افتتاح عجولانه، 21 نفر را به کام آتش فرستاد


پس از 34 سال سپری شدن از انقلاب از شهر خون و قیام  گزارش از  جاده های مرگ آفرین  از جمله جاده قم – گرمسار شده  است . چون  در حالی جاده  مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز امکانات رفاهی و ایمنی آن فراهم نشده است و تا کنون 21 نفر بر اثر تصادفات رخ داده در این مسیر در آتش سوخته‌اند. همچنین گزارش از داده های آماری استانداری قم شده است  در سرشماری سال 90 دهستان قمرود با پنج هزار و 694 نفر جمعیت، دارای 46 آبادی دارای سکنه است که آبادی قمرود با یک هزار و 882 نفر جمعیت بزرگترین و پرجمعیت ترین آبادی استان قم است که از داشتن حتی یک ایستگاه آتش نشانی محروم است. به گفته پزشکی قانونی قم در سال 90 ، 24 کشته شامل 10 زن و 14 مرد بوده و در سال 91 ، در 10 ماه سال جاری 22 کشته در جاده گرمسار بوده که 17 مرد و 5 زن قربانی این جاده شدند که طبق آمار آتش نشانی استان، 6 خودرو با 12سرنشین آن کاملا سوختند و 7 مصدوم نیز برجای ماندتصادف خودرو سانتافه با کامیون راهسازی که منجر به مرگ 6 سرنشین خودرو در آتش شد یک راننده پراید در آتش سوخت و در آخرین موردی که آتش نشانی به محل اعزام شد روی پل قمرود دو کامیون با هم برخورد کردند یک راننده فوت و سه نفر مصدوم شدند. یعنی در آستانه سی وپنجمین سال گرد انقلاب ربوده ومنحرف شده پیام مرگ هدیه شده است .حال تصور کنید وقتی افتتاح همراه با مرگ با شد ادامه  اش چیست؟
جاده قم - گرمسار در حالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز امکانات رفاهی و ایمنی آن فراهم نشده است و تا کنون 21 نفر بر اثر تصادفات رخ داده در این مسیر در آتش سوخته‌اند.جاده قم - گرمسار بدون تجهیزات لازم افتتاح شد و آمار تصادفات جاده‌ای به حدی در این مسیر بالا بود که مسئولان زنگ خطر را متوجه خود دیدند و با راهکاری کوتاه مدت، به طور موقت جاده را بستند و اجازه ورود ماشین‌های سنگین را ندادند اما دوباره بدون ایستگاه آتش نشانی و راهکار اساسی و بلندمدت جاده باز شد.برخی دلیل آتش سوزی خودروهایی را که در جاده قم - گرمسار دچار سانحه می‌شوند را مشکل فنی دانسته و می گویند در گرمای هوا این امر بیشتر اتفاق می‌افتد و برخی تخلفات رانندگی را مسبب آتش سوزی می‌دانند و مشکلات استاندارد نبودن جاده را هم باید به این امر افزود.در هر صورت، نبود ایستگاه آتش نشانی در این جاده یا در نزدیکی آن سبب شده که از زمان افتتاح این جاده تا کنون تنها در تصادفاتی که خودرو دچار حریق شده و نیاز مبرم به آتش نشانی داشته، 21 نفر در آتش جان خود را از دست بدهند.به گفته پزشکی قانونی قم در سال 90 ، 24 کشته شامل 10 زن و 14 مرد بوده و در سال 91 ، در 10 ماه سال جاری 22 کشته در جاده گرمسار بوده که 17 مرد و 5 زن قربانی این جاده شدند که طبق آمار آتش نشانی استان، 6 خودرو با 12سرنشین آن کاملا سوختند و 7 مصدوم نیز برجای ماند.از جمله تصادفات منجر به آتش سوزی:در این مسیر، یک دستگاه سواری پراید و یک نیسان با هم برخورد و پنج نفر در آتش سوختند و یک خودروی هیوندا از پشت با یک تانکر آب برخورد کرد که در نهایت 5 نفر را آتش در کام خود کشید.تصادف خودرو سانتافه با کامیون راهسازی که منجر به مرگ 6 سرنشین خودرو در آتش شد یک راننده پراید در آتش سوخت و در آخرین موردی که آتش نشانی به محل اعزام شد روی پل قمرود دو کامیون با هم برخورد کردند یک راننده فوت و سه نفر مصدوم شدند.در این 9 ماه، 15 بار آتش نشانی قم به جاده کوه سفید و قم - گرمسار اعزام شده که به غیر از تصادف‌ها، حریق یک سوله، دو کارخانه، منزل مسکونی، انباری، تجاری، سه حریق ضایعات نیز بوده که باز از آتش نشانی قم (نواب) به این منطقه اعزام شدند‌.ایجاد ایستگاه آتش نشانی قمرود، از تعداد تلفات در جاده قم - گرمسار می‌کاهدایجاد ایستگاه آتش نشانی در روستای قمرود کمک شایان توجهی به امدادرسانی به موقع در مواقع آتش سوزی در این جاده خواهد کرد.روستای قمرود، در شمال شرقی قم و در حاشیه کویر، از توابع بخش مرکزی شهرستان قم است که حدود 19 کیلومتر با قم فاصله دارد.به گفته علی اکبر ساجدی، رئیس گروه استخراج، بازبینی و پردازش داده های آماری استانداری قم، در سرشماری سال 90 دهستان قمرود با پنج هزار و 694 نفر جمعیت، دارای 46 آبادی دارای سکنه است که آبادی قمرود با یک هزار و 882 نفر جمعیت بزرگترین و پرجمعیت ترین آبادی استان قم است که از داشتن حتی یک ایستگاه آتش نشانی محروم استخودروهای آتش نشانی قم از ایستگاه نواب "جنب نمایشگاه بین المللی در خیابان خاکفرج" باید جاده کوه سفید و قم - گرمسار را تا آخرین روستای دهستان قمرود، از جمله روستای مشک آباد و علی آباد در 64 کیلومتری قم را پوشش دهند و تا رسیدن خودروهای سنگین آتش نشانی به این مکان با توجه به این که هر ثانیه در این مواقع حیاتی است زمان زیادی می‌برد.اگر یک ایستگاه مجهز آتش نشانی در نیمه راه تاسیس می‌شد زمان رسیدن خودروهای امدادی برای حوادث به نصف کاهش می‌یافت و از تعداد بالای کشته و مصدوم در این جاده می‌کاست.برای پوشش دهی این جاده و وجود مسافت طولانی تا آخرین روستای قمرود، خودروهای هلال احمر هم از قم اعزام می‌شوند.لازم به ذکر است با وجود یک سال و هشت ماه از افتتاح رسمی، این جاده هنوز پمپ بنزین، شانه خاکی، چراغ و خط کشی مناسب ندارد و عرض کم و نبود شانه خاکی این جاده سبب شده که اگر کسی بنزین تمام کند یا لاستیک خودرو پنچر شود نمی‌تواند توقف داشته باشد.در این مدت پلیس راه در این جاده در کانکسی فعالیت می‌کنند اما هنوز کانکس هلال احمر هم راه اندازی نشده است.