ورود کشتی 5هزار تنی روسیه به بندر آستارا

آویزان شدن به سیاست برج مقابل بارو .یعنی با باج دادن به روس ها از اینان  مقابل آمریکا در ادامه ی مذاکرات هسته ای استفاده می شود. همچنین پوتین هم  برای  برون رفت از بحران و مقابله با محاصره شدن بدلیل ضمیمه کردن کریمه نیاز به مانور تبلیغاتی و بازی  کردن در  زمین سوریه و رژیم داعشی ولایت فقیه حاکم بر ایران مقابل اروپا وآمریکادارد
رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا اعلام کرد: برای نخستین بار کشتی پنج هزار تنی روسیه پس از طی مسیر ۲۱ روزه از بندر آستراخان در دریای خزر وارد بندر خصوصی آستارا در استان گیلان شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رسول بهرامی با اشاره به مبدا حرکت این کشتی از بندر آستراخان اظهار داشت:  این نخستین کشتی با این حجم بار است که وارد این بندر در شمال استان گیلان می شود.این کشتی با نام pyotr strelkov به طول 140 متر و حامل یک هزار و 175 بسته ام.دی.اف خام در اسکله آستارا پهلوگیری کرد.
 وی با اشاره به این که این کشتی در ردیف بزرگترین اندازه کشتی های دریای خزر محسوب می شود ، اضافه کرد: زیرساخت های موجود ، وجود حوضچه و کانال مطمئن ، تجهیزات باربری و سرویس بارگیری از جمله تجهیزات بندر آستارا به حساب می آید که باعث رونق بیش از پیش نخستین بندر خصوصی کشور شده است.بهرامی مسیر حرکت کشتی را دریای سیاه ـ خلیج اوزو ـ رودخانه ولگا دون و سپس دریای خزر عنوان کرد.وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 40 فروند کشتی در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شده است ، اظهار کرد: امسال رشد چندین برابری را از لحاظ واردات و صادرات در بندر آستارا شاهد هستیم به طوری که تاکنون 100 هزار تن کالا در سال جاری در تنها پست اسکله 140 متری این بندر تخلیه و بارگیری شده است.رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا افزود: در زمان حاضر محدودیتی برای ورود و خروج شناورها در بندرآستارا وجود ندارد و به یقین بندر آستارا در آینده نه چندان دور نظیر بنادر انزلی ، امیرآباد و نوشهر تبدیل به یکی از بندرهای مهم شمال کشور خواهد شد.بهرامی فعالیت و رونق منطقه ویژه اقتصادی را مساوی توسعه همه جانبه بندر و گمرک آستارا برشمرد و اضافه کرد: با اوج گرفتن تردد شناورها در بندر آستارا در ماه های آتی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر بزرگ ارتقا می یابد.بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل ، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپاست.بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و 500 تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل ، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.

این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد. این بندر در فضای محدود 60 هکتار احداث شده است.بندر آستارا شمالی ترین بندر کشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر، نزدیکترین بندر به کشورهای CIS ( کاهش هزینه سوخت، استحلاک، کرایه حمل درنتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا)، نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور( با صرفه ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادارات و واردات به این استانها)، ایمن ترین بندر از لحاظ شرایط طبیعی جغرافیایی (پناهگاه طبیعی) و وجود پتانسیل بالا در ایجاد خطوط مسافری و نزدیک بودن به مرز عراق و مناسبترین بندر جهت ترانزیت سوخت به کشور عراق است. همچنین بندر آستارا تنها بندری که دارای مرزگمرکی خشکی و دریایی است و امکان ترانشیپ بین بنادر شمالی کشور که باعث افزایش درآمد ملی و افزایش ظرفیت و سهم ناوگان تجاری ایران در دریای خزر می شود.همچنین صرفه جویی در هزینه های حمل ونقل خشکی بیش از 10 میلیارد تومان در سال و کاهش حوادث و ایجاد بازارهای جدید شامل بازار مشترک کشورهای ترکیه ، عراق ،آذربایجان ، ارمنستان و روسیه با ایران از دیگر مزیت های بندر آستارا است.