ارسال "طلسم و
دعا" با پيك رايگان!24مهر-93
اين روزها در خيابانهاي پر تردد تهران
آگهيهايي به دست مردم ميرسد كه برخي افراد به سودجوييهاي كلان از مردم سادهلوح
و زودباور ميپردازند و هيچ مرجع و نهادي هم نيست كه به شكايت مردم برسد. در اين
آگهيها گفته شده است كه دعا و طلسم، حلال مشكلات است و بسياري از مردم نيز تحت
تاثير آن قرار ميگيرند. افرادي كه فرقي نميكند از بالاي شهر باشند يا پايين شهر،
ساكن خانههاي تنگ و تاريك باشند يا صاحب كاخهاي خيالي پايتخت، خود را مدرن
بنامند يا هنوز به سنتها وفادار باشند... قانون با ذكر اين مقدمه، گزارشي با
عنوان "موج تازه خرافهگرايي در ايران" منتشر كرده كه در پي ميآيد:
يك ميليون تومان، هزينه گشايش بخت!
آگهي سبز رنگ پر از كلماتي است كه هر يك به شرط حقيقت، ميتواند دواي درد بسياري از مشكلات باشد. كلماتي كه در وهله اول، وسوسهكننده و جذاب به نظر ميرسند: "رزق و روزي، زبانبند، گشايش بخت، محبت، جدايي، شفاء، ابطال سحر و..." بالاي برگه اين حديث به نقل از حضرت علي(ع) آورده شده است: "سلاح مومن دعا است" و بلافاصله زير اين حديث نوشته شده: "انجام تمامي امور دعانويسي!" همچنين تضمين داده كه با يك تماس مشكل حل خواهد شد و خود را با نام "سيد آذري" معرفي كرده. خانمي بعد از اولين بوق گوشي را بر ميدارد و ميگويد هر آنچه در آگهي آمده 90 تا 95 درصد قابل انجام است و حاج آقا از ساعت 4 به بعد اين كار را انجام ميدهند. توضيح ميدهد: "حاج آقا 4 موكل (جن) دارد. اگر طلسم محبت بخواهيد موكلهاي ايشان گوشتي را ميخورند كه انگار گوشت تن شخص مورد نظر شماست. بعد سراغ او ميروند، روي ذهنش كار ميكنند، او را بيقرار ميكنند، او هم فكر ميكند بيقرار شماست، مطيع كامل شما خواهد شد و جز شما هيچكس را نميبيند!" ميگويد دعاي خالي كاغذي 50 هزار تومان است و 30 تا 35 روز تاثير دارد. دعاي محبت كاغذي 100 هزار توماني است و ظرف 30 روز باطل ميشود و بايد يكي ديگر بگيريد. جادوي محبت اما دائمياست، كافي است 400 هزار تومان بپردازيد و يك لوح برنجي را هميشه به گردن بيندازيد تا كسي را كه ميخواهيد دست و پا بسته در اختيار داشته باشيد. طلسم زبانبند دائمي هم 200 تا 300 هزار تومان قيمت دارد و با آويختن آن به گردن، كسي روي حرف شما حرف نخواهد زد. گشايش بخت اما بسته به ميزان قدرت طلسم، 500 هزار تا يك ميليون تومان هزينه برميدارد. حاج آقا سركتاب باز ميكنند و موكلهايشان شبانه از گوشه و كنار و به خصوص قبرستانها، هر آنچه به عنوان طلسم بستن بخت براي شما خاك شده در ميآورند. همچنين لازم است دعايي را سر اذان بسوزانيد و با خود به حمام برده در آب آن غسل كنيد. اين خانم كه گويا منشي حاج آقاست توضيح ميدهد: "وقت اذان همه چيز از زمين ميرود و فقط موكلها ميمانند. دعا بايد وقت اذان سوزانده شود كه موكلها روي زمين تنها باشند!" وقتي ميپرسيم چرا حاج آقا فقط ساعت 4 بعدازظهر به بعد حضور دارند و همين حالا نميشود با ايشان صحبت كرد، به جواب جالبي ميرسيم: "حاج آقا دبير هستند و روزها در مدرسه تدريس ميكنند!"
طلسم و دعا با پيك رايگان!
منشي حاج آقا در ادامه درباره اينكه چگونه دعا يا طلسم را به دست مردم ميرساند، ميگويد: "دفتر حاج آقا در هشتگرد است و ما پيك رايگان داريم و طلسم و دعا را با پيك ارسال ميكنيم. براي پرداخت هزينه دعا و طلسم نيز شماره حساب ميدهيم و پس از پرداخت وجه، از طريق بانك استعلام ميكنيم و سپس دعا را ارسال ميكنيم." اما به راستي چه ميزان استقبال از اين خرافهها ميشود؟ منشي حاج آقا در اينباره ميگويد: "مشتريهايمان زياد است و بايد از قبل وقت بگيريد. حاج آقا هم در ساعات و زمانهايي خاص دعا و طلسم ميكنند و...."
دعا نويسان از اعتقادات مردم سوءاستفاده ميكنند
"به طور كلي هر گاه افراد جامعه با مشكلات متعددي روبهرو باشند كه توانايي برطرف كردن آن را نداشته باشند، به خيالپردازي و خرافه روي ميآورند و در اين راه، اغلب از افرادي كمك ميگيرند كه ادعاي سحر و جادو دارند." امانالله قرايي مقدم جامعهشناس با بيان اين مطلب ميافزايد: "انسان از تبيين حوادثي كه بر او وارد ميشود عاجز و ناتوان است و در طول تاريخ در هر جسمي اعم از سنگ و درخت و حيوان و با هر شبه نيرويي از قبيل جادو و سحر به دنبال آنچه از او تواناتر باشد، گشته است." وي ريشه پيدايش جادوگران و رجوع مردم به آنها را در همين ناتواني ميداند و با بيان اينكه ساحران همواره با ادعاي در اختيار داشتن نيروهاي خير و شر اعتماد مردم را جلب ميكردند، ميگويد: "دعانويسها، رمالها و فالگيرها ادامهدهنده راه همان جادوگران هستند. اين افراد از اعتقادات مذهبي مردم سوءاستفاده ميكنند و بعضا حتي با توسل به نام قرآن، سعي ميكنند فريب خود را حقيقت جلوه دهند. جالب اينجاست كه اكثر مردم اين را ميدانند. اين روزها كمتر كسي است كه از فريبكاري دعانويسان بيخبر باشد، با اين حال نميخواهند بپذيرند و همچنان اعتماد ميكنند." قرايي مقدم با بيان اينكه بسياري از زنان و دختران جوان در جريان اعتماد به اين افراد مورد آزار و اذيت قرار ميگيرند، ميافزايد: "نه تنها از اين افراد مشكلي حل نشده، بلكه مشكلي بر مشكلاتشان افزوده شده است. همه اين اخبار را بارها و بارها شنيدهايم و تاسف خوردهايم؛ با اين حال باز هم جهالت به خرج داده و اعتماد ميكنيم."
يك ميليون تومان، هزينه گشايش بخت!
آگهي سبز رنگ پر از كلماتي است كه هر يك به شرط حقيقت، ميتواند دواي درد بسياري از مشكلات باشد. كلماتي كه در وهله اول، وسوسهكننده و جذاب به نظر ميرسند: "رزق و روزي، زبانبند، گشايش بخت، محبت، جدايي، شفاء، ابطال سحر و..." بالاي برگه اين حديث به نقل از حضرت علي(ع) آورده شده است: "سلاح مومن دعا است" و بلافاصله زير اين حديث نوشته شده: "انجام تمامي امور دعانويسي!" همچنين تضمين داده كه با يك تماس مشكل حل خواهد شد و خود را با نام "سيد آذري" معرفي كرده. خانمي بعد از اولين بوق گوشي را بر ميدارد و ميگويد هر آنچه در آگهي آمده 90 تا 95 درصد قابل انجام است و حاج آقا از ساعت 4 به بعد اين كار را انجام ميدهند. توضيح ميدهد: "حاج آقا 4 موكل (جن) دارد. اگر طلسم محبت بخواهيد موكلهاي ايشان گوشتي را ميخورند كه انگار گوشت تن شخص مورد نظر شماست. بعد سراغ او ميروند، روي ذهنش كار ميكنند، او را بيقرار ميكنند، او هم فكر ميكند بيقرار شماست، مطيع كامل شما خواهد شد و جز شما هيچكس را نميبيند!" ميگويد دعاي خالي كاغذي 50 هزار تومان است و 30 تا 35 روز تاثير دارد. دعاي محبت كاغذي 100 هزار توماني است و ظرف 30 روز باطل ميشود و بايد يكي ديگر بگيريد. جادوي محبت اما دائمياست، كافي است 400 هزار تومان بپردازيد و يك لوح برنجي را هميشه به گردن بيندازيد تا كسي را كه ميخواهيد دست و پا بسته در اختيار داشته باشيد. طلسم زبانبند دائمي هم 200 تا 300 هزار تومان قيمت دارد و با آويختن آن به گردن، كسي روي حرف شما حرف نخواهد زد. گشايش بخت اما بسته به ميزان قدرت طلسم، 500 هزار تا يك ميليون تومان هزينه برميدارد. حاج آقا سركتاب باز ميكنند و موكلهايشان شبانه از گوشه و كنار و به خصوص قبرستانها، هر آنچه به عنوان طلسم بستن بخت براي شما خاك شده در ميآورند. همچنين لازم است دعايي را سر اذان بسوزانيد و با خود به حمام برده در آب آن غسل كنيد. اين خانم كه گويا منشي حاج آقاست توضيح ميدهد: "وقت اذان همه چيز از زمين ميرود و فقط موكلها ميمانند. دعا بايد وقت اذان سوزانده شود كه موكلها روي زمين تنها باشند!" وقتي ميپرسيم چرا حاج آقا فقط ساعت 4 بعدازظهر به بعد حضور دارند و همين حالا نميشود با ايشان صحبت كرد، به جواب جالبي ميرسيم: "حاج آقا دبير هستند و روزها در مدرسه تدريس ميكنند!"
طلسم و دعا با پيك رايگان!
منشي حاج آقا در ادامه درباره اينكه چگونه دعا يا طلسم را به دست مردم ميرساند، ميگويد: "دفتر حاج آقا در هشتگرد است و ما پيك رايگان داريم و طلسم و دعا را با پيك ارسال ميكنيم. براي پرداخت هزينه دعا و طلسم نيز شماره حساب ميدهيم و پس از پرداخت وجه، از طريق بانك استعلام ميكنيم و سپس دعا را ارسال ميكنيم." اما به راستي چه ميزان استقبال از اين خرافهها ميشود؟ منشي حاج آقا در اينباره ميگويد: "مشتريهايمان زياد است و بايد از قبل وقت بگيريد. حاج آقا هم در ساعات و زمانهايي خاص دعا و طلسم ميكنند و...."
دعا نويسان از اعتقادات مردم سوءاستفاده ميكنند
"به طور كلي هر گاه افراد جامعه با مشكلات متعددي روبهرو باشند كه توانايي برطرف كردن آن را نداشته باشند، به خيالپردازي و خرافه روي ميآورند و در اين راه، اغلب از افرادي كمك ميگيرند كه ادعاي سحر و جادو دارند." امانالله قرايي مقدم جامعهشناس با بيان اين مطلب ميافزايد: "انسان از تبيين حوادثي كه بر او وارد ميشود عاجز و ناتوان است و در طول تاريخ در هر جسمي اعم از سنگ و درخت و حيوان و با هر شبه نيرويي از قبيل جادو و سحر به دنبال آنچه از او تواناتر باشد، گشته است." وي ريشه پيدايش جادوگران و رجوع مردم به آنها را در همين ناتواني ميداند و با بيان اينكه ساحران همواره با ادعاي در اختيار داشتن نيروهاي خير و شر اعتماد مردم را جلب ميكردند، ميگويد: "دعانويسها، رمالها و فالگيرها ادامهدهنده راه همان جادوگران هستند. اين افراد از اعتقادات مذهبي مردم سوءاستفاده ميكنند و بعضا حتي با توسل به نام قرآن، سعي ميكنند فريب خود را حقيقت جلوه دهند. جالب اينجاست كه اكثر مردم اين را ميدانند. اين روزها كمتر كسي است كه از فريبكاري دعانويسان بيخبر باشد، با اين حال نميخواهند بپذيرند و همچنان اعتماد ميكنند." قرايي مقدم با بيان اينكه بسياري از زنان و دختران جوان در جريان اعتماد به اين افراد مورد آزار و اذيت قرار ميگيرند، ميافزايد: "نه تنها از اين افراد مشكلي حل نشده، بلكه مشكلي بر مشكلاتشان افزوده شده است. همه اين اخبار را بارها و بارها شنيدهايم و تاسف خوردهايم؛ با اين حال باز هم جهالت به خرج داده و اعتماد ميكنيم."
چرا مردم به دعانويسان اعتماد ميكنند؟
قرايي مقدم با بيان اينكه زماني سطح سواد
را عامل ترويج خرافهگرايي ميدانستيم، ادامه ميدهد: "مردم خرافهگرا در آن
دوران معتقد بودند زمين روي شاخ گاو است. با اين مثل به زلزله اشاره ميكردند و
نميدانستند عامل آن در واقع انرژي ذخيرهشده زمين است. امروزه علم پيشرفت كرده
اما با اين حال همچنان مردمي خرافهپرست هستيم چرا كه خرافه در پرورش اجتماعي ما
ريشه گرفته است." اين جامعهشناس، باور خانواده را ريشه تمايل به خرافه در فرزندان ميداند و با
تاكيد بر اينكه فرقي نميكند شمال شهر زندگي كني يا جنوب شهر، ميافزايد:
"خرافه، خرافه است و فقير و ثروتمند نميشناسد. دختري كه شاهد است مادرش هر
روز از ترس دعا و طلسم خانه را ميگردد و دعانويس و فالگير جزو لاينفك زندگي اوست،
ناخواسته در مواجهه با اولين مشكل دست به دامان جادو خواهد شد. بچهاي كه از وقتي
به ياد داشته دعا به گردنش انداختهاند يا به هر وسيلهاي متوسل شدهاند تا از چشمزخم
در امان باشد، هرگز آنچه را ديده فراموش نميكند. شايد در آينده به كذب بودن آن
واقف شود اما در زمان درماندگي، به آن پناه ميبرد."
خرافهپرستي، يكي از شاخصهاي عقبماندگي در كشورها
صرف هزينههاي هنگفت و بيبازگشت، القاي افكار نادرست، رواج پوچگرايي و نفي زندگي، سلب اراده و قدرت از انسان و تقديم آن به افراد ديگر به اسم نيروهاي فراانساني، تنزل سطح فرهنگي و اجتماعي و تاثيرات مخرب در اين زمينه و صدمات روحي و رواني، نشانهاي از عقبماندگي جامعه، تبعات منفي و آسيبهايي است كه جامعه به لحاظ ترويج خرافه با آن مواجه خواهد شد. قرايي مقدم، خرافهگرايي را در تمام دنيا، كم يا زياد رايج ميداند و تاكيد دارد كه در برزيل افرادي را ديده كه جنگل ميپرستيدهاند و بد و خوب زندگي را به خشم يا خوشايند جنگل مرتبط ميدانستهاند. در آمريكا نعل اسب را خوش يمن ميدانند و در انگليس نيز خرافات همچنان وجود دارد و مردم هنوز احضار روح ميكنند و اين در حالي است كه خرافهپرستي، يكي از شاخصههاي عقبماندگي در كشورهاست. * صرف هزينههاي هنگفت و بيبازگشت، القاي افكار نادرست، رواج پوچگرايي و نفي زندگي، سلب اراده و قدرت از انسان و تقديم آن به افراد ديگر به اسم نيروهاي فراانساني، تنزل سطح فرهنگي و اجتماعي و تأثيرات مخرب در اين زمينه و صدمات روحي و رواني، نشانهاي از عقبماندگي جامعه، تبعات منفي و آسيبهايي است كه جامعه به لحاظ ترويج و خرافهبا آن مواجه خواهد شد
خرافهپرستي، يكي از شاخصهاي عقبماندگي در كشورها
صرف هزينههاي هنگفت و بيبازگشت، القاي افكار نادرست، رواج پوچگرايي و نفي زندگي، سلب اراده و قدرت از انسان و تقديم آن به افراد ديگر به اسم نيروهاي فراانساني، تنزل سطح فرهنگي و اجتماعي و تاثيرات مخرب در اين زمينه و صدمات روحي و رواني، نشانهاي از عقبماندگي جامعه، تبعات منفي و آسيبهايي است كه جامعه به لحاظ ترويج خرافه با آن مواجه خواهد شد. قرايي مقدم، خرافهگرايي را در تمام دنيا، كم يا زياد رايج ميداند و تاكيد دارد كه در برزيل افرادي را ديده كه جنگل ميپرستيدهاند و بد و خوب زندگي را به خشم يا خوشايند جنگل مرتبط ميدانستهاند. در آمريكا نعل اسب را خوش يمن ميدانند و در انگليس نيز خرافات همچنان وجود دارد و مردم هنوز احضار روح ميكنند و اين در حالي است كه خرافهپرستي، يكي از شاخصههاي عقبماندگي در كشورهاست. * صرف هزينههاي هنگفت و بيبازگشت، القاي افكار نادرست، رواج پوچگرايي و نفي زندگي، سلب اراده و قدرت از انسان و تقديم آن به افراد ديگر به اسم نيروهاي فراانساني، تنزل سطح فرهنگي و اجتماعي و تأثيرات مخرب در اين زمينه و صدمات روحي و رواني، نشانهاي از عقبماندگي جامعه، تبعات منفي و آسيبهايي است كه جامعه به لحاظ ترويج و خرافهبا آن مواجه خواهد شد