هزینه ی بس بالای یک دقیقه تبلیغات تلویزیونی صدا
وسیمای پاسدار ضر غامی .27 فرودین - 93
با مچ گیری انتقادی اعتراف
به چاپ به چاب هزینه ی دریافتی یک دقیقه تبلیغاتی در شبکه های تلویزیونی پاسدار ضر
غامی شده که بطور متوسط دقیقه ای 51
میلیون تومان هزینه ی تبلیغاتی است که
گفته شده بیش از تبلیغات در یورو نیوز است که بطور متوسط هزینه ی تبلیغاتی اش 27
میلیون و 552 هزار تومان است . حال گذشته از پول هنگفت تبلیغاتی که صدا و سیما
بابت تبلیغات دریافت می کند .مشخص است آنانکه چنین هزینه تبلیغاتی را می پردازند
می بایست چندین برابر این تبلیغات سود یا
در آمد داشته باشند .ضمن اینکه هزینه ی تبلیغاتی برروی قیمت ارقلام وکالاهاا فزوده و به مشتریان و مصرف کنندگان تحمیل می شود.
وقتي تبليغات در صدا و سيماي ايران از شبكه يورونيوز هم گرانتر است! بررسي
تعرفه آگهي در صدا و سيماي ايران و تعرفه آگهي در يورو نيوز نشان ميدهد قيمت آگهي
در صدا و سيماي ايران به طور متوسط 180 درصد بالاتر از معادل ريالي آگهي در شبكه
گستردهاي نظير يورو نيوز است.به گزارش نامه نيوز،بر اساس ماده 14 تعرفه آگهي
امسال صدا و سيماي ايران، 35 طبقه برنامههاي تلويزيوني تعريف شده است هر كدام از
اين طبقهها در واقع نوع برنامه را مشخص ميكند بالاترين طبقه برنامه است كه در
شبكههاي صدا و سيما در ساعت پر بيننده و پر مخاطبترين برنامه است و پايينترين
طبقه كم مخاطبترين برنامه در كم بينندهترين ساعت را به خود اختصاص داده.از آنجا
كه نحوه قيمتگذاري آگهيهاي تلويزيوني در هر شبكه تلويزيوني در جهان اصول و
معيارهاي خود را دارد، در اينجا براي مقايسه قيمت اين دو شبكه يك مشتري با تقاضا
يك دقيقه آگهي در نظر گرفته شده است.پايينترين هزينهاي كه يك مشتري براي يك
دقيقه (60 ثانيه) آگهي در تلويزيون ايران بايد پرداخت كند 4 ميليون 500 هزار تومان
و بالاترين نرخ 210 ميليون تومان است. حد وسط قيمت آگهيهاي صدا و سيما براي يك
دقيقه چيزي نزديك به 51 ميليون تومان برآورد ميشود.لازم به ذكر است كه قيمت آگهي
براي مشتريان ثابت صدا و سيما متفاوت است و براساس تعرفههايي كه براي گروههاي
فعاليتي مشتريان در نظر گرفته ميشود قيمت آگهي براي آنها متفاوت محاسبه ميشود كه
در اينجا قيمت پايه در نظر گرفته شده است.بر اساس اين گزارش اگر همين توليدكننده و
مشتري بخواهد يك دقيقه آگهي در يورو نيوز داشته باشد، بر اساس تعرفه كه در زير
ارائه داده شده است، در بخشهاي سطح پايين اين شبكه بايد معادل 2 ميليون و 590
هزار تومان، در برنامههاي سطح كيفي متوسط در يورو نيوز معادل ريالي 27 ميليون و
552 هزار تومان، همچنين در بهترين برنامهها بايد معادل 43 ميليون تومان
بپردازد.به عبارتي قيمت آگهي تلويزيوني 60 ثانيهاي در صدا و سيماي ايران نسبت به
يورو نيوز در بخشهاي كم مخاطب نزديك به 74 درصد، در بخشهاي با مخاطب متوسط نزديك
به 85 درصد و در بخشهاي پر مخاطب 388 درصد گرانتر است.