردهای مرتبط با آلایندگی تبعیت کنند.
شناخت علائم راهنمایی و رانندگی: در تمام اروپا از علائم و تابلوهای یکسان استفاده میشود که تنها با چند دقیقه رانندگی میتوان با آنها آشنا شد. امتناع از رانندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ: مرسوم است که مردم در شهرهای اروپایی برای گشتن در شهرهای شلوغ و بزرگ از خودروی شخصی استفاده نمیکنند بلکه آن را پارک کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند. استفاده از بزرگراهها برای صرفه جویی در زمان: کوتاهترین و سریعترین راهکار برای طی کردن مسیر بین دو نقطه در اروپا استفاده از اتوبانها است. اگرچه برخی استفاده از جادههای خوش منظره را ترجیح میدهند اما این مساله میتواند در ساعات شلوغی، دردسر بسیاری برای رانندگان ایجاد کند.
عدم تجاوز از سرعت مجاز: در اروپا چشم قانون همه جا رانندگان و خودروها را تحت نظر دارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، دوربینهای ثبت تخلف، سرعت خودروها را تحت نظر دارند و تصاویر ثبت شده و جرایم را به راننده متخلف ایمیل میکنند.
اروپاییها چگونه سبقت میگیرند؟
وقتی در کشورهای اروپایی در حال سبقت هستید باید در عین جسارت، محتاط باشید. در جادههای مارپیچ و باریک، خودروی جلویی شما که به کندی حرکت میکند ممکن است علائم قراردادی مشخصی را به شما نشان دهد تا هر زمان که مناسبت و امن بود سبقت بگیرید. البته این علائم همه جا به یک شکل استاندارد و مشخص نیست پس بدون دقت و توجه نمیتوان این علائم را دنبال کرد. همچنین باید آگاهی کافی از اطلاعات مربوط به خط کشیها داشت. مثلا در فرانسه خط ممتد وسط جاده به معنای سبقت مطلقا ممنوع است در حالی که در آلمان از دو خط ممتد موازی برای اعلام این هشدار استفاده میشود. در برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و هلند نیز سبقت در خطوط کندرو ممنوع است.
در میدانها حق تقدم با کیست؟
در میادین حجم ترافیکی به طور مداوم وارد یک دایره حول یک جزیره مرکزی میشود اگرچه در تعدادی از کشورهای اروپایی جهت حرکت خودروها برخلاف جهت حرکت عقربههای ساعت است، در کشورهای انگلیسی به عکس کشورهای دیگر جهت حرکت خودروها در جهت حرکت عقربههای ساعت است. پس در هنگام ورود به میادین این قانون طلایی خیلی به درد میخورد و آن این است که در حرکت در میادین همیشه حق تقدم با خودرویی است که داخل میدان حرکت میکند.
یک اصل غیرقابلتغییر، رانندگی محتاطانه است
در هنگام رانندگی در برخی کشورهای اروپایی باید خیلی مراقب بود زیرا برخی رانندگان اروپایی به ویژه ایتالیاییها و یونانیهاقوانین خاص خود را دارند، مثلا در «رم» قوانین چراغ قرمز دلبخواهی رعایت میشود و برخی رانندهها اصلا پشت چراغ قرمز توقف نمیکنند. برخی از آنها این استدال را دارند که وقتی چراغ قرمز است اطراف را نگاه میکنیم و اگر ماشینی نمیآمد از آن رد میشویم.
قوانینی که رانندگان اروپایی باید به خاطر بسپارند چراغ جلو: در بسیاری از کشورهای اروپایی چراغ جلوی ماشین حتی در هنگام روز باید روشن باشد. استفاده از تلفن همراه: مکالمه با تلفنهمراه بدون «هندزفری» تقریبا در تمام کشورها اروپایی ممنوع است.
گردش به راست: گردش به راست در پشت چراغ قرمز تحت هر شرایطی ممنوع است مگر اینکه علائم راهنمایی خاص این اجازه را به راننده بدهند. سوار کردن کودکان: بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از صندلی ایمنی برای کودکان زیر سه سال را در خوردوها اجباری کردهاند. تقریبا در تمام کشورها نیز نشستن کودکان زیر 12 سال در صندلی جلو بدون استفاده از صندلیهای افزاینده ارتفاع ممنوع است. برخی کشورها حتی این قوانین را تا سن 18 سالگی محدود کردهاند.
جعبه ایمنی: بسیاری از کشورهای اروپایی خودروها را موظف به داشتن جلیقه ایمنی و مثلث خطر شبرنگ کردهاند.
استاندارد مصرف سوخت و آلاینده: در بسیاری از شهرهای اروپایی، خودروها برای تردد باید از استانداردهای مرتبط با آلایندگی تبعیت کنند.
شناخت علائم راهنمایی و رانندگی: در تمام اروپا از علائم و تابلوهای یکسان استفاده میشود که تنها با چند دقیقه رانندگی میتوان با آنها آشنا شد. امتناع از رانندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ: مرسوم است که مردم در شهرهای اروپایی برای گشتن در شهرهای شلوغ و بزرگ از خودروی شخصی استفاده نمیکنند بلکه آن را پارک کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند. استفاده از بزرگراهها برای صرفه جویی در زمان: کوتاهترین و سریعترین راهکار برای طی کردن مسیر بین دو نقطه در اروپا استفاده از اتوبانها است. اگرچه برخی استفاده از جادههای خوش منظره را ترجیح میدهند اما این مساله میتواند در ساعات شلوغی، دردسر بسیاری برای رانندگان ایجاد کند.
عدم تجاوز از سرعت مجاز: در اروپا چشم قانون همه جا رانندگان و خودروها را تحت نظر دارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی، دوربینهای ثبت تخلف، سرعت خودروها را تحت نظر دارند و تصاویر ثبت شده و جرایم را به راننده متخلف ایمیل میکنند.
مریم کوچولو با خوردن داروی اشتباهی بهخاطر
سرماخوردگی به طرز دردناکی جان خود را از دست داد. این دختربچه که در
تایباد در شرق کشور زندگی میکرد از چندی پیش دچار سرماخوردگی شدیدی شد. زهرا، مادر
مریم کوچولو نیز سعی کرد کودکش را با جوشاندههای گیاهی درمان کند اما حال مریم
بدتر شد. زن جوان که در برابر مشکلات زندگی کمرش خم شده بود شب چهارشنبه گذشته به
سمت یخچال رفت و شیشه شربت سینه را برداشت. او محتوای شیشه شربت را در قاشق ریخت و
به کودکش خوراند. مریم دقایقی بعد بیحال شد و به خواب رفت. زن جوان نیز با یک
دنیا اندوه و افسوس از اینکه چرا شوهر معتاد و بیمسئولیتش در زندان است و او باید
به تنهایی بار سنگین زندگی را بر دوش بگیرد به خواب رفت. او صبح روز بعد با
خوشحالی بیدار شد، فکر میکرد که حال مریم کوچولو بهتر شده و برای همین شب تا صبح
بیدار نشده است اما وقتی به بدن کودک نازنین خود دست زد متوجه شد بدن کودک سرد شده
است. او بچه را برگرداند و هرچه صدایش میزد جوابی نمیشنید. زن با جیغ و فریاد
همسایهها را خبر کرد، کودکش دیگر زنده نبود. با گزارش ماجرا به پلیس، به دستور
قاضی صابری تحقیقات در این باره آغاز شد. سرهنگ محمدرضا روحی
فرمانده پلیس تایباد در این خصوص گفت: با گزارش موضوع به پلیس 110، مأموران
به محل وقوع این حادثه غمانگیز که برق مزار نام دارد و در حاشیه شهر تایباد است،
اعزام شدند. با حضور کارشناسان سازمان پزشکی قانونی، مرگ کودک تأیید شد و جسد وی
به سردخانه بیمارستان انتقال یافت. وی خاطر نشان کرد:
تحقیقات ابتدایی حاکی از آن است که پدر افیونی مریم کوچولو داروی متادون را در
شیشه شربت سینه ریخته و آن را داخل یخچال گذاشته و زن جوان که از این موضوع بیاطلاع
بوده، دارو را به عنوان شربت سرماخوردگی به کودک خود خورانده است.