غرضی: گاز بهانه خوبی برای آمرزش خداست

اکنون فاش شده است که پرونده محمد غرضی قطور تراز آتست که تا کنون برجسته شده است . چون گزارش شده سابقه پیش از انقلاب هم انقلابی بوده است چون  یک چریک تمام عیار بوده که در لبنان جنگیده و کارنامه اش پربار است درفلسطین و اردن یک چیزی ولی چریک های زمان شاه برای آموزش نظامی به لبنان نمی رفتند. بهرحال وی بدلیل اینکه تواب زندانی زمان شاه بود . بهمین دلیل پس از انقلاب صاحب پست های استانداری خوزستان ووزارت نفت ومخابرات شد.
         سیدمحمد غرضی، استاندار خوزستان و کردستان بوده است. سابقه وزارت نفت و پست و تلگراف و تلفن را هم در کارنامه دارد اما شاید نسل ما او را فقط از راه مناظرات تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به یاد بیاوردیک یادآوری که لبخند بر لب اغلب مان می نشاند. در آن روزهای پرالتهاب کسی نمی توانست از محمد غرضی متنفر باشد، حتی رقبای انتخاباتی اش.محمد غرضی پیش از انقلاب هم انقلابی بوده است. یک چریک تمام عیار که در لبنان جنگیده و کارنامه اش پربار است.
تعریف از خودتان؟
آدمی که دنبال هر کاری می دود تا به نتیجه برسد.
چرا غرضی؟
پدربزرگم دائم می گفت: «غرض حرفم این است
خب؟
محله ما شد محله غرضیهای اصفهان. بعد هم شناسنامه آمد.
نقطه شروع سیاست کجا بود؟
از کودکی خانه ما محل رفت و آمد مشروطه خواهان بود.
مخابرات؟
وسیله توسعه عمومی.
پهنای باند؟
مورد سوءاستفاده عده ای قرار گرفت.
انتخابات؟
آزمون مردم از مسئولان.
تائید صلاحیت؟
وقتی اتفاق افتاد، فهمیدم هنوز مورد تائید انقلاب هستم.
برکناری وزیر؟
دلم می سوزد.
برای وزیر؟
نه، برای زحمتی که کشیده است.
بزرگ ترین دروغی که درباره سید محمد غرضی شنیدید؟
گفتند برای تبلیغات زیاد خرج کرده است.
دنبال اسم خودتان در روزنامه ها می گردید؟
نه. ولی اگر ببینم می خوانم.
شغلتان چیست؟
بازنشسته ام.
همین؟
انقلابی ام. همان را ادامه می دهم. 60 سال پای انقلاب ایستادم.
بازنشسته کجا هستید؟
ریاست جمهوری.
آخرین محل کارتان کجا بود؟
وزارت پست و تلگراف و تلفن. وقتی بازنشسته شدم 43 سال سابقه خدمت داشتم.
مناظره؟
وزن نامزد را مشخص می کند.
سال 92 به چه کسی رای دادید؟
اگر به خودم رای نمی دادم، نقض غرض می شد.
تلگراف را به یاد دارید؟
خانواده ما دست اندرکار نصب اولین تلگراف ها در اصفهان بودند.
چه سالی؟
1295.
مسئولش چه کسی بوده است؟
صنیع الملک. اولین رئیس مجلس شورای ملی پس از مشروطه.
خودتان خاطره ای از تلگراف دارید؟
سی ام تیر 10 سالم بود. همه ما در تلگرافخانه جمع شده بودیم تا عزل قوام السلطنه را بخواهیم. تلگراف را نمی فرستادند.
تفاوت تلگراف و شبکه های اجتماعی؟
تلگراف برای اهداف سیاسی بود. اما اینها کاربرد اجتماعی وسیع دارد.
عضو شبکه های اجتماعی هستید؟
مفصل.
چرا؟
در آن جز خیر و برکت نمی بینم.
ولی ایراداتی هم دارد، ندارد؟
اگر سوء استفاده شود، مردم جلویش می ایستند.
همین کافی است؟
بله، مردم قوی تر از اینها هستند.
اولین باری که تلفن دار شدید؟
1343.
کجا؟
مغازه پدرم.
حال و هوایش چطور بود؟
در هر محله یک تلفن بود.
می گذاشتید اهل محل هم استفاده کنند؟
بله، مردم هم می آمدند استفاده می کردند.
اولین نفری که تلفنی با او حرف زدید؟
استاد دانشگاهم بود.
چه گفتید؟
با هم پروژه داشتیم.
یک جمله در توصیف«ایران»؟
قدرت سیاسی بی نظیر.
دیگر چه؟
به قول هگل اولین کشوری که دولت تشکیل داد.
خوزستان؟
شهر دوم من بعد از اصفهان است.
از آنجا چه یادتان هست؟
در خوزستان کودتا را شناختم.
کردستان؟
اولین بار در دبیرستان اسمش را شنیدم.
از زبان که؟
معلمم.
خب؟
گفت مردم کردستان برای مبارزه با عثمانی ها با شاه اسماعیل همکاری کردند.
تاثیرگذارترین پستی که در دولت داشتید کدام بود؟
وقتی وزیر مخابرات بودم و یک مساوی است با 55 را ایجاد کردم.
یعنی چه؟
سال 72 در یک سال، کار 55 سال را کردم.
چگونه؟
تهران در 55 سال یک میلیون تلفن داشت. آن سال یک میلیون دیگر به آن اضافه کردیم.
احمدی نژاد؟
در جوانی به قدرت سیاسی رسید و نتوانست از آن استفاده کند.
کتاب مورد علاقه تان؟
قرآن.
دیگر کتاب ها چه؟
شاید همه کتاب های فلسفه را خوانده ام، ولی هیچ یک مرا جذب نکرد.
واقعا؟
یک طوری ننویس که ریا شود.
شنیده ام آموزش چریکی دیده اید.
من اصلا چریک دنیا آمده ام. چریک هم از دنیا می روم.
در لبنان مبارزه نظامی هم کردید؟
مفصل. هر کاری که تو بگویی من انجام داده ام.
نفت؟
وسیله ارتقای انسان.
وزارت نفت؟
مبدع توسعه شبکه گاز کشور بودم. آن وقت صدهزار مشترک داشت و امروز 25 میلیون.
نفت سر سفره مردم هم آمد؟
خوشحالم که گاز در خانه ها هست و خانم های ایرانی با آن پخت و پز می کنند.
پس به نظر خودتان کار بزرگی انجام داده اید.
اگر خدا قرار است مرا بیامرزد گمان می کنم این بهانه خوبی باشد.
بهترین رئیس جمهور ایران؟
تو مگر روزنامه نگار نیستی از این فکرها بیا بیرون.
محمدجواد ظریف؟
یک شخصیت با توان کارشناسی بالا.
زاینده رود؟
حیات اصفهان.
اهل مسافرت هستید؟
مسافرت هایم را کرده ام. تمام دنیا را گشته ام. کافی است.
پیاده روی می کنید؟
خیلی زیاد.
پشت فرمان به چه چیزی فکر می کنید؟
دیگر رانندگی از سرم افتاده است.
اصلا زیاد بیرون می روید؟
نه. دیگر کار زیادی ندارم.
کوهنوردی چطور؟
کوه های لبنان و البرز را زیاد بالا و پایین رفته ام.
موسیقی؟
با تلاوت قرآن آشنا هستم.
فقط قرآن؟
سال 1963 با یکی از موزیسین های فرانسه حرف می زدم. برایم توضیح داد عامل زنده ماندن موسیقی در شرق تلاوت قرآن است.
باز نامزد انتخابات می شوید؟
اگر گرفتاری نداشته باشم بله.
چرا؟
چون عمرم را برای این انقلاب گذاشته ام.
کارتون می بینید؟
اگر به کارتون سازها و کارتون بین ها بر نخورد، نه.
سینما چطور؟
شاید توی عمرم 10 بار رفته باشم. قبل از انقلاب که فقط یک بار رفتم. آن هم به زور.
خانواده مهم تر است یا سیاست؟
انقلاب و اسلام و سیاست و خانواده همه اش یکی است.
قصد ندارید با سیاست خداحافظی کنید؟
تا زنده ام نه.
اگر به گذشته برگردید کدام فعالیت سیاسی تان را انجام نمی دهید؟
همه را با شدت بیشتری دوباره انجام می دهم.
نقش همسرتان؟
یک معارض محکم.
مخالف شما هستند؟
در برابر هر تصمیمی مقاومت می کند.
یعنی عقاید سیاسی تان هم به هم نمی خورد؟
در عرصه سیاست که حسابی فرق دارد.
در نهایت حرف چه کسی پیش می رود؟
او حرف خودش را می زند و من هم کار خودم را می کنم.
مردم؟
نهال الهی. خلق همه یکسره نهال خدایند / هیچ نه بشکن از این نهال و نه برکن.