(تصاویر) برندگان نوبل‌صلح پس از شنیدن خبر

گفته می شود عدو شود سبب خیر .اقدام زن ستیزانه وضد انسانی طالبان پاکستان موجب سهم جایزه نوبل دختر قربانی طالبان شد.
 
فراروکمیته اعطای جایزه صلح نوبل در اسلو پایتخت نروژ، جایزه نوبل سال ۲۰۱۴ را به دو نفر یعنی ملاله یوسف زی دختر ۱۷ ساله پاکستانی، به خاطر دفاع شجاعانه از حق تحصیل و آموزش دختران و کایلاش ساتیارتی، فعال هندی حقوق کودکان که بیش از دو دهه برای نجات کودکان کار تلاش کرده، اختصاص داد.به گزارش فرارو، توربیان یاگلاند، رئیس کمیته جایزه صلح نوبل، روز جمعه دهم اکتبر، طی مراسمی در اسلو پایتخت نروژ، دو برنده جایزه امسال را معرفی کرد. در بیانیه معرفی کمیته نوبل، دو برنده امسال به خاطر مبارزه مستمر علیه محدودیت و سرکوب کودکان و نوجوانان و دفاع از حق آموزش و برخورداری های اجتماعی آنها، شایسته دریافت جایزه امسال تشخیص داده شده اند.در همین حال ملاله یوسف زی، بعد از ظهر همان روز در مدرسه ای در بیرمنگام انگلستان یعنی محل اقامت خود حضوریافت. او طی یک سخنرانی در این مدرسه گفت: "این جایزه برای همه کودکانی است که بی صدا هستند اما باید صدایشان شنیده شود. من برای آنها صحبت می کنم و در حمایت از آنها ایستاده ام. من در کارزار آنها برای اینکه صدایشان شنیده شود و به خاطر برخورداری از حقوقشان به آنها می پیوندم. حق آنهاست که به خاطر قاچاق کودکان و کار در کودکی رنج نکشند. حق آنهاست که زندگی شادمانی داشته باشند."ملاله یوسف زی همچنین گفت: "من احساس افتخار می کنم که برای دریافت این جایزه انتخاب شدم. همچنین مفتخرم که اولین پاکستانی و اولین زن جوان و یا اولین جوانی هستم که این جایزه را دریافت می کند."کایلاش ساتیارتی نیز در واکنش به دریافت این جایزه و با اشاره به ملاله یوسف زی گفت: "واقعا عالی است.من ملاله را شخصا می شناسم، او بانویی شگفت انگیز است. من به زودی با او صحبت می کنم و او را برای مبارزه ای تازه به خاطر صلح در منطقه دعوت خواهم کرد. امیدوارم که او موافق این کار خواهد بود. ما به مبارزه علیه کار کودکان، علیه بیسوادی و برای حقوق دختران ادامه خواهیم داد."گفتنی است در هند و پاکستان پس از اعلام خبر اعطای نوبل صلح، دوستداران این دو فعال حقوق زنان و کودکان موفقیت به دست امده را جشن گرفتند. عکس های گتی ایمیج و رویترز از دو برنده نوبل صلح پس از اعلام این خبر را در زیر می بینید.