استیضاح وزیر علوم؛ برنامه سیاسی یا وظیفه نظارتی

 بدون شک این اقدام ادامه ی  پیگیری مخالفت با روحانی ودولت ائتلافی یازدهم ازسوی ششکست خخوردگان نمایش انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 است. همچنین  واکنش اعتراضی وتلافی جویانه نسبت به سخنرانی انتقادی اخیر روحانی از منتقدان دولت ومخالفان مذدکرات توافق هسته ای می باشد.
نبی الله رشنو*؛ در حالی که دولت در تلاش است تا با ساماندهی تدریجی اوضاع داخلی و خارجی کشور و تبیین رویکردهای مثبت و موثر در چشم انداز رشد و توسعه پایدار ملی، بستری مناسب و  امیدبخش را در سطح جامعه فراهم نماید، برخی از طیفها و جریانهای سیاسی مخالف دولت با بزرگ نمایی استیضاح وزیر علوم و تحقیقات و بجای همراهی و همگامی در تحقق توسعه فراگیر و پیشرفت امور کشور، با دامن زدن به قبیله گرایی سیاسی کماکان ضمن حفظ و تامین بهینه منافع خود، مصالح باندی و سیاسی را مقدم بر منافع ملی می دانندفارغ از اینکه فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات به کدام یک از جریانها یا پایگاههای فکری و سیاسی در کشور تعلق دارد، مسئله استیضاح ایشان که همزمان با گزارش کارنامه عملکرد یکساله دولت تدبیر و امید و نیز ابلاغ رئوس تدابیر و برنامه های اجرایی آینده کشور مطرح گردیده است، حواشی گوناگون این استیضاح و بخصوص با آشکار شدن سوء استفاده های کلان برخی از رانتخواران سیاسی در سرقت و چپاول بورسهای تحصیلی داخل و خارج که عمدتا سبب تحقیر و تضعیف شدید در شئونات کرسی های هیآت علمی دانشگاه های کشور گردیده است، عملا فضای جذابی را برای رصد کنندگان و تحلیلگران امور متعدد کشور و بویژه فرصتی برای تعمیق لازم در برنامه های راهبردی و اجرایی حوزه های علمی و پژوهشی دولت یازدهم و همچنین بررسی دقیق و اساسی نگرشهای حاکم بر حوزه کارکردهای نظارتی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را فراهم نموده استنگاهی گذرا به بندهای مندرج درمتن درخواست استیضاح کنندگان و رفتارها و اقدامات آنان در ماههای اخیر و نیز مدت زمان مدیریت وزیر علوم بر دستگاه مربوطه، می تواند بیانگر نوعی از تعجیل هدفمند تحت پوشش اعمال و پیگیری وظایف نظارتی این قبیل از نمایندگان باشدبا این همه، به نظر می رسد که این بار فرصت مناسبی برای آقای فرجی دانا فراهم شده است تا با شجاعت کامل و با تکیه بر مستندات کارشناسی و اداری، ضمن تشریح دقیق اقدامات و برنامه های راهبردی علمی،پژوهشی ، آموزشی، اجرایی وزارتخانه متبوع  و دولت تدبیر وامید در صحن مجلس شورای اسلامی و با به تصویر کشاندن عملکرد واقعی آن وزارتخانه در سالهای اخیر که عمدتا بیانگر رانتهای گوناگون سیاسی و تخریب شایسته سالاری علمی در کشور بوده است، همچنین با رصد فضای حاکم بر این قبیل از استیضاح ها ، قضاوت اذهان عمومی را متوجه دیدگاههای استیضاح کنندگان نماید.لذا آنچه که در این استیضاح مهم است، از یک سو موضوع چگونگی و لزوم پاسخهای منطقی و مستدل وزیر به سئولات مربوطه و نیز  پایداری ایشان برای ریشه کنی برخی از رانت های خزنده سیاسی در دستگاه های تخصصی علمی و اجرایی کشور بوده و از سوی دیگر نحوه سئولات و بیان استدلال های نمایندگان موافق یا مخالف این استیضاح است که در نهایت ضمن تعیین کیفیت رآی صادره نمایندگان درخصوص ماندن یا رفتن وزیر، عملا تبیین کننده اولویت های نمایندگان مجلس در انجام بهینه وظایف نظارتی و یا بکارگیری ابزارهای قدرت برای دستیابی به مطامع سیاسی فردی و گروهی در منظر عموم جامعه خواهد بود.