گزیده خبرها


وزیر اطلاعات: در این باره اطلاعیه صادر می کنیم
کد خبر۱۸۶۹۱۰
۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
فرارو- انتشار اخباری درباره ضرب و شتم زندانیان بند 350 زندان اوین بازتاب گسترده ای داشته است. امروز علی مطهری نماینده مجلس در یادداشتی کوتاه نوشت است که در این باره "قوه قضايیه، وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند و رئیس جمهور هم باید از حقوق شهروندان دفاع کند." 

به گزارش فرارو، روز پنجشنبه برخی رسانه ها از درگیری در بند 350 زندان اوین خبر داده اند. براساس گزارش های منتشر شده این درگیری بین زندانیان و ماموران امنیتی رخ داده است و طی آن عده ای از زندانیان مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند و عده ای دیگر به  زندان انفرادی انتقال داده شدند. 

پس از آن رییس سازمان زندان ها این اخبار را تکذیب کرد و گفت: «نباید به اخبار ضد انقلاب‌ها توجه کرد و ما به فرافکنی و شایعه سازی هم کاری نداریم

غلامحسین اسماعیلی ادعاهای رسانه‌ها مبنی بر اینکه در درگیری پنجشنبه دست و پای برخی از این زندانیان شکسته شده و یا مشکل جسمانی برایشان بوجود آمده را تکذیب کرد و گفت: «بنا نداریم که به ادعاهای سایت‌های معارض که دروغ پراکنی علیه نظام می‌کنند  پاسخگو باشیم

انتشار خبر درگیری در اوین بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشته است. 

در همین رابطه سایت روزنامه قانون (قانون آنلاین) یادداشتی کوتاه از علی مطهری منتشر کرده است. این نماینده مجلس ضمن اظهار امیدواری نسبت به  صحت نداشتن این اخبار، گفت: «رئیس سازمان زندان‌ها باید توضیح بدهد. لااقل خانواده های این زندانیان سیاسی باید در جریان قضیه قرار بگیرند و اگر برخی از آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند اجازه ملاقات به خانواده هایشان داده شود. معلوم نیست چرا شدت عمل نشان داده شده و عده ای مصدوم و عده ای به زندان انفرادی منتقل شده اند

مطهری با بیان این که  "شاید برخی نهادهای اطلاعاتی موازی وزارت اطلاعات برای ایجاد مشکل برای دولت جدید دست به این اقدام زده اند"، گفت: «به هر حال در اینجا قوه قضايیه، وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند و رئیس جمهور هم باید از حقوق شهروندان دفاع کند

او گفت: «ما این مسئله را در مجلس پیگیری و از وزیر دادگستری سوال خواهیم کرد. کسانی که این اتفاق را تکذیب می‌کنند اجازه دهند خانواده های این زندانیان با آنها ملاقات کنند تا حقیقت روشن شود

سازمان عفو بین‌الملل درباره ''حمله" به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آنان شده است.

محمود علوی وزیر اطلاعات در گفت و گویی با روزنامه شرق اعلام کرد: «وزارت اطلاعات به‌زودی اطلاعیه‌ای در این‌باره منتشر خواهد کرد

«
منصور حقیقت‌پور» و «محمدصالح جوکار» دو نفر از نمایندگان مجلس و از اعضای کمیسیون امنیت ملی به «شرق» گفتند به دلیل تعطیلات آخر هفته در حوزه‌های انتخابیه خود به سر می‌برند و تنها از طریق پیامک‌ها از وقوع این جریان باخبر شده‌اند. آنها گفتند "هنوز اطلاعات دقیق و کاملی از آنچه در زندان اوین اتفاق افتاده، ندارند اما قطعا آن را پیگیری و نتایج آن را اعلام خواهند کرد."

حبس از 2 تا 5 سال برای ضرب و جرح زندانی
بهمن کشاورز حقوق دان و رییس کانون وکلا نیز در یادداشتی در روزنامه قانون به ابعاد حقوقی ماجرا پرداخت نوشت: « اگر اقدامات ماموران زندان توام با ضرب و جرح باشد، طبق ماده 617 قانون مجازات اسلامی به 2 تا 5 سال حبس و پرداخت دیه و عندالاقتضا قصاص محکوم خواهد شد و همین طور در مورد مجازات اشد و حبس از 6 ماه تا 3 سال محکومیت خواهند یافت.» (اینجا را بخوانید)

میثم عربیان‌بافران، قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه هم در این باره اظهار کرد:«در زندان نباید با زندانی برخورد فیزیکی شود. این بحث هم در حقوق مربوط به زندانی پیش‌بینی شده است و هم در آیین نامه اجرای قانون سازمان زندان‌ها وجود دارد
کد خبر۱۸۶۹۱۷
۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
سيدخليل سجادپور - جوان ۲۶ ساله اي که پس از آشنايي با دختري در يک پارتي شيطاني با وي ازدواج کرده و چند ماه بعد نيز به دليل اختلافات شديد خانوادگي او را به قتل رسانده بود، پنجشنبه گذشته در حضور قاضي ويژه قتل عمد و پزشک قانوني، ماجراي جنايت خود را تشريح کرد. 

 
به گزارش خراسان، متهم اين پرونده جنايي که داراي مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد است در حالي که دستبندهاي آهنين بر دستانش گره خورده بود در محل ارتکاب قتل، مقابل دوربين قوه قضاييه ايستاد. 

او با توصيه «قاضي موحدي راد» مبني بر اين که مواظب اظهارات خود باشد و حقيقت ماجرا را بيان کند لب به سخن گشود و پس از معرفي خود گفت: چند ماه قبل از وقوع اين حادثه با نامزدم در يک مجلس پارتي آشنا شدم و با هم ازدواج کرديم اما هميشه حرکات و رفتار و معاشرتش با دوستان ناباب عذابم مي داد. خانواده ام راضي به اين ازدواج نبودند ولي باز هم من با او ازدواج کردم چون او دختر خيلي زيبايي بود. به خاطر همين مسائل با هم اختلافات شديدي داشتيم. 

اين گزارش حاکي است: متهم به قتل در حالي که سعي مي کرد اظهارات قبلي خود را در حضور قاضي ويژه قتل عمد و کارآگاهان اداره جنايي پليس آگاهي به نوعي زيرکانه انکار کند، درباره چگونگي وقوع جنايت ادامه داد: پدرم فوت کرده است و مادرم نيز به همراه ديگر نزديکانم براي خريد از منزل بيرون رفته بود و من در خانه تنها بودم که نامزدم دير وقت به خانه آمد و در پاسخ من که پرسيدم کجا بودي؟ گفت: با دوستانم به طرقبه شانديز رفته بودم. به همين خاطر مشاجره ما شروع شد و او در اين حال به پدر و مادرم توهين کرد. البته او هميشه مرا تحقير مي کرد ولي اين بار از توهين هايش خيلي ناراحت شدم. در اثناي مشاجره لفظي او از جايش بلند شد و به سمت دستشويي رفت که ناگهان پايش روي سراميک هاي منزل سر خورد و به زمين افتاد. نمي دانم چطور شد که يک لحظه شيطان در جلدم نفوذ کرد من هم به طرف او رفتم و در حالي که روي زمين افتاده بود با هر دو دستم گلويش را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقيقه فشار دادم که ديگر تکان نمي خورد البته نمي دانم وقتي من دستم را روي گلويش گذاشتم او به خاطر اصابت به زمين مرده بود يا نه! 

وقتي متهم اين اظهارات را مطرح کرد مقام قضايي از او پرسيد: پاي نامزدت دقيقاً در کجا سر خورد که او نقطه اي از منزل را نشان داد اما محل سقوط را در نقطه ديگري نشان داد. در اين هنگام قاضي موحدي راد از وي سوال کرد: آيا وقتي همسرت به زمين افتاد از سر، گوش يا بيني او خون آمد و يا دچار تشنج شد که متهم پاسخ منفي داد. 

در ادامه بازسازي صحنه جنايت، دکتر ناصر غروبي (پزشک باتجربه قانوني) که در محل حضور داشت خطاب به قاضي ويژه قتل عمد گفت: از نظر پزشکي اظهارات متهم با واقعيت انطباق ندارد. 

سپس متهم در پي درخواست مقام قضايي براي توضيح ادامه ماجرا گفت: وقتي گلويش را رها کردم مدتي کنارش نشستم و پشيمان شدم که اين چه کاري بود کردم. در اين حال دوستم که قبلاً با او تماس گرفته بودم به دنبالم بيايد، زنگ زد و گفت: من کنار منزل منتظرت هستم، مي خواستم با او دور بزنم چون حالم خوب نبود. جسد را به داخل اتاق بردم و رفتم. شب که بازگشتم ديدم جنازه تکان نخورده است. صبح هم سر کارم رفتم و بعدازظهر پرايد دوستم را گرفتم و جسد را داخل ملحفه اي پيچيدم و آن را در صندوق عقب پرايد گذاشتم و بعد هم به طرف جاده آسيايي رفتم. در نزديکي روستاي منزل آباد قصد داشتم جسد را کنار يک درخت توت بگذارم که چشمم به حفره اي مانند حوضچه افتاد. جسد را از سوراخ حوضچه رها کردم و ديگر هم به آن منطقه نرفتم. وقتي پدر و مادر همسرم نگران شدند به خاطر اين که به من مشکوک نشوند به همراه آنان براي اعلام مفقودي به پليس آگاهي رفتم تا اين که کارآگاهان به من مظنون شدند و مرا دستگير کردند اما جسد را من نسوزانده ام. 

 
اين گزارش حاکي است: در ابتداي بازسازي صحنه جنايت نيز افسر پرونده خلاصه اي از ماجراي قتل دختر ۲۱ ساله و چگونگي دستگيري متهم را تشريح کرد و در پايان «قاضي موحدي راد» دستور انتقال متهم به زندان را صادر کرد تا اين پرونده جنايي ديگر مراحل قانوني را طي کند. 


کد خبر۱۸۶۸۸۰
۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
شکارچی زنان میانسال به اتهام قتل یکی از قربانیان خود به زودی پای میز محاکمه قرار مي‌گیرد. مرد تبهکار با فریب زنان از آنها کلاهبرداری مي‌کرد که در جریان آخرین نقشه خود مرتکب جنایت شد.دادیار اظهار نظر برای متهم به اتهام قتل کیفرخواست صادر کرده است.


« خسرو قصد کلاهبرداری از مادرم را داشت» این گفته‌های دختر جوان در مراحل تحقیقات باعث شد تا راز جنایت فاش شود  و مرد جوانی که ادعا مي‌کرد قربانی به خاطر ناراحتی تنفسی جان خود را از دست داده است، به جنایت زن میانسال اعتراف کند. اما این پایان ماجرا نبود، به دنبال اعتراف مرد جوان راز کلاهبرداری‌های او تحت عنوان مامور دستگا‌ه‌های دولتی برملا شد و بدین ترتیب کیفرخواست مرد جوان صادر شد.

اواخر سال 90 ماموران اورژانس تهران در جریان مشکل تنفسی زن میانسالی قرار گرفتند. با اعلام خبر امدادگران اورژانس راهی محل مورد نظر شدند، آنها در مقابل آدرس اعلامي‌با مرد جوانی رو به رو مي‌شوند که تلاش مي‌کرد تا زن بی هوشی را به خیابان برساند. امدادگران اورژانس به سراغ زن میانسال رفتند، اما او جان خود را از دست داده بود و عملیات احیا نیز برای نجات زن میانسال بی فایده بود.

 
مرگ مشکوک
با مرگ مشکوک زن میانسال به نام بلقیس موضوع به بازپرس ویژه قتل پایتخت اعلام شد. رسیدگی به پرونده در دستور کار بازپرس جنایی قرار گرفت و از مرد جوان تحقیقات صورت گرفت. خسرو در رابطه با حادثه گفت:«بلقیس یکی از آشنایان‌مان است، روز حادثه به خانه او رفتم که ناگهان حالش بد شد. بلقیس تنگی نفس داشت و نمي‌توانست به خوبی تنفس کند، به همین دلیل سریع با اورژانس تماس گرفتم. از آنجایی که احتمال مي‌دادم امدادگران اورژانس دیر برسند و از طرفی حال بلقیس وخیم بود، تصمیم گرفتم او را از خانه بیرون بیاورم تا هم هوای آزاد تنفس کند و هم اینکه با رساندن او به خیابان خودرویی گرفته و او را به بیمارستان ببرم. او را به سختی به داخل کوچه بردم که همزمان اورژانس در محل حاضر شد ولی متاسفانه بلقیس فوت کرده بود

تحقیقات در رابطه با گفته‌های خسرو ادامه داشت و در ادامه بازپرس جنایی به تحقیق از دختر قربانی پرداخت. اما دختر بلقیس حقایقی را برملا کرد که باعث شد احتمال ارتکاب جنایت از سوی مرد جوان تقویت یابد. او گفت:«خسرو مدتی قبل با مادرم آشنا شد و خودش را یک مقام مسئول در دستگاه دولتی معرفی کرد. او به مادرم پیشنهاد ازدواج داد و مادرم نیز به او اعتماد کرد. مادرم یک مشکل حقوقی داشت و خسرو بعد از جلب اعتماد مادرم به او گفت که اگر مي‌خواهد مشکل حل شود دو دانگ خانه را به نام خسرو کند. او یک کلاهبردار است و مطمئن هستم در مرگ مادرم نقش دارد

 
اعتراف به قتل
از سویی بازپرس جنایی، دستور کالبدشکافی جسد زن میانسال و تعیین علت مرگ بلقیس را صادر کرد. در نظریه پزشکی قانونی اعلام شد که به سر زن میانسال ضربه ای وارد شده است. باتوجه به گفته‌های دختر جوان دستور بازداشت خسرو صادر شد، مرد جوان پس از دستگیری زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد لب به اعتراف گشود و به قتل بلقیس اعتراف کرد. او در رابطه با جنایتی که مرتکب شده بود گفت:" روز حادثه به دیدن بلقیس رفتم، باهم دعوایمان شد و من خواستم خانه را ترک کنم که بلقیس مانع شد و در این درگیری او تعادلش را از دست داد و با سر به دیوار خورد. در اثر این برخورد حالش بد شد و با اورژانس تماس گرفتم. اما هر لحظه حال او بدتر مي‌شد به همین دلیل او را از خانه خارج کردم تا به بیمارستان ببرم که متوجه شدم بلقیس فوت کرده است. همان زمان اورژانس آمد و آنها نیز مرگ او را تايید کردند."

 
کلاهبرداری‌های سریالی
در ادامه تحقیقات کارآگاهان با شکایت‌های متعددی مواجه شدند، شکایت‌هایی که مالباختگان آنان زنان میانسالی بودند که در دام مرد جوانی گرفتار شده بودند. مرد جوانی که خود را یک مقام مسئول در دستگاه‌های دولتی معرفی کرده و با ایجاد رابطه و پیشنهاد ازدواج اسناد آنها را به نام خود زده است. از آنجایی که شیوه و شگرد کلاهبرداری خسرو مشابه با شیوه ای بود که زنان میانسال شکایت کرده بودند،  خسرو با مالباختگان مواجه شد و از سوی آنان مورد شناسایی قرار گرفت.

مرد جوان که دست خود را رو شده مي‌دید به سرقت‌های سریالی اش اعتراف کرد و گفت:" در مقابل دادسراها و کلانتری‌ها پرسه مي‌زدم و با دیدن زنان میانسالی که برای حل مشکلاتشان به این مراکز آمده بودند به سراغ آنها مي‌رفتم. در حقیقت آنها سوژه‌های من برای رسیدن پول بودند.
به این بهانه که من در دستگاههای دولتی دارای شغلی مناسب هستم و مي‌توانم مشکلات آنها را حل کنم، اعتمادشان را جلب مي‌کردم. پس از جلب اعتماد در مرحله بعدی به آنها پیشنهاد ازدواج مي‌دادم. آنها که این پیشنهاد را از سوی من مي‌دیدند موافقت‌شان را اعلام مي‌کردند. حالا نوبت به اجرای آخرین مرحله نقشه ام بود، به آنها مي‌گفتم برای حل مشکل باید قسمتی یا تمام زمین یا خانه ای که به نامتان است را به نام من کنید. آنها هم این کار را انجام مي‌دادند و به محض به نام زدن اسناد، ناپدید مي‌شدم."

باتوجه به اظهارات صریح متهم جوان، بازسازی صحنه جرم، شناسایی شکایت و سایر مدارک و شواهدی که در طی تحقیقات پلیسی قضايی بدست آمد، سیفی، دادیار اظهار نظر دادسرای امور جنایی پایتخت کیفرخواست خسرو را به اتهام قتل عمد، کلاهبرداری وجعل عنوان دولتی صادر کرد.
پرونده مرد جنایتکار برای محاکمه به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شده است تا او به زودی در حضور پنج قاضی جنایی محاکمه شود.

  
کد خبر: ۱۸۶۸۹۸
۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
پلیس «اسکس» انگلیس پسر 21 ساله‌ای که با ضربات چاقو مادرش را به قتل رسانده بود دستگیر کرد. 

به گزارش ایران، «امانوئل کالجایی» پس از قتل مادرش روزها با پوشیدن لباس صورتی زنانه و کفش پاشنه بلند در خیابان می‌گشت و به همسایگان وانمود می‌کرد که مادرش هنوز زنده است. 

کارآگاهان و روانپزشکان پلیس گفته‌اند قاتل به بیماری پارانوئید و اسکیزوفرنی مبتلا است. قاضی دادگاه می‌گوید او مجرمی خطرناک و بیمار است که بخوبی توانسته نقش‌آفرینی کند و جنایت خود را پنهان دارد. 

پلیس گفته این جوان با پوشیدن لباس زنانه و کفش‌های پاشنه بلند می‌خواست هنگام راه رفتن رفتار مادرش را تقلید کند. این جوان حتی زمانی که مادرش در حال مرگ بود از او فیلم تهیه کرده است
زلزله 3 / 2 ريشتري بهاباد يزد را لرزاند

به گزارش موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران زلزله‌اي به بزرگي 3/ 2 ريشتر در مقايس امواج دروني زمين در ساعت 11 و 45 دقيقه و 20 ثانيه ديروز - جمعه - بهاباد در استان يزد را لرزاند.
به گزارش خبرگزاري ايرنا به نقل از موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، اين زمين لرزه در موقعيت 83 / 31 شمالي و 81 / 55 شرقي در منطقه بهاباد به وقوع پيوسته است.اين مركز عمق وقوع اين زمين لرزه را 10 كيلومتري سطح زمين عنوان كرده است.موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اين زلزله را در فاصله 21 كيلومتري بهاباد، 46 كيلومتري بافق از استان يزد و 64 كيلومتري كوهبنان در استان كرمان عنوان كرد.همچنين ديروز نيز ساعت هشت صبح نيز زمين لرزه‌اي به بزرگي سه ريشتر خوي در استان آذربايجان غربي را لرزند.در روز 29 فروردين ماه نيز همچنين سه زمين لرزه ديگر در استان‌هاي همدان، مازندران و كرمان رخ داد كه بزرگي اين زمين لرزه‌ها يك ريشتر در مقايس امواج دروني زمين بود.