(تصاویر) مکه پس از حج این‌گونه می‌شود

این گزارش ضمن اینکه  محتوایش همراه با بخشی از واقعیت است .اما بازتابش از سوی رسانه های خبررسانی رژیم داعشی ولایت فقیه همراه با مقاصدو اهداف سیاسی خاص می باشد . زیرا که ارتباط به مواضع متناقض ومخالف عربستان سعودی با رژیم ولایت فیه حاکم برایران پیرامون سوریه و عراق ولبنان وبحرین ویمن وحتی مصر دارد .چون عربستان از مخالفان سوری وعراقی حمایت می کند و مخالف شدید سیاست مداخله گری رژیم داعشی ولایت فقیه درامور داخلی کشورهای نامبرده می باشد . ازسوی دیگر مشخص است و قتی چند میلیون نفر زائردر مذنی کوتاه در عربستان به خصوص در مکه گرد می آیند که مناسک حج را اجرا کنند .معلوم است که  سیستم خدمات رسانی و بهداشتی دارای نارسایی هایی می باشد . چون عربستان که کشور خیلی مدرن وپیشرفته ای نیست تا جوابگوی کامل نیاز های بهداشتی وخدماتی زائران حج باشد .مشروط براینکه هر کشوری با این حجم جمعیت مواجه شود عاری از مشکل وموانع نیست . بهرحال گویی که در کلان شهر 15 میلیونی تهران اختلاف طبقاتی با فقر وبیکاری و کارتون خوابی وآلونک نشینی بیداد نمی کند و بدلیل عدم بهداشت عمومی وآلودکی هوای تهران سالانه 10 هزار شهروند تهرانی جان نمی بازند؟
فقط  ماندن در مکه‌ی مکرمه پس از برگزاری اعمال حج، بسیار سخت می‌شود اما نهبه‌خاطر فروکش کردن شور و هیجان مناسک آن، بلکه آلودگی محیطی جاری در شهر از عوامل این دشواری است.
به گزارش ایسنا، از چندی قبل از عید قربان، شور و هیجان در شهر مکه و مکان‌های خاص و تاریخی آن، به اوج خود می‌رسد. زائران مشتاق، رفته رفته افزون می‌شوند تا به رقمی حدود 3 میلیون نفر می‌رسند.شور و اشتیاق لبیک‌گویان ندای الهی از عصر روز هشتم ذی‌الحجه با عزیمت به مشاعر مقدسه اوج بیشتری می‌گیرد تا روز دهم، عید قربان و اعمال پس از آن که زائران رسما حاجی می‌شوند.اما پس از آن‌که حجاج رمی جمرات آخر را انجام داده و به طواف سعی مشغول و از آن‌هم فارغ می‌شوند، دیگر ماندن در شهر مکه - به چند دلیل - به امری دشوار تبدیل می‌شود.یکی این‌که حاجیان که عموم آنان از افراد میان‌سال تا کهن‌سال هستند، در جریان چند روز وقوف و راهپیمایی، از نظر جسمی دچار تحلیل قوا می‌شوند. بویژه راهپیمایی چندکیلومتری بین منا و جمرات و بالعکس، آن‌هم در ازدحام جانفرسا، به‌اضافه‌ی طواف و سعی در تراکم شدید، آن‌ها را سخت در فشار جسمانی قرار می‌دهد. از این رو بیشتر آنان در وضعیت خستگی یا کسالت جسمی در محل‌های اقامت خود زمان را سپری می‌کنند و دیگر از آن شور و حرارت جاری در معابر خبری نیست. هر حاجی هم پس از وصل معبود خود، دیگر برای ماندن انگیزه چندانی ندارد و دوست دارد زودتر به شهر و دیار خویش و پس از چند هفته دوری، نزد خانواده و خویشان برگردد.
 

در این میان اما شاید مهم‌ترین مساله که ماندن در مکه را بسیار دشوار می‌کند، شیوع بیماری‌های واگیردار است که کمتر زائری است که به آن مبتلا نشود. بویژه آن‌که در فضای ازدحام اعمال، این فرصت فراهم می‌شود که بیماری‌های منتقل شده از کشورهای مختلف، شیوع یافته، در ادامه، به کشورهای دیگر انتقال یابند. در این میان، زائران کشورهایی که بهداشت فردی و عمومی را کمتر رعایت می‌کنند، در بروز و شیوع این ناهنجاری نقش بیشتری دارند. بویژه هزاران نفری که به شکل غیرمجاز خود را در موسم حج به سرزمین حجاز رسانده، در مکه نیز در کنار خیابان‌ها یا فضاهای ساختمان‌های نیمه‌کاره در اطراف مسجدالحرام، بعضا در شرایط بهداشتی بسیار نامطلوب و حتا رقت‌بار اتراق می‌کنند.


این افراد بیش از سایر حاجیان، در معابر شهر زباله تولید و توزیع می‌کنند. غیبت چندروزه‌ی خدمات دولتی و شهرداری آل سعود نیز در ایام مناسک و روزهای پس از آن، در خیابان‌های مکه انبوهی از زباله ایجاد می‌کند که بوی بد آن به‌همراه ویروس‌ها و باکتری‌های سرگردان که قطعا در این فصا تشدید می‌شود، عبور و مرور بدون ماسک را عملا بسیار دشوار می‌سازد.این شرایط معمولا تا چند روز پس از عید قربان ادامه می‌یابد.