گزیده گزارشاد خبری- تصویری

گزیده گزارشاد خبری- تصویری. 22مرداد-93
خطري كه سالهاست غرب تهران را تهديد مي‌كند
فرودگاه مهرآباد در محاصره مناطق مسكوني
مي‌رفت كه يكبار ديگر خسارت وسيع‌تر و خاطره تلخ 9 سال پيش هواپيماي سي 130 تكرار شود و مي‌توان گفت تا زماني كه فرودگاه مهرآباد در محاصره مناطق مسكوني است احتمال برخورد هواپيما با مناطق مسكوني همچنان قوي خواهد بود.مسئله مهمي كه قابل چشم‌پوشي نيست و راهكار آن تبعات و هزينه‌هاي دهها ميلياردي مي‌طلبد و مسئولان شهرسازي و شهرداري كه طي سال‌هاي اخير بدون توجه به اين موضوع، مجوز ساخت و ساز مجتمع‌ها و شهرك‌هاي مسكوني را يكي پس از ديگري صادر كردند، اكنون بايد پاسخگو باشند.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، بحث همسايگي مناطق مسكوني با فرودگاه مهرآباد، در چند سال گذشته همواره مهمان صحبت‌هاي مديران بخش هوايي كشور بوده است؛ بحثي كه با عبور خطر از بيخ گوش ساكنان تهرانسر - در پي سقوط هواپيماي مسافري هسا - بار ديگر داغ شد.آلودگي‌هاي صوتي، ترافيك‌هاي سنگين و از همه مهم‌تر خطر حادثه، سه دليل اصلي است كه باعث شده كارشناسان شهرسازي نسبت به ساخت فرودگاه در نزديكي مناطق مسكوني نگاه مثبتي نداشته باشند.اين در حالي است كه فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان پرترددترين فرودگاه بين‌المللي كشور در يكي از پرجمعيت‌ترين مناطق تهران قرار گرفته و از چهار سو در محاصره مناطق مسكوني قرار دارد.پس از برخورد هواپيماي سي130 با يكي از مجتمع‌هاي مسكوني اطراف فرودگاه در سال 84 كه باعث بالا رفتن تعداد كشته‌شدگان و افزايش خسارات شد، بحث درباره جابجايي فرودگاه مهرآباد در دستور كار قرار گرفت اما به دليل مهيا نبودن زيرساخت‌ها تمام صحبت‌ها در اين زمينه در حد گمانه‌زني باقي ماند.حتي افتتاح و گسترش امكانات فرودگاه امام خميني نيز نتوانسته مركزيت فرودگاه مهرآباد را كاهش دهد و علي‌رغم اينكه پروازهاي بين‌المللي در سال‌هاي گذشته به فرودگاه امام منتقل شده‌ است هنوز حجم بسياري از پروازهاي كشور در فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود و پس از چند سال وعده براي انتقال پروازهاي حج به اين فرودگاه به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌ها محقق نشد.اين وضعيت در حالي به خود شكلي پيچيده‌تر مي‌گيرد كه نگاهي به وضعيت ساخت فرودگاه‌ها در كشور نشان مي‌دهد اين امر نه تنها چندين سال زمان خواهد برد بلكه حتي به هزينه‌اي چند ده ميلياردي احتياج دارد.
با اين وجود ساخت و سازها در منطقه تهرانسر و مهرآباد و حوالي باعث شده كه خطر برخورد هواپيما با مناطق مسكوني بسيار بالا رود؛ ساخت و سازهايي كه قطعا به دوران پس از افتتاح فرودگاه مربوط مي‌شود.طرح ساخت مهرآباد در سال 1326 كليد خورد و ساختمان‌هاي اين منطقه قدمتي به مراتب كمتر و حتي در برخي مناطق كمتر از 30 سال دارند؛ از اين رو ساخت و سازهاي غير مجاز در اين منطقه، خطري را به وجود آورده كه براي رفع آن بايد يا فرودگاه يا مجتمع‌هاي اطراف آن فدا شوند، اتفاقي كه در هر حالت هزينه اقتصادي بالايي دارد و در عين حال قابل چشم‌پوشي نيز نيست.  
 تابستان امسال ركورد داغي را شكست
تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه يخ قطب‌هاي شمال در يك دهه گذشته نه تنها با كاهش چشمگيري روبرو بوده‌اند بلكه بررسي ضخامت لايه‌هاي يخي نيز مي‌تواند قابل توجه باشد.زمين در تابستان سال جاري ركورد داغ‌ترين روزهاي خود را شكست تا سال 2014 ميلادي در تاريخ گرم‌ترين روزهاي جهان ثبت شود.به گزارش مهر، تابستان سال جاري، بسياري از كشورهاي دنيا با بحران كم آبي، خشكسالي، آتش سوزي و... دست به گريبان بوده‌اند كه در يك دهه گذشته بي‌سابقه بوده است. سازمان‌هاي هوا شناسي در سراسر دنيا علت‌هاي مختلفي را براي گرما متذكر شده‌اند اما سازمان جهاني هواشناسي معتقد است كه گرماي هوا را به سادگي نمي‌توان توضيح داد اما علت‌هاي عمده گرماي هوا را مي‌توان در امواج جوي و همينطور آب شدن يخ‌هاي قطب شمال دانست.
* تاثير امواج راسبي (
Rossby wave)
وقايع روي زمين معطوف اتفاقاتي هستند كه در لايه‌هاي فوقاني رخ مي‌دهند. امواج راسبي از غرب به شرق كره زمين در حركت هستند. اين امواج مي‌توانند حركات دوار و چرخنده‌اي را در قسمت پاييني تروپوسفر به وجود آورند كه مركز آنها بر حسب اينكه پرفشار يا كم فشار باشد سرد و يا گرم است. بسياري از اين امواج مي‌توانند با گرم شدن يا تشديد دماي هوا در ارتباط باشند.
* آب شدن يخ‌هاي قطب شمال
آب شدن يخ‌هاي قطب شمال كه با سرعت باورنكردني پيش مي‌روند نيز مي‌تواند تغييرات چشمگيري را در آب و هواي سطح زمين داشته باشند. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه يخ قطب‌هاي شمال در يك دهه گذشته نه تنها با كاهش چشمگيري روبرو بوده‌اند بلكه بررسي ضخامت لايه‌هاي يخي نيز مي‌تواند قابل توجه باشد.گرمايش جهاني زمين تبديل به يكي از چالش‌هاي عصر اخير شده كه توجه بسياري از محققان و دانشمندان را به خود جلب كرده است. اين موضوع در حالي مطرح مي‌شود كه اداره ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي امريكا، ماه ژوئن سال 2014 ميلادي را گرم‌ترين ماه در 130 سال گذشته اعلام كردتحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه يخ قطب‌هاي شمال در يك دهه گذشته نه تنها با كاهش چشمگيري روبرو بوده‌اند بلكه بررسي ضخامت لايه‌هاي يخي نيز مي‌تواند قابل توجه باشد.زمين در تابستان سال جاري ركورد داغ‌ترين روزهاي خود را شكست تا سال 2014 ميلادي در تاريخ گرم‌ترين روزهاي جهان ثبت شود.به گزارش مهر، تابستان سال جاري، بسياري از كشورهاي دنيا با بحران كم آبي، خشكسالي، آتش سوزي و... دست به گريبان بوده‌اند كه در يك دهه گذشته بي‌سابقه بوده است. سازمان‌هاي هوا شناسي در سراسر دنيا علت‌هاي مختلفي را براي گرما متذكر شده‌اند اما سازمان جهاني هواشناسي معتقد است كه گرماي هوا را به سادگي نمي‌توان توضيح داد اما علت‌هاي عمده گرماي هوا را مي‌توان در امواج جوي و همينطور آب شدن يخ‌هاي قطب شمال دانست.
 كالسكه 270 ساله در تهران
 ايسنا: نمايشگاه خودروهاي كلاسيك با نمايش ‌چهارچرخ‌هاي اتوماتيك شگفت‌انگيز، اين روزها در سعدآباد برپا است‌ اما عجيب‌ترين چهارچرخي كه در اين نمايشگاه تاريخي به نمايش گذاشته شده، "كالسكه قجري" است.نمايشگاه خودروهاي كلاسيك تا 19 مردادماه در محوطه كاخ ملت در مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد برپا است كه در آن، علاوه‌بر نمايش مجموعه‌اي از خودروهاي آنتيك و تاريخي، دوچرخه‌ و موتورهاي قديمي هم به نمايش گذاشته شده است؛ ولي نامتعارف‌ترين بخش اين نمايشگاه، همان كالسكه قديمي است كه در كنار بنز كهنسال 160S، ساخت 1936 آلمان قرار گرفته و خودنمايي مي‌كند.كالسكه در روزهاي برپايي نمايشگاه هنوز به جمع خودروهاي كلاسيك اضافه نشده بود؛ اما مسوولان نمايشگاه كه همان كانون جهانگردي و اتومبيلراني باشد، با ديدن آن، تصميم مي‌گيرند براي تنوع در نمايشگاه، آن را به اين مجموعه ارزشمند و جذاب اضافه كنند.آن‌طور كه در شناسنامه كالسكه آمده؛ ساخت آن به سال 1746 و كشور انگلستان مربوط مي‌شود كه به توصيه‌ "سردار ماكو" به ايران آورده شده و در زمان خود جزو كمياب‌ترين و ارزشمندترين وسايل نقليه در ايران به شمار مي‌آمده است.كالسكه‌ 270 ساله كه كاملا دست‌ساز بوده، هنوز هم سر پا است و فقط بخش‌هايي از آن، مثل چرم‌ها و يا تكه‌هاي چوبي‌اش تعمير شده، چراغ‌هاي نفتي‌اش هنوز كار مي‌كند و چرخ‌ها، شاسي و فرمان‌اش هم كه يك تكه ساخته شده، كاملا سالم است
شرور شرق استان تهران دستگير شد
فرمانده انتظامي شرق استان تهران از دستگيري شرور شهرستان ورامين خبر داد. سردار "سيروس فتحي" گفت: در پي شرارت‌هاي متعدد در خصوص اقدامات مجرمانه يكي از اراذل و اوباش درجه يك و صدور احكام جلب از سوي اجراي احكام دادسراي عمومي و انقلاب ورامين تيم‌هاي عملياتي اين يگان براي شناسايي مخفيگاه و بازداشت متهم وارد عمل شدند.وي افزود: ماموران با تحقيقات نامحسوس پليسي موفق به شناسايي محل سكونت ومخفيگاه وي در شهر شريف آباد و ورامين شدند.اين مقام ارشد انتظامي با بيان اينكه اين متهم به علت اقدامات مجرمانه متواري و داراي بيش از 10 سابقه كيفري است ادامه داد تيمهاي كنترل نامحسوس پس از چندين ساعت كنترل و مراقبت‌هاي كاملا پوششي، زماني كه متهم داخل مخفيگاهش بود، وارد عمل شده و با دستگيري وي به اقدامات مجرمانه‌اش پايان دادند."سردار فتحي" با تاكيد بر برخورد قاطع و سختگيرانه پليس با هنجارشكنان و مخلان نظم و امنيت جامعه گفت: آرامش مردم اولويت پليس در اجراي ماموريت‌ها و وظايف محوله بوده و در اين راستا از هيچ تلاشي دريغ نخواهد كرد.وي لازمه تامين امنيت در جامعه را تعامل و همكاري آحاد جامعه و مسئولان با پليس دانست و اظهار داشت: بحمدالله يكي از موفقيت‌هاي نيروي انتظامي در انجام ماموريت‌هاي محوله، تعامل بسيار خوب اين نيرو با مردم است.