درس‌هايي كه حوادث 92 به ما داد

درس‌هايي كه حوادث 92 به ما داد16. فروردین -93
مجموعه ای از حوادث بازتاب داده شده سال 92 در یک زسانه ی رژیم ولایت فقیه  که به وضوح بیانگر جهنم ساته شده ایست کهجای شادی وخوشی وجود ندارد .چون حوادث شامل ناامنی های اجتماعی وقتل وتصادف وزلزله و ..... می باشد که فقط یک مورد به نام انتخابات بدون حادثه گزارش شده  که منظور نمایش انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 است که حوادث زنجیره ای از روز پس از 24 خرداد 92 شروع  وتا حال با شدت تمام از سوی منتقدان دولت روحانی دنبال شده است . زیراکه ازسوی  شکست خوردگان این نمایش  است که سناریو سازان ومنتقدان جزو حامیان خامنه ای وپاسداران هستند .
سال كه تحويل مي‌شود، همه‌ آرزوي‌ آغاز سالي خوب را ‌مي‌كنند و با نگاهي به گذشته به دنبال عدم تكرار اتفاقات تلخي هستند كه در سال قبل خاطرشان را آزرده كرده است. اين آرزو در ديد و بازديد‌هاي نوروزي نيز بارها براي دوستان و آشنايان تكرار مي‌شود اما هنوز چند ساعتي از تحويل سال نگذشته كه رانندگي خطرناك، بي‌توجهي‌به هشدارهاي ايمني، ناتواني در مديريت هيجان و... كام بسياري از خانواده‌ها را تلخ‌ مي‌كند، تلخكامي‌هايي كه ممكن است تا پايان سال بارها و بارها تكرار و اخبار برخي از آنها در رسانه‌ها نيز منعكس شود. حوادثي كه با القاب طبيعي و غيرطبيعي شناخته شده و انجام يكسري از اقدامات به راحتي مي‌توانند از وقوع آنها جلوگيري كرده يا خسارات ناشي از آن را به حداقل برساند. سال 92 كه تحويل شد تا پايان تعطيلات نوروزي 1227 تن شامل 873 مرد و 354 زن در حوادث رانندگي ايام نوروز جان خود را از دست دادند تا مشخص شود رانندگان قانون‌گريز با رانندگي خطرناك همچنان از گذشته درس نگرفته‌ و با اين اقدام خود جان بسياري را به خطر انداخته‌اند. 
* پرتلفات‌ترين زمين لرزه سال 
بيستم فروردين سال 92 تاريخ وقوع نخستين و بزرگترين زلزله مرگبار اين سال محسوب است، زلزله‌اي كه به بزرگي 6.1 ريشتر در ساعت 16:22 عمق 12 كيلومتري زمين در منطقه دشتي استان بوشهر را لرزاند و سبب كشته شدن 37 تن و زخمي شدن دست كم 850 تن ديگر شد، خسارات ناشي از اين زمين لرزه نيز بالا بود بطوريكه شماري از روستاهاي اين شهرستان بطور صددرصد تخريب شدند، زمين لرزه بوشهر نخستين زنگ خطر ايمني در برابر زلزله در سال 92 را به صدا در آورد و قطعا اگر نسبت به مقاوم سازي بافت‌هاي فرسوده و روستايي اين مناطق اقدام شده و ساخت و سازهاي جديد نيز با دقت نظر بيشتري انجام شده بود، شمار كشته شدگان و مصدومان اين زمين لرزه بسيار كمتر از آنچه كه رخ داد؛ اعلام مي‌شد. 
* شديدترين زمين لرزه نيم قرن اخير 
هفت روز پس از زمين لرزه بوشهر، بزرگترين زلزله نيم قرن اخير كشور به بزرگي 7.5 ريشتر در عمق 95 كيلومتري زمين، شهرستان مرزي سراوان را لرزاند كه خوشبختانه عليرغم بزرگي اين زمين لرزه تنها يك تن آن هم به علت ريزش كوه جان خود را از داد و 12 تن نيز مجروح شدند. بالا بودن عمق زمين لرزه گرچه سبب كاهش آمار كشته شدگان و مجروحان اين زلزله شد اما موضوعي در جريان اين حادثه به شدت جاي خالي آن احساس شد نبود يك متولي واحد براي اطلاع رساني صحيح از حوادث اينچنيني بود به طوريكه اعلام مرگ 40 تن در جريان اين زمين لرزه از سوي يكي از خبرگزاري‌ها جو بدي را براي اطمينان به اخبار بعدي ايجاد كرد به نحوي كه برخي از شهروندان آمار‌هاي درست از شمار تلفات اين حادثه را واقعي ندانستند. 
* آغاز فعاليت قاتلي به نام اسكانيا! 
صبح روز دوازدهم ارديبهشت ماه با خبر تصادف شديد ميان يك دستگاه اتوبوس اسكانيا با كاميون آغاز شد، در جريان اين حادثه كه اولين حساسيت‌ها نسبت به اسكانيا را در سطح جامعه ايجاد كرد اتوبوس در حالي كه با حدود 27 سرنشين در حال حركت در كيلومتر 40 محوراهواز - هفتكل به مقصد اصفهان بود در لاين مخالف پس از برخورد شديد با يك دستگاه كاميون باري آتش گرفت و در پي آن 17 تن جان خود را از دست دادند. چند روز پس از اين حادثه فرمانده پليس راه خوزستان تخلف راننده، ناشي از تجاوز به چپ و نبود استاندارد لازم در اتوبوس اسكانيا را به عنوان علت اين حادثه اعلام كرد. اين حادثه نخستن حادثه مربوط به اسكانيا در سال 92 بود و اگر مسئولان مربوطه با حساسيت بيشتري نقص فني در اتوبوس‌هاي اسكانيا را مورد بررسي قرار مي‌دانند، بدون شك حوادث دلخراشي كه تا پايان سال به دليل نقص فني اسكانيا رخ داد، امكان وقوع نمي‌يافت يا حداقل تلفات آن بسيار كمتر مي‌شد.
* تولد يك قهرمان ملي 
يكي از مهم‌ترين حوادث اين سال اما در ساعت 14:17 روز بيست و چهارم اريبهشت ماه رخ داد، زمان كه حريق در طبقه دهم يك ساختمان مسكوني آتش نشانان ايستگاه هاي، 69، 10 و 20 را به محل حادثه واقع در طبقه دهم يك ساختمان مسكوني در شهرك شهيد باقري كشاند، كمتر كسي گمان مي‌كرد كه اين آخرين ماموريت فرمانده خنده روي ايستگاه 68 باشد، اميد عباسي كه اين روزها همچنان به عنوان يك قهرمان از وي ياد مي‌شود در آن روز با دادن ماسك خود به دختربچه‌اي خردسال وي را از مرگ حتمي نجات داد و خود دچار مرگ مغري شد، اعضاي بدن اين آتش نشان فداكار به چندين تن زندگي دوباره بخشيد و پس از آن وي در بدرقه‌اي كم نظير راهي آرامگاه ابدي‌اش در بهشت زهرا(س) شد. پس از شهادت اميد عباسي برخي مسئولان وقت آموزش و پرورش از قرار گرفتن نام اين آتش نشان در كتاب‌هاي درسي خبر دادند اما تا كنون اين وعده عملي نشده است. 
* انتخابات بدون حادثه 
انتخابات رياست جمهوري 24 خرداد كه منجر به پيروزي حسن روحاني شد بدون كوچترين حادثه و رخدادي سپري شد تا لقب يكي از امن‌ترين انتخابات را از سوي جانشين فرمانده ناجا از آن خود كند. در روز سه شنبه، 12 تيرماه نيز شش دانش آموز پسر كه در قالب اردويي 80 نفره به شهرستان نور سفر كرده بودند، غرق شدند و گرچه مسئولان وقت آموزش و پرورش دانش آموزي بودن اين اردو را تكذيب كردند، اما نبود سازوكاري واحد براي نظارت بر ايمني اردوهاي دانش آموزي و دانشجويي بار ديگر در كشور احساس شد. 
* واژگوني ميني بوس در سد 
عصر روز چهارشنبه 9 مرداد يك دستگاه ميني بوس به درياچه سد كارون 3 سقوط كرد و سبب مرگ 12 تن شامل 10 زن و دو مرد و جراحت 16 تن ديگر شد، در اين حادثه كه به سرعت در صدر اخبار رسانه‌هاي داخلي قرار گرفت، يك ميني بوس در حال انتقال به وسيله يك شناور بود كه در ميانه مسير به دليل نقص فني واژگون شده و به درون درياچه افتاده بود. چند روز بعد دادستان كل كشور ماموريت ويژه رسيدگي به اين موضوع را از سوي رئيس دستگاه قضا بر عهده گرفت و پس از انجام تحقيقات شماري از افراد خاطي به دستگاه قضايي معرفي شدند. 
* دردناك‌ترين حوادث انساني 
در ساعات پاياني دوشنبه شب، هجدهم شهريور ماه يكي از دردناكترين حوادث انساني چند سال اخير در كشور رخ داد و در پي آن برخورد شديد و آتش سوزي گسترده دو دستگاه اتوبوس اسكانيا در كيلومتر 28 محور قم به تهران منجر به مرگ 44 تن و زخمي‌شدن 39 تن ديگر شد.اين حادثه كه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي ايران و جهان داشت تا ماه‌ها پس از وقوع نيز مورد توجه افكار عمومي و رسانه‌ها قرار داشت و سرانجام منجر به جلوگيري از شماره‌گذاري دو مدل از اتوبوس هاس اسكانيا در بهمن ماه شد.
تلفات حادثه دو اتوبوس اسكانيا در اتوبان قم - تهران بيشتر از تلفات زلزله‌هاي رخ داده سال 92 در كشور بود، در جريان اين حادثه علاوه بر نقص فني اسكانيا، غير استاندارد بودن برخي راه‌ها، نامناسب بودن گاردريل‌ها، نبود امكانات مناسب آتش نشاني و امدادي در جاده‌ها، اهمال كاري برخي شركت‌هاي مسافربري و... به اثبات رسيد اما متاسفانه با گذشت بيش از شش ماه از وقوع حادثه، جلوگيري از شماره‌گذاري تنها دو مدل از اسكانيا تنها اقدام انجام شده در اين خصوص است و شرايط ديگر بدون هيچ گونه تغييري باقي مانده است و بعيد نيست با چنين شرايطي بازهم شاهد وقوع چنين حادثه‌اي در جاده‌هاي كشور باشيم. 
* پروژه دردسرساز آقاي ميلياردر 
نشست 40 متري زمين در شهرك غرب تهران و وارد شدن خسارت به شماري از خانه‌هاي اطراف، خبري بود كه صبح روز پنجشنبه، 11 مهرماه منتشر و بعدها مشخص شد كه اين زمين متعلق به بابك زنجاني بوده و حواشي زيادي پيرامون آن ايجاد شد. رسيدگي به اين ماجرا پس از دستگيري بابك زنجاني وارد فاز ديگري شد و مالكان خانه‌هاي مجاور پروژه زنجاني از عدم رسيدگي به شكايتشان و جبران خسارات وارده به املاكشان انتقاد داشته و معتقدند كه خسارات ميلياردي به آنان وارد شده و احتمال ريزش خانه شان نيز وجود دارد.
* غلبه زندگي بر اعدام 
در اين ماه همچنين يك قاچاقچي بجنوردي كه به جرم حمل يك كيلوگرم مخدر صنعتي شيشه به اعدام محكوم شده بود، يك روز پس از اجراي حكم در سردخانه به زندگي بازگشت.
* قتل مشكوك اقاي معاون وزير 
در نوزدهم اين ماه نيز، صفدر رحمت آبادي معاون پارلماني وزير صنعت در ميدان سبلان تهران به ضرب گلوله فردي ناشناس به قتل رسيد كه بعدها پس از شناسايي عاملان قتل مشخص شد انگيزه سياسي دركار نبوده است. 
* بارهم زلزله در بوشهر 
عصر روز پنجشنبه، هفتم آذرماه زلزله‌اي به بزرگي 5.7 ريشتر كه برازجان در استان بوشهر را لرزاند، اين زمين لرزه هشت كشته و 45 زخمي برجاي گذاشت و خساراتي نيز به چند منطقه وارد كرد. زلزله‌هاي با بزرگاي مختلف سال گذشته در حالي در نقاط مختلف كشور رخ داد كه متاسفانه ايمني در برابر زلزله همچنان حلقه مفقوده فرهنگ شهرسازي كشور است. 
* مرگ در ورودي نايين 
نخستين ساعات روز پنجشنبه 21 آذرماه با خبر تصادف و آتش سوزي چهار دستگاه خودرو در ورودي شهرستان نايين استان اصفهان كه به مرگ 15 تن و جراحت و 14 تن ديگر انجاميد آغاز شد. علت وقوع اين حادثه كه ميان يك دستگاه خودروي پژو 405، يكدستگاه زانتيا، يكدستگاه ميني‌بوس و سواري پرايد رخ داد، سوار كردن بيش از حد مجاز سرنشين در خودرو پژو و استفاده از سرعت غير مجاز و عدم رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي راننده تشخيص داده شد. سرنشينان سواري پژو افاغنه غيرمجازي بودند كه به شكل قاچاق وارد كشور شده بودند. 
* حريق در سينماي ايران 
دو روز پس از اين حادثه نيز وقوع حريق در قسمت سقف تاسيسات سينما ايران آتش نشانان را به محل حادثه كشاند كه آنان در عملياتي بيش از 200 تن از تماشاگران را نجات دادند، عدم حضور به موقع آتش نشانان در محل يا وقوع حريق در بخشي ديگري از سينما مي‌توانست حادثه تلخ حريق در سينما آزادي را زنده كند. 
* قاتل نامرئي در آسمان 
دي ماه با موج آلودگي هواي تهران و آماده باش آمبولانس‌ها در ميادين اصلي تهران آغاز شد، در اين ايام آمارهاي مختلفي از قربانيان آلودگي هوا در سطح تهران و كشور منتشر شد، اما هيچ يك از مسئولان موفق به مهار و كاهش آن نشدند و تمام ميزگردها و جلسات و مصاحبه‌ها در حد حرف و سخن باقي ماند. 
* انفجار در پشت صحنه معراجي ها 
در ميانه اين ماه نيز انفجار مواد منفجره در پشت صحنه فيلم معراجي‌ها سبب مرگ پنج تن از مسئولان سينمايي و عوامل اين فيلم شد، استفاده از مهمات جنگي در ساخت اين فيلم اين حادثه مرگبار را رقم زد. 
* سقوط 
بيست و نهم دي ماه سال 92 نيز به روزي خاص در تاريخ حوادث اين سال بدل شد، چراكه در ميانه اين روز وقوع حريق در طبقه آخر ساختماني در تقاطع خيابان ابوريحان و جمهوري حادثه‌اي تلخ را رقم زد كه همچنان با گذشت ماه‌ها از وقوعش، از آن به عنوان حادثه‌اي تلخ ياد مي‌شود. در حادثه‌اي كه نزد ايرانيان به حادثه جمهوري معروف شده دو زن از طبقه پنجم ساختمان به پايين پرتاب شده و جان خود را از دست دادند، در پي اين حادثه كه حساسيت ويژه‌اي را در جامعه ايجاد كرده بود رئيس‌جمهور دستور پيگيري آن را صادر كرد و گروهي نيز در مجلس مسئول بررسي آن شدند، دو ماه پس از اين حادثه سرانجام شهردار تهران حاضر به عذرخواهي شد اما همچنان نردبام به عنوان مقصر شناخته مي‌شود و گزارش رسمي از جزييات پيگري‌هاي سه قوه مطرح نشده است. 
* بحران برف 
بهمن ماه، بحراني جديد در كشور را در خود ثبت كرد، مردم دو استان گيلان و مازندران در وضعيتي سفيد و سرد قرار گرفت و ارتفاع بارش برف در برخي از مناطق به بيش يك و نيم متر نيز رسيد، در پي بارش برف در اين دو استان برق، گاز و آب بسياري از مناطق اين دو استان قطع و وضعيتي اضطراري در آنجا ايجادشد. انسداد راه‌هاي ارتباطي اصلي و فرعي سبب شد تا امدادگران به شكل هوايي اقدام به امدادرساني به افراد كنند. در پايان بحران شش روزه در مناطق شمالي، آمار ضد و نقيضي از مشار مجروحان و كشته شدگان اعلام مي‌شد اما سرانجام در حالي كه رئيس وقت سازمان مديريت بحران كشور اصرار داشت كه اين حادثه هيچ كشته و مجروحي نداشته است، مرگ دو تن در پي آن اعلام شد. بحران برفي در شمال نشان داد كه سازوكار مديريت بحران كشور همچنان داراي اشكالات فراوان است. 
* مرزبان ربايي 
عصر روز پنج شنبه، 17 بهمن ماه، يك گروه از پنج نفره از مرزبانان كشور شامل چهارسرباز و يك نيروي كادر در مرزهاي جنوبي ايران و پاكستان ناپديد شدند و در روز پس از آن نيز گروهك تروريستي جيش العدل، مسئوليت اين اقدام را بر عهده گرفت. انتشار فيلمي از نحوه ربودن اين مرزبانان نيز واكنش‌هاي فراواني به دنبال داشت به نحوي كه در آخرين روزهاي سال فرمانده مرزباني ناجا ضمن پذيرش غفلت مرزبانان از بركناري چند تن از فرماندهان و مسئولان اين افراد در پي اين حادثه خبر داد. 
* سقوط ولوو به دره 
در روز سه شنبه، 29 بهمن نيز سقوط اتوبوس مسافربري "ولوو" به عمق چهل متري دره‌اي واقع در منطقه پلور جاده هراز سبب مرگ 18 تن و زخمي شدن 25 تن ديگر شد، عدم توجه به جلو از سوي راننده اتوبوس ولوو، علت وقوع حادثه بود، پس از اين حادثه برخي از بازماندگان اعلام كردند كه راننده هنگام وقوع حادثه مشغول صحبت با تلفن همراه خود بوده، موضوعي كه علاوه بر اينكه نشان مي‌دهد نظارت بايد و شايد از سوي شركت‌هاي مسافربري بر رانندگان وجود ندارد، بيانگر اين موضوع است كه هيچ يك از مسافران نيز حاضر به دادن تذكر به راننده نشده‌اند يا راننده حاضر به پذيرش تذكر هيچ يك از آنان نشده است، بنابراين به نظر مي‌رسد بايد سازوكار و شرايطي وجود داشته باشد كه امكان نظارت بر رانندگان و امتياز دهي به آنان از سوي مسافران را فراهم كند و از همين طريق از فعاليت رانندگان قانونگريز جلوگيري شود. 
در آخرين سه شنبه آخر سال يا همان چهارشنبه سوري نيز 425 تن مصدوم شده و سه تن جان خود را از دست دادند تا پرونده حوادث انسان ساز در سال 92 بسته شود. 
* اگر... 

به گزارش ايسنا، نگاهي به حوادث فوق و همچنين هزاران حوادث ريز و درشت ديگر نظير حوادث رانندگي، نزاع، قتل،زلزله، سيل و... كه منجر به كشته و مجروح شدن هزاران تن شده است، يك جمله را در ذهن تداعي مي‌كند و آن اين است كه "مي‌شد از وقوع اين حوادث پيشگيري كرده يا خسارات آن را به حداقل رساند اگر..." پيشگيري از حوادث انساني و تلاش براي كاهش تلفات و خسارات انساني را بايد از امروز شروع كنيم تا سال ديگر در مرور حوادث شاهد تكرار حوادث اينچنيني كه ناشي عدم عبرت گيري ما از حوادث است نباشيم.